Passat koeajo Taloustaito bonus

Anonyymi

Volkswagen Passat on lumisen talven selättäjä

Uusien dieselautojen mallivalikoima alkaa käydä vähiin. Muutamia vaihtoehtoja kuitenkin vielä löytyy. Volkswagen Passat Variant Alltrack TDI on yksi niistä.

Tällä kertaa koeajoauton kriteerinä oli dieselmoottori kokonaan ilman sähköistä voimanlähdettä. Sellaisia – ei hybridejä – alkaa olla markkinoilla todella vähän. Se on sääli, koska uuden vuosituhannen aikana dieseltekniikka ehti kehittyä todella pitkälle.

Dieselmoottorilla varustettu auto on edelleen varteenotettavin vaihtoehto autoilijalle, joka ajaa paljon ja jonka ajomatkat ovat pitkiä. Myös tämänkertainen koeajolenkki oli pitkä ja suuntautui helmikuun alussa Keski-Suomeen. Passatilla on pitkä toimintasäde.

Esimerkkinä yhden tankillisen toimintasäde oli 1 257 kilometriä. Tällaisesta toimintamatkasta ei sähköautoilija voi edes haaveilla.

Kulutus oli auton ajotietokoneen mukaan koeajojen aikana pääasiassa viiden ja viiden ja puolen litran välissä, mikä on kookkaalle nelivetoiselle autolle vähän. Millaiseen kulutukseen päästäisiinkään puolta pienemmällä nykyaikaisella dieselautolla ‒ todennäköisesti 3 litran lukemiin tai jopa alle?

Pitkä toimintamatka innosti vielä tekemään leikkimielisen laskelman siitä, millainen käytännön vaikutus sillä olisi keskivertoautoilijan arkeen. Autoilija ajaa Suomessa keskimäärin noin 15 000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaisi Passatin tapauksessa tankkaamista ainoastaan noin kuukauden välein. Siis 12 tankkausta vuodessa! Aika hätkähdyttävä ajatus, kun itse joudun tankkaamaan lähes viikoittain, noin 50 kertaa vuodessa.
Hyvät tyylipisteet selkeistä linjoista

Passat Variant on hyvin perinteinen farmariauto. Sen muotokieli on konservatiivinen. Keulan horisontaaliset linjat ovat tyylikkäät ilman, että muotoilijan on tarvinnut yrittää mitään uutta ja erikoista.

Tyylin salaisuus piileekin juuri tässä: selkeitä vaakalinjoja ilman revittelyä.

Konservatiivisuus ei kuitenkaan tarkoita vanhanaikaista ulkonäköä. Kyllä Passat näyttää ihan nykyaikaiselta 2020-luvun autolta. Erityisesti keula ja sivuprofiili saavat erinomaiset tyylipisteet.

Ainoastaan auton perä takavaloineen on jotenkin mitäänsanomattoman tylsän näköinen. Siitä puuttuvat pirteys sekä selkeät linjat. Tämä pikkuseikka tuskin potentiaalisia ostajia häiritsee, koska kokonaisuus on kunnossa. Kuitenkin on sanottava, että moni premium-luokan kilpailijamerkki on onnistunut farmariperän ilmeen luomisessa paremmin.
Sisällä tuttua ja turvallista saksalaista ergonomiaa

Vastaavanlainen perinteitä kunnioittava tyyli jatkuu auton sisällä. Näkymä on selkeä, eikä mikään ärsytä tai herätä ihmetystä.

Passatin ohjaamossa hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat säätimet löytyvät helposti.

Hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat napit ja säätimet löytyvät helposti. Kojetaulun keskellä oleva kosketusnäyttö on integroitu nätisti eikä vaikuta irralliselta tablettitietokoneelta.

Perinteisiä mittareita fyysisine neuloineen ei enää Passatissa ole, vaan ohjauspyörän takana oleva pienempi näyttö on sekin kokonaan sähköinen. Ilmeisesti diginäyttö on nykyään halvempi valmistaa kuin erilliset mittarit.

Toisaalta moni asiakas saattaa arvostaa muunneltavuutta, jonka sähköinen näyttöpaneeli mahdollistaa. Mittariston näkymään on mahdollista vaihtaa juuri itselle tärkeimmät tiedot tai muuttaa näkymää eri ajotilanteisiin sopivaksi.

Istuimet vaikuttavat laadukkailta, niin kuin tämän hintaluokan autossa kuuluukin. Sivuttaistuki ja reisituki ovat hyvää perustasoa ja säädöt riittävät kookkaimmillekin kuljettajille. Kaikki istuimen säädöt toimivat sähköisesti, myös ristiseläntuen voimakkuuden ja sen paikan säätö.

Kookkaassa autossa myös takaistuimen tilat ovat mukavat ja takaistuimessa on hyvän kokoinen reisituki reunimmaisilla istumapaikoilla. Myös takapenkkiläisille on hyvät ja mukavat istuimet.

1

1427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mazda 6 on parempi !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      98
      10695
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      247
      4596
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      175
      3983
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      171
      3464
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      75
      3295
    6. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      77
      3085
    7. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      33
      2842
    8. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      27
      2410
    9. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      65
      1786
    10. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

      Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      169
      1545
    Aihe