Iskiaskipu

Anonyymi

Maaliskuun alussa lentopallon parissa tunsin selässä epämiellyttävää kipua, voimakkuudelta ehkä 4/10. Tuosta alkoi säteilevä kipu molempiin jalkoihin. Selässä itsessään kipu ei ollut voimakasta.

Sen jälkeen olen jatkanut urheilua: kevyttä joukkuepelaamista, salilla käyntiä, juoksumatolla juoksua. Säteilevää kipua on tuntunut jatkuvasti. Olen venytellyt ja hakenut kipua provosoivia liikkeitä. En tunne sen kummempaa lihaskireyttä missään. Ainoat oireet ovat olleet jalkoihin (sääriin asti) säteilevä kipu ja alaselässä rangan kohalla tuntuva kiristys, kun kumarran eteenpäin.

Tänään salilla jalkatreenin päätteeksi nostin 16kg kahvakuulan lattialta ja alaselässä alkoi tuntua voimakasta kipua joka säteilee nyt entistä voimakkaammin jalkoihin. Eli nyt on sitten tuon säteilyn lisäksi alaselkäkipua, ehkä 6/10 voimakkuudeltaan.

Voiko tämän saada jumppaamalla ohi? Julkiselle puolelle kuvauksiin on vaikea päästä jos ei ulosteet mee housuun.

Nimim. N-27

1

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mukava kuulla ettei ole kovaa kipua. Mutta kipua ei saisi liikaa tuijottaa, vaan halvausoireet löysine ja toimimattomina lihaksina tuntopuutoksineen aina kaikkein merkittävimmät, puhumattakaan toi mitä viime lausessa mainitset! Myös sulkijoiden ja muiden lihasten ylikireyttä voi esiintyä, vaikka se tyypillisesesti onkin ns. ylemmän motoneuronin vaurio eli syy rangan yläosassa tai aivoissa. Jos huomaat jotain autonomisen hermoston häiriöitä, nekin voi johtua selästä. Sykkeen nousu ja hikoilu kai tavallisia.

      Mulla on ollut oikeastaan kaikkea: säteilykipua molempiin jalkoihin, kovaa kipua (8-9/10), molempien sulkijoiden löysyyttä, hetkellisesti virtsaumpea, tuntopuutoksia, pakaroissa, jaloissa ja välihan alueella! Samoin sopivan asennon löytäminen työlästä. Omalla kohdalla olen huomannut sykkeen nousua ja sitten pyörätuoliporukalle tyypillisempää hikoilun ja päänsäryn alkamista, kun rakko tai suoli on täynnä ja pitäisi pidätellä eikä kyse siis ole siitä, että aktiivisesti pidättelisi väkisin. Tiedä onko vähän dysrefleksiaakin. Aivoperäisiä syyt ei voi olla mitenkään eikä mri näytä mitään vikaa säätelyalueella, paitsi hypotalamuksen osalta ja nimenomaan liittyen nestetasapainoon ja elektrolyytteihin. Paniikkia esiintyy lähinnä seurauksena em. Onneksi em. on hyvin harvinaisia!

      Sinulla ei vaikuttaisi nyt olevan isompaa hätää, mutta joo ota ehdottomasti rauhallisesti ja kevyttä jumppaa ja kävelyä voi kokeilla itseä kuunnellen. Säteily antaa aihetta epäillä pullistumaa tm. juuriaukon ahtautumaa, kun taas rajoittuessaan vain pakaroihin tai reisiin, voi vika olla muuten ko alueen lihaksissa ja nivelissä. Viipalekuva olisi siis paikallaan, mutta hoito on silti sama eli kipulääkitys tarpeen mukaan sekä lepoa ja liikuntaa voinnin mukaan, eikä mitään ostoskassien tms. nostamisia ja kantamisia. Paranemisia!

      Monisairas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe