Lehtien yleisönosastoissa hoidosta

Art

Me tätä palstaa lukevat olemme varmaa aivan eri puolilta Suomea ja luemme eri lehtiä. Tämä päiävn Lapin Kansassa kerrottiin juuri sellaisesta tapauuksesta, jossa omainen on yöunensa viimein menettänyt omaisen raha-asioita pohtiessa siksi, että dementoitunut vanhus oli viimein psykogeriatrisen osaston kautta päässyt sellaiseen "yksityiseen" hoitokotiin, josta tuolla aiemmin on kirjoitettu kalliita ateriamaksuja ihmeteltäessä. Rahat kun eivtä ritiä ja tuntuu siltä,että omaisten pitäisi kustantaa. Tiedoksi jokaiselle lukijalle:
KUKAAN AIKUINEN IHMINEN EI OLE TOISEN AIKUISEN ELATUSVELVOLLINEN!
Ja säännön vahvistava poikkeus: avioliittolain mukaan puolisot ilmeisesti ovat velvollisia huolehtimaan toisistaan, mikä on otettava huomioon myös silloin, kun se parempituloinen joutuu laitoshoitoon ja vähätuloisemman omat tulot eivät riitä elinkustannuksiin.

5

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omat varat

Eivät riitä kattamaan hoitomaksuja, silloin on kunta velvollinen hoitamaan tämän vanhuksen. Näin on ollut ammoisista ajoista lähtien, näitä varattomia vanhuksiahan jo ennen hoidettiin kunnan vaivaistaloissa.

Miten voidaan vanhus siirtää psykogeriatrisen tai minkään muunkaan osaston kautta yksityiseen hoitokotiin, jos on jo siirron aikaan ollut tiedossa, että hän ei kykene maksuista selviämään??

Ottakaa hyvät ihmiset kunnan sosiaali-ihmisiin yhteyttä, ja keskustelkaa asioista. Ei kunta voi pakottaa ihmistä kalliiseen yksityiseen hoitokotiin, ellei kunnalla ole OSTOPALVELU-SOPIMUSTA ko. hoitokotiin, ja jos ko. sopimus on, silloin on kunta velvollinen maksamaan yksityisen ja kunnallisen hoidon eron.

Eivät esim. lapset ja muut sukulaiset ole velvollisia dementoituneen omaisensa laskuja maksamaan, jos rahat eivät riitä, pitää vanhus todeta varattomaksi ja silloin sosiaalipuoli hoitaa kaikki ko. ihmisen raha-asiat siitä lähtien. Tiedän tapauksia joissa näin on tehty. Mutta siihen ei voi vedota, että jos hoito maksaa paljon, ja vanhuksen eläke menee siihen suurinpiirtein kaikki, että pitää jotain jäädä säästöön, että jää omaisille perittävää.

• hasbeen

On ollut keskustelua hoitopaikkojen hinnoista, perittävistä ateriamaksuista ja muista lisäkustannuksista. Jos eläke on 1500€ kuussa, menee kai kunnalliselle puolelle 80% eläkkeestä. Entä säästöt ja muu varallisuus? Käytetäänkö ne hoitomaksuihin, jos on kallis hoitopaikka? Pariskunnan yhteistä asuntoa ei kai voida toiselta viedä, vai voidaanko?
        Paljonko maksaa hoito kuukaudessa hyvässä yksityisessä dementiakodissa?

• näin meillä
        hasbeen kirjoitti:

On ollut keskustelua hoitopaikkojen hinnoista, perittävistä ateriamaksuista ja muista lisäkustannuksista. Jos eläke on 1500€ kuussa, menee kai kunnalliselle puolelle 80% eläkkeestä. Entä säästöt ja muu varallisuus? Käytetäänkö ne hoitomaksuihin, jos on kallis hoitopaikka? Pariskunnan yhteistä asuntoa ei kai voida toiselta viedä, vai voidaanko?

sitten 150 euroa tahi 1500 eúroa, niin se 80% menee kunnallisella puolella maksuihin.
        Säästöjä ja muuta omaisuutta ei oteta huomioon.Eli EI käytetä maksuihin, ihmisellä saa kyllä olla säästöjä!
        Ei tietenkään pariskunnan yhteistä asuntoa (omistusasuntoa!) voi viedä, ei missään tapauksessa, sen turvaa jo lakikin (oletan että kyseessä on leski ja omistusasunto).

Omaisemme on pääkaupunkiseudulla yksityisessä dementiakodissa, hänen vointinsa alkaa olla jo aika heikko, alussa hän pärjäsi samassa hoitopaikassa omassa asunnossa, nyt jo pitkään ollut dementiayksikössä.
        Kuukausittainen maksu on noin 2200 euroa, siihen sisältyy sitten lääk.palkkiot ym., samoin osastolla on öisin aina hoitohenkilökuntaa.

• ja voi vaihdella paljonkin
        hasbeen kirjoitti:

Tiedän hoitopaikkoja, joissa vanhassa rahassa kuukauden maksu nousi yli 20 000 markkaan. Siitä on jo vuosia, joten sielläkin on hoitopäivämaksut nousseet myös.

Omassa työpaikassani kuukausi maksaa varmasti n. 1000-1500 € kuukaudessa, siihen sisältyy sitten vuokra, ruoka ja ympärivuorokautinen hoiva ja hoitajan läsnäolo. Tietysti ihmisellä, jolla on korkea eläke, myös maksut ovat korkeammat.

Itse olen ennen ollut kunnalisen puolen hoitaja, aivan tavallisessa vanhainkodissa. Kyllä siellä sosiaalipuoli tutkitti asukkaan kaikki omaisuuden ja talletukset. Käytännöt riippuu varmaan kunnista. Tässäkin kyllä kannattaa ottaa selvää, mikä on oman kunnan käytäntö. Ei voida pariskunnan yhteistä asuntoa pistää myyntiin, sittenhän kunnalla olisi kaksi hoidettavaa. Mutta pitää todella olla itse aktiivinen ja tarkka näissä asioissa. Kysellä ym. Yksi hyvä paikka kysyä neuvoa ja ohjeita on kunnan alueella toimiva dementia-neuvoja, tai lähin yhdistys. He neuvovat, opastavat kaikissa asioissa, eivätkä pidä kuntien puolta, vaan nimenomaan ovat dementoituneen ja hänen omaistensa puolella näissä asioissa.

Itse olen onnekas, että olen töissä sellaisessa paikassa, missä hoito ei ole hirmuisen kallista, kiitos kunnan ostopalvelu-sopimuksen. Vaan voimme tarjota asiakkaillemme hyvää hoitoa kohtuullisella hinnalla.

• omaisuus jää
        ja voi vaihdella paljonkin kirjoitti:

Tiedän hoitopaikkoja, joissa vanhassa rahassa kuukauden maksu nousi yli 20 000 markkaan. Siitä on jo vuosia, joten sielläkin on hoitopäivämaksut nousseet myös.

Omassa työpaikassani kuukausi maksaa varmasti n. 1000-1500 € kuukaudessa, siihen sisältyy sitten vuokra, ruoka ja ympärivuorokautinen hoiva ja hoitajan läsnäolo. Tietysti ihmisellä, jolla on korkea eläke, myös maksut ovat korkeammat.

Itse olen ennen ollut kunnalisen puolen hoitaja, aivan tavallisessa vanhainkodissa. Kyllä siellä sosiaalipuoli tutkitti asukkaan kaikki omaisuuden ja talletukset. Käytännöt riippuu varmaan kunnista. Tässäkin kyllä kannattaa ottaa selvää, mikä on oman kunnan käytäntö. Ei voida pariskunnan yhteistä asuntoa pistää myyntiin, sittenhän kunnalla olisi kaksi hoidettavaa. Mutta pitää todella olla itse aktiivinen ja tarkka näissä asioissa. Kysellä ym. Yksi hyvä paikka kysyä neuvoa ja ohjeita on kunnan alueella toimiva dementia-neuvoja, tai lähin yhdistys. He neuvovat, opastavat kaikissa asioissa, eivätkä pidä kuntien puolta, vaan nimenomaan ovat dementoituneen ja hänen omaistensa puolella näissä asioissa.

Itse olen onnekas, että olen töissä sellaisessa paikassa, missä hoito ei ole hirmuisen kallista, kiitos kunnan ostopalvelu-sopimuksen. Vaan voimme tarjota asiakkaillemme hyvää hoitoa kohtuullisella hinnalla.

Hoidettavan omaisuus ja tulot kartoitetaan aina, mutta vain omaisuuden tuottoa voidaan käyttää hoitomaksuihin. Esim. talletusten ja sijoitusten korot lasketaan tuloksi hoitomaksuja määrättäessä.
        Omaisuutta voi tietenkin muuttaa rahaksi ja ostaa rahalla palvelua, mutta siihen ei voi kukaan pakottaa.
        Itse olen joutunut puhumaan ympäri omaa äitiäni, joka mieluummin säästäisi huomattavan omaisuutensa perillisilleen, kuin käyttäisi sitä omaan hyvinvointiinsa. Puhukaa asioista ajoissa, ennen kuin ymmärrys hämärtyy ja joudutaan sanelulinjalle!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      52
      5280
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      81
      3870
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      322
      2275
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      266
      1912
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      117
      1788
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      56
      1362
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1290
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1232
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1197
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      295
      1172
    Aihe