korvaleikkaus

anu

olen menossa leikkaukseen jossa korva puhdistetaan ja yms... tärykalvo liimautunut seinään kiinni ja hilsettä tuubista jääneeseen reikään myös toisella puolella siis hilse syö luuta kuulo on huono onko kellään kokemusta / tietoa toimenpiteestä ja auttaako se?

11

9166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultakeiju

      Mulle on tehty pari vuotta sitten korvaleikkaus ollessani 16-17v. Kolesteatoomaleikkaus eli juuri se kun korvan sisällä on hilsettä joka syö kuuloluita ja -ketjuja sun muuta.. Samalla paikattiin myös reikänen tärykalvo joka on silti yhä vetäytynyt sisäänpäin.. Leikkaus oli pitkä 7 1/2 ja haastava lääkärille koska korvani on niin pieni rakenteinen. Leikkauksessa puhdistettiin juuri tuo hilse pois ja samalla mulle "rakennettiin" uudet kuuloluut, kuuloluuketjut, vasara ja alusin ja jotain muuta pientä fiksausta.. Ennen leikkausta lääkeri kertoi ettei pysty lupaamaan millanen kuulostani tulee leikkausen jälkeen.. Joko se alenee entisestään tai sit hyvällä mahdollisuudella paranaa, mutta kun leikkaus on niin monimutkainen niin hän ei keskittynyt oleellisesti kuulon parantamiseen. Sanoi, että tehdään uusinta leikkaus sitten kuulon parantamiseksi. Ja niinhän siinä kävi että kuuloni aleni entisestään ja nyt on sitten kuulokoje, Ei olla edes harkittu lähtee uuteen leikkaukseen koska ekassakin tuli niin pahoja jälki seurauksia että olin lähes puol vuotta sairaalassa yhtä soittoa ;( Komplikaationa tuli verenvuoto korvaan koska treeni poistettiin liian aikaisin ja sen mukana tuli sitten bakteeri. Antibiootteja sain sen pari kolme päivää leikkauksen jälkeen minkä olin sairaalassa mut kotiin lähtiessä sanoivat ettei mitään lääkettä tarvita ja parin viikon sisällä siittä sit kehkeyty niin paha sairaalabakteeri tulehdus. Se oli levinnyt jo korvanlehteen (rustotulehdukseksi mikä on täysin harvinainen nyky päivänä) ja päänalueelle.. Siittä sit alko todellinen sairaala putki. Tuli oltua tehollakin välissä.

      Mutta en halua mitenkään pelotella tällä tarinalla, mutta joskus voi käydä näinkin. Tämä oli huippu tohtoreillekin ihan äärettömän harvinainen komplikaatio.. Itse leikkaus meni hyvin ja olo sen jälkeen oli ihan hyvä :) Mitä nyt leikatun puoleisen päänalue tuntui yhdeltä pirun painavalta tiiliskiveltä eikä pitkään aikaan voinut edes kumartua alaspäin.. Huimausta oli kyl aikas paljon mut sekin alkaa tasoittuun kun alkaa taas liikkumaan ja toiselta puolelta kieltä meni makuaisti, mutta sekin palautu ajan myötä. Että tämmöstä tuli nyt ekaks mieleen tästä operaatiosta..
      Missä muuten sinut leikataan ja tiedätkö jo milloin? Tsemppiä!!

      • anu

        olen nyt vasta menossa mangneetti kuvaukseen .Minulle on kuitenkin sanottu että leikkaus on väistämättä edessä. Leikkaus tapahtuu OYS:ssa .Missä sinut on leikattu ja mistä sinulla johtui että jouduttiin noin laajasti operoimaan oletko ollut kolarissa vai oliko synnynnäinen juttu?HUI mikä juttu en olisi uskonut että sse on noin iso leikkaus? uskaltaakohan sitä mennä?ONko kuulokojeen kanssa eläminen hankalaa?


      • kultakeiju
        anu kirjoitti:

        olen nyt vasta menossa mangneetti kuvaukseen .Minulle on kuitenkin sanottu että leikkaus on väistämättä edessä. Leikkaus tapahtuu OYS:ssa .Missä sinut on leikattu ja mistä sinulla johtui että jouduttiin noin laajasti operoimaan oletko ollut kolarissa vai oliko synnynnäinen juttu?HUI mikä juttu en olisi uskonut että sse on noin iso leikkaus? uskaltaakohan sitä mennä?ONko kuulokojeen kanssa eläminen hankalaa?

        Minut leikattiin Tays:ssa. Hilse oli syövyttäny jo niin pahasti välikorvani niin joutuivat leikkaamaan niin laajasti. Korvan tilnannetta huononsi kun olin kilpauimari ja treenejä oli 6-9krt/vko ja minulla oli viimiset pari vuotta ennen leikkausta jatkuva tai siis kroonistunut korvatulehdus. Eikä asiaa helpottanut että olin jatkuvasti vedessä :)
        Kyllä sinä uskallat mennä tohon leikkaukseen. Jokaisessahan leikkauksessa on riskinsä, mutta erittäin erittän harvalle käy näin kun minulle.
        Kuulokojeen kanssa eläminen on hmm.. helppoa kun siihen tottuu. Oma tottuminenhan siihen on ja kojeen säätäminen että siitä tulee juuri itselleen sopiva. Ja joka paikassahan sitä ei voi käyttää eli kovin meluisissa paikoissa esim. baareissa ja joskus lapsiperheissäkin joudun ottamaan sen pois jos lapset paljon huutavat ja kiljuvat.. Ja jos pitkään pidän kojetta yhtä jaksoisesti niin korva hikoo :/ Se mikä eniten ärsyttää niin on että korvaa tuntuu lukkoiselta heti kun pistää sen korvaani. Ilma ei kierrä niin kuulemma johtuu siitä. Kuulen paremmin kun se on korvassani eli hyötyä siitä on vaikka olen vähän laiska sitä käyttämään :/


      • myllylä t
        anu kirjoitti:

        olen nyt vasta menossa mangneetti kuvaukseen .Minulle on kuitenkin sanottu että leikkaus on väistämättä edessä. Leikkaus tapahtuu OYS:ssa .Missä sinut on leikattu ja mistä sinulla johtui että jouduttiin noin laajasti operoimaan oletko ollut kolarissa vai oliko synnynnäinen juttu?HUI mikä juttu en olisi uskonut että sse on noin iso leikkaus? uskaltaakohan sitä mennä?ONko kuulokojeen kanssa eläminen hankalaa?

        ei minun korva ikinä ole leikattu mutta kerran olin korvahuuhtelussa


      • Tyydy luonnollisiin

        Mulla ei oo tehty mitään tollasta mutta oon ollu korvan pienennysleikkauksessa. Saisin mennä vielä uudelleen mutta tuskin se auttaa koska leikkaus makso maltaita ja tulosta ei ollut. Jälkikipu oli helvetinmoista ja nyt ku alotin taas lukeen korvaleikkauksen jälkihoitoja niin selvis että mun ois tikkien poisoton jälkeen pitäny pitää vielä viikko jotain pantaa korvan päällä että tulos olisi taattu. No lekurihan ei mitään sanonu ja turhaa kärsin hetkellisestä koulukiusaamisesta, helvetinmoisesta kivusta ja rahaa hävis kun tuhka tuuleen.


    • Saikku

      Hei!

      KOrvani leikattiin toukokuussa -97 kun olin 16-vuotias. Leikkaus oli hiukan ongelmallinen, koska hilsettä oli huomattavasti odotettua enemmän. Se saatiin kuitenkin kaikki poistettua, samalla kun tehtiin 2 proteesia kuuloluiden paikalle. Samalla tehtiin myös uusi tärykalvo, koska entisestä ei ollut mitään jäljellä. Leikkaus oli tiistaina, pääsin kotiin jo perjantaina. Toivuin erittäin nopeasti, eikä jälkeenpäin ole tullut mitään uusia vaivoja. Uusi tärykalvo ei tosin kestänyt, vaan siinä todettiin taas reikä jo vuoden kuluttua leikkauksesta, mutta muuten korva on ollut ok viimeiset 8 vuotta. Omalla kohdallani kaikki sujui erinomaisesti, ja kuuloni parani leikkauksen myötä. Tämä ihmetytti hiukan lääkäreitäkin, jotka olivat sitä mieltä että kuuloni oli liian hyvä leikkauksen jälkeen. Korvassa on kuitenkin alentunut kuulo toiseen korvaan verrattuna, mutta hyvin kuulen sillä kuitenkin puheäänen.

      Ei muuta kuin tsemppiä!

    • Hannu

      Hei!
      Minultakin on leikattu sama vaiva oik.korvasta yli 20v sitten.Joudun käymään 2 kertaa vuodessa putsauttamassa leikkausontelon,koska sinne kertyy kaikenlaista karstaa yms.Korvastani on kuulo alentunut melko paljon,mutta en kuitenkaan tarvitse kuulolaitetta.Muuten korva on ihan ok.Viilto on minulla korvan takana,mutta arpi on tosi siisti.

    • myllylä timo

      myös itsekin epäilen että tärykalvoni olisi liimautunut seinään kiinni

    • kuulonalenema

      Minulle on mahdollisesti tulossa leikkaus tai ainakin tässä kuussa menen ns. tutkimuksiin, että joudutaanko leikkaamaan vai ei.. ja ihan kuulonaleneman takia sinne menen. Monesti on ollu mahdollisuus ja meinannut joutua leikkaukseen, mutta kun kysyivät aina tutkimusten jälkeen (kuulokäyrä ja lääkärin vastaanotto) leikkauksesta miulta niin sanoin jyrkästi EI ja oon monesti joutunut käymään siellä, koska tavallaan pelkään leikkauksia (naurakaa te jotka ootte joutuneet monesti käymään leikkauksessa jotka tiedätte ettei niis ole mitn pelättävää) en kyllä tosiaan tiedä miksi. Monet yöt itkeny sen takia, koska pelottaa.

      Tietysti jos kahesta saa valita, että pysyykö terveenä vai haluuko kuuloalenemasta iänikuisen vaivan niin mielummin valitsen ensimmäisen, vaikka ainaha tuo leikkaus ei tepsi tuohon... saattaa jopa huonontaa vain kuuloa. Pitää vaan kuitenki elää päivä kerrallaan, eikä murehtia tulevaa. :) Helppoahan se on tietysti sanoa, kun tehdä :D

    • oyks -03

      ei tarvitse pelätä!! alussa kaikki jännittää!! mutta ennen operaatiota! antavat sellaset rauhoittavat että ei väliä mitä tekevät :) ja kun katsoin samalla kelloa niin vartissa oli ohi...!! ja lopuksi kyseli vointia niin kaunis anastasia hoitaja että vieläkin "rakastunut"!!! :) ja kuulo parani....

    • phonak

      ??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe