Väistämissääbtöjen kertaus

Anonyymi

Pyöräilykausi alkaa. Autoilijoiden tulisi kerrata säänöt. Ajoin pyörätietä ja auto tuli parkkipaikalta kahden kerrostalon välistä päälle. Sain estettyä törmäyksen, mutta kyllä säikåhdin.

29

975

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osassa autoista on liian pitkä noukka, jolloin se (noukka) pitää työntää ensiksi kevlille, että pystyy näkemään kulman taakse, että tuleeko ketään 😅

      Ei sillä, tapahtuipa samantyylisesti myös itselle, tosin tämä auto tuli avoimelta pihalta, kaartaen alle. Vain oma huomiokyky esti kolahduksen.

    • Anonyymi

      Eikö pyörällä ole helpompi väistää kuin autolla?

      Monet pyöräilijät kirjoittaa näillä keskustelupalstoilla, että jalankulkijan tulisi väistää heitä, koska heillä on helpompaa väistää?

      Siinä pyöräilijöille mietittävää!

      • Anonyymi

        En tiedä, mitä vaikeaa on pyöräilijän tai jalankulkijan väistämisessä, kun ajaa autolla. Silti monille se on tosi vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mitä vaikeaa on pyöräilijän tai jalankulkijan väistämisessä, kun ajaa autolla. Silti monille se on tosi vaikeaa.

        Toinen ohjelma ngelma on ettei pyöräilijät tiedä että heitäkin koskee säännöt ja ovat usein väistämisvelvollisia. Tyhmää on myös väkisin hakeutua sellaisiin tilanteisiin että joutuvat vaikeuksiin, liikenne on yhteispeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen ohjelma ngelma on ettei pyöräilijät tiedä että heitäkin koskee säännöt ja ovat usein väistämisvelvollisia. Tyhmää on myös väkisin hakeutua sellaisiin tilanteisiin että joutuvat vaikeuksiin, liikenne on yhteispeliä.

        En ole huomannut tuollaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole huomannut tuollaista.

        Eihän sokea sellaista huomaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sokea sellaista huomaakaan.

        Jatketaanko varsinaisesta asiasta, vai joko meni liian vaikeaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaanko varsinaisesta asiasta, vai joko meni liian vaikeaksi?

        Polkupyörällä ajaminen, ja liikenne merkkien saman aikainen vilkaiseminen on sokeille ylivoimaista. Polkupyöräilijöillekin kun niitä on olemassa.


      • Anonyymi

        Liikennesäännöt kertova kuka väistää missäkin tilanteessa. Kannattaa opetella liikennesäännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörällä ajaminen, ja liikenne merkkien saman aikainen vilkaiseminen on sokeille ylivoimaista. Polkupyöräilijöillekin kun niitä on olemassa.

        Pyöräilijät taitavat enimmäkseen seurata niitä mittareitaan, että ei vaan tulisi huonompaa aikaa tai nopeutta, kuin edellisellä kerralla?

        Itselläni pyöräilijänä, jalankulkijana ja autoilijana ei ole mitään ongelmia seurata liikenteessä liikennemerkkejä sekä noudattaa niitä.

        Sitä ihmettelen usein kun suurimmalla osalla pyöräilijöistä käy aina niin, että siirtyvät ajamaan jalkakäytäville eikä ajoradalle. Miten se voi olla niin vaikeata?

        Onnistuvathan pyöräilijät ajamaan jalankulkijoille varatulla väylällä, joka on merkitty pyörällä ajo kielletty -liikennemerkillä!

        Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä!

        Täytyyhän autoilijoidenkin esim. risteyksissä katsoa; saako ajaa suoraan ja mitä kaistaa, saako kääntyä oikealle tai vasemmalle.

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt; ikään, sukupuoleen, rotuun, ulkomuotoon jne katsomatta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät taitavat enimmäkseen seurata niitä mittareitaan, että ei vaan tulisi huonompaa aikaa tai nopeutta, kuin edellisellä kerralla?

        Itselläni pyöräilijänä, jalankulkijana ja autoilijana ei ole mitään ongelmia seurata liikenteessä liikennemerkkejä sekä noudattaa niitä.

        Sitä ihmettelen usein kun suurimmalla osalla pyöräilijöistä käy aina niin, että siirtyvät ajamaan jalkakäytäville eikä ajoradalle. Miten se voi olla niin vaikeata?

        Onnistuvathan pyöräilijät ajamaan jalankulkijoille varatulla väylällä, joka on merkitty pyörällä ajo kielletty -liikennemerkillä!

        Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä!

        Täytyyhän autoilijoidenkin esim. risteyksissä katsoa; saako ajaa suoraan ja mitä kaistaa, saako kääntyä oikealle tai vasemmalle.

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt; ikään, sukupuoleen, rotuun, ulkomuotoon jne katsomatta!

        Kyllä pyöräilijät seuraavat myös sitä, että missä sinä kävelet. Ja sitten ajavat tahallaan päällesi. He ihan kaikki, ja aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen ohjelma ngelma on ettei pyöräilijät tiedä että heitäkin koskee säännöt ja ovat usein väistämisvelvollisia. Tyhmää on myös väkisin hakeutua sellaisiin tilanteisiin että joutuvat vaikeuksiin, liikenne on yhteispeliä.

        Liikenne on tosiaankin yhteispeliä, mutta se pitää olla yhteispeliä sääntöjen puitteissa. Sääntöjä kun noudatetaan, niin ei tule yllätyksiä. Jos joku lähtee sooloilemaan, niin muut eivät tiedä mitä tämä aikoo tehdä ja syntyy vaaratilanteita.


    • Anonyymi

      Spandex-pellet vois mennä liikennekouluun. Vakuutukset ja muut velvoitteet turvalaitteineen ja katsastuksineen fillareihin, kuten muillekin ajoneuvoille. Pääsevät siten osalliseksi aiheuttamistaan vahingoista.

      • Anonyymi

        Ei ole oma pää ihan kunnossa, jos näkee spandexia tai pellejä joka puollella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole oma pää ihan kunnossa, jos näkee spandexia tai pellejä joka puollella.

        Niitä näkee joka paikassa vain pieni ihmisryhmä. Spandexit ja varsinkin niiden sisältö on heillä mielessä lähes koko ajan, mutta torjuttu ihastus ja tukahdutetut intohimot purkautuvat sitten vihamielisenä artikulaationa.


    • Anonyymi

      Lisätään, että pyöräilijöiden ja sähköpotkalautailijoiden tulisi myös kerrata liikennesäännöt missä saavat ajaa.

      Molemmat ovat ajoneuvoja ja ne kuuluvat ajoradalle ellei ole pyörätietä. Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä eli sini-valkoinen pyöreä liikennemerkki, jossa on pyörän kuva. Liikennemerkki tulee olla jokaisen ajotien risteyksen jälkeen sekä myös käännyttäessä oikealle tai vasemmalle.

      Ellei ole mitään liikennemerkkiä se on jalkakäytävä ja jos on jalkakäytävän liikennemerkki niin se on jalkakäytävä.

      Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija saa kulkea oikealla tai vasemmalla ja pyöräilijä ja sähköpotkulautailija ovat ne, joka väistää jalankulkijaa väylän keskelle. Suomessa ajoneuvoilla on oikean puoleinen liikenne eikä jalankulkija ole ajoneuvo.

      Pyöräilijän ja sähköpotkulautailijat tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa. Eli se ei ole parin sentin päästä vaan kauempaa. Te itse haluaisitte, että Suomen lakiin tulisi maininta, että ajoneuvojen eli autot, tulisi ohittaa teidän 1,5 m päästä!

      Teidän tulee erityisesti huomioida lapset, vanhukset jne.

      Suojatie on jalankulkijoiden ylityspaikka. Pyörällä ja sähköpotkulaudalla siinä ajaessa saa ylittää ajoradan, mutta väistämissäännöt ajoradalla ajaviin tulee huomioida. Lisäksi se, että jalankulkija ei ole se, joka väistää siellä suojatiellä vaan teidän tulee huomioida jalankulkijat. Jalankulkijat saa kulkea koko suojatien leveydeltä ja Te väistätte jalankulkijoita.

      Tässä nyt vain muutama liikennesääntö!

      • Anonyymi

        Montako kertaa päällesi on ajettu tahallaan sähköpotkulaudalla?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sanoma-konserniin kuuluva Kankaanpään Seutu opasti talvella kankaanpääläisiä pyöräilijöitä paikallisessa liikenteessä näin:

        ”Kaiken kukkuraksi koko torialue on pihakatualuetta, eli joka paikassa jalankulkijoilla ja polkupyöräilijöillä on etuoikeus autoilijoihin nähden ja nopeusrajoitus 20 kilometriä tunnissa.”

        Mielestäni tuollainen kirjoittelu on vastuutonta.
        Polkupyörällähän on jalankulkijoihin nähden samat velvollisuudet kuin autoillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoma-konserniin kuuluva Kankaanpään Seutu opasti talvella kankaanpääläisiä pyöräilijöitä paikallisessa liikenteessä näin:

        ”Kaiken kukkuraksi koko torialue on pihakatualuetta, eli joka paikassa jalankulkijoilla ja polkupyöräilijöillä on etuoikeus autoilijoihin nähden ja nopeusrajoitus 20 kilometriä tunnissa.”

        Mielestäni tuollainen kirjoittelu on vastuutonta.
        Polkupyörällähän on jalankulkijoihin nähden samat velvollisuudet kuin autoillakin.

        Ei ole ensimmäinen eikä valitettavasti viimeinen kerta, kun toimittajat ovat pihalla liikennesäännöistä. Tieliikennelain 43 § kannattaisi heidän ihan aluksi käydä lukemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ensimmäinen eikä valitettavasti viimeinen kerta, kun toimittajat ovat pihalla liikennesäännöistä. Tieliikennelain 43 § kannattaisi heidän ihan aluksi käydä lukemassa.

        Poliisitkaan eivät tunne kaikki liikennesääntöjä!

        Tässä vain pari esimerkkiä:

        - Vuosia sitten ajoin pyörällä ajoradalla, en viereisellä jalkakäytävällä. Mitä teki poliisit? Huomauttivat minulle siitä! Olin silloin jo kymmeniä vuosia yli 12 ikävuoden.

        - Muutama vuosi sitten pyöräilijä oli ajaa jalkakäytävällä päälleni. Huomautin pyöräilijää siitä, että ajaa jalkakäytävällä. Pyöräilijän mielestä siinä on pyörätie, koska ei ole jalkakäytävän liikennemerkkiä. Sopivasti poliisit ajoivat ohi ja pysäytin heidät. Miten asia meni? Poliisit olivat sitä mieltä, että siinä on pyörätie, kun ei ole jalkakäytävän liikennemerkkiä! Enkä minä olisi kuulemma saanut kävellä keskellä jalkakäytävää!

        - Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ja se tieto löytyy myös laista.
        - Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa; voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta ei välttämätöntä. Se tieto löytyy myös laista.
        - Laissa ei ole mainintaa jalankulkijan paikasta jalkakäytävällä. Itse jalankulkijana kävelen jalkakäytävällä missä haluan. Kävellessäni vasemmalla huomioin vastaantulevat jalankulkijat eli väistän heitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisitkaan eivät tunne kaikki liikennesääntöjä!

        Tässä vain pari esimerkkiä:

        - Vuosia sitten ajoin pyörällä ajoradalla, en viereisellä jalkakäytävällä. Mitä teki poliisit? Huomauttivat minulle siitä! Olin silloin jo kymmeniä vuosia yli 12 ikävuoden.

        - Muutama vuosi sitten pyöräilijä oli ajaa jalkakäytävällä päälleni. Huomautin pyöräilijää siitä, että ajaa jalkakäytävällä. Pyöräilijän mielestä siinä on pyörätie, koska ei ole jalkakäytävän liikennemerkkiä. Sopivasti poliisit ajoivat ohi ja pysäytin heidät. Miten asia meni? Poliisit olivat sitä mieltä, että siinä on pyörätie, kun ei ole jalkakäytävän liikennemerkkiä! Enkä minä olisi kuulemma saanut kävellä keskellä jalkakäytävää!

        - Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ja se tieto löytyy myös laista.
        - Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa; voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta ei välttämätöntä. Se tieto löytyy myös laista.
        - Laissa ei ole mainintaa jalankulkijan paikasta jalkakäytävällä. Itse jalankulkijana kävelen jalkakäytävällä missä haluan. Kävellessäni vasemmalla huomioin vastaantulevat jalankulkijat eli väistän heitä.

        Laissa ei kenties ole mainintaa jalankulkijan paikasta jalkakäytävällä mutta yhteiskäyttöisellä väylällä, jossa sekä pyöräillään että kävellään, on syytä kävellä reunassa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Taas on kevät, ja pyöräilijät ovat tulleet kaduille ja jalkakäytäville. Kadulla, jonka varrella asun, on molemmilla puolilla katua liikennemerkillä osoitettu jalkakäytävä. Kukaan pyöräilijä ei aja ajoradalla, vaan kaikki ajavat jalkakäytävällä. Jotkut mummot ovat katsoneet turvallisemmaksi paikaksi ajoradan rollaattorinsa kanssa.
        Tilanne lienee alkanut kaupungin rahatilanteesta, koska toisessa päässä katua on kaupungin puisto, jonka kohdalla on edelleen yhdistetty jalkakäytävä-pyörätie (n.40 m),
        Tällä puolella on loppuosa merkitty jalkakäytäväksi ja kadun toinen puoli kokonaan jalkakäytäväksi, näin on saatu hoitovastuu kadun varren kiinteistöille.
        Virkavallan kommentti huomauttaessani, eikö tuohon voisi puuttua, oli, että älä sinä puutu meidän tehtäviimme.


    • Anonyymi

      Uudessa laissa on myös "maalaisjärkipykälä" eli ennakointivelvollisuus, joka koskee kaikkia.

      Pyörälläkään ei pidä ajaa silmät kiinni ajoradan yli, ja pyöräilijä on lisäksi silloin usein väistämisvelvollinen.

    • Anonyymi

      Olennaista on myös se, että kumpi ylittää sen väylän. Onko se pyöräilijä, joka ylittää ajoradan vai onko tilanne se, että autoilija ylittää kevyenliikenteen väylän. Väistämissääntöjen suhteen tällä on merkitystä.

      Jos se on autoilija, joka ylittää väylän, niin silloin pätee esim. tämä: Ajoneuvolla on aina väistettävä: jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

      • Anonyymi

        Nyt taisit selittää asiaa, jota et itse oikein ole itsellesi selvittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt taisit selittää asiaa, jota et itse oikein ole itsellesi selvittänyt.

        24 §. Ajoneuvolla on aina väistettävä: 5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

        Noin lukee tieliikennelaissa ja on esimerkki, joka tukee väitettä. Kun ajoneuvo ylittää kevyenliikenteen väylän, niin sillä ajoneuvolla on velvollisuus väistää. Tuossa siis auto tai muu ajoneuvo ajaa jalkakäytävän tai pyörätien yli ja on se, joka on väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt taisit selittää asiaa, jota et itse oikein ole itsellesi selvittänyt.

        Tietenkin on väliä, että kumpi on se ylittäjä, eli kumpi ylittää sen toisen käyttämän väylän. On täysin eri asia, ajaako pyöräilijä ajoradan yli vai ajaako auto kevyenliikenteen väylän yli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe