Moottoripyörän myynti yksityiselle, vinkkejä?

Anonyymi

Mitä kaikkea kannattaa huomioida kun yksityisenä myy toiselle yksityiselle?

Esimerkiksi miten varmistaa ettei koejolla karkaa pois tai aja lähellä olevaan pakettiautoon ja häipyy, jos vain yksi henkilö tulee? Tai mahdolliset kaatumiset koeajolla, kuka maksaa jos ostajaehdokas kieltäytyy?

Entä vakuutukset, voiko ostaja ajaa minun vakuutuksella kotiin? Mutta tuleeko omavastuu ja bonusmenetykset sitten minulle jos kotimatkalla kaatuu?

Paperit varmaan melko selviä, eli kauppakirja, luovutusilmoitus ja varmenne. Kauppakirjan saa esitäytettynä Trafilta saa kun tekee varmenteen. Lopuksi varmuuden vuoksi luovutusilmoitus jolloin ostaja ei välttämättä edes tarvi varmennetta.

Millaiset maksutavat käteviä nykypäivänä ellei käteistä käytä? Tilisiirto voi kestää päiviä, olisko joku mobilepay nykypäivänä sopiva? (alle 10k€ summa).

Autoja olen kyllä myynyt aiemmin ja sattunut aina asialliset ostajat, mutta mp huolettaa vähän enemmän.

3

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En osaa muuta sanoa että tee sellainen luovutuskirja jossa selviää että ostaja on saanut mahdollisuuden tutustua tavaraan huolella ja mitään takuuta tuotteella ei ole. On sellaisia ostajia jotka joka vitun pikkuviasta soittelee, uhkailee ja vaatii kohtuuttomia korvauksia. Kun myin vanhoja romuja joskus köyhänä niin tein aina noin.
      Ei kiinnostanut yhden kerran jälkeen jonkun tonnin Fiatin myynnistä alkaa alkaa puhumaan ostajan lakimiehen kanssa ja alkaa hyvittämään satasia jonkun parin kympin osan takia. Oikeuteenkaan en jaksanut mennä.
      Nimittäin laki on tiukempi yksittäisessä kaupassa kuin yrityksen kautta ostaessa mitä vikoihin ja korvauksiin tulee.

      • Anonyymi

        Eikös aika monessa kauppakirjapohjassa ole maininta myydään siinä kunnossa kun kaupantekohetkellä on , koe ajoa ennen kannattaa kts. että on ns. tosiostaja , itsekkään en koeaja pyörää vaan yleensä keskustelen hinnasta sitä ennen , ja jos pyörä ok niin ostan myös sovitusti sitten koeajon jälkeen , jää nämä räikeimpien tinkiöiden ajot tekemättä , nehän noita tykkää juuri eniten käydä rääkkäämässä ennen kauppoja , useampiakin pyöriä ennen törkytarjoustaan , vaan ihmistuntemus se on valttia loppupeleissä , käteinen on nopea ja varma kaupanteko väline ja paperiluovarilla niin ei jää ainakaan tekniikan toimivuudesta kaupanteko roikkumaan . Asialliset ostajat ovat usein näyttäneet ajokorttinsa tai jättäneet sen koeajon ajaksi pyytämättäkin myyjälle . harvemmin kukaan jalkaisin tulee etteikö joku vehje pihaan jäisi koeajon ajaksi , kaatumiset lie poliisi asia jos asia riitautuu , fiksut kyllä tajuaa että se on ostopäätöksen paikka jos niin käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös aika monessa kauppakirjapohjassa ole maininta myydään siinä kunnossa kun kaupantekohetkellä on , koe ajoa ennen kannattaa kts. että on ns. tosiostaja , itsekkään en koeaja pyörää vaan yleensä keskustelen hinnasta sitä ennen , ja jos pyörä ok niin ostan myös sovitusti sitten koeajon jälkeen , jää nämä räikeimpien tinkiöiden ajot tekemättä , nehän noita tykkää juuri eniten käydä rääkkäämässä ennen kauppoja , useampiakin pyöriä ennen törkytarjoustaan , vaan ihmistuntemus se on valttia loppupeleissä , käteinen on nopea ja varma kaupanteko väline ja paperiluovarilla niin ei jää ainakaan tekniikan toimivuudesta kaupanteko roikkumaan . Asialliset ostajat ovat usein näyttäneet ajokorttinsa tai jättäneet sen koeajon ajaksi pyytämättäkin myyjälle . harvemmin kukaan jalkaisin tulee etteikö joku vehje pihaan jäisi koeajon ajaksi , kaatumiset lie poliisi asia jos asia riitautuu , fiksut kyllä tajuaa että se on ostopäätöksen paikka jos niin käy.

        Lukee siinä trafin omassa. Olen sen sieltä alleviivannut. Mutta silti. kannattaa tehdä asia vielä selvemmäksi. Nimittäin se oli melkoinen savotta kun myin jonkun 1500 euron auton sellaiselle joka harrastaa yleensä hevosia. Meni päivä niin alkoi tulla viestiä että autossa on pelkkää vikaa. Mitään siinä ei ole koskaan ennen ollut. Sitten soitti lakimies. Vaati korvauksia. Kun sanoin että suostun kaupan purkuun, autolle oli ostajia kyllä. Tähän ostaja ei suostunut vaan alkoi epäilemään minua että on epäilyttävää minun toiminta.
        Sanoin sitten että hyvitän tietyn summan jos asia jää tähän. Suostui siihen. Luulen että minua kusetettiin mutta otin sen opetuksena. Nimittäin, vaikka en missään nimessä ole rasisti, kavereinani on kaiken värisiä niin tietyn ihmisryhmän kanssa en tee koskaan kauppaa vaikka heitökin tuttavapiirissäni on. En vain kerro sitä heille.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe