Kevät herättää eläimet ja luonnon.

Anonyymi

Kuinka on ihmisen laita tämän pandemian ja sodan varjostamana keväänä, kun luntakin on saatu melkeinpä jo yli tarpeen.
Kantohankien aika taitaa olla ohi. Keväisenä pakkasaamuna oli lapsuudessa kiva laittaa lakanoista purje vesikelkkaan ja liitää alkupotkujen jälkeen tuulen mukana pitkin kantavaa hankea. Vastatuulihan se takaisin palatessa oli vastassa, mutta laskettelun riemua ei voittanut mikään vastatuuli.
Nyt satoi märkää lunta ja räntää, mutta kestää se aikansa senkin katoaminen ja nurmen vihertyminen.
Useilla tuttavillani on tapana kylvää kesän kukkia kylvöruukkuihin keittiön ikkunalle kasvamaan. Oman asuntoni kaikki ikkunalaudat olivat viime keväänä täynnä kasvien ja kukkien taimia. Kukkivatkin sitten puutarhassa ja kivikon reunassa.
Kevään puuhiin kuuluu luonnostaan linnunpönttöjen puhdistaminen edelliskesän jätteistä. Sen aika on jo ollut, koska linnut aloittavat pesintänsä aikaisin, vaikka on lumi maassa. Ihmettelen mistä emot löytävät hyönteisiä poikasillensa, kun maa on usein jäässä ja kaikki keväät eivät ole lämpimiä. Ihmeellisesti ne aina poikasensa hoitavat.
Tänään kuljin rannalla ja siellä pusikossa varpuset visertelivät auringon paisteessa, olihan aamullakin mittarissa muutama lämpöaste, mutta niiden elämän iloa ja riemua täynnä oleva sirkutus ilahdutti mieltäni.
Sai minut ajattelemaan mistä läheiseni huomaisivat, että minulla on kevään riemu rinnassa ja jalatkin kepeät ja askel kevyt. Huomaavatko, hymyilen enemmän, nauran ja iloitsen kaikesta uudesta näkemästäni, kukkikoon vaikka leskenlehti ojan pientareella, sekin on ilo silmille pitkän talven jälkeen.
Peipposet ovat saapuneet, kevät on täällä ja minulla niin monta mielenkiintoista seurattavaa tuolla luonnossa, että sinne tästä pikimmiten, aurinkokin on vielä korkealla.
*Kevättärinnassa*

21

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen laiskistunut iän myötä. Ennen oli kaikenlaisia siemeniä itämässä tähän aikaan. Nyt on ainoastaan herneenversoja tulossa.
      On niin paljon lunta että pahoin pelkään että ulkosaunan ei pääse vielä Vappunakaan.
      Jonkin aikaa oli keväistä ja aurinkoista, istuin keskustan asunnon parvekkeella, otin parvekelasit sivuun ja hyvä tuoli istua. Virkkaus ja kissa sylissä. kasvot saivat sopivasti väriä ja mieli oli hyvä. Mutta keli muuttui, tänään sataa ja paistaa vuoron perään. Pääsiäiseksi mennään mökille ja lumitöihin.

      • Anonyymi

        Kiitos Liekko!

        Kuten alla olevien kommenttien sävystä voimme molemmat päätellä, en ole ajatuksineni palstalle toivottu hyvän kevätmieleni kanssa.
        Minulla on monta käsityötä, lapasia ja sukkia aloitettuna, mutta silmissä ilmeni oire ja lääkäri kielsi lähityöskentelyn, koska nykyiset vahvuudet laseissa eivät enää riitä ja silmät väsyvät, aiheuttaen sitten muita oireita. Oi kuinka kaipaankaan kissaani. Ihan liikutun ikävästä.
        Ompelukoneen vieressä on kasa kankaita, kesäksi piti ompelemani, mutta ehtiihän tässä.
        Turvallista mökkimatkaa ja hienoa säätä Pääsiäiseenne!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Liekko!

        Kuten alla olevien kommenttien sävystä voimme molemmat päätellä, en ole ajatuksineni palstalle toivottu hyvän kevätmieleni kanssa.
        Minulla on monta käsityötä, lapasia ja sukkia aloitettuna, mutta silmissä ilmeni oire ja lääkäri kielsi lähityöskentelyn, koska nykyiset vahvuudet laseissa eivät enää riitä ja silmät väsyvät, aiheuttaen sitten muita oireita. Oi kuinka kaipaankaan kissaani. Ihan liikutun ikävästä.
        Ompelukoneen vieressä on kasa kankaita, kesäksi piti ompelemani, mutta ehtiihän tässä.
        Turvallista mökkimatkaa ja hienoa säätä Pääsiäiseenne!

        Toivon että vielä pääset tekemään kutimesi loppuun ja sopivat lasit.
        Tänään aurinko näyttäytyi hetken, käväistiin kissan kans pienellä lenkillä.


    • Anonyymi

      Aijka tekoiloista peipposineen. Uskotko itsekään siihen että pulppuat aidosti kevättä ?

      • Anonyymi

        Vaikka et itse ole keväisellä mielellä, anna toisen iloita.


    • Anonyymi

      "minulla on kevään riemu rinnassa ja jalatkin kepeät ja askel kevyt. Huomaavatko, hymyilen enemmän, nauran ja iloitsen kaikesta uudesta näkemästäni, kukkikoon vaikka leskenlehti ojan pientareella, sekin on ilo silmille pitkän talven jälkeen.
      Peipposet ovat saapuneet, kevät on täällä ja minulla niin monta mielenkiintoista seurattavaa tuolla luonnossa, että sinne tästä pikimmiten, aurinkokin on vielä korkealla."

      Lycka till !

    • Anonyymi

      Etelä-Suomessakin peittää lumi maan. Ei näy rentukan rentukkaa.
      Ei leskenlehden lehteä.

    • Anonyymi

      Otsikon perään ei tule pistettä.

      • Anonyymi

        Voihan sen jättää lukematta, koska minun otsikossani piste tarkoittaa sitä, että en tule tänne palstalle kyselemään mitä mieltä olette!
        Olisin voinut laittaa siihen huutomerkin! mutta en halunnut olla niin huomattava!

        Kirjoitan omia mietteitäni, aloituslause on lause sinällään, joka oli ja olisi ollut kirjoituksen ensimmäinen lause, mutta ilman otsikkoa tämäkään ei toimi.
        Olen kyllä kirjoittanut muutakin kuin vessan seinään, ja tunnen kieliopin, mutta en katso tällaista keskustelupalstaa niin tärkeänä, että täällä pitäisi loistaa. KUTEN SINULLA ON TARVE!
        Tiedän muuten että etelässä on lunta, näenhän sen kun katson ulos.

        Muuten, enpäs tule kertomaan kevään iloista toista kertaa tämän palstan lukijoille, ensimmäinen riitti.
        Hyvää kevättä tulevaan räntäsateeseen joka on taas tulossa.
        Minulle sekin on yksi merkki siitä, että heräämiseni on ihan just kohillaan ja oikessa ajassa.

        Terveisin aloittaja joka kiittää ensimmäisen vastauksen, myötämielisen ja omiin ajatuksiinsa perustuvan, oman kuvauksensa juuri tästä ajasta. LIEKKO, sinulle toivotan Hyvää Pääsiäistä sinne mökille. Minulla ei ole mökkiä jonne menisin lähemmäksi luontoa, jopa metsään tekisi mieli.

        Parempia aloituksia teille tyytymättömille toivottelen, mutta en huutomerkillä. Pitäkää huoli pilkuista!
        *Kevättärinnassa* poistuu seurastanne!


      • Anonyymi

        Täällä pääsee inhokkien listalle, vaikka ei pistäis pistettäkään.
        Täällä kun vallitsee niin hyvä yhteishenki, että kaikki yhtä vastaan.
        Näytte taas onnistuneen!!!!!!!
        Olette kai tyytyväisiä saavutukseenne (savustukseenne)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sen jättää lukematta, koska minun otsikossani piste tarkoittaa sitä, että en tule tänne palstalle kyselemään mitä mieltä olette!
        Olisin voinut laittaa siihen huutomerkin! mutta en halunnut olla niin huomattava!

        Kirjoitan omia mietteitäni, aloituslause on lause sinällään, joka oli ja olisi ollut kirjoituksen ensimmäinen lause, mutta ilman otsikkoa tämäkään ei toimi.
        Olen kyllä kirjoittanut muutakin kuin vessan seinään, ja tunnen kieliopin, mutta en katso tällaista keskustelupalstaa niin tärkeänä, että täällä pitäisi loistaa. KUTEN SINULLA ON TARVE!
        Tiedän muuten että etelässä on lunta, näenhän sen kun katson ulos.

        Muuten, enpäs tule kertomaan kevään iloista toista kertaa tämän palstan lukijoille, ensimmäinen riitti.
        Hyvää kevättä tulevaan räntäsateeseen joka on taas tulossa.
        Minulle sekin on yksi merkki siitä, että heräämiseni on ihan just kohillaan ja oikessa ajassa.

        Terveisin aloittaja joka kiittää ensimmäisen vastauksen, myötämielisen ja omiin ajatuksiinsa perustuvan, oman kuvauksensa juuri tästä ajasta. LIEKKO, sinulle toivotan Hyvää Pääsiäistä sinne mökille. Minulla ei ole mökkiä jonne menisin lähemmäksi luontoa, jopa metsään tekisi mieli.

        Parempia aloituksia teille tyytymättömille toivottelen, mutta en huutomerkillä. Pitäkää huoli pilkuista!
        *Kevättärinnassa* poistuu seurastanne!

        Ei kannata yhden hapannaaman takia lähteä palstalta. Minäkin käyn korkeintaan kerran päivässä kurkkaamassa palstalle, joten vasta nyt luen aloitustasi ja vastauksia. Kaunista ja iloista kevättä toivotan, vaikka et enää tule sitä lukemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sen jättää lukematta, koska minun otsikossani piste tarkoittaa sitä, että en tule tänne palstalle kyselemään mitä mieltä olette!
        Olisin voinut laittaa siihen huutomerkin! mutta en halunnut olla niin huomattava!

        Kirjoitan omia mietteitäni, aloituslause on lause sinällään, joka oli ja olisi ollut kirjoituksen ensimmäinen lause, mutta ilman otsikkoa tämäkään ei toimi.
        Olen kyllä kirjoittanut muutakin kuin vessan seinään, ja tunnen kieliopin, mutta en katso tällaista keskustelupalstaa niin tärkeänä, että täällä pitäisi loistaa. KUTEN SINULLA ON TARVE!
        Tiedän muuten että etelässä on lunta, näenhän sen kun katson ulos.

        Muuten, enpäs tule kertomaan kevään iloista toista kertaa tämän palstan lukijoille, ensimmäinen riitti.
        Hyvää kevättä tulevaan räntäsateeseen joka on taas tulossa.
        Minulle sekin on yksi merkki siitä, että heräämiseni on ihan just kohillaan ja oikessa ajassa.

        Terveisin aloittaja joka kiittää ensimmäisen vastauksen, myötämielisen ja omiin ajatuksiinsa perustuvan, oman kuvauksensa juuri tästä ajasta. LIEKKO, sinulle toivotan Hyvää Pääsiäistä sinne mökille. Minulla ei ole mökkiä jonne menisin lähemmäksi luontoa, jopa metsään tekisi mieli.

        Parempia aloituksia teille tyytymättömille toivottelen, mutta en huutomerkillä. Pitäkää huoli pilkuista!
        *Kevättärinnassa* poistuu seurastanne!

        Tää oli hyvä. Tää oli aito. Tässä on aito luonne. Toisin kuin aloituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää oli hyvä. Tää oli aito. Tässä on aito luonne. Toisin kuin aloituksessa.

        Mistä niin päättelet?
        Aloittaja kertoi juuri niin kuin tunsi ennen haukkumisia ja mitätöintejänne, käsitän hyvin hänen tunteensa ja sen, kuinka loukkaavia olivat vastauksenne ja niiden jälkituntemus.

        Muuten, tämän pastan paras kirjoittaja, mikäli tekstin sisältöä ja aitoutta arvostetaan.
        Eikä korota itseään, kuten niin moi täällä, ei moiti ketään aloituksellaan, eikä arvostele muita.

        Kiitos ja kunnia moitteista onkin toinen juutu, siinä osuu täyskymppiin palstalaisten arvostuksesta. Olisin hänen asemassaan haistattanut p....at ja pahemmatkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä niin päättelet?
        Aloittaja kertoi juuri niin kuin tunsi ennen haukkumisia ja mitätöintejänne, käsitän hyvin hänen tunteensa ja sen, kuinka loukkaavia olivat vastauksenne ja niiden jälkituntemus.

        Muuten, tämän pastan paras kirjoittaja, mikäli tekstin sisältöä ja aitoutta arvostetaan.
        Eikä korota itseään, kuten niin moi täällä, ei moiti ketään aloituksellaan, eikä arvostele muita.

        Kiitos ja kunnia moitteista onkin toinen juutu, siinä osuu täyskymppiin palstalaisten arvostuksesta. Olisin hänen asemassaan haistattanut p....at ja pahemmatkin!

        Mitä tarkoitat itsensä korottamisella? Moni kirjoittaa tekemisistään ja ajatuksistaan, mielenkiinnon kohteistaan jotka ovat erilaisia kuin sinulla. Sekö tekee heistä silmissäsi itsensä korostajia? Onko vakinikki ja jopa kuva itsensä korostamista mielestäsi?
        Aikamoista arvostelua ja mollaamista sinulta tuo, ettet suvaitse erilaisuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä pääsee inhokkien listalle, vaikka ei pistäis pistettäkään.
        Täällä kun vallitsee niin hyvä yhteishenki, että kaikki yhtä vastaan.
        Näytte taas onnistuneen!!!!!!!
        Olette kai tyytyväisiä saavutukseenne (savustukseenne)?

        Minäkin alussa lannistuin. Sitten päätin nauraa keljuiluille.
        Ei minua haittaa jos jollakin on huono päivä ja kaikki ottaa päähän.


    • Kiitos kirjoituksestasi, aloittaja. Toivon todella, että maltat hetken, ei täällä aina tuon ensimmäisen tylytyksen kaltaista viestitystä ole, tylyttäjät vain ovat nopeita, ehtivät ensimmäisinä jättämään näitä harvasanaisia viestejään.

      Ihana oli tuo kevätkatsauksesi ja herätti mukavia muistoja, vaikka ei nyt ihan olisi pystynyt samaan riemuun samaistumaan, syystä tai toisesta.

      Tätä takatalvea on kyllä ihmetelty, veli, 85 v, totesi eilen, ettei hän ole tällaista kevättä ennen kokenut. Minä olen..)) Olimme metsälenkillä, vuonna xxxx , oli helatorstai, maassa ohut lumipeite ja kesken kulkumme alkoi käki kukkua..)) Emme unohda sitä koskaan....

      Aloituksesi sopi hyvin omaan mielialaani kun aloitin Delia Owensin uskomattoman teoksen Suon villi laulu. "Sanat eivät riitä kuvaamaan tätä kirjaa" todettiin kirja-arvostelussa ja siihen voin hyvin yhtyä. Ei lukukokemus vaan lukuelämys. Siitä jos alkaisi kertoa tulisi (taas) nootti: "turhaa ja tyhjää puhetta, ei tuollaista jaksa lukea"..))
      Näin meillä täällä, välillä...

      Silti toivon, ettet heti lannistuisi vaan jatkaisit kirjoitteluasi. Meitä on täällä moneksi ja jaksan uskoa, että useimmat meistä osaavat arvostaa kaltaistasi kirjoittajaa, vaikka aina ei sitä myönteistä palautetta annettaisikaan. Sekin kun usein synnyttää epäluuloa ja ellei muuta niin halun huomautella "kirjoitusvirheistä", jotka voivat myös olla arvostelijan omia tulkintavirheitä...

    • Anonyymi

      Korona on varjostanut jokaista päivää maahantulostaan asti. Ensimmäiset sairastuneet jotka olivat ulkomaalaisia Lapin vieraita, saivat tuntosarvet nousemaan. En pelkää, mutta varon. Lunta on saatu, monena talvena etelä ei ole saanut kunnon lumipeitettä koko talvena. Muistan -70 luvulla kyllä yhden talven, kun Helsingissä lumi sato sulaan maahan ja keväällä oli hangen ja vihreän nurmikon välissä ilmatila. Maassa ei ollut routaa, sanoivat rakennusmiehet, nyt ennätti etelässäkin maa jonkin verran routaantua. Konemiehillä kaivuutöitä ja lumikalustot saivat ansioita.
      Oma kokemukseni keväästä, tässä ja nyt, on samankaltainen aloittajan kanssa. Nautin lintujen saapumisesta, merellä on jäät, mutta rannoille avautuneiden sulien kaistaleiden käyttäjät ovat jo aikapäiviä sitten saapuneet meren rannikolle ja lahtiin. Tuossa eilenkin sukeltelivat jotain ruokaa meren pohjasta.
      Juurikin tänä aamuna näin tutun valokuvaajan kuvia vihervarpusista ja peipposista. Ihailenhan minäkin niitä. Huonolla kameralla ei saa julkaisukelpoisia kuvia. Laittain niitä nettiin itsekin, heidän ilokseen jotka niitä arvostavat ja lintujen muuttomatkoja seuraavat. Olen kevään lapsi. Ensimmäiset krookukset ja lapinvuokot ilahduttavat silmää olkoot ne vaikka naapurin kukkapenkissä, jään niitä ihailemaan.
      Lavatanssitkin alkavat ilmoitella avajaisista. Se on kesän nautintoja joissa en ole nyt pandemian aikana pahemmin ilakoinut, selvää varovaisuutta. Halua olis. Onhan noita tansseja ja huveja telkkarissa esitetty, mutta eivät tasoltaan samoja kuin Heikin vetämät tai lauantaitanssit suoraan telkkarista. Olikohan kukaan täällä mukana olevista siellä mukana, minua pyydettiin useinkin, tuttavat olivat, mutta rohkeuteni petti, en mennyt kameroiden eteen.
      Aurinko on korkeella. sanoo aloittaja, niin on juuri nyt täälläkin. On ollut varhaisaamusta lähtien.
      Rakkautta ja iloja kevääseen. Hanki peittää nyt jopa koirankakat, ja se jos mikä on hyvä asia.

    • Kyllä minullakin keväällä pulpahtelee ilo rinnassa.
      Nyt tuo takatalvi isonpaa riemua jarruttaa.
      Kun pääsen maalle , jokaisen linnunlaulun laitan merkille, jokaisen kukan huomioin.
      Hiirenkorvia seurailen, milloin pääsen vihdan laittamaan.
      Milloin jäät lähtevät.
      Kissakin on jo levoton, parvekkeella nuuhkii kevään tuoksua.
      Nautin täysin siemauksin kun pääsen touhuamaan ja kissakin hyppii, kun vasikat laitumelle päästyään.
      Yhdyn aloittajan iloon, sitä ei liikaa ole näinä aikoina tässä maailmassa.

      • Minä haluaisin istuttaa "amerikanjuudaksenpuun". Onkohan missään taimia saatavilla. Se on kaunis puu, josta näin tänään kuvia netissä.
        Mietin myös, millaisia perennoja voisin istuttaa kesäpitäjän hautausmaalle, jossa lepää iso joukko suvun jäseniä, eikä kukaan asu siellä päin vakituisesti. Pitäisi keksiä perennoja, jotka eivät leviä liikaa, jotka kestävät kylmän talven ja jaksavat kasvaa ilman huoltoa.
        Aikamoiset vaatimukset!
        Yhdellä haudalla on kuunlilja, ja sellaisen istutan kyllä parille muullekin haudalle, mutta miten luulette, sopisiko laventeli? Miten se kestää aurinkoa ja kuivuutta? Otan täältä kaupungista keijunkukan, se ei tarvitse minkäänlaista huoltoa ja on näyttävän näköinen ja pysyy paikallaan. Olen myös huomannut, että puutarhan kulmassa kasvaa pieni särkynyt sydän, joka on siinä nököttänyt vuosikausia. Taidan siirtää senkin kesäpaikan esipolvien iloksi.
        Jokainen kevät saa minun salainen puutarhuriminäni vauhtiin, ja suunnittelen kaikenlaisia uudistuksia pihaan. Mökillä olisi tilaa vaikka kuinka, saunarantaa ja polun varsia. Mutta en ole enää siellä jatkuvasti kastelemassa, joten useimmat istutukset hiipuvat kesän aikana.


    • Ilmeisesti ainakin eteläisessä Suomessa on jo terminen kevät, yöpakkasten mentyä lumikin hupenee nopeasti ja vihreys alkaa puskea esiin voimallisena. Ainakin valo on keväinen, ihmeellinen huhtikuun pohjoinen valo, ilman auringonpaistettakin leimaa tätä vuodenaikaa.

      Muuttolintujen jälleennäkeminen riemastuttaa aina, säälittää vaan, kun joutuvat räntäsateeseen palaamaan. Avomeren rannat ovat jo jäästä vapaat, tutut joutsenet, haahkat, hanhet ja meriharakatkin ovat jo ilmestyneet. Peltojen reunoilla on näkynyt kiuruja luvaten "kuu kiurusta kesään." Peipposia on paljon pihapiirissäkin, sulassa sovussa tiaisten kanssa käyvät ruokintapaikalla ja täällä talvehtineet mustarastaat ovat saaneet seuraa . Tarjoilua ollaan lopettamassa, hyönteiset heräilevät. Pöntöt on meilläkin puhdistettu, ja on ihailtu pesäpehmikkeiden monimuotoisuutta ja esteettisyyttäkin: on koirankarvoja, virpomavisan värikkäitä höyheniä, villalangan pätkiä, kuivaa ruohoa, naavaa jne. Eläinmaailman varmoja keväänmerkkejä ovat myös ensimmäiset auringossa kerällä makailevat kyyt ja heräilevät muurahaiset.

      Ostin ensimmäiset tete-narsissit ulkoruukkuun ja hain tulevan palmusunnuntain merkiksi pajunkissoja maljakkoon. Tuuli oli katkonut taiteellisen kauniita pienten käpyjen koristamia tervalepänoksia ja laitoin maljakkoon versomaan hiirenkorville. Sireenin ja omenapuun oksissa on jo isossa lasipurkissa nuput, taidan saada kukkia pääsiäisen ajaksi niihin.

      Makriinalle hautakukista vastaisin vielä. Matalat, vaatimattomat perennat tai ihan paikalla kasvavat luonnonkukat haudoilla ovat minulle mieleen. Kuunliljaa on meidänkin suvun haudoilla, myös pienikasvuista luutnantinsydäntä ja matalahkoa kurjenpolvea.

    • Usein pääsiäinen on jo kevään puolella, ja koska silloin aina on täysikuu, on usein ilmakin kirkas ja aurinkoinen. Nyt ei.
      Nyt ollaan harmaassa säässä, yöpakkasissa ja nietosten keskellä aina vaan. Kahden viikon kuluttua on Vappu!
      Keväällä alkaa olla kiire tulla.
      Olen laskenut asunnon lämpötilaa ja palellut siitä asti. Onkohan siinä joku pyskolookinen tausta, koska ei mittarin ilmoituksen mukaan ole liian matala huonelämpö. Yhä se on 20-21.
      Saattaa olla, että Ukrainan tilanteen tuoma alakuloinen mieli hyydyttää verenkierronkin, kun muutenkin on jo pandemian takia joutunut elämään yksikseen ja omien ajatusten kassa.
      Pääsiäinen ei ole ollut minulle koskaan suuri juhla. Lapsuudessani voi pahoin koko Pitkäperjantain, eikä ylösnousemuksen riemua perheessämme korostettu. Tänäkin päivänä ajatukseni vain kiertävät ihmisten julmuudessa ja pahuudessa, eikä asiaa paranna viime aikojen uutisanti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      95
      2610
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      190
      1700
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      83
      1645
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      93
      1360
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      77
      1047
    6. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      82
      847
    7. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      36
      834
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      19
      785
    9. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      42
      700
    10. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      35
      696
    Aihe