Julkisuus ainoa tapa saada kustannussopimus?

Anonyymi

Onko julkisuus nykyisin ainoa keino saada kustannussopimus?
Kirjoitan työkseni ja palkkatyön ohella olen kirjoittanut useammankin käsikirjoituksen. Tiedän, että niiden laatu on vähintäänkin riittävä julkaisukynnyksen ylittämiseksi. Ja että kaiken aikaa julkaistaan paljon heikompitasoisia teoksia kaksikymppisten elämänkerroista ja julkkisten keittokirjoista lähtien.

Kuinka te muut aloittelevat kirjailijanalut olette saaneet kustannussopimuksen? Olen saanut käsikirjoituksistani hyvää palautetta kustantamoilta, on luvattu ottaa parin viikon sisään yhteyttä kun kustannustiimi on käynyt käsikseni läpi, mutta sitten tuleekin täysi hiljaisuus, eikä edes sitä automaattista hylkäysviestiä. Tuntuu, että olen umpikujassa. Tekstejäni on julkaistu jo kymmeniä vuosia, mutta oman kirjan kansiin saaminen tuntuu mahdottomalta tehtävältä. Tiedostan, että käsikseni ovat pidempiä (n.300 sivua) kuin kustantajat nykypäivänä toivoisivat, mutta teksti on sujuvaa ja tarinat koukuttavia.

Kannattaako jossain vaiheessa vain antaa periksi ja jättää kässärit pöytälaatikkoon vai julkaista ne omakustanteena? Ehkä kaipaisin vain jotain rohkaisua, kirjoittaminen on vieläkin intohimoni, löydän joka päivä uusia ja innostavia tarinoita. Vai pitäisikö pyrkiä pilipalijulkkikseksi (mitä en missään nimessä haluaisi), koska silloin kustannussopimuksen saisi luultavasti suhteellisen helposti.

14

1345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pari kommenttia: muutama ystäväni tai tuttuni on viime vuosina julkaissut esikoisteoksen, osa pari sen lisäksi. Kukaan heistä ei ollut tunnettu ennen kirjojen julkaisua ja vain yksi heistä on isommin ylittänyt uutiskynnyksen sen jälkeenkään.

      Kustannustoiminta on bisnestä, sen on kokonaisuutena oltava kannattavaa. Kustantajat ottavat uusia tekijöitä joskus ”riskisijoituksina”, suurin osa heistä tuottaa persnettoa, mutta silloin tällöin löytyy joku, joka yleensä vasta muutaman teoksen jälkeen alkaa myymään. Toki kustantajilla on taiteellistakin kunnianhimoa, joskus julkaistaan yksittäisiä teoksia, vaikka ehdottomasti tiedetään niiden tuottavan tappiota.

      Ja miksi kuvittelet 300-sivuisen teoksen olevan liian pitkä? Ohuita on todellisuudessa vaikeampi myydä.

    • Anonyymi

      Asia on varmasti juuri niin kuin sen kuvaat. Jaksan aina ihmetellä, miten surkeasti kirjoitettuja tarinoita Suomessa oikein julkaistaan. Monet ovat niin typeriä, että mieluummin jättää kesken kuin lukee loppuun. Ohuita vihkosia tosiaan monet, vaikka lukisi mieluummin paksuja eepoksia.

      Omakustantamista ei minusta kannata nähdä minään mörkönä, vaan valita rohkeasti se reitiksi omien tarinoiden julki saamiseksi. Jotkut väittävät, että sillä tavalla voi myös tienata rahansa jopa kaksinkertaisena takaisin, jos osaa markkinoinnin ja teos on myyvä. Omakustantamalla myös näytät pitkää nenää kustantamoille, joita käsikirjoituksesi ei ole kiinnostanut.

      • Anonyymi

        Onko sinulla suositella jotakin tiettyä firmaa, joka hoitaa hyvin esim. palvelukustantamisen?


    • Anonyymi

      Kustannussopimus on tosiaan helpointa saada noin 150 sivuisille teoksille -koska painokulut, kuljetus ym ovat huomattavasti alhaisemmat kuin yli 300 sivuisille. Voisi tosin luulla että sisältö ratkaisee. Suomessa julkaistaan ylipäätään vain angstista tragediaa, luulisi näinä aikoina, että esim aidosti viihdyttäville teoksille olisi kysyntää. Mutta viihdettä uskaltaa harva julkaista, vaikka se myykin hyvin.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Vierailu kirjakaupan romaanihyllylle paljastaa hyvin nopeasti sen, että kirjojen keskipaksuus on PALJON lähempänä 300 sivua kuin 150 sivua.


      • Anonyymi

        Tämä juttu on kyllä pahasti ristiriidassa väitteesi kanssa: https://aamuset.fi/artikkeli/5147612

        Oleellinen kohta: "Suomessa romaanin mitta on aika usein asettunut 250 sivun ja 400 sivun välille. Taitolla pystytään pelaamaan aika paljon. 500 sivua on jollain tavalla kriittinen mitta. Aika usein lukijat kokevat sen helpommin lähestyttävänä." Ja tämä on harmi, moni tarina olisi parempi 150 sivuun tiivistettynä.


    • Anonyymi

      Ovatko käsikirjoituksesi olleet tietokirjoja vai romaaneja? Viittaat julkkisten tietokirjoihin, mutta toisaalta puhut omien tekstien kohdalla "tarinoista"?

      Olen ihmetellyt itse sitä, että joku julkisuuden henkilö esim. keksii keväällä kirjoittaa tietokirjan, ja kirja onkin sitten yllättäen jo syksyllä markkinoilla. Kirjat eivät synny näin nopeasti, ellei siellä ole joku "haamukirjoittaja" taustalla ja sisältö valmiiksi mietitty.

    • Anonyymi

      Ymmärrän hyvin tilannettasi. Et varmasti ole ainoa Suomessa. Suosittelen siksi, että pyrit julkaisemaan tekstisi. Turhauttavinta on, että kaikki se työ, minkä on käyttänyt kirjaan, valuu hukkaan. Kun itse uskoo omaan kirjaan, se kannattaa julkaista. Palvelukustantamo olisi varmasti tässä tilanteessa paras, niin saisit kirjaa myös jakeluun.

    • Anonyymi

      Taidan olla aika onnellinen mies. Minulle riittää oikein hyvin tarinan rakentaminen, kuvien etsiminen/tekeminen ja tarinan kirjoittaminen. Sitten oikoluku ja arkistoon (nyk. muistitikku). En kaipaa kustantajia enkä lukijoita. Kirjoittamisen nautinto on kirjoittamisessa.

    • Anonyymi

      Nykyisin on varmasti vaikeaa löytää kustantajaa kiinnostavallekin käsikirjoitukselle.
      Kirjoilla on liikaa kilpailijoita ihmisten ajankäytöstä. Viihdettä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, siksi näitten julkkisten tekeleet omista keksityistäkin elänkerroistaan löytävät paremmin kustantajan, ovathan he pysytelleet tempauksillaan lööpeissä kaikin mahdollisin tavoin.
      Minun vanha ystäväni on kirjoittanut vuosikymmenien aikana useita käsikirjoituksia, joista kolme on julkaistu omakustanteena. Mielenkiintoisia teoksia kaikki, nekin joita ei ole julkaistu, ainoastaan käsikirjoituksena olen lukenut pari, jotka olisivat olleet kyllä julkaisukelpoisia nekin.
      Luultavasti hän ei ole mainittavasti ansainnut rahaa näillä omakustanteillaan.
      Olen itse kannatuksen vuoksi kylläkin ostanut hänen teoksensa, koska ne ovat olleet hintansa arvoisia.
      Valitettavasti YLE ja MTV suosivat juorukirjojen tyyppisiä tekeleitä ohjelmissaan ja niiden tekijöille annetaan ilmaista mainosta.

    • Anonyymi

      Aloittaja taisi olla pelottavan oikeassa, nyt oli saanut Lola Odusoga WSOY:lta sopparin!

    • Anonyymi

      Kolmas kirja tulossa. En ole julkkis, olen nobody. Kirjani eivät ole olleet mitään myyntimenestyksiä. Mutta kaksi kustantajaa on uskonut ideoihini. Lisää on tulossa.

      Pieniä kustantamoja on pilvin pimein, yritä verkostoitua niihin. Epävirallinen reitti on paras reitti.

      Tsemppiä! <3

    • Anonyymi

      Suomessa julkaistaan kirjoja enemmän kuin koskaan, suurin osa tuntemattomien tekijöiden. Harha syntyy siitä, että kun valmiiksi tunnettu kirjoittaa kirjan, se saa julkisuutta, jolloin kynnys julkaista valmiiksi tunnetun ihmisen kirja on tietenkin alhaisempi. Uuden kirjailijan markkinointi ei nimittäin ole ihan halpaa ja markkina on kovin kilpailtu.

      Olin itsekin nobody, kun julkaisin esikoiseni. Kuten joku jo mainitsi, niin kirjailijan työ on pitkäjänteistä. Monet lyövät läpi vasta useamman kirjan jälkeen. Jos asenteesi julkisuuteen on täysin kielteinen, niin silloin voi olla, että omakustanne on parempi. Silloin kukaan ei velvoita sinua mihinkään.

    • Anonyymi

      Minä olen ihmetellyt samaa. Kustantamot eivät osaa valita kässäreitä, jotka myyvät, koska vain todella harvat myyvät. Onko vika kustannustoimittajissa, jotka eivät näe kultakimpaleita harmaan massan joukosta? Ehkä. Pitääkö olla verkostoitunut? Pitääkö olla nuorehko nainen, koska kässäreiden lukijat ovat pääasiassa nuorehkoja naisia? Kuinka paljon nämä kässäreiden lukijat ovat nähneet ja kokeneet oikeaa elämää vai onko heidän todellisuutensa enemmän kirjoissa ja antaako tekstin uskottavuus mitään lisäarvoa heille kun käsitys uskottavuudesta voi olla niin erilainen kirjoittajalla, joka tietää mistä kirjoittaa ja kustannustoimittajalla, jolla ei ole välttämättä mitään kosketuspintaa todellisuuteen, josta kirjoittaja kertoo? Kuinka leipääntyneitä nämä lukijat ovat työhönsä ja kuinka tosissaan he edes tekevät työtään? Uskaltavatko he ottaa riskejä vai onko tuttu tasapaksu perusteksti heille pikku mausteilla sopivaa. Onko heillä kenties omia sokeita pisteitä (kateus???) mitkä ohjaavat heidän päätöksiään? Minun on vaikea uskoa sitä että suomalaiset kässärien juljaisukynnyksen ylittämistä puntaroivat henkilöt ainakaan tajuaisivat löytää tarinoita jotka myyvät muuta kuin ani harvoin. Itsekin kun luen paljon keskinkertaista p...aa niin ei voi kuin ihmitellä miten sellaiset kököt tekstit ylittävät julkaisukynnyksen mutta se on kyllä aivan selvää että ei ainakaan hyvin myy sellaiset kirjat. Suomessa on varmasti paljon hyviä kässäreitä, joita lukijat haluaisivat lukea ja joista tulisi bestsellereitä, mutta kustannustoimittajien kyvyttömyys ja ehkä myös haluttomuus nähdä näitä estää sekä kirjoittajien että lukijoitten elämän rikastumisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe