Passat koeajo Taloustaito bonus

Anonyymi

Volkswagen Passat on lumisen talven selättäjä

Uusien dieselautojen mallivalikoima alkaa käydä vähiin. Muutamia vaihtoehtoja kuitenkin vielä löytyy. Volkswagen Passat Variant Alltrack TDI on yksi niistä.

Tällä kertaa koeajoauton kriteerinä oli dieselmoottori kokonaan ilman sähköistä voimanlähdettä. Sellaisia – ei hybridejä – alkaa olla markkinoilla todella vähän. Se on sääli, koska uuden vuosituhannen aikana dieseltekniikka ehti kehittyä todella pitkälle.

Dieselmoottorilla varustettu auto on edelleen varteenotettavin vaihtoehto autoilijalle, joka ajaa paljon ja jonka ajomatkat ovat pitkiä. Myös tämänkertainen koeajolenkki oli pitkä ja suuntautui helmikuun alussa Keski-Suomeen. Passatilla on pitkä toimintasäde.

Esimerkkinä yhden tankillisen toimintasäde oli 1 257 kilometriä. Tällaisesta toimintamatkasta ei sähköautoilija voi edes haaveilla.

Kulutus oli auton ajotietokoneen mukaan koeajojen aikana pääasiassa viiden ja viiden ja puolen litran välissä, mikä on kookkaalle nelivetoiselle autolle vähän. Millaiseen kulutukseen päästäisiinkään puolta pienemmällä nykyaikaisella dieselautolla ‒ todennäköisesti 3 litran lukemiin tai jopa alle?

Pitkä toimintamatka innosti vielä tekemään leikkimielisen laskelman siitä, millainen käytännön vaikutus sillä olisi keskivertoautoilijan arkeen. Autoilija ajaa Suomessa keskimäärin noin 15 000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaisi Passatin tapauksessa tankkaamista ainoastaan noin kuukauden välein. Siis 12 tankkausta vuodessa! Aika hätkähdyttävä ajatus, kun itse joudun tankkaamaan lähes viikoittain, noin 50 kertaa vuodessa.
Hyvät tyylipisteet selkeistä linjoista

Passat Variant on hyvin perinteinen farmariauto. Sen muotokieli on konservatiivinen. Keulan horisontaaliset linjat ovat tyylikkäät ilman, että muotoilijan on tarvinnut yrittää mitään uutta ja erikoista.

Tyylin salaisuus piileekin juuri tässä: selkeitä vaakalinjoja ilman revittelyä.

Konservatiivisuus ei kuitenkaan tarkoita vanhanaikaista ulkonäköä. Kyllä Passat näyttää ihan nykyaikaiselta 2020-luvun autolta. Erityisesti keula ja sivuprofiili saavat erinomaiset tyylipisteet.

Ainoastaan auton perä takavaloineen on jotenkin mitäänsanomattoman tylsän näköinen. Siitä puuttuvat pirteys sekä selkeät linjat. Tämä pikkuseikka tuskin potentiaalisia ostajia häiritsee, koska kokonaisuus on kunnossa. Kuitenkin on sanottava, että moni premium-luokan kilpailijamerkki on onnistunut farmariperän ilmeen luomisessa paremmin.
Sisällä tuttua ja turvallista saksalaista ergonomiaa

Vastaavanlainen perinteitä kunnioittava tyyli jatkuu auton sisällä. Näkymä on selkeä, eikä mikään ärsytä tai herätä ihmetystä.

Passatin ohjaamossa hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat säätimet löytyvät helposti.

Hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat napit ja säätimet löytyvät helposti. Kojetaulun keskellä oleva kosketusnäyttö on integroitu nätisti eikä vaikuta irralliselta tablettitietokoneelta.

Perinteisiä mittareita fyysisine neuloineen ei enää Passatissa ole, vaan ohjauspyörän takana oleva pienempi näyttö on sekin kokonaan sähköinen. Ilmeisesti diginäyttö on nykyään halvempi valmistaa kuin erilliset mittarit.

Toisaalta moni asiakas saattaa arvostaa muunneltavuutta, jonka sähköinen näyttöpaneeli mahdollistaa. Mittariston näkymään on mahdollista vaihtaa juuri itselle tärkeimmät tiedot tai muuttaa näkymää eri ajotilanteisiin sopivaksi.

Istuimet vaikuttavat laadukkailta, niin kuin tämän hintaluokan autossa kuuluukin. Sivuttaistuki ja reisituki ovat hyvää perustasoa ja säädöt riittävät kookkaimmillekin kuljettajille. Kaikki istuimen säädöt toimivat sähköisesti, myös ristiseläntuen voimakkuuden ja sen paikan säätö.

Kookkaassa autossa myös takaistuimen tilat ovat mukavat ja takaistuimessa on hyvän kokoinen reisituki reunimmaisilla istumapaikoilla. Myös takapenkkiläisille on hyvät ja mukavat istuimet.

1

1331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mazda 6 on parempi !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3619
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1419
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1249
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1144
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1038
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe