Passat koeajo Taloustaito bonus

Anonyymi

Volkswagen Passat on lumisen talven selättäjä

Uusien dieselautojen mallivalikoima alkaa käydä vähiin. Muutamia vaihtoehtoja kuitenkin vielä löytyy. Volkswagen Passat Variant Alltrack TDI on yksi niistä.

Tällä kertaa koeajoauton kriteerinä oli dieselmoottori kokonaan ilman sähköistä voimanlähdettä. Sellaisia – ei hybridejä – alkaa olla markkinoilla todella vähän. Se on sääli, koska uuden vuosituhannen aikana dieseltekniikka ehti kehittyä todella pitkälle.

Dieselmoottorilla varustettu auto on edelleen varteenotettavin vaihtoehto autoilijalle, joka ajaa paljon ja jonka ajomatkat ovat pitkiä. Myös tämänkertainen koeajolenkki oli pitkä ja suuntautui helmikuun alussa Keski-Suomeen. Passatilla on pitkä toimintasäde.

Esimerkkinä yhden tankillisen toimintasäde oli 1 257 kilometriä. Tällaisesta toimintamatkasta ei sähköautoilija voi edes haaveilla.

Kulutus oli auton ajotietokoneen mukaan koeajojen aikana pääasiassa viiden ja viiden ja puolen litran välissä, mikä on kookkaalle nelivetoiselle autolle vähän. Millaiseen kulutukseen päästäisiinkään puolta pienemmällä nykyaikaisella dieselautolla ‒ todennäköisesti 3 litran lukemiin tai jopa alle?

Pitkä toimintamatka innosti vielä tekemään leikkimielisen laskelman siitä, millainen käytännön vaikutus sillä olisi keskivertoautoilijan arkeen. Autoilija ajaa Suomessa keskimäärin noin 15 000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaisi Passatin tapauksessa tankkaamista ainoastaan noin kuukauden välein. Siis 12 tankkausta vuodessa! Aika hätkähdyttävä ajatus, kun itse joudun tankkaamaan lähes viikoittain, noin 50 kertaa vuodessa.
Hyvät tyylipisteet selkeistä linjoista

Passat Variant on hyvin perinteinen farmariauto. Sen muotokieli on konservatiivinen. Keulan horisontaaliset linjat ovat tyylikkäät ilman, että muotoilijan on tarvinnut yrittää mitään uutta ja erikoista.

Tyylin salaisuus piileekin juuri tässä: selkeitä vaakalinjoja ilman revittelyä.

Konservatiivisuus ei kuitenkaan tarkoita vanhanaikaista ulkonäköä. Kyllä Passat näyttää ihan nykyaikaiselta 2020-luvun autolta. Erityisesti keula ja sivuprofiili saavat erinomaiset tyylipisteet.

Ainoastaan auton perä takavaloineen on jotenkin mitäänsanomattoman tylsän näköinen. Siitä puuttuvat pirteys sekä selkeät linjat. Tämä pikkuseikka tuskin potentiaalisia ostajia häiritsee, koska kokonaisuus on kunnossa. Kuitenkin on sanottava, että moni premium-luokan kilpailijamerkki on onnistunut farmariperän ilmeen luomisessa paremmin.
Sisällä tuttua ja turvallista saksalaista ergonomiaa

Vastaavanlainen perinteitä kunnioittava tyyli jatkuu auton sisällä. Näkymä on selkeä, eikä mikään ärsytä tai herätä ihmetystä.

Passatin ohjaamossa hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat säätimet löytyvät helposti.

Hallintalaitteet sekä yleisimmin tarvittavat napit ja säätimet löytyvät helposti. Kojetaulun keskellä oleva kosketusnäyttö on integroitu nätisti eikä vaikuta irralliselta tablettitietokoneelta.

Perinteisiä mittareita fyysisine neuloineen ei enää Passatissa ole, vaan ohjauspyörän takana oleva pienempi näyttö on sekin kokonaan sähköinen. Ilmeisesti diginäyttö on nykyään halvempi valmistaa kuin erilliset mittarit.

Toisaalta moni asiakas saattaa arvostaa muunneltavuutta, jonka sähköinen näyttöpaneeli mahdollistaa. Mittariston näkymään on mahdollista vaihtaa juuri itselle tärkeimmät tiedot tai muuttaa näkymää eri ajotilanteisiin sopivaksi.

Istuimet vaikuttavat laadukkailta, niin kuin tämän hintaluokan autossa kuuluukin. Sivuttaistuki ja reisituki ovat hyvää perustasoa ja säädöt riittävät kookkaimmillekin kuljettajille. Kaikki istuimen säädöt toimivat sähköisesti, myös ristiseläntuen voimakkuuden ja sen paikan säätö.

Kookkaassa autossa myös takaistuimen tilat ovat mukavat ja takaistuimessa on hyvän kokoinen reisituki reunimmaisilla istumapaikoilla. Myös takapenkkiläisille on hyvät ja mukavat istuimet.

1

1357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mazda 6 on parempi !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe