Antoiko Laestadius syntejä anteeksi vilkuttelussa?

Ei, eikä Hän antanut niitä kenellekään, ainoastaan saarnasi synnin anteeksi antamuksesta Raamatun mukaan.
Hän oli todellinen Jeesuksen mies?

64

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kyllä lestadius saarnasi syntejä anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä itse Taivaasta häneltä kuultuna.

      • Anonyymi

        LLL on Pajalassa montussa. Ei sieltä huudella.


      • Anonyymi

        Ei saarnannut.
        Vasta Uskonsekoittaja Hänen viimeisillä viikoilla saarnasi Hänelle synnit anteeksi, kun LLL ei jaksanut jankuttaa ja sanoi kun Raattamaa pyöri ympärillä ja halusi poistaa LLL;stä synnin?
        - no saarnaa sitten niin?


    • Anonyymi

      Raamattussa ei ole Jeesuksen miehiä vaan Jumalan miehiä.

      • Anonyymi

        Isä ja minä olemme yhtä,-sanoi Jeesus!

        Montako hurskasta-ja viisasta miestä v-lestadiolaisuudessa on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isä ja minä olemme yhtä,-sanoi Jeesus!

        Montako hurskasta-ja viisasta miestä v-lestadiolaisuudessa on?

        Jeesuksen nimessä ja veressä, Jeesuksen nimessä ja veressä on hokema jota Jeesus ei opettanut. Sen hokijat ovat ohittaneet Jumalan.
        Kun sitten vastaan tulee tuomari niin hokijat ja sitä kuunnelleet joutuvat paikkaan jonne he eivät halunneet. Mutta itse he ovat sitä halunneet.
        Apostolien aikana murrettiin leipää ja syötiin yhdessä muttei siellä annettu syntejä anteeksi.
        Paljon on eksyttäjiä oppeineen ja hyväuskoiset uskovat heitä.


      • Miten kommentoit;
        Matt. 9:9
        Kun Jeesus kaupungista lähtiessään kulki tulliaseman ohi, hän näki Matteus-nimisen miehen istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua", ja hän nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta

        Israelilaiset seurasivat Jumalaa, Kristityt Jeesusta.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Miten kommentoit;
        Matt. 9:9
        Kun Jeesus kaupungista lähtiessään kulki tulliaseman ohi, hän näki Matteus-nimisen miehen istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua", ja hän nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta

        Israelilaiset seurasivat Jumalaa, Kristityt Jeesusta.

        Mistä me tiedämme ketkä seurasivat Jeesusta kuin heitä saattoi olla tuhansia ihmisiä. Kyllä siihen porukkaan mahtui vaikka minkälaista sandaalinkuluttajaa. Sen aikaisessa Israelissa asui ja oli muitakin kansallisuuksia kuten roomalaisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä me tiedämme ketkä seurasivat Jeesusta kuin heitä saattoi olla tuhansia ihmisiä. Kyllä siihen porukkaan mahtui vaikka minkälaista sandaalinkuluttajaa. Sen aikaisessa Israelissa asui ja oli muitakin kansallisuuksia kuten roomalaisia.

        Niin asui.
        Peitehän oli jo Israelin päällä, joten luku oli pieni mutta pelastuva.
        Sama asia on nytkin, kuten Suomessakin, peite on jopa suurtenkin seurakuntien päällä.


      • Anonyymi

        Oliko jeesus miehimys?


    • Anonyymi

      Luterilaisen kirkon jumalanpalveluskaavaan kuuluu synninpäästö. Olisihan se outoa, jos rovasti Laestadius olisi jumalanpalveluskaavasta poikennut! Todennäköisesti käytti jo ennen kuin näki tien elämään ja käytti senkin jälkeen. Elämään vievän tien löydön jälkeen saarnoihin kuitenkin tuli jokin merkillinen uusi voima aiheuttaen uskomattoman laajan herätyksen - olisiko ollut Pyhän Hengen voima? Saarnoissa oli lakia synnissä nykkuville ja evankeliumia Kristuksen kärsimyksistä, kuolemasta ja ylös nousemisesta lain runnomille.

      Synninpäästön erityisen tehokkuuden uskon herättäjänä ja vahvistajana Laestadius oppi Erkki Antilta, joka puolestaan poimi ajatuksen Lutherin postilloista. Erkki Antin herrnhutilaishenkinen kotitausta vaikutti. Erkki Antin tyyli saarnata syntejä anteeksi seiniä myöten herätti aluksi närää työtovereissa. Raattamaa valitteli, että kun Erkki Antti saarnaa, koko kylä tekee parannuksen, kun hän lähtee, koko kylä luopuu uskosta. Kuitenkin hän omaksui itsekin evankelisen saarnatyylin huomatessaan, että kyllä niitä uskoom jääviäkin oli paljon, ja seiniä myöten anteeksi saarna on yhä käytössä. Laestadius oli aluksi asian suhteen varovaisempi, mutta totesi, että avaran synninpäästön vaikutuksen olevan ilmeisen tehokas ihmisten parannukseen ja uskossa pysymiseen auttamisessa.

      • Anonyymi

        Jeesus ei saarnannut syntejä anteeksi. Hän julisti evankeliumia jonka mukaan toimimalla saisi syntinsä anteeksi Jumalalta.


      • >>Luterilaisen kirkon jumalanpalveluskaavaan kuuluu synninpäästö. ** Lit kirkko on vain yksi Rooman ala- lahkoja, joka on hyvin pieni, vaikka Helluntaihin nähden.
        Siellä saarnataan syntien anteeksi antamuksesta merikiitävän osa yleensä saarnoista, näinhän on myös Raamatussa luettavissa.
        Toimiko Lestadius Suomen ev Lut kirkon ohjeiden mukaan? Sitä ei sovi totuutena kertoa. Jos näin, niin se pitää korjata.
        Hyvää varmaan tarkoista, mutta asia ei ole todennäköinen totisestikaan. Se on olettamus.
        Lestadiushan todella sai itse Herätyksen ja teki parannuksen sydämen uskoon Jeesuksessa. Syy oli se, että Hän täyttyi Pyhällä Hengellä ja Hengen rooli on kirkastaa Kristusta.
        Ajatuksesi Hengestä osui nappiin. Siksi Hänestä tuli Jeesus-keskeinen, jota nykyisessä olemuksessa ei ole häivääkään.
        >Saarnoissa oli lakia synnissä nykkuville ja evankeliumia Kristuksen kärsimyksistä, kuolemasta ja ylös nousemisesta lain runnomille.** Amen.
        En minäkään ole itse näitä asioita oppinut, kuten ei Paavalikaan, suurin menotorini oli David Pawson sekä eräs Luterilainen Pappi alussa, lapsuus ajan jälkeen.
        Toki tutkin Raamattua vieläkin Hermeneuttisesti, eksegeesiä apuna käyttäen varmaan yli tunnin päivässä, ja muut siihen päälle.
        En kovin tunne Erkki Anttia, mutta kaikilla meillä on ohjaajamme, tiedämme sitä tai ei.
        Tällaisia "saloseutujen saarnaajia" tarvitaan, mutta varauksella on hyvä olla, mutta Lestadius ja Pawsonin puheiden jälkeen ihmisiä tuli uskoon, ja Pawsonilla parhaillaan tuhansia yhdestä kokouksesta, jotka kohta kastettiin.
        Minun oppini on enemmän Israel keskeistä, sillä se on Jumalan silmäterä ja etnisyys myös oma ripauksensa myös asiassa.
        Ilman Israelin tuntemista, on vaikea tuntea Sanaa, ja sekin löytyy vasta sen jälkeen, kun on löytänyt Jeesuksen.
        Jo yksin tämä poistaa Jumala yhteyden suuresta osasta seurakuntia.
        Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei saarnannut syntejä anteeksi. Hän julisti evankeliumia jonka mukaan toimimalla saisi syntinsä anteeksi Jumalalta.

        Jeesus puhui aina totta, Hän käski: Johanneksen evankeliumi:
        14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        >>Luterilaisen kirkon jumalanpalveluskaavaan kuuluu synninpäästö. ** Lit kirkko on vain yksi Rooman ala- lahkoja, joka on hyvin pieni, vaikka Helluntaihin nähden.
        Siellä saarnataan syntien anteeksi antamuksesta merikiitävän osa yleensä saarnoista, näinhän on myös Raamatussa luettavissa.
        Toimiko Lestadius Suomen ev Lut kirkon ohjeiden mukaan? Sitä ei sovi totuutena kertoa. Jos näin, niin se pitää korjata.
        Hyvää varmaan tarkoista, mutta asia ei ole todennäköinen totisestikaan. Se on olettamus.
        Lestadiushan todella sai itse Herätyksen ja teki parannuksen sydämen uskoon Jeesuksessa. Syy oli se, että Hän täyttyi Pyhällä Hengellä ja Hengen rooli on kirkastaa Kristusta.
        Ajatuksesi Hengestä osui nappiin. Siksi Hänestä tuli Jeesus-keskeinen, jota nykyisessä olemuksessa ei ole häivääkään.
        >Saarnoissa oli lakia synnissä nykkuville ja evankeliumia Kristuksen kärsimyksistä, kuolemasta ja ylös nousemisesta lain runnomille.** Amen.
        En minäkään ole itse näitä asioita oppinut, kuten ei Paavalikaan, suurin menotorini oli David Pawson sekä eräs Luterilainen Pappi alussa, lapsuus ajan jälkeen.
        Toki tutkin Raamattua vieläkin Hermeneuttisesti, eksegeesiä apuna käyttäen varmaan yli tunnin päivässä, ja muut siihen päälle.
        En kovin tunne Erkki Anttia, mutta kaikilla meillä on ohjaajamme, tiedämme sitä tai ei.
        Tällaisia "saloseutujen saarnaajia" tarvitaan, mutta varauksella on hyvä olla, mutta Lestadius ja Pawsonin puheiden jälkeen ihmisiä tuli uskoon, ja Pawsonilla parhaillaan tuhansia yhdestä kokouksesta, jotka kohta kastettiin.
        Minun oppini on enemmän Israel keskeistä, sillä se on Jumalan silmäterä ja etnisyys myös oma ripauksensa myös asiassa.
        Ilman Israelin tuntemista, on vaikea tuntea Sanaa, ja sekin löytyy vasta sen jälkeen, kun on löytänyt Jeesuksen.
        Jo yksin tämä poistaa Jumala yhteyden suuresta osasta seurakuntia.
        Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani

        >>Luterilaisen kirkon jumalanpalveluskaavaan kuuluu synninpäästö. ** Lut kirkko on vain yksi Rooman ala- lahkoja, joka on hyvin pieni, vaikka Helluntaihin nähden.

        Maailmassa on 1,3 miljardia katolilaista. Siihen päälle 80 miljoona lutherilaista. Helluntailaiset ovat pieni, pieni lahko verrattuna näihin uskovaisiin joiden uskonelämässä synninpäästöllä on tärkeä rooli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei saarnannut syntejä anteeksi. Hän julisti evankeliumia jonka mukaan toimimalla saisi syntinsä anteeksi Jumalalta.

        "--jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi--" (Matt. 9:6).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "--jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi--" (Matt. 9:6).

        Entäs nyt? Jeesus ei ole maan päällä antamassa syntejä anteeksi. Ne pitää pyytää Jumalalta.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        >>Luterilaisen kirkon jumalanpalveluskaavaan kuuluu synninpäästö. ** Lit kirkko on vain yksi Rooman ala- lahkoja, joka on hyvin pieni, vaikka Helluntaihin nähden.
        Siellä saarnataan syntien anteeksi antamuksesta merikiitävän osa yleensä saarnoista, näinhän on myös Raamatussa luettavissa.
        Toimiko Lestadius Suomen ev Lut kirkon ohjeiden mukaan? Sitä ei sovi totuutena kertoa. Jos näin, niin se pitää korjata.
        Hyvää varmaan tarkoista, mutta asia ei ole todennäköinen totisestikaan. Se on olettamus.
        Lestadiushan todella sai itse Herätyksen ja teki parannuksen sydämen uskoon Jeesuksessa. Syy oli se, että Hän täyttyi Pyhällä Hengellä ja Hengen rooli on kirkastaa Kristusta.
        Ajatuksesi Hengestä osui nappiin. Siksi Hänestä tuli Jeesus-keskeinen, jota nykyisessä olemuksessa ei ole häivääkään.
        >Saarnoissa oli lakia synnissä nykkuville ja evankeliumia Kristuksen kärsimyksistä, kuolemasta ja ylös nousemisesta lain runnomille.** Amen.
        En minäkään ole itse näitä asioita oppinut, kuten ei Paavalikaan, suurin menotorini oli David Pawson sekä eräs Luterilainen Pappi alussa, lapsuus ajan jälkeen.
        Toki tutkin Raamattua vieläkin Hermeneuttisesti, eksegeesiä apuna käyttäen varmaan yli tunnin päivässä, ja muut siihen päälle.
        En kovin tunne Erkki Anttia, mutta kaikilla meillä on ohjaajamme, tiedämme sitä tai ei.
        Tällaisia "saloseutujen saarnaajia" tarvitaan, mutta varauksella on hyvä olla, mutta Lestadius ja Pawsonin puheiden jälkeen ihmisiä tuli uskoon, ja Pawsonilla parhaillaan tuhansia yhdestä kokouksesta, jotka kohta kastettiin.
        Minun oppini on enemmän Israel keskeistä, sillä se on Jumalan silmäterä ja etnisyys myös oma ripauksensa myös asiassa.
        Ilman Israelin tuntemista, on vaikea tuntea Sanaa, ja sekin löytyy vasta sen jälkeen, kun on löytänyt Jeesuksen.
        Jo yksin tämä poistaa Jumala yhteyden suuresta osasta seurakuntia.
        Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani

        "Toimiko Lestadius Suomen ev Lut kirkon ohjeiden mukaan?"

        Jumalanpalveluskaavasta ei sovi poiketa. Ei ole mitään syitä olettaa, että Laestadius ei olisi pappina synninpäästöä julistanut osana kaavaa - se olisi ollut mahdotonta ja johtanut varoitukseen ja uppiniskaisuuden jatkuessa viraltapanoon. Tämän legendan voi nyt panna roskikseen lopullisesti. No heh, kokemuksesta tiedän, että legandat jatkavat elämäänsä, niin tämäkin.

        Lestadiolaisuuden historiaa tuntemattomat sekoittavat usein ns. avaran ja laajamittaisen, myös tavallisten kristittyjen synninpäästön käyttöönoton, joka tapahtui 1850-luvun alkupuolella. Siihen vaikutti Raattamaa, mutta erityisesti Erkki Antti. Hän esitteli löytöään Lutherin postillasta koskien saarnaa taivaan valtakunnan avaimista. Laestadius oli miettiväinen ja totesi sitten, että kokeillaan, miten se vaikuttaa. Varmasti Laestadius tiesi pappina, että maallikkosynninpäästö on osa luterilaista oppia, mutta varmaan häntä mietitytti, miten laajasti sitä sopii käyttää, kun päästettävien katumuksesta ei ole mitään tietoa. Käytännön ihmisenä hän tuumasi, että vaikuttavuushan sen näyttää. Maallikkosaarnaajat alkoivat saarnata rohkeasti syntejä anteeksi koko kuulijakunnalle seiniä myöten. Hyvin on toiminut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Toimiko Lestadius Suomen ev Lut kirkon ohjeiden mukaan?"

        Jumalanpalveluskaavasta ei sovi poiketa. Ei ole mitään syitä olettaa, että Laestadius ei olisi pappina synninpäästöä julistanut osana kaavaa - se olisi ollut mahdotonta ja johtanut varoitukseen ja uppiniskaisuuden jatkuessa viraltapanoon. Tämän legendan voi nyt panna roskikseen lopullisesti. No heh, kokemuksesta tiedän, että legandat jatkavat elämäänsä, niin tämäkin.

        Lestadiolaisuuden historiaa tuntemattomat sekoittavat usein ns. avaran ja laajamittaisen, myös tavallisten kristittyjen synninpäästön käyttöönoton, joka tapahtui 1850-luvun alkupuolella. Siihen vaikutti Raattamaa, mutta erityisesti Erkki Antti. Hän esitteli löytöään Lutherin postillasta koskien saarnaa taivaan valtakunnan avaimista. Laestadius oli miettiväinen ja totesi sitten, että kokeillaan, miten se vaikuttaa. Varmasti Laestadius tiesi pappina, että maallikkosynninpäästö on osa luterilaista oppia, mutta varmaan häntä mietitytti, miten laajasti sitä sopii käyttää, kun päästettävien katumuksesta ei ole mitään tietoa. Käytännön ihmisenä hän tuumasi, että vaikuttavuushan sen näyttää. Maallikkosaarnaajat alkoivat saarnata rohkeasti syntejä anteeksi koko kuulijakunnalle seiniä myöten. Hyvin on toiminut.

        Hyvä kolumni. Todella - Maallikkosaarnaajat alkoivat jaella syntejä pitkin seiniä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäs nyt? Jeesus ei ole maan päällä antamassa syntejä anteeksi. Ne pitää pyytää Jumalalta.

        Jumala puhuu vaan omalle silmäterälleen Israelille, eikä jakele syntejä anteeksi, mutta on kaste ja ehtoollinen, sen Jeesus laskee synnin sovitukseksi.
        Raamattu sanookin, - on yksi synnin sovittaja, Jeesus Kristus.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Jumala puhuu vaan omalle silmäterälleen Israelille, eikä jakele syntejä anteeksi, mutta on kaste ja ehtoollinen, sen Jeesus laskee synnin sovitukseksi.
        Raamattu sanookin, - on yksi synnin sovittaja, Jeesus Kristus.

        Ennenkuin Jeesus meni taivaaseen hän koulutti opetuslapset joitten tehtävänä oli saarnata ja opettaa mitä Jeesus oli itse opettanut. Siihen kuului mm Isä meidän rukous.
        Se ei ole Johanneksen rukous koska opetuslapset viittasivat että Johanneskin opetti rukoilemaan. Niitä rukouksia voi olla minkä sisältöisiä hyvänsä.
        Niinpä Jeesus opetti heille Isä meidän rukouksen. Kuten olen monet kerrat toistanut siinä rukoillaan.... Anna meille meidän syntimme anteeksi.
        Jeesuksen opettama rukous ei ole kadonnut mihinkään, se on yhä olemassa. Synnit pitää rukouksessa anteeksi Isältä.
        Kaste ja ehtollinen eivät anna syntejä anteeksi. Ne pyydettävä anteeksi Jumalalta.
        Se koskee kaikkia, ei vain Israelia sillä evankeliumi julistetiin myös pakanoilla.
        Sinä Pinna olet eksynyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennenkuin Jeesus meni taivaaseen hän koulutti opetuslapset joitten tehtävänä oli saarnata ja opettaa mitä Jeesus oli itse opettanut. Siihen kuului mm Isä meidän rukous.
        Se ei ole Johanneksen rukous koska opetuslapset viittasivat että Johanneskin opetti rukoilemaan. Niitä rukouksia voi olla minkä sisältöisiä hyvänsä.
        Niinpä Jeesus opetti heille Isä meidän rukouksen. Kuten olen monet kerrat toistanut siinä rukoillaan.... Anna meille meidän syntimme anteeksi.
        Jeesuksen opettama rukous ei ole kadonnut mihinkään, se on yhä olemassa. Synnit pitää rukouksessa anteeksi Isältä.
        Kaste ja ehtollinen eivät anna syntejä anteeksi. Ne pyydettävä anteeksi Jumalalta.
        Se koskee kaikkia, ei vain Israelia sillä evankeliumi julistetiin myös pakanoilla.
        Sinä Pinna olet eksynyt?

        Jeesus todella opetti opetuslapsiaan, kuka muu heitä olisi Teokraattisessa maassa opettanut, uskomaan Häneen kaikkivaltiaana, kuten Matt 28 kolme viimeistä jaetta osittaa.
        Nämä jakeet olisi todella tärkeitä myös SRK;n tunnustaa, mutta sehän ei ole ollut mahdollista.
        Jeesushan opetti sen, mitä Isä oli Hänen "opettanut" opettamaan ja vain yksi poikkeus oli se, että Hänen serkkunsa Johannes oli Liittojen välinen tienraivaaja, johon Laki päättyi.
        Matt. 11:13 Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta,
        Sen jälkeen ei enää ennusteltu vaan otettiin lain täyttäjän Jeesuksen armo osalliseksi pelastumisessa.
        VT;n aikaan ei israelilaiset juuri käsitellet tulevaisuutta.
        Sinun tulee lukea Sanaa, niin kuin se on kirjoitettu. Opetuslapsethan olivat suurelta osin jo kuulleet muutaman vuoden ajan Johanneksen rukoilemaa rukousta, jopa ennen Jeesuksen julkista esiintymistä.
        Kun muutama Johanneksen opetuslapsi liittyi Jeesuksen opetuspalsaksi, he rukoilivat juuri näin, muiden kummeksuen sitä, jolloin He pyysivät Jeesusta opettamaan sen heille. Johanneshan oli Jeesuksen 6 kk vanhempi serkku.
        Luuk. 11:1 Kerran, kun Jeesus oli ollut rukoilemassa, eräs hänen opetuslapsistaan pyysi: "Herra, opeta meitä rukoilemaan, niin kuin Johanneskin opetti opetuslapsiaan.
        Kun Sinua koulussa aikoinaan opetettiin vaikka laskemaan yhtälöitä, oliko opettaja sen fokus, vai oliko esim. juutalainen Einstein, mm E=mc2? Kumpi oli todellinen opettaja.
        Herää jo ja lue Sanaa.
        >>Se ei ole Johanneksen rukous koska opetuslapset viittasivat että Johanneskin opetti rukoilemaan. Niitä rukouksia voi olla minkä sisältöisiä hyvänsä. Näin se vain toimii Welluilla, ihmisuskossa.
        Toinen asia, joka on sekulaareilla hukassa, on se, että Jeesuksella ei vielä silloin oltu annettu Taivaasta Jumalan toimesta kaikkea valtaa, se tapahtui myöhemmin.
        Sen voi todella lukea Raamatusta vaikka päivittäin, ei se sieltä mihinkään katoa.
        >>Kaste ja ehtollinen eivät anna syntejä anteeksi. Ne pyydettävä anteeksi Jumalalta.*** Vähän naurattaa, kuoliko Jumala ja valuiko Hänen veri Golgatalla.
        >>Sinä Pinna olet eksynyt?** Olen, elän Jeesuksessa, erolailla, mitä ihmisukoissa.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Jeesus todella opetti opetuslapsiaan, kuka muu heitä olisi Teokraattisessa maassa opettanut, uskomaan Häneen kaikkivaltiaana, kuten Matt 28 kolme viimeistä jaetta osittaa.
        Nämä jakeet olisi todella tärkeitä myös SRK;n tunnustaa, mutta sehän ei ole ollut mahdollista.
        Jeesushan opetti sen, mitä Isä oli Hänen "opettanut" opettamaan ja vain yksi poikkeus oli se, että Hänen serkkunsa Johannes oli Liittojen välinen tienraivaaja, johon Laki päättyi.
        Matt. 11:13 Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta,
        Sen jälkeen ei enää ennusteltu vaan otettiin lain täyttäjän Jeesuksen armo osalliseksi pelastumisessa.
        VT;n aikaan ei israelilaiset juuri käsitellet tulevaisuutta.
        Sinun tulee lukea Sanaa, niin kuin se on kirjoitettu. Opetuslapsethan olivat suurelta osin jo kuulleet muutaman vuoden ajan Johanneksen rukoilemaa rukousta, jopa ennen Jeesuksen julkista esiintymistä.
        Kun muutama Johanneksen opetuslapsi liittyi Jeesuksen opetuspalsaksi, he rukoilivat juuri näin, muiden kummeksuen sitä, jolloin He pyysivät Jeesusta opettamaan sen heille. Johanneshan oli Jeesuksen 6 kk vanhempi serkku.
        Luuk. 11:1 Kerran, kun Jeesus oli ollut rukoilemassa, eräs hänen opetuslapsistaan pyysi: "Herra, opeta meitä rukoilemaan, niin kuin Johanneskin opetti opetuslapsiaan.
        Kun Sinua koulussa aikoinaan opetettiin vaikka laskemaan yhtälöitä, oliko opettaja sen fokus, vai oliko esim. juutalainen Einstein, mm E=mc2? Kumpi oli todellinen opettaja.
        Herää jo ja lue Sanaa.
        >>Se ei ole Johanneksen rukous koska opetuslapset viittasivat että Johanneskin opetti rukoilemaan. Niitä rukouksia voi olla minkä sisältöisiä hyvänsä. Näin se vain toimii Welluilla, ihmisuskossa.
        Toinen asia, joka on sekulaareilla hukassa, on se, että Jeesuksella ei vielä silloin oltu annettu Taivaasta Jumalan toimesta kaikkea valtaa, se tapahtui myöhemmin.
        Sen voi todella lukea Raamatusta vaikka päivittäin, ei se sieltä mihinkään katoa.
        >>Kaste ja ehtollinen eivät anna syntejä anteeksi. Ne pyydettävä anteeksi Jumalalta.*** Vähän naurattaa, kuoliko Jumala ja valuiko Hänen veri Golgatalla.
        >>Sinä Pinna olet eksynyt?** Olen, elän Jeesuksessa, erolailla, mitä ihmisukoissa.

        Synnit pitää pyytää anteeksi Isältä. Ei niitä ihminen voi antaa anteeksi. Siksi rukous kuuluu ... Anna meille meidän syntimme anteeksi. Jeesukselta niitä ei pyydetä anteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs nyt? Jeesus ei ole maan päällä antamassa syntejä anteeksi. Ne pitää pyytää Jumalalta.

        Olet oikeassa, syntejä pyydetään anteeksi Jumalalta. Jumala kuulee totisen rukouksen ja antaa seurakunnassaan synnit anteeksi Pyhän Henkensä kautta Kristuksen omien antaessa syntejä anteeksi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut." (Joh. 20:22-23.) Näin Kristuksen työ maan päällä jatkuu hänen seurakunnassaan, vaikka monet olettavat hänen pelkästään istuvan Jumalan oikealla puolella taivaassa. Kyllä Hän sielläkin istuu, mutta on Hengessä täällä omiensa kanssa maailman loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, syntejä pyydetään anteeksi Jumalalta. Jumala kuulee totisen rukouksen ja antaa seurakunnassaan synnit anteeksi Pyhän Henkensä kautta Kristuksen omien antaessa syntejä anteeksi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut." (Joh. 20:22-23.) Näin Kristuksen työ maan päällä jatkuu hänen seurakunnassaan, vaikka monet olettavat hänen pelkästään istuvan Jumalan oikealla puolella taivaassa. Kyllä Hän sielläkin istuu, mutta on Hengessä täällä omiensa kanssa maailman loppuun asti.

        Kerro samantien montako opetuslasta oli paikalla joille Jeesus puhalsi Pyhän Hengen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro samantien montako opetuslasta oli paikalla joille Jeesus puhalsi Pyhän Hengen?

        Henkihän laskeutui vasta Helluntaina, se oli harjoittelua.
        Raamattu ei avaa kyseistä lukumäärää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, syntejä pyydetään anteeksi Jumalalta. Jumala kuulee totisen rukouksen ja antaa seurakunnassaan synnit anteeksi Pyhän Henkensä kautta Kristuksen omien antaessa syntejä anteeksi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut." (Joh. 20:22-23.) Näin Kristuksen työ maan päällä jatkuu hänen seurakunnassaan, vaikka monet olettavat hänen pelkästään istuvan Jumalan oikealla puolella taivaassa. Kyllä Hän sielläkin istuu, mutta on Hengessä täällä omiensa kanssa maailman loppuun asti.

        Epäolennainen asia, sillä kuka, vastatkaa lestadiolaiset jo antoi opetuslapsilta jollekin synnit anteeksi.
        Turhaa junkutusta.
        Maailmassa ei yksikään muu lahko sitä tee, ja mm helluntailaisia on lähes miljardi, teidän 40,000 velluun nähden se on yhden ison seurakunnan verran, eikä hekään jaa syntejä anteeksi?
        Melkoista jengiä.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Henkihän laskeutui vasta Helluntaina, se oli harjoittelua.
        Raamattu ei avaa kyseistä lukumäärää.

        Pyhä henki on Jumalan voima joka on ollut yhtä kauan kuin Jumalakin. Kun Jeesus ilmestyi opetuslapsille heitä oli paikalla 11, Juudas ei ollut. Muita opetuslapsia ei vielä silloin ollut.
        Kun Jeesus puhalsi heitä kohden ja sanoi ottakaa Pyhä henki niin he saivat Pyhän hengen, toki laajempi sen vuodatus tapahtui vasta helluntaina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä henki on Jumalan voima joka on ollut yhtä kauan kuin Jumalakin. Kun Jeesus ilmestyi opetuslapsille heitä oli paikalla 11, Juudas ei ollut. Muita opetuslapsia ei vielä silloin ollut.
        Kun Jeesus puhalsi heitä kohden ja sanoi ottakaa Pyhä henki niin he saivat Pyhän hengen, toki laajempi sen vuodatus tapahtui vasta helluntaina.

        Olisit vastannut asiaan, kirjoitin, kuten Sana sen sanoo; Henkihän laskeutui vasta Helluntaina.
        Ollakseni tarkka niistä muista seitsemästä kymmenestä muusta opetuslapsesta, mitä mieltä olet siitä, lähtivätkö he ennen Helluntaita, vai sen jälkeen.
        On totta, että PH ilmoitetaan jo Gen 1;2, joten Heidät Jeesuksen kanssa voi hyvällä omallatunnolla lukea kolmiyhteisyyteen.
        Hyvä kirjoitus.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Olisit vastannut asiaan, kirjoitin, kuten Sana sen sanoo; Henkihän laskeutui vasta Helluntaina.
        Ollakseni tarkka niistä muista seitsemästä kymmenestä muusta opetuslapsesta, mitä mieltä olet siitä, lähtivätkö he ennen Helluntaita, vai sen jälkeen.
        On totta, että PH ilmoitetaan jo Gen 1;2, joten Heidät Jeesuksen kanssa voi hyvällä omallatunnolla lukea kolmiyhteisyyteen.
        Hyvä kirjoitus.

        Jos oikein ymmärrän niin nämä 70 lähetettiin 8 päivää myöhemmin. Luultavasti nämä olivat myös helluntaina paikalla kun Pyhä henki vuodatettiin. Erään tiedon mukaan heitä olisi ollut noin 120 paikalla helluntaina, siis opetuslapsia.
        Nuo joille Jeesus puhalsi Pyhän hengen he saivat voiman parantaa sairaita ja herättää kuolleita.
        Minun ymmärrys riittää tähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikein ymmärrän niin nämä 70 lähetettiin 8 päivää myöhemmin. Luultavasti nämä olivat myös helluntaina paikalla kun Pyhä henki vuodatettiin. Erään tiedon mukaan heitä olisi ollut noin 120 paikalla helluntaina, siis opetuslapsia.
        Nuo joille Jeesus puhalsi Pyhän hengen he saivat voiman parantaa sairaita ja herättää kuolleita.
        Minun ymmärrys riittää tähän.

        Halusin vahvistuksen ja sain sen, kiitos.
        Hengen saapuminen oli merkkipaalu useaan asiaan, ja lähetyksessähän tulee ottaa myös huomioon se, että kun Jeesus puhalsi, eivät opetuslapset lähteneet, koska Herra hetimiten kielsi; - Älkää poistuko kaupungista, ennekuin saatte Pyhän Hengen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä henki on Jumalan voima joka on ollut yhtä kauan kuin Jumalakin. Kun Jeesus ilmestyi opetuslapsille heitä oli paikalla 11, Juudas ei ollut. Muita opetuslapsia ei vielä silloin ollut.
        Kun Jeesus puhalsi heitä kohden ja sanoi ottakaa Pyhä henki niin he saivat Pyhän hengen, toki laajempi sen vuodatus tapahtui vasta helluntaina.

        Vai oliko kuitenkin kymmenen? Poissa Juudaksen lisäksi Tuomas, epäilijä, joka oli viikon päästä myös mukana ja sanoi nähtyään Vapahtajansa: "Minun Herrani ja Jumalani!" (Joh. 20:28.) Opetuslapsia oli toki sadoittain, jopa tuhansittain jo silloin, mutta vain lähimmät olivat paikalla silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai oliko kuitenkin kymmenen? Poissa Juudaksen lisäksi Tuomas, epäilijä, joka oli viikon päästä myös mukana ja sanoi nähtyään Vapahtajansa: "Minun Herrani ja Jumalani!" (Joh. 20:28.) Opetuslapsia oli toki sadoittain, jopa tuhansittain jo silloin, mutta vain lähimmät olivat paikalla silloin.

        Hyvä huomio Pinna. Nämä asiat valkenee keskustelemalla. Joskus tuntuu siltä että oikein piinttyneet hylkäävät totuuden ja pysyvät siinä mitä heidän " kuulo" on aivoihin jättänyt.
        Tietysti se on heidän oma valinta.
        Jatketaan jutustelua, siunausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikein ymmärrän niin nämä 70 lähetettiin 8 päivää myöhemmin. Luultavasti nämä olivat myös helluntaina paikalla kun Pyhä henki vuodatettiin. Erään tiedon mukaan heitä olisi ollut noin 120 paikalla helluntaina, siis opetuslapsia.
        Nuo joille Jeesus puhalsi Pyhän hengen he saivat voiman parantaa sairaita ja herättää kuolleita.
        Minun ymmärrys riittää tähän.

        Viittaatteko 70 opetuslapsella Jeesuksen Luukkaan evankeliumissa lähettämiin 72 opetuslapseen (Luuk. 10:1, 17)? Ja mistä tuo 120 olikaan arvio?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viittaatteko 70 opetuslapsella Jeesuksen Luukkaan evankeliumissa lähettämiin 72 opetuslapseen (Luuk. 10:1, 17)? Ja mistä tuo 120 olikaan arvio?

        Kun Juudaksen tilalle valittiin kahdestoista opetuslapsi niin hän oli Matthias. Yläsalissa oli koolla noin 120 muuta joista tuli Jeesuksen opetuslapsia. Apt.1:15


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Epäolennainen asia, sillä kuka, vastatkaa lestadiolaiset jo antoi opetuslapsilta jollekin synnit anteeksi.
        Turhaa junkutusta.
        Maailmassa ei yksikään muu lahko sitä tee, ja mm helluntailaisia on lähes miljardi, teidän 40,000 velluun nähden se on yhden ison seurakunnan verran, eikä hekään jaa syntejä anteeksi?
        Melkoista jengiä.

        Tässä on syntien anteeksi julistus Jeesuksen ansiosta: "Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi" (Apt. 13:38).

        Synninpäästö on käytössä mm. katolilaisilla, luterilaisilla, ortodokseilla, anglikaaneilla. Lähinnä vapaissa suunnissa sitä ei hirveästi käytetä, tosin vapaiden suuntien teologia on aika vapaata ja sieltäkin voi löytyä yksittäisiä synninpäästöä käyttäviä pastoreita.

        Maallikkosynninpäästö lienee ominaisinta lestadiolaisille, ei vain vanhoillislestadiolaiselle, vaan myös muille lestadiolaissuunnille. Tuskin missään muualla on niin laajasti käytössä. Muualla synninpäästön katsotaan kuuluvan pappisvirkaan, kun taas lestadiolaisuudessa sen katsotaan kuuluvan "hengellisen pappeuden" virkaan: "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa." (1. Piet. 2:9.)

        Pakanakristityt ovat "Jumalan oma kansa" ja "kuninkaallinen papisto", vaikka ei olisi päivääkään teologian opintoja! Uskominen ei ole tietolaji eikä taitolaji.

        Varmasti jännitti Erkki Anttiakin, että onko oikein maallikon saarnata syntejä anteeksi. Kun Lutherus niin kirjoitti ja kun rovastikin asiaan myöntyi, niin kuninkaallinen papisto alkoi julistaa sen voimaa, joka heitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa oli kutsunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Juudaksen tilalle valittiin kahdestoista opetuslapsi niin hän oli Matthias. Yläsalissa oli koolla noin 120 muuta joista tuli Jeesuksen opetuslapsia. Apt.1:15

        Selkis, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio Pinna. Nämä asiat valkenee keskustelemalla. Joskus tuntuu siltä että oikein piinttyneet hylkäävät totuuden ja pysyvät siinä mitä heidän " kuulo" on aivoihin jättänyt.
        Tietysti se on heidän oma valinta.
        Jatketaan jutustelua, siunausta.

        Ole hyvä, mutta en ollut Pinna, vaan yksi meistä anonyymeistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs nyt? Jeesus ei ole maan päällä antamassa syntejä anteeksi. Ne pitää pyytää Jumalalta.

        Jeesus antoi taivaanvaltakunnan avaimet Hänen seuraajilleen :” joille te annatte synnit anteeksi,niille ne on anteeksi annettu jne”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, syntejä pyydetään anteeksi Jumalalta. Jumala kuulee totisen rukouksen ja antaa seurakunnassaan synnit anteeksi Pyhän Henkensä kautta Kristuksen omien antaessa syntejä anteeksi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut." (Joh. 20:22-23.) Näin Kristuksen työ maan päällä jatkuu hänen seurakunnassaan, vaikka monet olettavat hänen pelkästään istuvan Jumalan oikealla puolella taivaassa. Kyllä Hän sielläkin istuu, mutta on Hengessä täällä omiensa kanssa maailman loppuun asti.

        Kahden kesken Jumalan kanssa ei voi saada syntejä anteeksi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on syntien anteeksi julistus Jeesuksen ansiosta: "Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi" (Apt. 13:38).

        Synninpäästö on käytössä mm. katolilaisilla, luterilaisilla, ortodokseilla, anglikaaneilla. Lähinnä vapaissa suunnissa sitä ei hirveästi käytetä, tosin vapaiden suuntien teologia on aika vapaata ja sieltäkin voi löytyä yksittäisiä synninpäästöä käyttäviä pastoreita.

        Maallikkosynninpäästö lienee ominaisinta lestadiolaisille, ei vain vanhoillislestadiolaiselle, vaan myös muille lestadiolaissuunnille. Tuskin missään muualla on niin laajasti käytössä. Muualla synninpäästön katsotaan kuuluvan pappisvirkaan, kun taas lestadiolaisuudessa sen katsotaan kuuluvan "hengellisen pappeuden" virkaan: "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa." (1. Piet. 2:9.)

        Pakanakristityt ovat "Jumalan oma kansa" ja "kuninkaallinen papisto", vaikka ei olisi päivääkään teologian opintoja! Uskominen ei ole tietolaji eikä taitolaji.

        Varmasti jännitti Erkki Anttiakin, että onko oikein maallikon saarnata syntejä anteeksi. Kun Lutherus niin kirjoitti ja kun rovastikin asiaan myöntyi, niin kuninkaallinen papisto alkoi julistaa sen voimaa, joka heitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa oli kutsunut.

        Hyvin pitkälti; Amen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun Juudaksen tilalle valittiin kahdestoista opetuslapsi niin hän oli Matthias. Yläsalissa oli koolla noin 120 muuta joista tuli Jeesuksen opetuslapsia. Apt.1:15

        Näin siinä kävi, kirjoitusten mukaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viittaatteko 70 opetuslapsella Jeesuksen Luukkaan evankeliumissa lähettämiin 72 opetuslapseen (Luuk. 10:1, 17)? Ja mistä tuo 120 olikaan arvio?

        Tuossa asiassa lähteet ovat hieman poikkeavia, mutta alkuperäinen kysyjä kysyi sitä seitsemää kymmentä, sillä suuri kansa ei juuri tiedä muusta, kun alkuperäisistä 12;sta ja nykyiseen uskonkäsitykseemme sen vaikutus on marginaali, mutta siinä hyvä tuoda julki, että tosissaan Jeesuksella oli muitakin seuraajia, opetuslapsia, osa jopa samarialaisia, kuten ensimmäinen, Sykärin kaivon nainen, jolle tehtävä oli viedä evankeliumia Jeesuksesta miehelleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio Pinna. Nämä asiat valkenee keskustelemalla. Joskus tuntuu siltä että oikein piinttyneet hylkäävät totuuden ja pysyvät siinä mitä heidän " kuulo" on aivoihin jättänyt.
        Tietysti se on heidän oma valinta.
        Jatketaan jutustelua, siunausta.

        Juuri näin, siunuksella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai oliko kuitenkin kymmenen? Poissa Juudaksen lisäksi Tuomas, epäilijä, joka oli viikon päästä myös mukana ja sanoi nähtyään Vapahtajansa: "Minun Herrani ja Jumalani!" (Joh. 20:28.) Opetuslapsia oli toki sadoittain, jopa tuhansittain jo silloin, mutta vain lähimmät olivat paikalla silloin.

        Hieman uskon liioittelua tuo tuhansia, kaikki eivät olleet opetuslapsia, vaan kasteen ottaneita kristittyjä.
        Aika hyvä huomio tuo -"Minun Herrani ja Jumalani!
        Jeesus on myös meille Jumala.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kahden kesken Jumalan kanssa ei voi saada syntejä anteeksi!

        Ei varmaankaan, koska Jeesuksella on kaikki valta, ja Jumala ei puhu muille kun omalle kansallekaan, eikä sillekään vaan nyt, koska on vetänyt peitteen Heidän päälle.
        Vielä vähemmän silloin, jos joku VL jakaa muka jollekin synnit anteeksi, jää se molempien päälle.


    • Anonyymi

      😅🤣😂 viheltäminen on toinen merkkikieli.

    • Anonyymi

      Milloin te pääsette eroon saarnasi syntejä anteeksi? Ei niitä saarnaamalla saarnata anteeksi vaan julistetaan evankeliumia. Joka sen kuulee tekee itse ratkaisun uskooko siihen vai ei.

      • Uskomalla Jeesus luvatuksi Messiaaksi, Amen.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Uskomalla Jeesus luvatuksi Messiaaksi, Amen.

        Eli ei tarvitakaan enää parannusta eikä muutakaan. Kun vaan uskoo mitä joku saarnasi, ja niitä saarnoja on monenlaisia samasta asiasta riippuen mikä lahko tai kirkko sitä saarnaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli ei tarvitakaan enää parannusta eikä muutakaan. Kun vaan uskoo mitä joku saarnasi, ja niitä saarnoja on monenlaisia samasta asiasta riippuen mikä lahko tai kirkko sitä saarnaa.

        Heittäytkö pöljäksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli ei tarvitakaan enää parannusta eikä muutakaan. Kun vaan uskoo mitä joku saarnasi, ja niitä saarnoja on monenlaisia samasta asiasta riippuen mikä lahko tai kirkko sitä saarnaa.

        Ns "paskan puhujia" on Suomessa todella paljon, etupäässä maallikot, jotka eivät osaa edes lukea.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Ns "paskan puhujia" on Suomessa todella paljon, etupäässä maallikot, jotka eivät osaa edes lukea.

        "vladijussi" on kaikkivaltias paskanpuhuja. Onhan hän vapari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vladijussi" on kaikkivaltias paskanpuhuja. Onhan hän vapari.

        Mistä Sinä Hänet tiedät ja missä seurakunnassa.
        Oletko katkera, minä tiedän missä Hän vaikuttaa, mutta Sinä et eikä se ole Vapis.


      • Anonyymi

        Evankeliumin sisältö juuri on se syntien anteeksianto. Se, mitä Jeesus teki puolestamme. Ratkaisukristillisyys ei ole oikea kristillisyys, koska jos et käy sanan kuulossa, et voi saada uskoa Jumalalta. Sinun pitää kuulla synninpäästö ja uskoa se omalle kohdallesi, niin tulet autuaaksi. Voin luvata että sen jälkeen ymmärrät mitä tarkoittaa vanhurskaus rauha ja ilo Pyhässä Hengessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumin sisältö juuri on se syntien anteeksianto. Se, mitä Jeesus teki puolestamme. Ratkaisukristillisyys ei ole oikea kristillisyys, koska jos et käy sanan kuulossa, et voi saada uskoa Jumalalta. Sinun pitää kuulla synninpäästö ja uskoa se omalle kohdallesi, niin tulet autuaaksi. Voin luvata että sen jälkeen ymmärrät mitä tarkoittaa vanhurskaus rauha ja ilo Pyhässä Hengessä.

        Täsmennätkö Hieman, mitä ajat takaa, sillä heti enkelit kertovat mikä on agenda?
        Luuk 2; 10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle.
        11 Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus
        Tämä on evankeliumin ydin, synnistä ei siinä puhuta mitään, se jääköön lahkoille.
        Asian varmistus, joka sinulta unohtui, on Jes. 9:2.
        Älä raiskaa Jumalan Sanaa.


      • Anonyymi

        Ihme kun kaikki osaa oikein kirjoittaa sanan evankeliumi, mutta kun kuuntelee saarnaajaa, niin aina ne lausuu sanan ikävän kuuloisesti evanKELJUMI, se mikään kelju ole


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihme kun kaikki osaa oikein kirjoittaa sanan evankeliumi, mutta kun kuuntelee saarnaajaa, niin aina ne lausuu sanan ikävän kuuloisesti evanKELJUMI, se mikään kelju ole

        Toisaalta, evankeliumi on vierasperäinen sana, mutta se on suomeksi "hyvä sanoma Vapahtajasta" Se riittää, mutta ei pelasta, mutta evankeliumin fokus, usko siihen, että Jeesus on luvattu Messias, kaikkivaltias Vapahtaja.
        -38 käännös on käännetty seuraavasti 2 Kor.3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
        Taas biblia sen hurjaksi kääntää; Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
        Kulttuuri ja kieli kehittyy vuosittain.


    • Anonyymi

      Pyhä Jumala Hengellään käynnisti LLL:n kautta herätyksen ja se levisi kuin kulovalkea.
      Ylpistyneet SRK huru-ukkot muuttivat oppia korostamaan omaa itse keihtettyä seurakunta epäjumalaansa..seurasi riitoja ja hajaannuksia ja siunaus otettiin pois.
      Viimevuosikymmenien liikkeen suojissa sallitus kauheat synnit joista ei ole aitoa parannusta tehty johtanut liikkeen alasajoon.

      • Ja Henki lähti Hoitokokuksien vuoksi, kun SRK teki saatanan kanssa sopimuksen että sitoo omia Pyhiä häneen.
        Silloin tuli myös ruumiita, sekä ylistys loppui kun seinään, sehän on Hengen ulospäin näkyvimpiä olemuksia.
        Karvas on tie palata kristityksi seurakunnaksi. Jeesus sei siunaa saatana kanssa yhteistyössä olevia.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Ja Henki lähti Hoitokokuksien vuoksi, kun SRK teki saatanan kanssa sopimuksen että sitoo omia Pyhiä häneen.
        Silloin tuli myös ruumiita, sekä ylistys loppui kun seinään, sehän on Hengen ulospäin näkyvimpiä olemuksia.
        Karvas on tie palata kristityksi seurakunnaksi. Jeesus sei siunaa saatana kanssa yhteistyössä olevia.

        "ylistys loppui kun seinään"

        Kiitosääni on lakannut - totta.
        Kiitosääni lakkasi hoitokokouksiin - tarua.

        Hoitokokouksia järjestettiin erityisesti 1977 - 79. Kiitosäänet eivät vaienneet silloin, voit tarkistaa halutessasi asian kuuntelemalla 1980-luvun ja 1990-luvun alun suviseuraäänitteitä. Usein taustalla kuuluu "Herra Jeesus kiitetty". 2000-luvulle tultaessa kiitosäänet olivat jo harventuneet, nykyään ei juuri kuule.


    • Anonyymi

      Tärkeintä on suhde Jeesukseen, eli onko uskovainen uudestisyntynöyt, vai vain usonnollinen. Tässä lisää. https://www.youtube.com/watch?v=K11J_7UE-ew

    • Anonyymi

      "Palatkaa, jotta syntinne pyyhittäsiin pois".(Apt). Synti on jo siinä, että mies ja nainen ovat erikseen. Silloin mennään naimisiin (Matt.5.)(Luuk.20:34-) Ja toisella kuolemalla on valtaa(Ilm. 20:6). Reinkartanion rules.

      • Tuo Reinkartanion on suurta pakanallisuutta, satanismia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3017
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      544
      2866
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2038
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1942
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1755
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1472
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      96
      1223
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1188
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1152
    Aihe