Narsistit kanin kolossa

Anonyymi

Salaliittoteorioihin uskovien määrä ei kai ole erityisesti noussut, mutta kiitos somen ja median, niistä on tullut kovin näkyviä. Lähipiirin narsisti häilyy jossakin salaliittojen ja pseudotieteen laitamilla tietämättä ilmeisesti itsekään, mihin suuntaan kallistuisi. Hänelle on julkisuuskuvan takia tärkeää yrittää olla uskottava, on saanut näpeilleen muutaman kerran livettyään vähän liikaa huuhaan puolelle. Kun on vielä liian laiska/heikko yleistieto, lähdekriittisyys unohtuu.

Toisaalta, mikä onkaan sen mukavampaa ja tietyissä piireissä toimivampaa kuin kouhkata kaiken takana lymyävistä hahmottomista vallanpitäjistä jotka pahat mielessä järjestelevät asioita. Siihen päälle säteilyä, huonoa ilmanlaatua, kummallisia oireita ja harvinaisia sairauksia. Räjähtävät lepakot ja rokotteisiin piilotetut sirut ovat välillä jo seuraavan mutkan takana. Kun saa huomiota ja keskustelua, siinä huumassa varovaisuus tahtoo kadota ja netistä löytyy uutta uskomatonta tarinaa jaettavaksi. Luulen, että kouhkaamisessa ei ole kyse vain huomiosta, vaan hän itsekin uskoo. Onhan hänen koko elämänsä yksi iso valhe muutenkin. Joka ikinen päivä hän uskoo omaan ylivertaisuuteensa. miksi ei muuhunkin joka istuu narratiiviin.

Olen mielenkiinnolla ja osin kauhulla odottanut koska lipsahdus kaninkoloon tapahtuu kunnolla. Kun nielee sen ensimmäisen salaliittoteorian, seuraava menee jo helpommin. Tuota kehitystä saa hämmästellä monen koulutetumman ja fiksummankin kohdalla.

Tuo voi olla hänen tuhonsa. Häpeän pelko on yksi ihmisen suurimmista peloista ja narsistin maailmassa se suurin, kuoleman pelkoon verrattavissa. Jos/kun narsisti kaninkoloon kerran menee, sieltä kivutakseen pitäisi kohdata niin iso määrä häpeää että narsisti tuskin siihen pystyy. Mieluummin narsisti kaivautuu syvemmälle ja katoaa pimeyteen. Pelottavinta on, että hän varmasti yrittää ottaa lapsensa mukaan.

Törmäsin tutkimukseen jossa huomattiin narsismin ja salaliittoteorioiden yhteys, ei yllätä.

Psypost:
https://www.psypost.org/2021/12/narcissists-proneness-to-conspiracy-belief-is-partly-driven-by-a-desire-to-be-unique-and-heightened-paranoia-62192

2

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Salaliittohommelit tarjoavat paitsi hauskaa viihdettä myös pätemiskanavia pershäröisille. Laitetaan nettiin kanava, jonne muodostuu yhteisö ja pian onkin oma seurakunta johdettavana. Homma voi alkaa ihan pienestä asiasta. Vähin erin seuraajille kerrotaan mitä heidän pitää mistäkin ajatella. Silloin ollaankin jo manipuloinnin puolella. Netistä tuntuu löytyvät striimauspalveluita, jotka ovat olevinaan sananvapauden puolella, mutta kummallisesti striimaajat öyhöttävät juuri, kuten palvelun vetäjä haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut ja Tall poppy -syndrooma

Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky
      Maailman menoa
      68
      5224
    2. Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa

Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va
      Maailman menoa
      264
      4323
    3. Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla

nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty
      Maailman menoa
      101
      3950
    4. Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta

ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,
      Maailman menoa
      182
      2332
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      33
      1643
    6. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      65
      1381
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      17
      1019
    8. Tiesitkö? Kohutun L/over sarjan Juha eli Jani Volanen on tämän julkkisnaisen ex-mies!

Jani Volanen näyttelee L/over - ikuisesti minun psykologisessa trillerissä Juhaa. Mutta tiesitkö, että hän on tämän julk
      Tv-sarjat
      6
      1009
    9. Ajattelen sinua

Ajattelen sinua joka päivä, joka hetki… Kaikkea, mitä minun olisi pitänyt sanoa sinulle, enkä osannut sanoa, kaikkea nii
      Ikävä
      38
      963
    10. Millainen mulle

Sitten sopisi?
      Ikävä
      94
      899
    Aihe