Millä pääsee eroon kukkakärpäsistä ja niiden toukista? Olin laittanut pähkinän kasvamaan, mutta koska se alkoi näyttää nahistuneelta, eikä kastelu eikä valon lisääminenkään auttanut, kaivoin sen juurineen mullasta. Paksussa juuressa oli paljon pieniä valkoisia matoja, joilla oli musta piste päässä. Kooltaan madot olivat alle 1cm mittaisia, ehkä siinä 5mm, osa pienempiä ja osa vähän suurempia. Eli ovatko ne kukkakärpäsen (banaanikärpäsen?) toukkia? Siis niiden pienten lentävien kärpästen...
Muutenkin itämisen kanssa on alkanut olla ongelmia. Olen laittanut tomaatinsiemeniä itämään, mutta koska kumpikaan ei ollut alkanut itämään, kaivelin niidenkin multaa etsien syyllisiä eli niitä pieniä matoja. Toisessa näyttäisi, että alkaisi kasvaa, mutta toisessa kasvin alku oli kuollut ja löysin yhden toukan sen kimpusta. Samoin toukkia on löytynyt kukkasipuleista (kahdesta eri purkista). Eli miten saan toukat hävitettyä? Minulla on perunoita myös sisällä kasvamassa, ja näyttää, että ne kasvattavat vain vartta. Valoa niillä on. Siis lehdet on, mutta ne ei näytä kasvavan isommiksi. Onkohan niidenkin kimpussa noita toukkia? Pitäisi saada kasviystävällinen keino hävittää mullassa mahdollisesti asustavat madot lentävät pikkuiset kärpäset.
Neuvoja?
Kukkakärpäsen toukat tuhoavat!!!
2
1734
Vastaukset
- apua
Eikö kukaan tiedä?
- Ines
Olen saanut kukkakärpäset pois niin että käsittelen mullan heti kun ostan sen. Annan pussin olla viikon pari pakkasessa. Toinen keino on pitää multaa uunissa 70 asteessa yli puoli tuntia(ilman muovipussia). Jos kukkakärpäsiä ilmestyy, pidän kasveja kuivempana jonkin aikaa ja kastelen vain altapäin. Kohta on jouluomenoiden aika ja niiden mukana niitä tulee, jos pitää omenia huoneenlämmössä. Rakennan yöksi ansan. Laitan omenan kuoria muovipussiin ja siihen vain tosi pienen aukon mistä voi kärpänen mennä sisälle. Aamulla heti herättyä suljen pussin ja kärpäset jäävät sisälle. Nämä on toimineet tähän asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855