Perämoottorin potkurille suoja

Anonyymi

Onko kukaan tehnyt kokeillut perämoottorin potkurille tunnelia joka suojaa potkuria?
Tuli vaan mieleen kun männä vuosikymmeninä sellainen tehtiin troolarin potkurille.
Haitat, hyödyt?

46

2353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On tehnyt monikin. Niitä on ihan myytävänä.
      Laita hakusanaksi outboard propeller guard
      Löytyy sivutolkulla tietoa.

    • Anonyymi

      Millainen vene? Liukuvassa tai edes puoliliukuvassa on kamalaa myrkkyä suorituskyvylle ja taloudellisuudelle. Tuo lisää valtavasti vastusta vähänkään suuremmilla nopeuksilla.

      Seuraava kysymys on mitä iloa tuosta olisi. Hiljaisissa vauhdeissa voi suojata potkuria kiviltä ja ihmisiä potkurilta. Vähänkin vauhtia niin suoja hajoaa tai irtoaa.

      • Anonyymi

        Ei se mihinkään hajoa eikä irtoa paitsi tietysti jos ajaa kiville mutta ei se mikään kiville ajo suoja olekaan. Vauhtia se kyllä vähentää. Ihan yleisesti käytössä laivojen MOB veneissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mihinkään hajoa eikä irtoa paitsi tietysti jos ajaa kiville mutta ei se mikään kiville ajo suoja olekaan. Vauhtia se kyllä vähentää. Ihan yleisesti käytössä laivojen MOB veneissä.

        se on nimen omaan kivilleajo suoja, mihin muuhun sitä tarvitaan????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mihinkään hajoa eikä irtoa paitsi tietysti jos ajaa kiville mutta ei se mikään kiville ajo suoja olekaan. Vauhtia se kyllä vähentää. Ihan yleisesti käytössä laivojen MOB veneissä.

        Niin siis hajoaa tai irtoaa, jos vauhdissa osuu kiveen tai ihmiseen. Eli suojaa vain pienessä vauhdissa potkuria ja ihmisiä.

        Jotkut kyllä hajoaa jo ihan omia aikojaankin, muttei paremman pään suojat.


    • Anonyymi

      Aikoinaan aloittaessani veneilyn pienellä perämoottorilla ja heikoilla navigointitaidoilla katselin minkälaisia suojalaitteita oli saatavana tai rakennettavissa. Päädyin kuitenkin pitämään mukana varapotkuria tai murtosokkia sekä työkaluja joiden avulla selvisin muutamasta kiville ajosta.

      Myöhemmin, kun olen siirtynyt liukuviin veneisiin, luotan melko pitkälle elektronisiin karttoihin joissa yhdistettynä merikartta ja maastokartta, jolloin navigointi myös kivikkoisilla alueilla ja rantojen lähjellä on melko turvallista - toki sähköisen trimmin käyttö on v'älillä myös tärkeä potkurin suoja, kuten nopeuden sovittaminen tilanteen mukaan. Potkurit ovat toistaiseskis säilyneet ehjinä - varapotkuri aina kuitenkin mukana.

      Potkurin suojaa käytetään käsittääkseni melko paljon alueilla joissa on runsaasti uppotukkeja, ja lisäksi esim. pienten kauppa-alusten perämoottori-MOB veneissä joilla m.m. noudetaan veteen pudonneita henkilöitä, jolloin suojan tarkoitus on estää esim. jalkojen päätyminen potkuriin. Nopeissa veneissä merkittävän lisävastuksen etenemistä hidastava vaikutus on varmaankin sen verran suuri haitta, etten muista nähneeni niissä potkurisuojaa . Itse veneilen myös alueilla missä on runsaast merilevää - se tarttuu potkuriin, eikä sen irrotus aina ole ihan helppoa tai kovin turvallista kesken matkan. Luultavasti potkurin suoja lisäsäis tätä harmia.

    • Anonyymi

      Täällä on näköjään taas näköjään porukka kommentoimasta kokemattomuus en suomalla valtaosalla itsevarmuudella.

      Terv: Narwhal 750 MOB

      • Anonyymi

        Niin MOB-veneissä noilla suojellaan vedessäolijoita pienessä vauhdissa potkurin iskuilta. Niissä on pakko käyttää.

        Ei auta kovemmassa vauhdissa ja heikentää valtavasti suorituskykyä ja taloudellisuutta.

        Noissa käytettävät suojat myös maksavat sen verran, että tuskin aloittaja niiden hankkimista miettii, vaan jotain halpista tai itse tehtyä.


    • Anonyymi

      Helppo tehä luja suoja, jossa myös pieni vedenvastus. Ei missään nimessä sellaista vannetta potkurin ympärille.

      • Anonyymi

        Millainen se sitten on ja miltä se suojaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen se sitten on ja miltä se suojaa?

        Nimenomaan se suojaa kivikolauksilta, kun pakkilukko on auki.
        Hankala sitä on tässä sanoilla piirtää, tiedän kokemuksesta että toimii ja nopeus ei putoa nimeksikään. Pystyn tekemään sellaisia, kunhan moottori on pajallani, kun joka merkillä on perässä eri muotoja, joten se on mittatyötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan se suojaa kivikolauksilta, kun pakkilukko on auki.
        Hankala sitä on tässä sanoilla piirtää, tiedän kokemuksesta että toimii ja nopeus ei putoa nimeksikään. Pystyn tekemään sellaisia, kunhan moottori on pajallani, kun joka merkillä on perässä eri muotoja, joten se on mittatyötä.

        Minun Mercuryssä on pakkilukko auki , kun vaihde eteenpäin on päällä . Onko muissakin näin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan se suojaa kivikolauksilta, kun pakkilukko on auki.
        Hankala sitä on tässä sanoilla piirtää, tiedän kokemuksesta että toimii ja nopeus ei putoa nimeksikään. Pystyn tekemään sellaisia, kunhan moottori on pajallani, kun joka merkillä on perässä eri muotoja, joten se on mittatyötä.

        Siis joku tällainenkö?
        https://www.kalastus.com/keskustelu/messages/93835/28.jpg

        Taatusti tippuu nopeus. Miten paljon riippuu veneestä ja koneesta. Mitä kevytkulkuisempi sen suurempi vastuslisä ja nopeuden tiputus tuosta tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis joku tällainenkö?
        https://www.kalastus.com/keskustelu/messages/93835/28.jpg

        Taatusti tippuu nopeus. Miten paljon riippuu veneestä ja koneesta. Mitä kevytkulkuisempi sen suurempi vastuslisä ja nopeuden tiputus tuosta tulee.

        Tuokin on reippaasti parempi, kuin sinkkisankon putki potkurin ympärillä,.
        Minun ratkaisu on tuotakin parempi. Voin sen verran paljastaa, että suojaahan tarvitaan vain kivikosketuksessa, eikä jatkuvasti syvillä vesillä ja tutuilla väylillä ainakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun Mercuryssä on pakkilukko auki , kun vaihde eteenpäin on päällä . Onko muissakin näin ?

        Pakkilukko on kaikilla merkeillä. Sitä ei tosiaan pidä unohtaa päälle eteen päin ajaerssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan se suojaa kivikolauksilta, kun pakkilukko on auki.
        Hankala sitä on tässä sanoilla piirtää, tiedän kokemuksesta että toimii ja nopeus ei putoa nimeksikään. Pystyn tekemään sellaisia, kunhan moottori on pajallani, kun joka merkillä on perässä eri muotoja, joten se on mittatyötä.

        Väitätkö ihan oikeasti, että nopeus ei putoa. Kaikki ylimääräinen tavara vesirajan alapuolella hidastaa vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun Mercuryssä on pakkilukko auki , kun vaihde eteenpäin on päällä . Onko muissakin näin ?

        Eikös se nimikin jo kerro sen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö ihan oikeasti, että nopeus ei putoa. Kaikki ylimääräinen tavara vesirajan alapuolella hidastaa vauhtia.

        Tietysti nopeus putoaa, mutta toisessa yhdistelmässä tippuu 10 solmua, toisessa solmun ja kolmannessa 0,1 solmua. Riippuu täysin siitä kuinka paljon vastus lisääntyy kokonaisvastukseen nähden sekä tietysti myös siitä miten paljon muu vastus vähenee nopeuden alentuessa.


    • Anonyymi

      miten käy kun potkuri osuu kiveen sivusta,,,,

      • Anonyymi

        Älä mee vene poikittain koskessa. tai laita sivuttaiskippi perälautaan, jossa moottori on kiinni.


    • Anonyymi

      no miten ajat nuilla latvavesillä kun vettä on 30-40 senttiä,,pakko olla potkurisuoja muuten kilometrille menee 5 kpl potkureita,,katsoppa videoita vaikka alaskasta, vatalia jokia ajelevat kovi pohja , paikoin vettä se 30-40 senttiä,,siinä ei mitkään pakkilukot auta,,,,,

      • Anonyymi

        Jetissä on potkuri suojattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jetissä on potkuri suojattu.

        Jetti puottaa kolmasosan tehoista potkuriin verrattuna, muuten matalikoissa erinomainen laite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jetti puottaa kolmasosan tehoista potkuriin verrattuna, muuten matalikoissa erinomainen laite.

        Onhan jetissä potkuri, eli ei se mitään tehoa voi pudottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan jetissä potkuri, eli ei se mitään tehoa voi pudottaa.

        Tuo vastaaja tarkoitti varmaankin, että jetin hyötysuhde on tuon verran huonompi kuin normaalissa potkurissa.
        Tässä nähdään, että mikään systeemi ei ole täydellinen - aina saadaan tai menetetään.

        Siinä jetissä on myös yksi erittäin pirullinen ominaisuus, se nimittäin kiskoo matalassa vedessä kaikenlaista törkyä sisäänsä ja se johtaa kulumiseen, sekä sitä kautta hyötysuhteen heikentymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vastaaja tarkoitti varmaankin, että jetin hyötysuhde on tuon verran huonompi kuin normaalissa potkurissa.
        Tässä nähdään, että mikään systeemi ei ole täydellinen - aina saadaan tai menetetään.

        Siinä jetissä on myös yksi erittäin pirullinen ominaisuus, se nimittäin kiskoo matalassa vedessä kaikenlaista törkyä sisäänsä ja se johtaa kulumiseen, sekä sitä kautta hyötysuhteen heikentymiseen.

        No se perinteinen potkurivetolaite kuluu matalassa paljon nopeammin ja hyötysuhde suorastaan romahtaa silmänräpäyksessä, eikä se savi ja hiekka jäähdytyskanavassa tee millekään moottorille hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se perinteinen potkurivetolaite kuluu matalassa paljon nopeammin ja hyötysuhde suorastaan romahtaa silmänräpäyksessä, eikä se savi ja hiekka jäähdytyskanavassa tee millekään moottorille hyvää.

        On aivan eri hintaluokan asia lähteä korjaamaan jetin sisuskaluja kuin tavallista potkuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aivan eri hintaluokan asia lähteä korjaamaan jetin sisuskaluja kuin tavallista potkuria.

        Niin, jos luulet vaurioiden rajoittuvan pelkkään alumiinipotkuriin ja teet vain yhden reissun kesässä. Se potkurivene viettää enemmän aikaa pajalla kun jetti on käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos luulet vaurioiden rajoittuvan pelkkään alumiinipotkuriin ja teet vain yhden reissun kesässä. Se potkurivene viettää enemmän aikaa pajalla kun jetti on käytössä.

        Ilmeisesti tunnet jettisysteemin hyvin, joten en enää ryhdy siitä vääntämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tunnet jettisysteemin hyvin, joten en enää ryhdy siitä vääntämään.

        Tottakai jetin korjaaminen maksaa enemmän kuin uusi alumiinipotkuri, onhan se muutenkin arvokkaampi peli, mutta helposti kiveen ajossa hajoaa muutakin kuin pelkkä potkuri ja matka tyssää siihen. Jetti ei vaurioidu yhtä helposti yhtä fataalisti ja monelle (jolle vene on työkalu) luotettavuus on yhtä kuin rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai jetin korjaaminen maksaa enemmän kuin uusi alumiinipotkuri, onhan se muutenkin arvokkaampi peli, mutta helposti kiveen ajossa hajoaa muutakin kuin pelkkä potkuri ja matka tyssää siihen. Jetti ei vaurioidu yhtä helposti yhtä fataalisti ja monelle (jolle vene on työkalu) luotettavuus on yhtä kuin rahaa.

        Kummallekin vetojärjestelmälle on oma paikkansa.
        Shotover River joella operoivien jet boatien tilalle ei voi ottaa potkurivetoisia veneitä - sen kyllä aivan selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallekin vetojärjestelmälle on oma paikkansa.
        Shotover River joella operoivien jet boatien tilalle ei voi ottaa potkurivetoisia veneitä - sen kyllä aivan selvää.

        Hienoa, että saatiin tähänkin selvyys. Onko sitten alkuperäisellä kysyjällä tarkoitus ajella muutaman kymmenen sentin vesissä jokia pitkin. Ei ole edes kertonut mihin suojaa tarvitsee eikä varsinkaan harkitsevansa jettiä vaihtoehtona. Troolari sen sijaan oli mainittu. Mihin siinä suojaa tarvittiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että saatiin tähänkin selvyys. Onko sitten alkuperäisellä kysyjällä tarkoitus ajella muutaman kymmenen sentin vesissä jokia pitkin. Ei ole edes kertonut mihin suojaa tarvitsee eikä varsinkaan harkitsevansa jettiä vaihtoehtona. Troolari sen sijaan oli mainittu. Mihin siinä suojaa tarvittiin?

        no hinaajissa ja troolarissa on yleensä potkuri tunnelissä,,lisää vetotehoa,,,,,


    • Anonyymi

      Tein 10hv yamahaan pari potkurisuojaa. Vedettyä 10mm akselia 1m puuilosta ja pari Pellin palaa. Hitsautin ammattikoululla. Hintaa tuli alle 10€ kipale. Vetelin eristysnauhalla kiinni perään.
      Mallia harakanvarpaat. Nopeus ei pudonnut havaittavasti.
      Nyt kun on suoja niin ei ole kolissut yhtään kertaa, on ehkäisevä vaikutus.

      • Anonyymi

        Se onkin ainoa toimiva ratkaisu, että rakentaa potkurisuojan ja ajelee vain syvillä vesillä:)<


    • Anonyymi

      niin täällä kirjoittelee täysin veneilystä tietämättömät ,tuskin olleet veneen kyydissä,,,nyt on erilaisia veneilijöitä perävetolaitteella kannattaa ajella väyliä ja syviä vesiä,aloiitja ajelee natalia vesiä ,ehkä saaressa kesämökki,varsinkin perämerellä saarien rannat ovat matalia kivikkoisia 100-1000m rannasta ei sinne voi mennä perävetolaitteella ,vaan on oltava perämoottorissa potkurisuoja,,myös köliveneellä akselivetoisella pääsee matalaan rantaan, 8m tarvii n 60-80 senttiä vettäj ja keskimoottorissa on potkuri köliä ylempänä ja kölirauta suojaa potkuria,,,

    • Anonyymi

      Tunnelisuojia käytettiin paljon esim. sisävesien tukkinippujen kokoojahinaajissa ja ylipäätään hinaajissa. toisena variaationa olivat ihan kiinteät erilaiset verkkohäkkyrät potkurin ympärillä.
      Iät ajat sitten käytöstä poistetuissa kahdessa merivoimien tykkiveneessä oli ns. ruuvipotkurit, kiinteissä tunneleissa sijainneet ruuvit. Noista toinen kippo on museoituna Turussa mutta ei sinne taida päästä ihan akseleita katsomaan ja ovatko enää paikoillaankaan, kaasuturbiinien pakokanavaputkiakin siinä peräkannella on lyhennetty jotta turisti pääsee siinä käppäilemään.

    • Anonyymi

      no miten tämä liityy meidän vapaaajan veneilyyn,,,,,,

    • Anonyymi

      jaa että on kaasuturpiini moottorit,,,,,huoh,,,,

      • Anonyymi

        Kyllä, kaasuturbiinit löytyvät monista laivoista, aikanaan sellaiset löytyivät mm. eräästä Finjetistä...Saat sanoa niitä miksi haluat mutta ammattilaisten keskuudessa niitä nimitetään kaasuturbiineiksi.
        Myös monilla voimaloilla voimanlähteenä ovat kaasuturbiinit,,,hiiih,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kaasuturbiinit löytyvät monista laivoista, aikanaan sellaiset löytyivät mm. eräästä Finjetistä...Saat sanoa niitä miksi haluat mutta ammattilaisten keskuudessa niitä nimitetään kaasuturbiineiksi.
        Myös monilla voimaloilla voimanlähteenä ovat kaasuturbiinit,,,hiiih,,,

        Oisko patoputkimoottori paras, joka puskee putken kautta höyryä taaksepäin ilman potkuria kaaheata vaahtie. Sellaisella patoputkellahan hävittäjätkin mänööttä mänöö ääntä nopeammin.
        Voishan siinä verkkojen paulat katkeilla, mutta mitä panoo verkkonsa siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oisko patoputkimoottori paras, joka puskee putken kautta höyryä taaksepäin ilman potkuria kaaheata vaahtie. Sellaisella patoputkellahan hävittäjätkin mänööttä mänöö ääntä nopeammin.
        Voishan siinä verkkojen paulat katkeilla, mutta mitä panoo verkkonsa siihen.

        Patoputkia käytettiin jonkin verran varhaisimmissa raketeissa, suihkumoottori on suihkumoottori eli suihkuturbiini.
        Mitä eroa on suihku- ja kaasuturbiinilla? Sana kaasu on osaltaan hämäävä koska monet kaasuturbiinit käyttävät polttoaineena öljyä.
        Patoputki ei kehitä höyryä, sitä tehdään höyrynkehittimissä ja höyrykattiloissa ja "pusketaan" käyttämään höyryturbiineja.
        Admiral Kuznetsovissa joka ei välttämättä enää koskaan valmistu käyttökuntoon, on kulkukoneistona höyrykattilat ja - turbiinit. Sevmorpurtissa taas höyry tehdään ydinreaktorin avulla ja höyry käyttää höyryturbiineja.


    • Anonyymi

      miten tämä liittyy vapaajan veneilyyn

      • Anonyymi

        Kyllä moottorit liittyvät vapaajan veneilyyn pilkku ja lauseen aloitus isolla kirjaimella.
        Ja sana on vapaa- aika...ei siis esim. työaika tai vapaa palokunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä moottorit liittyvät vapaajan veneilyyn pilkku ja lauseen aloitus isolla kirjaimella.
        Ja sana on vapaa- aika...ei siis esim. työaika tai vapaa palokunta.

        Ja kalalla vietettyä aikaa ei lasketa pois miehen eliniästä. Joillaklin vieläpä elinikä jatkuu vaan, jos ei huku jäihin.


    • Anonyymi

      Pitäiskö teille paljastaa se paras ratkaisu, josta sanoin, ettei edes vauhti putoa nimeksikään. No sehän on varapotkuri ja sopivat avaimet mukaan, ja voihan olla vasarakin mukana, että pikkukäppyrät potkurin lavoissa voi kilikuttaa suoraksi rantakiven päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe