Lasikuidun korjaus

joujou

Hei, nyt tarvitsisin apujanne seuraavanlaisessa pulmassa. Veneen nokka näyttäisi menneen edellisiltä omistajilta kiville tms. ja nyt se pitäisi ennen maalausta korjata. Kuvasta näkyy, että koloa on koitettu harmaalla massalla korjata..Voisiko joku neuvoo, miten, mitä, ja kuinka paljon?!

Linkistä kuvauksellisempi selostus:
http://www.lauantai.net/domain/vaihtolaituri/modules.php?name=coppermine&cat=10179

13

3781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonompi juttu!

Ei kai vain ole Marine Filleriä? Jos harmaa aine tuntuu aika huokoiselta ja kevyeltä, ja irtoaa helposti rapsuttamalla, se ei liene oikeaa ainetta tällaiseen paikkaan. Jos kolhu on aikanaan ulottunut lasikuituverkkoon asti, reikä pitää kuivattaa kunnolla ja epoksoida (ja jopa kuiduttaa) uudestaan. Fillerit eivät tällaisesssa paikassa kestä... tai jos kestääkin, niin seuraava pienikin kolhu murentaa paikat auki uudelleen.

• KPy

Itselläni samanlainen mutta pienempi kolhu ja lasikuitu on ihan uusi aine minulle (vaikken vieläkään ole nähnyt lasikuitu pensasta). Eli onko jossain aloittelijalle sopivia työohjeita.

PS Kyllä puuvenen on helpompi hoitaa!

• joujou

Harmaa aine ei vaikuta huokoiselta, tai helposti lohkeavalta, vaan lähinnä joltain hyvin kovettuneelta sementilta tms. joka ei lähde millään irti.. Lasikuidun ympärillä olevassa aukossakin sitä luultavasti on ollut josta kohtaa se näyttää lohjenneen. Eli mikäli löytäisin samaa tavarata jostain, niin voiko hioa tasaiseksi, ja plätätä päälle? Sisäpuolella ei näy muuta kuin hieman "valoisampi" kohta juuri tuolla kohtaa, läpi tai verkkoon asti ei sentään vielä kuitenkaan..

• asia...
        joujou kirjoitti:

Harmaa aine ei vaikuta huokoiselta, tai helposti lohkeavalta, vaan lähinnä joltain hyvin kovettuneelta sementilta tms. joka ei lähde millään irti.. Lasikuidun ympärillä olevassa aukossakin sitä luultavasti on ollut josta kohtaa se näyttää lohjenneen. Eli mikäli löytäisin samaa tavarata jostain, niin voiko hioa tasaiseksi, ja plätätä päälle? Sisäpuolella ei näy muuta kuin hieman "valoisampi" kohta juuri tuolla kohtaa, läpi tai verkkoon asti ei sentään vielä kuitenkaan..

...on luonnollisesti kyseisen "harmaan aineen" rakenne. Lähde liikkeelle siitä olettamuksesta, että se EI ole vedenpitävää, vaan huokoista ja vettä läpäisevää. Jos aine on riittävään kovaa ja pysyy paikallaan (siltä vaikuttaa), voi pinnan kitata tasaiseksi (epoksi päälle), hioa ja sitten vetää vielä muutaman kerroksen primeria.

• AINE
        joujou kirjoitti:

Saattaa olla kemiallista metallia.
        Olen käyttänyt sitä kölissä olevaan "koloon".
        Siitä on viitisen vuotta ja siinä se on vieläkin.

• Jebe
        joujou kirjoitti:

voi olla spakkeli jossa on käytetty hartsia ja mikropalloja. Todella kovaa kovettuaan, mutta helposti hiottavissa siinä vaiheessa kun kovettuminen on juuri alkanut. Veistämöt käyttävät(tai käyttivät ainakin)yleisesti.

• skipper
        joujou kirjoitti:

Olisko Plastic Paddingia? Sitä on tuollaista harmaata. Ja tosi kovaa. Hiottavaa.

• eki

kysyisin edelliseltä millä on korjannu,selvä on että pitää avata ja kuivattaa kunnolla.
      kaikki korjaustyöt vaativat n 15 astetta lämmintä ja kuivaa.käyppä kyselemässä joltain kunnolliselta korjaustelakalta.myyvät varmaan sopivat aineet ja saatat saada hyvät neuvotkin.tarkasta muuten sisäpuoleltakin miltä näyttää.

• Keijo

Höpön löpöt. Homma hoituu helpomminkin. Miksi turhaan alat ottamaan harmaata kittiä pois. Jos se näyttää pysyvän siellä niin ei muuta kuin epoksin maalaat päälle. Laita saman tien vaikka 4 kerrosta niin varmasti pysyy vesi ulkopuolella. Ja jos tuntuu epävarmalta niin laminoi kerros mattoa ja sen jälkeen maalaat epoksit. Pitäis kyllä kestää. Ja lasikuitutöitä pystyy kyllä tekemään alhaisemmassakin lämpötilassa kuin 15. Alle 10 en kuitenkaan tekis.

• eki
        Keijo kirjoitti:

Höpön löpöt. Homma hoituu helpomminkin. Miksi turhaan alat ottamaan harmaata kittiä pois. Jos se näyttää pysyvän siellä niin ei muuta kuin epoksin maalaat päälle. Laita saman tien vaikka 4 kerrosta niin varmasti pysyy vesi ulkopuolella. Ja jos tuntuu epävarmalta niin laminoi kerros mattoa ja sen jälkeen maalaat epoksit. Pitäis kyllä kestää. Ja lasikuitutöitä pystyy kyllä tekemään alhaisemmassakin lämpötilassa kuin 15. Alle 10 en kuitenkaan tekis.

yleensä näitten aineitten valmistajat suosittelevat tuota 15 sekä taatusti kuivaa pohjaa,ehkeivät sitten tiedä.no toisaalta kyse ei ole minun veneestäni eikä minun turvallisuudestani.

• kylmään
        eki kirjoitti:

yleensä näitten aineitten valmistajat suosittelevat tuota 15 sekä taatusti kuivaa pohjaa,ehkeivät sitten tiedä.no toisaalta kyse ei ole minun veneestäni eikä minun turvallisuudestani.

Terpolilta Turussa sain ainakin viime vuonna matalampaan lämpötilaan soveltuvaa hartsia, olisiko purkin kyljessä ollut 5 astetta minimilämpötila. Joka tapauksessa laminointi sujui hyvin jo vapun tienoilla. Hintaakaan moisella ei ollut kuin about euron per litra enemmän kuin tavallisella.

Sen tosin olin huomaavinani, että kun lämpö läheni 15 astetta, tuo hartsi rupesi kovettumaan turhankin hanakasti, eli kannattaa varata myös normaalia hartsia lämpimän päivän varalle.

Jostain voisi löytyä gel/topcoatiakin tuollaisena versiona, sujuisi kevätkorjaukset mallikkaammin.

• Ottomar

Tuohan on lähinnä kosmeettinen virhe. Se ei ole mitenkään rakenteellisesti ratkaisevassa kohdassa, eikä vaikuta turvallisuuteen, ainakaan kuvan perusteella. Tietysti jos laminaatti on alueelta pehmennyt, sitten se on syytä poistaa ja laminoida uudelleen, mutta käsittääkseni se ei ole tässä kyseessä.

Mielestäni korjaukseksi riittää kun kolhun tasoittaa vaikka Epoksy Fillerillä tms ja hioo tasaiseksi ja maalit päälle. 2 komponetti maali toimii samalla vesieristeenä.

• eki

juttu,veneen keulassa reiän tapainen ja ainakin kuvan perusteella jotain epätasaista tuon kolhunkin takana.
        omistajan kertoman mukaan palasia lohjennut tuosta tuntemattomasta aineesta.
        pyytäisin ainakin jonkun asiaan perehtyneen kaverin katselemaan.
        tuon näköistä jälkeä olen ainakin nähnyt syntyvän kun puskee jäissä väkisin,tietty kivikkokin tuon voi aiheuttaa.
        vesilinjan kohdaksi tuo kuitenkin hyvin sopii.
        eli mitä vähemmän epämääräisiä paikkauksia vesilinjassa ja sen alapuolella,aina parempi.siis omistajan henkikultaa ajatellen.sitäpaitsi jos lahoa kuitua takana eipä tuo paikkauskaan pitkään mukana roiku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe