Ootteko huomannut 1.6 Golffissa että, etenkin ykköstä joutuu välillä tarjoamaan oikein kovemmalla voimalla. Takuuhuolloissa on ensin tarkistettu ja myöhemmin säädetty vaihteiston säädöt, ja kakistelun jatkuttua vaihdettu laatikon öljyt.
Notkeammat öljyt auttoivat tilannetta hieman, ja kilometrien karttuessa (nyt 40000 km) vaihteisto on pikku hiljaa vetristynyt. Mutta varsinaista sairauttahan eivät oireiden hoitamiset paranna.
Oletteko saaneet takuuseen mitään tyydyttävää ratkaisua?
Golf IV laatikko
26
9205
Vastaukset
- Golffari_
Kyllä se on ihan tuon laatikon ominaisuus, eli vaihteet tökkii sekä loota pitää ääntä vaihdettaessa. Omaan GOlfiin vaihdettiin myös öljyt ja se auttoi hieman. Vivuston säätö on auttanut joillain myös. Samaa lootaa käytetään myös joissain Skoda malleissa, Audeista en ole varma. Koskee kuitenkin vain 1.4/1.6 bensakoneiden lootia.
- tahmoi
Minun Borassa (tosin -99, 1.6 8V) laatikko tahmoi myöskin uudesta saakka ja vaikka sitä yritettiin säätää merkkiliikkeesä niin tahmominen ei poistunut koskaan kokonaan. No ajattelin että se on tämän laatikon ominaisuus, kunnes 100 tkm:n kohdalla laatikko meni kappaleiksi, elikkäs laatikon sisällä katkesi joku "niitti" ja se meni rattaiden ja laatikon kuoren väliin ja hajotti koko laatikon kuoren kappaleiksi. Merkkiliike levitteli käsiään ja ei sitä takuuseen sitten korjattu, vaikka vaadin. Jälkeenpäin olen kuullut laatikkovian olevan enemmän kuin harvinaista ja varsinkin Polo SDI malleissa ja juuri noissa 1.6:ssa Golfeissa ja Seat Leoneissa. Liekkö sitten sattumaa tuo minun Boran ongelmat mutta ihmetytti asia aika paljon ja ehkä tahmominen on laatikon ominaisuus. Ja jos tuo tahmominen alkaa yhtä-äkkiä paheta sellaiseksi että esim pakkki ei mene enää päälle yhdellä yrityksellä ja vaatii voimaa ja muiden vaihteiden kytkemistä ensin, niin lopeta ajaminen heti. Korjautin borani laatikon ns nyrkkipajalla ja pistin vahingon kiertämään, sillä korjattu laatikko ehkä aiheutti pientä resonointia, jota en ollut ainakaan aiemmin huomannut....
- korjaav vielä
Korjaan tekstiäni, eli noi laatikko viat eivät ole siis mitenkään harvinaisia ilmeisistikkään joissakin VW:n malleissa ja jos laatikko alkaa jollakin tökkimään pahasti, niin vinkkinä voin kertoa, että ei kannata enää ajaa. Minullakin ennen laatikon hajoamista alkoi laatikko tökkiä selvästi enemmän ja lopulta laatikon kuori halkesi, kun pistin pakin päälle ja nostin kytkintä --> kaikki vaihteet hävisi ja auton alle tipahti laatikon öljyt. P
- vm. 1999- 2000
korjaav vielä kirjoitti:
Korjaan tekstiäni, eli noi laatikko viat eivät ole siis mitenkään harvinaisia ilmeisistikkään joissakin VW:n malleissa ja jos laatikko alkaa jollakin tökkimään pahasti, niin vinkkinä voin kertoa, että ei kannata enää ajaa. Minullakin ennen laatikon hajoamista alkoi laatikko tökkiä selvästi enemmän ja lopulta laatikon kuori halkesi, kun pistin pakin päälle ja nostin kytkintä --> kaikki vaihteet hävisi ja auton alle tipahti laatikon öljyt. P
1.4, 1.6 ja 1.9SDI malleissa, saksassa muuten vw maksaa 70% korjauksesta 100 000km asti, saisi olla sama suomessa...
- ennen hajoamista
vm. 1999- 2000 kirjoitti:
1.4, 1.6 ja 1.9SDI malleissa, saksassa muuten vw maksaa 70% korjauksesta 100 000km asti, saisi olla sama suomessa...
eli jos sen tapin vai mikä sieltä hajoaakaan vaihtaa jo ennen pamausta, niin paljonkohan korjaus maksaa. Onko kellään heittää mitään arviota. Voihan siinä samalla vaihtaa kytkinlevyn ja painelaakerin varmuuden vuoksi, jos kilometrjä on jo reilusti yli 100 tkm. Onko tyhmä ajatus?
- xxx
vm. 1999- 2000 kirjoitti:
1.4, 1.6 ja 1.9SDI malleissa, saksassa muuten vw maksaa 70% korjauksesta 100 000km asti, saisi olla sama suomessa...
- se kyllä
Multa hajosi golf 2002 1.4 laatikko kun autolla oli ajettu 44tkm. Eikä mennyt aluksi takuuseen, ennen kuin pienen tappelun kautta. Sittenkin laittoivat jonkun varaosa (käytetyn) vaihteiston. Vaihdoin auton pois.
- 2002
mallissa, saahan sen laatikon rikki vaikka 10km matkalla, uudemmissa on muutettu rakennetta näihin "riskilaatikoihin" verrattuna.
- qwqer
2002 kirjoitti:
mallissa, saahan sen laatikon rikki vaikka 10km matkalla, uudemmissa on muutettu rakennetta näihin "riskilaatikoihin" verrattuna.
Jos jokin tappi kuluu, niin se on tyyppivika.
Tyyppivika muiden, etuakselistojen kulumisen, lukkojen toimimattomuuden, virranjakajan puolien,
ym. lisäksi.
Aion kyllä pitää vielä omaani, koska ajan niin vähän ja vikoja tulee siksi niin harvoin.
Edellinenkin autoni oli melko viallinen, jokin merkittävä vika tuli 15 000 km välein, mutta sehän on minulla 3-4 vuoden välein. - mussutusta...
qwqer kirjoitti:
Jos jokin tappi kuluu, niin se on tyyppivika.
Tyyppivika muiden, etuakselistojen kulumisen, lukkojen toimimattomuuden, virranjakajan puolien,
ym. lisäksi.
Aion kyllä pitää vielä omaani, koska ajan niin vähän ja vikoja tulee siksi niin harvoin.
Edellinenkin autoni oli melko viallinen, jokin merkittävä vika tuli 15 000 km välein, mutta sehän on minulla 3-4 vuoden välein.vw muutti vaihteiston rakennetta 2002 malleihin, eli ei se paikka enää mene rikki. miten voi olla tyyppivika jos omalla toheloinnillaan hajoittaa vaihteiston ?
- toheloinnillaan
mussutusta... kirjoitti:
vw muutti vaihteiston rakennetta 2002 malleihin, eli ei se paikka enää mene rikki. miten voi olla tyyppivika jos omalla toheloinnillaan hajoittaa vaihteiston ?
Millä ohmeen omalla toheloinnillaan? Kyse ei ole käyttövirheestä vaan paskata laatikosta. Ja jos kerran laatikossa ei mielestäsi ole mitään tyyppivikaa, niin miksi vaihteiston rakennetta on muutettu ja laatikkovikoja on paljon vanhan mallisella laatikolla varustetuissa autoissa?
- Nakki
tuli boran vaihdelaatikko purettua. Tosiaan tyyppivika, Perä kasattu niiteillä,2 niittiä poikki 2 löysällä. Kiva reikä kytkinkopassa heh. Laatikko tyypiltään DUU eli samaa lootaa löytyy mm. Audi A3. Seatin leonista,Toledosta. Skodasta..
- Makkara.
Just toi DU-alkuinen VW-konsernin manuaalilaatikko on yksi tunnetuimmista riskilaatikoista. Voi hajota niittien purkaantumisen takia jo muutamassa kymmenessä tuhannessa. Eikä juuri varoittele vaan huonoimmassa tapauksessa jotain tulee vaihteistokopan lävitse ja se on sitten siinä. Alla öljylätäkkö ja ajot loppuu vähäksi aikaa.
Vaihtolaatikoita voi olla kysynnän takia hankala löytää.
Myöhemmin vahvistivat lootaa mutta noihin vanhempiinkin saa korjaussarjan, jos jaksaa alkaa purkamaan. Juurikin siitä kinkkinen juttu, kun kukapa viitsii alkaa toimivaa aukaisemaan ja sitten se toisaalta voi pamahtaa kerrasta sököksi.
DU-alku vaihteiston päällä olevassa sarjanumerossa sen vihreän hatun vieressä kertoo että kyseessä on juuri tuo riskiloota. DU-alun perässä voi olla mikä kirjain vain, koska eri VW konsernin malleissa on hiukan erilaisia välityssuhteita. Esim. 1,6 AKL moottorisessa Polossa on DUW mallin loota.
Ja kyse ei ole mistään toheloinnista, eikä käyttäjän vaihtomunauksista vaan tyyppiviasta. DU-loota voi hajota yhtä hyvin mummon kauppakassista kuin rata-ajossa. - osssss
Makkara. kirjoitti:
Just toi DU-alkuinen VW-konsernin manuaalilaatikko on yksi tunnetuimmista riskilaatikoista. Voi hajota niittien purkaantumisen takia jo muutamassa kymmenessä tuhannessa. Eikä juuri varoittele vaan huonoimmassa tapauksessa jotain tulee vaihteistokopan lävitse ja se on sitten siinä. Alla öljylätäkkö ja ajot loppuu vähäksi aikaa.
Vaihtolaatikoita voi olla kysynnän takia hankala löytää.
Myöhemmin vahvistivat lootaa mutta noihin vanhempiinkin saa korjaussarjan, jos jaksaa alkaa purkamaan. Juurikin siitä kinkkinen juttu, kun kukapa viitsii alkaa toimivaa aukaisemaan ja sitten se toisaalta voi pamahtaa kerrasta sököksi.
DU-alku vaihteiston päällä olevassa sarjanumerossa sen vihreän hatun vieressä kertoo että kyseessä on juuri tuo riskiloota. DU-alun perässä voi olla mikä kirjain vain, koska eri VW konsernin malleissa on hiukan erilaisia välityssuhteita. Esim. 1,6 AKL moottorisessa Polossa on DUW mallin loota.
Ja kyse ei ole mistään toheloinnista, eikä käyttäjän vaihtomunauksista vaan tyyppiviasta. DU-loota voi hajota yhtä hyvin mummon kauppakassista kuin rata-ajossa.Ocu 1 oli sama vaiva.Meni harmittomaksi öljyn vaihdolla.Ainakin yli 300tkm kesti kun sitten vaihtoon meni.
- Junkkari _Rukka
osssss kirjoitti:
Ocu 1 oli sama vaiva.Meni harmittomaksi öljyn vaihdolla.Ainakin yli 300tkm kesti kun sitten vaihtoon meni.
Eipä taida öljynvaihto auttaa, jos osat alkavat laatikosta itsestään purkaantumaan.
Tuon ykkösen päällemenoa voi kyllä uusilla öljyillä avittaa, DU-laatikossa nimittäin sekin joskus vähän kangertelee, mutta on ominaisuus.
- ggg1
IV golf,ykkönen ei mennyt normaalisti päälle ja joskus 3 ja 4 ei mennyt kunnolla sisään.Öljyjen vaihto laatikkoon kun mittarissa oli 10 tonni ja kaikkien nivelien täydellinen rasvaus kunnon aineella.Kaikki ongelmat hävisi sillä kertaa.Nivelet siis otti kiinni ilman rasvaa.Öljytkin oli vaihtokunnossa.
Kannattaa siis tehdä kaikki autoihin.Uusiin ja paljon ajettuihin. - kikkoja
Kokemukseni perusteella toimivin öljy näissä laatikoissa on Castrolin TAF-X. Kilometrejä takana jo 236 000 eikä nivelien herkistystä tai säätöjä ole tarvittu. Vaihteistotyyppi DUU. En tosin tiedä mitä operaatioita auton edelinen omistaja on joutunut tekemään. Hankkiessani ajopelin sillä oli takanaan 75 000 km.
- Aleksi.R
Moi!
VW Golf iv, tuli öljyt ulos moottorin ja vaihdelaatikon välistä, mikä voisi olla rikki menny? - bache
Vaihe ongelmaa vanhassa vm 1999 1.6 AKL Golf DUU laatikossa, ravistaa paljon myös kun kiihdyttää ja laskee vaihdelaatikko öljyä laatikon ja koneen välistä, eli jotain mukavasti hajalla (eukon ajossa ollu...). Nooh, ens vkl alkaa purkuoperaatio ja katsotaan mitä sieltä löytyy. Korjaamolle tuommostaa 300k ajettua vanhaa ritsaa ei ilkeä viedä kun tulee kalliimmaksi kun auton arvo.
- ihmeidenaika
Aika vitun hyvin muistatte noinkin vanhoja asioita. Kateeksi käy. Trolleilla muisti pelaa, vaikkei ole omistanut koko autoa. Ihmeellistä, mutta totta. Talenttiohjelmaan mars, mars.
- Kirjoitteli
Toyota-palstalla riehuva Helkama Raisulla ajeleva yh-äipän trollipoju. Sitä vituttaa suunnattomasti kun ihmiset kertovat kokemuksiaan Volkswageneista ja niiden haperosta laadusta.
- metsäämaata
Tuollainen saksassa tehty iv variant ajossa ja kaikinpuolin laadukas aito verrattuna moniin 10 vuotta uudempiin autoihin joissa samat kilometrit.
Kilometrejä nyt tuosta kuvasta 10tkm ja laatikkoon olen vaihdattanut öljyt 2 kertaa.
http://u.cubeupload.com/123/golf4.jpg- Autolla_
ajettu nyt 57 tuhatta ja jo kahteen kertaan laatikon öljyt vaihdettu. Taidat ollakin niitä LongLife-miehiä. Täytyy toki tunnustaa että hyvinhän sinulla on manuaalilaatikko kestänyt jos kerran jo 47 tuhatta km olet selviytynyt.
- kampiagsel
meillä golfissa oli sama roblema että ykköstä kun tarjos ni ei sitten millään kuin joku olis ollu jumittamassa, sitten tein pitemmän vaihdekepin niin rupes vaihteet menemään päälle kun tuli vipuvartta.
- myrobo
vaiha robottivaihteisto ni loppuu murheet
- PariMuistia
Älä runno sitä, ykkönen menee päälle ainoastaan paikallaan nätisti. Jos on vähänkin liikeellä niin kakkosella ajetaan. Jos taas esim. pakki ei mene paikallaan helposti päälle, niin käytäppä vaikka 2 vaihteella, nosta kytkin tuntumaan ja paina takaisin alas, sitten pakki meneekin helposti päälle. Tämä jälkimmäinen johtuu ilmeisesti kulumisesta kytkimessä / painelaakerissa jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau363759Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433110Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343016Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4582685Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1831976Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431876Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat281488- 381365
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51261- 781202