Golf IV laatikko

mansesta

Ootteko huomannut 1.6 Golffissa että, etenkin ykköstä joutuu välillä tarjoamaan oikein kovemmalla voimalla. Takuuhuolloissa on ensin tarkistettu ja myöhemmin säädetty vaihteiston säädöt, ja kakistelun jatkuttua vaihdettu laatikon öljyt.

Notkeammat öljyt auttoivat tilannetta hieman, ja kilometrien karttuessa (nyt 40000 km) vaihteisto on pikku hiljaa vetristynyt. Mutta varsinaista sairauttahan eivät oireiden hoitamiset paranna.

Oletteko saaneet takuuseen mitään tyydyttävää ratkaisua?

26

9871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Golffari_

      Kyllä se on ihan tuon laatikon ominaisuus, eli vaihteet tökkii sekä loota pitää ääntä vaihdettaessa. Omaan GOlfiin vaihdettiin myös öljyt ja se auttoi hieman. Vivuston säätö on auttanut joillain myös. Samaa lootaa käytetään myös joissain Skoda malleissa, Audeista en ole varma. Koskee kuitenkin vain 1.4/1.6 bensakoneiden lootia.

    • tahmoi

      Minun Borassa (tosin -99, 1.6 8V) laatikko tahmoi myöskin uudesta saakka ja vaikka sitä yritettiin säätää merkkiliikkeesä niin tahmominen ei poistunut koskaan kokonaan. No ajattelin että se on tämän laatikon ominaisuus, kunnes 100 tkm:n kohdalla laatikko meni kappaleiksi, elikkäs laatikon sisällä katkesi joku "niitti" ja se meni rattaiden ja laatikon kuoren väliin ja hajotti koko laatikon kuoren kappaleiksi. Merkkiliike levitteli käsiään ja ei sitä takuuseen sitten korjattu, vaikka vaadin. Jälkeenpäin olen kuullut laatikkovian olevan enemmän kuin harvinaista ja varsinkin Polo SDI malleissa ja juuri noissa 1.6:ssa Golfeissa ja Seat Leoneissa. Liekkö sitten sattumaa tuo minun Boran ongelmat mutta ihmetytti asia aika paljon ja ehkä tahmominen on laatikon ominaisuus. Ja jos tuo tahmominen alkaa yhtä-äkkiä paheta sellaiseksi että esim pakkki ei mene enää päälle yhdellä yrityksellä ja vaatii voimaa ja muiden vaihteiden kytkemistä ensin, niin lopeta ajaminen heti. Korjautin borani laatikon ns nyrkkipajalla ja pistin vahingon kiertämään, sillä korjattu laatikko ehkä aiheutti pientä resonointia, jota en ollut ainakaan aiemmin huomannut....

      • korjaav vielä

        Korjaan tekstiäni, eli noi laatikko viat eivät ole siis mitenkään harvinaisia ilmeisistikkään joissakin VW:n malleissa ja jos laatikko alkaa jollakin tökkimään pahasti, niin vinkkinä voin kertoa, että ei kannata enää ajaa. Minullakin ennen laatikon hajoamista alkoi laatikko tökkiä selvästi enemmän ja lopulta laatikon kuori halkesi, kun pistin pakin päälle ja nostin kytkintä --> kaikki vaihteet hävisi ja auton alle tipahti laatikon öljyt. P


      • vm. 1999- 2000
        korjaav vielä kirjoitti:

        Korjaan tekstiäni, eli noi laatikko viat eivät ole siis mitenkään harvinaisia ilmeisistikkään joissakin VW:n malleissa ja jos laatikko alkaa jollakin tökkimään pahasti, niin vinkkinä voin kertoa, että ei kannata enää ajaa. Minullakin ennen laatikon hajoamista alkoi laatikko tökkiä selvästi enemmän ja lopulta laatikon kuori halkesi, kun pistin pakin päälle ja nostin kytkintä --> kaikki vaihteet hävisi ja auton alle tipahti laatikon öljyt. P

        1.4, 1.6 ja 1.9SDI malleissa, saksassa muuten vw maksaa 70% korjauksesta 100 000km asti, saisi olla sama suomessa...


      • ennen hajoamista
        vm. 1999- 2000 kirjoitti:

        1.4, 1.6 ja 1.9SDI malleissa, saksassa muuten vw maksaa 70% korjauksesta 100 000km asti, saisi olla sama suomessa...

        eli jos sen tapin vai mikä sieltä hajoaakaan vaihtaa jo ennen pamausta, niin paljonkohan korjaus maksaa. Onko kellään heittää mitään arviota. Voihan siinä samalla vaihtaa kytkinlevyn ja painelaakerin varmuuden vuoksi, jos kilometrjä on jo reilusti yli 100 tkm. Onko tyhmä ajatus?


      • xxx

    • se kyllä

      Multa hajosi golf 2002 1.4 laatikko kun autolla oli ajettu 44tkm. Eikä mennyt aluksi takuuseen, ennen kuin pienen tappelun kautta. Sittenkin laittoivat jonkun varaosa (käytetyn) vaihteiston. Vaihdoin auton pois.

      • 2002

        mallissa, saahan sen laatikon rikki vaikka 10km matkalla, uudemmissa on muutettu rakennetta näihin "riskilaatikoihin" verrattuna.


      • qwqer
        2002 kirjoitti:

        mallissa, saahan sen laatikon rikki vaikka 10km matkalla, uudemmissa on muutettu rakennetta näihin "riskilaatikoihin" verrattuna.

        Jos jokin tappi kuluu, niin se on tyyppivika.

        Tyyppivika muiden, etuakselistojen kulumisen, lukkojen toimimattomuuden, virranjakajan puolien,
        ym. lisäksi.
        Aion kyllä pitää vielä omaani, koska ajan niin vähän ja vikoja tulee siksi niin harvoin.

        Edellinenkin autoni oli melko viallinen, jokin merkittävä vika tuli 15 000 km välein, mutta sehän on minulla 3-4 vuoden välein.


      • mussutusta...
        qwqer kirjoitti:

        Jos jokin tappi kuluu, niin se on tyyppivika.

        Tyyppivika muiden, etuakselistojen kulumisen, lukkojen toimimattomuuden, virranjakajan puolien,
        ym. lisäksi.
        Aion kyllä pitää vielä omaani, koska ajan niin vähän ja vikoja tulee siksi niin harvoin.

        Edellinenkin autoni oli melko viallinen, jokin merkittävä vika tuli 15 000 km välein, mutta sehän on minulla 3-4 vuoden välein.

        vw muutti vaihteiston rakennetta 2002 malleihin, eli ei se paikka enää mene rikki. miten voi olla tyyppivika jos omalla toheloinnillaan hajoittaa vaihteiston ?


      • toheloinnillaan
        mussutusta... kirjoitti:

        vw muutti vaihteiston rakennetta 2002 malleihin, eli ei se paikka enää mene rikki. miten voi olla tyyppivika jos omalla toheloinnillaan hajoittaa vaihteiston ?

        Millä ohmeen omalla toheloinnillaan? Kyse ei ole käyttövirheestä vaan paskata laatikosta. Ja jos kerran laatikossa ei mielestäsi ole mitään tyyppivikaa, niin miksi vaihteiston rakennetta on muutettu ja laatikkovikoja on paljon vanhan mallisella laatikolla varustetuissa autoissa?


    • Nakki

      tuli boran vaihdelaatikko purettua. Tosiaan tyyppivika, Perä kasattu niiteillä,2 niittiä poikki 2 löysällä. Kiva reikä kytkinkopassa heh. Laatikko tyypiltään DUU eli samaa lootaa löytyy mm. Audi A3. Seatin leonista,Toledosta. Skodasta..

      • Makkara.

        Just toi DU-alkuinen VW-konsernin manuaalilaatikko on yksi tunnetuimmista riskilaatikoista. Voi hajota niittien purkaantumisen takia jo muutamassa kymmenessä tuhannessa. Eikä juuri varoittele vaan huonoimmassa tapauksessa jotain tulee vaihteistokopan lävitse ja se on sitten siinä. Alla öljylätäkkö ja ajot loppuu vähäksi aikaa.
        Vaihtolaatikoita voi olla kysynnän takia hankala löytää.
        Myöhemmin vahvistivat lootaa mutta noihin vanhempiinkin saa korjaussarjan, jos jaksaa alkaa purkamaan. Juurikin siitä kinkkinen juttu, kun kukapa viitsii alkaa toimivaa aukaisemaan ja sitten se toisaalta voi pamahtaa kerrasta sököksi.
        DU-alku vaihteiston päällä olevassa sarjanumerossa sen vihreän hatun vieressä kertoo että kyseessä on juuri tuo riskiloota. DU-alun perässä voi olla mikä kirjain vain, koska eri VW konsernin malleissa on hiukan erilaisia välityssuhteita. Esim. 1,6 AKL moottorisessa Polossa on DUW mallin loota.
        Ja kyse ei ole mistään toheloinnista, eikä käyttäjän vaihtomunauksista vaan tyyppiviasta. DU-loota voi hajota yhtä hyvin mummon kauppakassista kuin rata-ajossa.


      • osssss
        Makkara. kirjoitti:

        Just toi DU-alkuinen VW-konsernin manuaalilaatikko on yksi tunnetuimmista riskilaatikoista. Voi hajota niittien purkaantumisen takia jo muutamassa kymmenessä tuhannessa. Eikä juuri varoittele vaan huonoimmassa tapauksessa jotain tulee vaihteistokopan lävitse ja se on sitten siinä. Alla öljylätäkkö ja ajot loppuu vähäksi aikaa.
        Vaihtolaatikoita voi olla kysynnän takia hankala löytää.
        Myöhemmin vahvistivat lootaa mutta noihin vanhempiinkin saa korjaussarjan, jos jaksaa alkaa purkamaan. Juurikin siitä kinkkinen juttu, kun kukapa viitsii alkaa toimivaa aukaisemaan ja sitten se toisaalta voi pamahtaa kerrasta sököksi.
        DU-alku vaihteiston päällä olevassa sarjanumerossa sen vihreän hatun vieressä kertoo että kyseessä on juuri tuo riskiloota. DU-alun perässä voi olla mikä kirjain vain, koska eri VW konsernin malleissa on hiukan erilaisia välityssuhteita. Esim. 1,6 AKL moottorisessa Polossa on DUW mallin loota.
        Ja kyse ei ole mistään toheloinnista, eikä käyttäjän vaihtomunauksista vaan tyyppiviasta. DU-loota voi hajota yhtä hyvin mummon kauppakassista kuin rata-ajossa.

        Ocu 1 oli sama vaiva.Meni harmittomaksi öljyn vaihdolla.Ainakin yli 300tkm kesti kun sitten vaihtoon meni.


      • Junkkari _Rukka
        osssss kirjoitti:

        Ocu 1 oli sama vaiva.Meni harmittomaksi öljyn vaihdolla.Ainakin yli 300tkm kesti kun sitten vaihtoon meni.

        Eipä taida öljynvaihto auttaa, jos osat alkavat laatikosta itsestään purkaantumaan.
        Tuon ykkösen päällemenoa voi kyllä uusilla öljyillä avittaa, DU-laatikossa nimittäin sekin joskus vähän kangertelee, mutta on ominaisuus.


    • ggg1

      IV golf,ykkönen ei mennyt normaalisti päälle ja joskus 3 ja 4 ei mennyt kunnolla sisään.Öljyjen vaihto laatikkoon kun mittarissa oli 10 tonni ja kaikkien nivelien täydellinen rasvaus kunnon aineella.Kaikki ongelmat hävisi sillä kertaa.Nivelet siis otti kiinni ilman rasvaa.Öljytkin oli vaihtokunnossa.

      Kannattaa siis tehdä kaikki autoihin.Uusiin ja paljon ajettuihin.

    • kikkoja

      Kokemukseni perusteella toimivin öljy näissä laatikoissa on Castrolin TAF-X. Kilometrejä takana jo 236 000 eikä nivelien herkistystä tai säätöjä ole tarvittu. Vaihteistotyyppi DUU. En tosin tiedä mitä operaatioita auton edelinen omistaja on joutunut tekemään. Hankkiessani ajopelin sillä oli takanaan 75 000 km.

    • Aleksi.R

      Moi!
      VW Golf iv, tuli öljyt ulos moottorin ja vaihdelaatikon välistä, mikä voisi olla rikki menny?

    • bache

      Vaihe ongelmaa vanhassa vm 1999 1.6 AKL Golf DUU laatikossa, ravistaa paljon myös kun kiihdyttää ja laskee vaihdelaatikko öljyä laatikon ja koneen välistä, eli jotain mukavasti hajalla (eukon ajossa ollu...). Nooh, ens vkl alkaa purkuoperaatio ja katsotaan mitä sieltä löytyy. Korjaamolle tuommostaa 300k ajettua vanhaa ritsaa ei ilkeä viedä kun tulee kalliimmaksi kun auton arvo.

    • ihmeidenaika

      Aika vitun hyvin muistatte noinkin vanhoja asioita. Kateeksi käy. Trolleilla muisti pelaa, vaikkei ole omistanut koko autoa. Ihmeellistä, mutta totta. Talenttiohjelmaan mars, mars.

      • Kirjoitteli

        Toyota-palstalla riehuva Helkama Raisulla ajeleva yh-äipän trollipoju. Sitä vituttaa suunnattomasti kun ihmiset kertovat kokemuksiaan Volkswageneista ja niiden haperosta laadusta.


    • metsäämaata

      Tuollainen saksassa tehty iv variant ajossa ja kaikinpuolin laadukas aito verrattuna moniin 10 vuotta uudempiin autoihin joissa samat kilometrit.

      Kilometrejä nyt tuosta kuvasta 10tkm ja laatikkoon olen vaihdattanut öljyt 2 kertaa.
      http://u.cubeupload.com/123/golf4.jpg

      • Autolla_

        ajettu nyt 57 tuhatta ja jo kahteen kertaan laatikon öljyt vaihdettu. Taidat ollakin niitä LongLife-miehiä. Täytyy toki tunnustaa että hyvinhän sinulla on manuaalilaatikko kestänyt jos kerran jo 47 tuhatta km olet selviytynyt.


    • kampiagsel

      meillä golfissa oli sama roblema että ykköstä kun tarjos ni ei sitten millään kuin joku olis ollu jumittamassa, sitten tein pitemmän vaihdekepin niin rupes vaihteet menemään päälle kun tuli vipuvartta.

      • myrobo

        vaiha robottivaihteisto ni loppuu murheet


    • PariMuistia

      Älä runno sitä, ykkönen menee päälle ainoastaan paikallaan nätisti. Jos on vähänkin liikeellä niin kakkosella ajetaan. Jos taas esim. pakki ei mene paikallaan helposti päälle, niin käytäppä vaikka 2 vaihteella, nosta kytkin tuntumaan ja paina takaisin alas, sitten pakki meneekin helposti päälle. Tämä jälkimmäinen johtuu ilmeisesti kulumisesta kytkimessä / painelaakerissa jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      31
      5992
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3623
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      53
      3562
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      26
      3417
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      124
      3026
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      32
      2727
    7. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      45
      2525
    8. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      22
      2419
    9. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      121
      2392
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2215
    Aihe