Volkswagen Passat on lumisen talven selättäjä
Uusien dieselautojen mallivalikoima alkaa käydä vähiin. Muutamia vaihtoehtoja kuitenkin vielä löytyy. Volkswagen Passat Variant Alltrack TDI on yksi niistä.
Tällä kertaa koeajoauton kriteerinä oli dieselmoottori kokonaan ilman sähköistä voimanlähdettä. Sellaisia – ei hybridejä – alkaa olla markkinoilla todella vähän. Se on sääli, koska uuden vuosituhannen aikana dieseltekniikka ehti kehittyä todella pitkälle.
Dieselmoottorilla varustettu auto on edelleen varteenotettavin vaihtoehto autoilijalle, joka ajaa paljon ja jonka ajomatkat ovat pitkiä. Myös tämänkertainen koeajolenkki oli pitkä ja suuntautui helmikuun alussa Keski-Suomeen. Passatilla on pitkä toimintasäde.
Esimerkkinä yhden tankillisen toimintasäde oli 1 257 kilometriä. Tällaisesta toimintamatkasta ei sähköautoilija voi edes haaveilla.
Kulutus oli auton ajotietokoneen mukaan koeajojen aikana pääasiassa viiden ja viiden ja puolen litran välissä, mikä on kookkaalle nelivetoiselle autolle vähän. Millaiseen kulutukseen päästäisiinkään puolta pienemmällä nykyaikaisella dieselautolla ‒ todennäköisesti 3 litran lukemiin tai jopa alle?
Pitkä toimintamatka innosti vielä tekemään leikkimielisen laskelman siitä, millainen käytännön vaikutus sillä olisi keskivertoautoilijan arkeen. Autoilija ajaa Suomessa keskimäärin noin 15 000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaisi Passatin tapauksessa tankkaamista ainoastaan noin kuukauden välein. Siis 12 tankkausta vuodessa! Aika hätkähdyttävä ajatus, kun itse joudun tankkaamaan lähes viikoittain, noin 50 kertaa vuodessa.
Hyvät tyylipisteet selkeistä linjoista
Passat Variant on hyvin perinteinen farmariauto. Sen muotokieli on konservatiivinen. Keulan horisontaaliset linjat ovat tyylikkäät ilman, että muotoilijan on tarvinnut yrittää mitään uutta ja erikoista.
Tyylin salaisuus piileekin juuri tässä: selkeitä vaakalinjoja ilman revittelyä.
Konservatiivisuus ei kuitenkaan tarkoita vanhanaikaista ulkonäköä. Kyllä Passat näyttää ihan nykyaikaiselta 2020-luvun autolta. Erityisesti keula ja sivuprofiili saavat erinomaiset tyylipisteet.
Ainoastaan auton perä takavaloineen on jotenkin mitäänsanomattoman tylsän näköinen. Siitä puuttuvat pirteys sekä selkeät linjat. Tämä pikkuseikka tuskin potentiaalisia ostajia häiritsee, koska kokonaisuus on kunnossa. Kuitenkin on sanottava, että moni premium-luokan kilpailijamerkki on onnistunut farmariperän ilmeen luomisessa paremmin.
Sisällä tuttua ja turvallista saksalaista ergonomiaa
Vastaavanlainen perinteitä kunnioittava tyyli jatkuu auton sisällä. Näkymä on selkeä, eikä mikään ärsytä tai herätä ihmetystä.
Passatin ohjaamossa hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat säätimet löytyvät helposti.
Hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat napit ja säätimet löytyvät helposti. Kojetaulun keskellä oleva kosketusnäyttö on integroitu nätisti eikä vaikuta irralliselta tablettitietokoneelta.
Perinteisiä mittareita fyysisine neuloineen ei enää Passatissa ole, vaan ohjauspyörän takana oleva pienempi näyttö on sekin kokonaan sähköinen. Ilmeisesti diginäyttö on nykyään halvempi valmistaa kuin erilliset mittarit.
Toisaalta moni asiakas saattaa arvostaa muunneltavuutta, jonka sähköinen näyttöpaneeli mahdollistaa. Mittariston näkymään on mahdollista vaihtaa juuri itselle tärkeimmät tiedot tai muuttaa näkymää eri ajotilanteisiin sopivaksi.
Istuimet vaikuttavat laadukkailta, niin kuin tämän hintaluokan autossa kuuluukin. Sivuttaistuki ja reisituki ovat hyvää perustasoa ja säädöt riittävät kookkaimmillekin kuljettajille. Kaikki istuimen säädöt toimivat sähköisesti, myös ristiseläntuen voimakkuuden ja sen paikan säätö.
Kookkaassa autossa myös takaistuimen tilat ovat mukavat ja takaistuimessa on hyvän kokoinen reisituki reunimmaisilla istumapaikoilla. Myös takapenkkiläisille on hyvät ja mukavat istuimet.
Passat koeajo Taloustaito bonus
Anonyymi
1
1306
Vastaukset
- Anonyymi
Mazda 6 on parempi !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p561856Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,481628- 521564
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51507Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61495Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61405Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81306Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121281Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41163Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41128