toisen henkilön kirje

Anonyymi

Jos avaa osoitetta katsomatta vahingossa postiinsa tulleen toiselle henkilölle kuuluvan kirjeen, onko se aina rangaistukseen johtava rikos, jos oikea vastaanottaja saa sen tietää ja haluaa haastaa. Jos kirjeessä on hänen asia-tietoansa, ei kuitenkaan mitään henkilökohtaista eikä arkaluonteista tietoa. Onko se asianosaisrikos vai voiko haastaa toisen puolesta. Perinpohjin vahinkoavaamisesta säikähtänyt.

3

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jollei kyseisen rikoksen kohdalla nimenomaisesti toisin säädetä, vain tahallisesti tehty teko on rikos. Viestintäsalaisuuden loukkaamisessa ei kriminalisoida tuottamusta (="huolimattomuutta"). Jos siis huolimattomuuksissaan avaa omaan postiin virheellisesti jaetun kirjeen, ei ole syyllistynyt rikokseen.

"Asianosaisrikoksella" viitannet "asianomistajarikokseen". Ei kukaan muu voi "haastaa toisen puolesta", kuin syyttäjä. Viestintäsalaisuuden loukkaus on kuitenkin "asianomistajarikos", eli asianomistajan jättäessä vaatimatta syytteeseen panemista syyttäjä ei saa nostaa syytettä, ellei tärkeä yksityinen tai yleinen etu vaadi sitä tai "ellei rikoksentekijä rikosta tehdessään ole ollut yleistä posti- tai teletoimintaa harjoittavan laitoksen palveluksessa".

Voit siis hengittää rauhassa.
      Mutta ihan noin asiasta kukkaruukkuun. Jos kirje jaettiin kokonaan väärään asuntoon, niin kuka käskee sinua tunnustamaan kirjeen oikealle vastaanottajalle itse mitään? Laita nimetön lappu päälle, jossa kerrot, että se jaettiin väärin, ja avasit kirjeen huomaamatta että se oli jaettu väärin ja että et tehnyt tehnyt sisällölle mitään. Sitten vain viet sen illanpimeydessä oikeaan laatikkoon/luukkuun.

• Anonyymi

Kyse on viestintäsalaisuuden loukkauksesta, mistä rangaistaan vain tahallisena tekona.
      Kirjeessä saattaa olla sellaista arkaluonteista tietoa, jonka levittäminen voi olla rikos nimeltä yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen.
      Molemmat ovat asianomistajarikoksia.

• Anonyymi

Kiitos vastaajille. Voin siis hengittää rauhassa. En todellakaan tarkoituksella kenenkään kuorta avaa. Kuinka moni muuten katsoo aina ensin luukustansa tulleen postin vastaanottajan. Minä ainakin jo takaisin olkkariin kävellessäni repäisen kuoren auki eikä rillit päässä ja vielä niin ettei sitä kuorta enää kasaan saa.
      Ehkä tästä säikähdyksestä lähtien alan vähän vilkaista, mutta kun edellinen virhelähetys on sattunut varmaan vuosia sitten niin turhia vilkaisuja olisi runsaasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe