Moottoripyörän myynti yksityiselle, vinkkejä?

Anonyymi

Mitä kaikkea kannattaa huomioida kun yksityisenä myy toiselle yksityiselle?

Esimerkiksi miten varmistaa ettei koejolla karkaa pois tai aja lähellä olevaan pakettiautoon ja häipyy, jos vain yksi henkilö tulee? Tai mahdolliset kaatumiset koeajolla, kuka maksaa jos ostajaehdokas kieltäytyy?

Entä vakuutukset, voiko ostaja ajaa minun vakuutuksella kotiin? Mutta tuleeko omavastuu ja bonusmenetykset sitten minulle jos kotimatkalla kaatuu?

Paperit varmaan melko selviä, eli kauppakirja, luovutusilmoitus ja varmenne. Kauppakirjan saa esitäytettynä Trafilta saa kun tekee varmenteen. Lopuksi varmuuden vuoksi luovutusilmoitus jolloin ostaja ei välttämättä edes tarvi varmennetta.

Millaiset maksutavat käteviä nykypäivänä ellei käteistä käytä? Tilisiirto voi kestää päiviä, olisko joku mobilepay nykypäivänä sopiva? (alle 10k€ summa).

Autoja olen kyllä myynyt aiemmin ja sattunut aina asialliset ostajat, mutta mp huolettaa vähän enemmän.

3

924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En osaa muuta sanoa että tee sellainen luovutuskirja jossa selviää että ostaja on saanut mahdollisuuden tutustua tavaraan huolella ja mitään takuuta tuotteella ei ole. On sellaisia ostajia jotka joka vitun pikkuviasta soittelee, uhkailee ja vaatii kohtuuttomia korvauksia. Kun myin vanhoja romuja joskus köyhänä niin tein aina noin.
      Ei kiinnostanut yhden kerran jälkeen jonkun tonnin Fiatin myynnistä alkaa alkaa puhumaan ostajan lakimiehen kanssa ja alkaa hyvittämään satasia jonkun parin kympin osan takia. Oikeuteenkaan en jaksanut mennä.
      Nimittäin laki on tiukempi yksittäisessä kaupassa kuin yrityksen kautta ostaessa mitä vikoihin ja korvauksiin tulee.

• Anonyymi

Eikös aika monessa kauppakirjapohjassa ole maininta myydään siinä kunnossa kun kaupantekohetkellä on , koe ajoa ennen kannattaa kts. että on ns. tosiostaja , itsekkään en koeaja pyörää vaan yleensä keskustelen hinnasta sitä ennen , ja jos pyörä ok niin ostan myös sovitusti sitten koeajon jälkeen , jää nämä räikeimpien tinkiöiden ajot tekemättä , nehän noita tykkää juuri eniten käydä rääkkäämässä ennen kauppoja , useampiakin pyöriä ennen törkytarjoustaan , vaan ihmistuntemus se on valttia loppupeleissä , käteinen on nopea ja varma kaupanteko väline ja paperiluovarilla niin ei jää ainakaan tekniikan toimivuudesta kaupanteko roikkumaan . Asialliset ostajat ovat usein näyttäneet ajokorttinsa tai jättäneet sen koeajon ajaksi pyytämättäkin myyjälle . harvemmin kukaan jalkaisin tulee etteikö joku vehje pihaan jäisi koeajon ajaksi , kaatumiset lie poliisi asia jos asia riitautuu , fiksut kyllä tajuaa että se on ostopäätöksen paikka jos niin käy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös aika monessa kauppakirjapohjassa ole maininta myydään siinä kunnossa kun kaupantekohetkellä on , koe ajoa ennen kannattaa kts. että on ns. tosiostaja , itsekkään en koeaja pyörää vaan yleensä keskustelen hinnasta sitä ennen , ja jos pyörä ok niin ostan myös sovitusti sitten koeajon jälkeen , jää nämä räikeimpien tinkiöiden ajot tekemättä , nehän noita tykkää juuri eniten käydä rääkkäämässä ennen kauppoja , useampiakin pyöriä ennen törkytarjoustaan , vaan ihmistuntemus se on valttia loppupeleissä , käteinen on nopea ja varma kaupanteko väline ja paperiluovarilla niin ei jää ainakaan tekniikan toimivuudesta kaupanteko roikkumaan . Asialliset ostajat ovat usein näyttäneet ajokorttinsa tai jättäneet sen koeajon ajaksi pyytämättäkin myyjälle . harvemmin kukaan jalkaisin tulee etteikö joku vehje pihaan jäisi koeajon ajaksi , kaatumiset lie poliisi asia jos asia riitautuu , fiksut kyllä tajuaa että se on ostopäätöksen paikka jos niin käy.

Lukee siinä trafin omassa. Olen sen sieltä alleviivannut. Mutta silti. kannattaa tehdä asia vielä selvemmäksi. Nimittäin se oli melkoinen savotta kun myin jonkun 1500 euron auton sellaiselle joka harrastaa yleensä hevosia. Meni päivä niin alkoi tulla viestiä että autossa on pelkkää vikaa. Mitään siinä ei ole koskaan ennen ollut. Sitten soitti lakimies. Vaati korvauksia. Kun sanoin että suostun kaupan purkuun, autolle oli ostajia kyllä. Tähän ostaja ei suostunut vaan alkoi epäilemään minua että on epäilyttävää minun toiminta.
        Sanoin sitten että hyvitän tietyn summan jos asia jää tähän. Suostui siihen. Luulen että minua kusetettiin mutta otin sen opetuksena. Nimittäin, vaikka en missään nimessä ole rasisti, kavereinani on kaiken värisiä niin tietyn ihmisryhmän kanssa en tee koskaan kauppaa vaikka heitökin tuttavapiirissäni on. En vain kerro sitä heille.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      82
      4206
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3191
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      167
      2566
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1925
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe