Millaisia nimityksiä epäuskoisista?

Anonyymi

Millaisia nimityksiä tiedätte vanhoillislestadiolaisten käyttävän epäuskoisista? Kun nyt näkyy olevan tuo "riukuvat", joka on minulle täysin uusi termi. Liekö keksitty varaosat nyt, vai onko vanhempaa perua.

Listalle voisi laittaa sellaisiakin, jotka eivät suoraan tarkoita epäuskoista, vaan joilla viitataan tavalla tai toisella muihin, kuin vanhoillislestadiolaisiin.

Itselleni tulee mieleen:
Epäuskoinen
Maailmanlapsi
Suruton
Uskonkieltäjä
Mätä kala ( rumempi ilmaisu)
...

31

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuota riukuvaa (riekkuvaa) taitaa käyttää vain yksi kirjoittaja palstalla eikä hänkään kai kaikista epäuskoisista, vaan vain palstalla viihtyvistä loanheittäjistä.

      Mädät kalat ei viittaa suoranaisesti epäuskoisiin, vaan Jumalan valtakunnan verkko kokosi Jeesuksen vertauksessa kahdenlaisia kaloja, joista toiset olivat terveitä ja toiset mädänneitä (Biblian käännös). Kyse on Jumalan valtakunnan mukana ulkonaisesti kulkevista ihmisistä, joilta puuttuu sydämen usko. "Mädät kalat" ovat siis ulkonaisesti uskovaisia, vai Jumala tietää, keitä tällaiset ihmiset ovat.

      • Tietää ja tietää, mutta Jeesus on kaikkivaltias Herra, joka meidät tuntee sekä tuomitsee.
        Joh. 5:22 Isä itse ei tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle

        Hataraa on Kirjan tuntemisesi?


    • Anonyymi

      Näitä nimityksiä meillä käytettään

      Mätä kala (vanhoillislestadiolaisen nimellä kulkeva epäuskovainen)
      Epäuskovainen (kaikki, jotka uskoo väärällä tavalla, tai eivät usko ollenkaan)
      Uskosta osaton (ei ole synnit anteeksi. Eli epäuskovainen)
      Uskoton (nykyisin tätä käytetään vähemmän, koska tämä sekoitetaan helposti aviorikkojaan tai muutoin puolisonsa pettävään)
      epäuskonen (tätäkään ei liiemmin käytetä, koska sekoitetaan sellaiseen, joka on epäuskoinen jotain asiaa kohtaan. vähän kuin epäluuloinen tms)
      Jumalaton (ihminen joka elää jumalatonta elämää)
      demonipesä (sellainen, joka on ryhtynyt systemaattisesti riukumaan)

      Tässä tyypillisimmät nimitykset. Epäuskovainen käsittää kaikki ne ihmiset, joilla ei ole tunnon rauha sydämellään, eivätkä omista elävää uskoa. Olivat he sitten ateisteja, muihin uskontoihin kuuluvia, väärin uskovia jne. Vain meidän tavalla uskova voi olla uskovainen.

      • Anonyymi

        Eikös epäuskovainen ja Jumalaton ole käytännössä sama asia,Jos ei ole elävää uskoa niin silloin se on Jumalaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös epäuskovainen ja Jumalaton ole käytännössä sama asia,Jos ei ole elävää uskoa niin silloin se on Jumalaton.

        Epäuskovainen voi elää myös siveellisesti ulkoisesti Jumalan tahdon mukaista elämää. Hän noudattaa lakia, ei harrasta irstauksia ja pyhittää lepopäivän näin esimerkiksi.
        Jumalaton on taas sellainen, joka viis veisaa Jumalasta ja elää kärjistetysti sanottuna kuin sika pellossa. Tällainen jumalaton ei esim pyhitä lepopäiviä, juo ja ryyppää, harrastaa ehkä irstauksia jne. Mutta niin se on jumalatonkin samalla tavalla kuitenkin epäuskovainen.
        Epäuskovainen käsittää siis kaikki ne ihmiset, jotka eivät ole Jumalan lapsia, eli uskovaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäuskovainen voi elää myös siveellisesti ulkoisesti Jumalan tahdon mukaista elämää. Hän noudattaa lakia, ei harrasta irstauksia ja pyhittää lepopäivän näin esimerkiksi.
        Jumalaton on taas sellainen, joka viis veisaa Jumalasta ja elää kärjistetysti sanottuna kuin sika pellossa. Tällainen jumalaton ei esim pyhitä lepopäiviä, juo ja ryyppää, harrastaa ehkä irstauksia jne. Mutta niin se on jumalatonkin samalla tavalla kuitenkin epäuskovainen.
        Epäuskovainen käsittää siis kaikki ne ihmiset, jotka eivät ole Jumalan lapsia, eli uskovaisia.

        Miten alkoholi liittyy jumalattomuuteen? Eihän Raamatussa sellaista sanota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten alkoholi liittyy jumalattomuuteen? Eihän Raamatussa sellaista sanota.

        Se liittyy näin: "Älkää juopuko" (Ef. 5:18). Paavali selvästi ymmärsi, että yli 0,2 promillea hevoskärryjä ohjastaessa on riski!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se liittyy näin: "Älkää juopuko" (Ef. 5:18). Paavali selvästi ymmärsi, että yli 0,2 promillea hevoskärryjä ohjastaessa on riski!

        Eihän toi vielä alkoholista synnillistä tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän toi vielä alkoholista synnillistä tee.

        Olet oikeassa, jäähdytysnesteenä käytettäessä se ei aiheuta lievääkään juopumusta.


      • Anonyymi

        "Vain meidän tavalla uskova voi olla uskovainen."
        Salli mun nauraa.Miten semmoinen rikollisjärjestö voi olla ainoa oikea uskonto?

        Jumalaki näki hyväksi lopettaa suvikset.Se suviksien pyhyys oli pelkkää teeskentelyä.


      • Nimet on todella tiedä, mutta Kristitty on Hän, joka on kastettu ja näin pelastuu; Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
        Näin on synnit anteeksi, sekä Pyhän Hengen osallisuus kohdallaan.
        Onko Sinut upotettu?
        Toinen on Matt. 26:28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        Käytkö ehtoollisella.
        Sitten Joh 14;24 Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani -- mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
        25 "Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne.
        26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.
        27 "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.
        Oletko Jeesuksen seuraaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se liittyy näin: "Älkää juopuko" (Ef. 5:18). Paavali selvästi ymmärsi, että yli 0,2 promillea hevoskärryjä ohjastaessa on riski!

        Mä olen humaltunut monesti ja sitä ei Raamattu kiellä missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vain meidän tavalla uskova voi olla uskovainen."
        Salli mun nauraa.Miten semmoinen rikollisjärjestö voi olla ainoa oikea uskonto?

        Jumalaki näki hyväksi lopettaa suvikset.Se suviksien pyhyys oli pelkkää teeskentelyä.

        Niin oli. Suviseurojen pyhyys oli läpinäkyvää, sikamaista teeskentelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen humaltunut monesti ja sitä ei Raamattu kiellä missään.

        Olet humaltunut eli juopunut, vaikka Raamattu sanoo: "Älkää juopuko" (Ef. 5:18). Siellä se seisoo!


    • Anonyymi

      RIUKUVA ON VERBI / teonsana !

      • Anonyymi

        riukuva on:
        Kyseessä on aktiivin 1. partisiippi, ns. VA-partisiippi.
        VA-partisiippi on nimitys va - tai vä-tunnuksen sisältävälle partisiipille, joka ilmaisee päättymätöntä aikaa suhteessa puheena olevaan tilanteeseen.


      • Anonyymi

        Joo, ei ole.


      • Anonyymi

        RIUKUA on verbi.


    • Anonyymi

      Väärässä hengessä oleva.

      • Anonyymi

        eli lesta

        väärässä hengessä oleva = lesta


    • Anonyymi

      Haukkuminen ihmistä luterilaiseksi tai lestadiolaiseksi on loukkaus normaali ihmistä kohtaan.
      Ymmärrätkö?

      • Anonyymi

        Mitä haukkumista se on?
        Onko sekin haukkumista, jos käyttää ihmisestä etunimeä, jonka hän on ilmoittanut nimekseen?
        Mikäli ihminen ilmoittaa virallisesti kuuluvansa luterilaiseen seurakuntaan, niin mitä haukkumista tosiasian sanominen on? Mitä haukkumista on sanoa ihmisen olevan luterilainen. Täytyykö luterilaisten tästälähtien ruksata lomakkeisiin uskonnon kohdalle "MUU" ja lisätä siihen teksti NORMAALI?
        Määrittele normaali ihminen.
        Määrittele normaali.
        Miten teitä lahkolaisia sitten pitää puhutella? Itse olette liittyneet ev.lut.srk:n lahkoon nimeltä lestadiolaiset, niin miten teistä sitten saa puhua? Saako sanoa lessuksi tai lestaksi ellei saa sanoa lestadiolaiseksi?
        Enpä ole aiemmin kuullut, että lestadiolaiseksi sanominen on loukkaus.
        Lahkonne nimi se on ja on aivan asiallista kutsua lestadiolaisiksi lahkonne jäseniä, turha väittää haukkumiseksi.


    • Anonyymi

      Nimityksiä eri epäuskovaisista

      -uskosta osatoin
      -uskottoma
      -epäuskovainen
      -epämeikäläinen
      -heikäläinen
      -epämeitsi
      -epämeisseli
      -epäuskis
      -epis
      -jumalaton
      -suruton
      -mustalammas
      -eksynyt lammas
      -tuhlaajapoika/tyttö
      -epäjumalainpalvoja
      -sielunvihollisen palvoja
      -armosta osaton
      -pilkkaaja
      -saastainen
      -syntisairas
      -vuoroton
      -ei vl
      -vääräuskonen
      -omavanhurskas
      -juomari
      -liian isonnut

    • Anonyymi

      Lestikset käyttävät ei- lestoista surutta mitä moninaisimpia nimityksiä.
      Tämä etuoikeus (nimittely) on annettu ainoastaan Ainoan Oikean Uskon eli vl- kultin edustajille.
      VL- kulttilaisia ei saa nimitellä. Jos nimittelee, niin polliisi tullee ja pamputtaa.

      • Anonyymi

        Ai joo, niin tietysti! Nyt minä alan ymmärtää, oikeus ihmisten nimittelyyn on vain näillä NORMAALI-IHMISILLÄ.
        Kiitos kun valaisit asiaa!
        Eli nyt YMMÄRRÄN ---> tämä vastaukseksi normaali-ihmiselle, joka ylempänä tätä kyseli huolestuneena.


    • Anonyymi

      Näin ortodoksina muistan kuinka viisitoistavuotta sitten valveutuneet kansalaisenne potkivat kylkiluitani poikki. Monet muutkin kerrat onnistuivat rökittämään paukuttamaan päin näköä. Onneksi Jumalani yhä puolustaa minua vaikka minä en teitä! Pääsiäistä teillekin .oblivion stout...

    • Anonyymi

      Taviksista annetaan hiukan negatiivista kuvaa seuroissa. Naapurimaan tyylistä propakandaa levittävät.

    • Anonyymi

      Pääkaupunkiseudulla taas sanotaan lestojen olevan täysin perseestä. jotkut saattavat tosin olla sieltä kannaksen toiselta puolelta.

    • Anonyymi

      Vaikka jako pääpiirteittäin on

      Uskovaiset ja epäuskovaiset, niin epäuskovaiset voidaan myös listata omiin ryhmiin.
      Uskovaisia on kaikki, jotka ovat saaneet synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä ja evankeliumin on julistanut toinen uskosta osallinen.
      Epäuskovaisia ovat kaikki, jotka eivät ole saaneet omalle kohdalle uskoa evankeliumia uskontokunnasta riippumatta.

      Listaan erilaiset epäuskovaiset

      - väärään rauhaan tuudittautunut (kuuluu väärään yhteisöön
      - omavanhurskas (luulee olevansa uskovainen)
      - mätäkala (uskovaisten joukossa kulkeva teeskentelijä tai harhaan joutunut)
      - uskomaton (ei usko lainkaan)
      - demonipesä (paha riukumaan)

    • Anonyymi

      Lerva on kaunis ilmaus vanhurskaista eliittiuskovaisista.

    • Anonyymi

      Parannuskouksen pastoreista vanhin on aina arvoltaan Ylihersleppi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe