psykologia ja tilastomatematiikka

Heluna

Eli tässä olen näitä keskusteluja lukenut ja tuota tilastomatikkaa miettinyt. Itselläni ei ole koskaan pahemmin matikkapäätä ollut, joten onkohan mitä mahdollisuuksia psykaa lähteä lukemaan? Onko tuo tilastomatematiikka kuinka keskeinen juttu?

16

5001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmmmm

      sisäänpääsykokeesta varmasti n. puolet on tuota matematiikkaa. Arvostellaan ensin matimatiikka, jotta nähdään kannattaako edes tarkistaa psykan osuus. Raakaa peliä. Luin itse 20 ov. avoimessa ja tulin siihen tulokseen, etten sisäänpääsykokeeseen mene. Matematiikkapääni oli lukiossa 7 ja vieläpä palikkamatematiikassa. Ainakaan oma motivaationi ei riittäisi..vaikka psykologiaa olisin kovasti tahtonut päästä lukemaan.. Olin vain "realisti".

      • Heluna

        Mulla lukiossa matikan kurssien keskiarvo taitaa siinä kutosen paikkeilla olla.. Voihan se tilastomatikka mennä jos ihmeitä tapahtuu :) Tässä ois vielä vuosi aikaa miettiä, jospa sitä joku toinen ala vielä löytyisi? Psykologialla ja filosofialla jos jotain kasvatusjuttuja tms. pääsis lukemaan.


      • mmmmm
        Heluna kirjoitti:

        Mulla lukiossa matikan kurssien keskiarvo taitaa siinä kutosen paikkeilla olla.. Voihan se tilastomatikka mennä jos ihmeitä tapahtuu :) Tässä ois vielä vuosi aikaa miettiä, jospa sitä joku toinen ala vielä löytyisi? Psykologialla ja filosofialla jos jotain kasvatusjuttuja tms. pääsis lukemaan.

        ..sisäänpääsyä psykologiaa opiskelemaan suosittelen lämpimästi 5 ov:n johdatuskurssia tilastotieteeseen! Ehdit sen varmasti käydä, vaikka syksyllä. Ilmoittaudu sinne heti kun mahdollista, kurssit täyttyvät nopeasti. (Avoin yliopisto). Siinäpä sitten näet mihin sinusta on ;) Varsinkin, kun saat opiskeltua sitä muiden kanssa, sekä että sinulla on opettajan tuki, näet nopeasti onko ko aine liian hankala. :) Ja mikä parhainta, tilastotiede käy yleisopinnoista monen moiseen alaan, saat sen hyvityksenä, -et siis käy sitä turhaan :D


      • Heluna
        mmmmm kirjoitti:

        ..sisäänpääsyä psykologiaa opiskelemaan suosittelen lämpimästi 5 ov:n johdatuskurssia tilastotieteeseen! Ehdit sen varmasti käydä, vaikka syksyllä. Ilmoittaudu sinne heti kun mahdollista, kurssit täyttyvät nopeasti. (Avoin yliopisto). Siinäpä sitten näet mihin sinusta on ;) Varsinkin, kun saat opiskeltua sitä muiden kanssa, sekä että sinulla on opettajan tuki, näet nopeasti onko ko aine liian hankala. :) Ja mikä parhainta, tilastotiede käy yleisopinnoista monen moiseen alaan, saat sen hyvityksenä, -et siis käy sitä turhaan :D

        Tuota avointa yliopistoa pitääki miettiä sit :)


      • Anonyymi

        Sama, kriminologin ura haudattiin juurikin tämän aineen takia. Lukion lyhyt matikka 5. Muuten olin hyvä aineessa ja nykyisin opiskelen avoimessa yliopistossa joitakin psykologian kursseja omaksi iloksi.


    • niih!

      Lakatkaa höpäjämästä jonkun yliopistollisen perustilastomatematiikan vaikeudesta. Se on varmastikin jokaisen täysipäisen ymmärrettävissä, jos vain vähänkään motivaatiota on.

      Sen tietysti myönnän, ettei kannata lähteä lukemaan yliopistossa matematiikkaa tai fysiikkaa approa pitemmälle, tai pyrkiä esimerkiksi TKK:n lujuusopin, aerodynamiikan, lujuusopin tai laivarakennuksen opintoihin tietyistä sähkö- ja tietoliikennetekniikan suunnista puhumattakaan, jos matematiikka tuottaa ongelmia vaikkapa vain motivaation suhteen. Muuten yliopistojen perustutkintoihin kuuluvat matematiikat ovat kenen tahansa suoritettavissa, jos vain halua ja kiinnostusta löytyy.

    • Minna

      Itse valitsin juuri tilastomatematiikan vuoksi muun kuin Helsingin yliopiston opiskelupaikakseni. Läheskään kaikkialla psykologian valintakokeisiin ei välttämättä sisälly lainkaan matematiikkaa. Haluttaessahan voi sitten anoa siirtoa takaisin, tosin se voi hieman viivästyttää opintoja.

      Siis koska itselläni oli todellista motivaatiota psykologiaan, mutta ei tilastollisiin menetelmiin, tein näin.

      • Judy

        Missä yliopistossa muka ei tarvitse opiskella tilastollisia menetelmiä?!


      • ''''::::'''''
        Judy kirjoitti:

        Missä yliopistossa muka ei tarvitse opiskella tilastollisia menetelmiä?!

        Niinpä! Psykologian maisterin tutkintoon kuuluu kaikissa yliopistoissa useita pakollisia tilastollisten menetelmien kursseja.


      • mii
        ''''::::''''' kirjoitti:

        Niinpä! Psykologian maisterin tutkintoon kuuluu kaikissa yliopistoissa useita pakollisia tilastollisten menetelmien kursseja.

        Nyt puhuttiin sisäänpääsykokeista, urpo.


      • Judy
        mii kirjoitti:

        Nyt puhuttiin sisäänpääsykokeista, urpo.

        No vähän heikolta näyttää niidenkin puolesta. Joensuu taitaa olla ainoa paikka missä ei ole tilastomatematiikan kirjaa pääsykoekirjana.


      • Judy
        Judy kirjoitti:

        No vähän heikolta näyttää niidenkin puolesta. Joensuu taitaa olla ainoa paikka missä ei ole tilastomatematiikan kirjaa pääsykoekirjana.

        ..joskus sitä tilastoa on sielläkin opiskeltava. jos psykologiksi aikoo niin ei sitä oikein voi millään välttää.


      • hölmö
        Judy kirjoitti:

        ..joskus sitä tilastoa on sielläkin opiskeltava. jos psykologiksi aikoo niin ei sitä oikein voi millään välttää.

        ...


    • 123x

      Menepä H:kin avoimen yliopistossa "tilastollisten menetelmien peruskurssille", opettajana Taina Lehtinen. On mahtavan hyvä opettaja. Sen jälkeen voit miettiä uudelleen onko se tilastomatikka niin vaikeaa vai ei :)

      • ...

        ..kirjoitukset..tosta puhuttiin jo


    • Psykan yo

      Mulla oli lukiossa matematiikka jotain seiskan paikkeilla, kursseja niin vähän kuin mahdollista enkä edes kirjoittanut matematiikkaa. Silti olen nyt lukemassa psykaa yliopistolla, tilaston harkat sujuvat hyvin ja tilaston tenteistä tulee hyviä numeroita. Kannattaa tosiaan ehkä vähän harkita minne hakee, toisissa kaupungeissa, esim. Tampereella on tilastollisia laskutehtäviä, kun taas esim. Turussa teoriaan liittyviä monivalintatehtäviä. Tsemppiä hakuun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe