Volkswagen Passat on lumisen talven selättäjä
Uusien dieselautojen mallivalikoima alkaa käydä vähiin. Muutamia vaihtoehtoja kuitenkin vielä löytyy. Volkswagen Passat Variant Alltrack TDI on yksi niistä.
Tällä kertaa koeajoauton kriteerinä oli dieselmoottori kokonaan ilman sähköistä voimanlähdettä. Sellaisia – ei hybridejä – alkaa olla markkinoilla todella vähän. Se on sääli, koska uuden vuosituhannen aikana dieseltekniikka ehti kehittyä todella pitkälle.
Dieselmoottorilla varustettu auto on edelleen varteenotettavin vaihtoehto autoilijalle, joka ajaa paljon ja jonka ajomatkat ovat pitkiä. Myös tämänkertainen koeajolenkki oli pitkä ja suuntautui helmikuun alussa Keski-Suomeen. Passatilla on pitkä toimintasäde.
Esimerkkinä yhden tankillisen toimintasäde oli 1 257 kilometriä. Tällaisesta toimintamatkasta ei sähköautoilija voi edes haaveilla.
Kulutus oli auton ajotietokoneen mukaan koeajojen aikana pääasiassa viiden ja viiden ja puolen litran välissä, mikä on kookkaalle nelivetoiselle autolle vähän. Millaiseen kulutukseen päästäisiinkään puolta pienemmällä nykyaikaisella dieselautolla ‒ todennäköisesti 3 litran lukemiin tai jopa alle?
Pitkä toimintamatka innosti vielä tekemään leikkimielisen laskelman siitä, millainen käytännön vaikutus sillä olisi keskivertoautoilijan arkeen. Autoilija ajaa Suomessa keskimäärin noin 15 000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaisi Passatin tapauksessa tankkaamista ainoastaan noin kuukauden välein. Siis 12 tankkausta vuodessa! Aika hätkähdyttävä ajatus, kun itse joudun tankkaamaan lähes viikoittain, noin 50 kertaa vuodessa.
Hyvät tyylipisteet selkeistä linjoista
Passat Variant on hyvin perinteinen farmariauto. Sen muotokieli on konservatiivinen. Keulan horisontaaliset linjat ovat tyylikkäät ilman, että muotoilijan on tarvinnut yrittää mitään uutta ja erikoista.
Tyylin salaisuus piileekin juuri tässä: selkeitä vaakalinjoja ilman revittelyä.
Konservatiivisuus ei kuitenkaan tarkoita vanhanaikaista ulkonäköä. Kyllä Passat näyttää ihan nykyaikaiselta 2020-luvun autolta. Erityisesti keula ja sivuprofiili saavat erinomaiset tyylipisteet.
Ainoastaan auton perä takavaloineen on jotenkin mitäänsanomattoman tylsän näköinen. Siitä puuttuvat pirteys sekä selkeät linjat. Tämä pikkuseikka tuskin potentiaalisia ostajia häiritsee, koska kokonaisuus on kunnossa. Kuitenkin on sanottava, että moni premium-luokan kilpailijamerkki on onnistunut farmariperän ilmeen luomisessa paremmin.
Sisällä tuttua ja turvallista saksalaista ergonomiaa
Vastaavanlainen perinteitä kunnioittava tyyli jatkuu auton sisällä. Näkymä on selkeä, eikä mikään ärsytä tai herätä ihmetystä.
Passatin ohjaamossa hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat säätimet löytyvät helposti.
Hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat napit ja säätimet löytyvät helposti. Kojetaulun keskellä oleva kosketusnäyttö on integroitu nätisti eikä vaikuta irralliselta tablettitietokoneelta.
Perinteisiä mittareita fyysisine neuloineen ei enää Passatissa ole, vaan ohjauspyörän takana oleva pienempi näyttö on sekin kokonaan sähköinen. Ilmeisesti diginäyttö on nykyään halvempi valmistaa kuin erilliset mittarit.
Toisaalta moni asiakas saattaa arvostaa muunneltavuutta, jonka sähköinen näyttöpaneeli mahdollistaa. Mittariston näkymään on mahdollista vaihtaa juuri itselle tärkeimmät tiedot tai muuttaa näkymää eri ajotilanteisiin sopivaksi.
Istuimet vaikuttavat laadukkailta, niin kuin tämän hintaluokan autossa kuuluukin. Sivuttaistuki ja reisituki ovat hyvää perustasoa ja säädöt riittävät kookkaimmillekin kuljettajille. Kaikki istuimen säädöt toimivat sähköisesti, myös ristiseläntuen voimakkuuden ja sen paikan säätö.
Kookkaassa autossa myös takaistuimen tilat ovat mukavat ja takaistuimessa on hyvän kokoinen reisituki reunimmaisilla istumapaikoilla. Myös takapenkkiläisille on hyvät ja mukavat istuimet.
Passat koeajo Taloustaito bonus
Anonyymi
1
1396
Vastaukset
- Anonyymi
Mazda 6 on parempi !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006404
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283210Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46979Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869