Kitkakeskustelu taas vauhdissa

Anonyymi

Jopa televisiossa vouhotetaan, että nastarenkaat tuottavat enemmän pölyä.
Mutta mistä se pöly tulee? SE TULEE HIEKOITUSHIEKASTA, jota joutuu kylvämään paljon, että kitkarenkaisiin saataisiin vähän pitoa. Ja onhan siellä tien pinnassa muutakin likaa, esim. tehtaiden piipuista ja pakoputkista. Ja kyllä, kitkarenkaistakin irtoaa partikkeleita.

18

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se pöly tulee siitä kun nastarenkaat jyrsivät tiet urille. Valtateitä ei hiekoiteta mutta tuolla ovat.

    • Anonyymi

      Valtateita suolataan ja näyttää pientareilla olevan joka tapuksessa hiekkaa. Vesi ja suola myös kuluttavat tietä. Oletko kuullut koskaan eroosiosta?

      • Anonyymi

        Eroosiota on se kun nastarenkaat hakkaavat tienpinnan muruiksi.


    • Anonyymi

      Toki taajama-alueilla pölisee hiekoitushiekka ja murske mutta maanteillä pääasiassa nastarenkaiden tiestä rouhima hienojakoinen kivipöly. Hyvä esimerkki tästä on syksyllä. Nin kauan kuin ajetaan kesärenkailla, autot pysyvät maantiellä puhtaana. Mutta kun nastarenkaat ilmestyvät alle, autot kurastuvat hetkessä märällä tai kostealla kelillä. Tämä on fakta ja aivan turha mutista jotain muuta.

      • Anonyymi

        "Kurastuminen" johtuu ehkä teiden suolaamisesta. Terveisin kitkamies.


      • Anonyymi

        Kun väität sitä faktaksi, niin laita tänne, mikä on nastarenkaiden osuus maanteiden pölyämisestä.

        Ja vielä, nastarenkaat laitetaan alle syksyllä, kun kurakelit alkavat. Väitteesi on samaa luokkaa kuin että tuuli syntyy siitä kun puut heiluvat.


    • Anonyymi

      Pöly tulee hiekoituksesta, suolauksesta, hajoavasta asfaltista jne. Kyllä Kitkoilla tiet pysyy paremmassa kunnossa ja pölyä olisi vähemmän.

    • Anonyymi

      mene poika katsomaan niitä teitä joilla ei ole hiekotusta/suolausta ollutkaan ,
      niin vaan bitumi ja hiekka pölisee , se mikä nastoilla on jyrsitty irti.

    • Anonyymi

      Kesällä auton kyljet pysyvät melko puhtaina sadekelilläkin.

      Syksyllä loka-marraskuussa tapahtuu jotain radikaalia ja auto menee ihan paskaiseksi, jos tie on märkä.

      Kiihdytys- ja jarrutuskohdat urautuvat pahiten.

    • Anonyymi

      Kyllä nastarenkaat aiheuttavat sen bitumin ja kiven irtoamisen asfaltista , kun sama ongelma on maanteillä jossa ei talvikunnossa pito, kata kuin aurauksen ei siis suolaa tai soraa.
      Ei tarvita tieteellistä tutkimusta tohtorin tutkintoa siihen että tietää onko nastarenkaista kuitenkaan hyötyä haittoihin nähden, marginaalisesti parempi pito ääri olosuhteissa ja kun valtaosa ajetaan auratulla tiellä melkein aina asfaltti paljaana kuinka kehityksen vastainen kuljettajan pitää olla että nastoja pitää olla 2000 luvun autossa.
      Kun itse on ajellut takaveto ladalla ja opel asconalla ei nyky etuvetoiseen autoon kaipaa nastoja kun ajaminen onnistuu turvallisemmin kuin niillä vanhoilla ikinä.

      Säälittävää on eilen kuulemani että lunta luvattiin ettei vaihda Tampereen puolessa nastarenkaita pois ennen vappua kun sukulaismies Rovaniemellä on jo viikon ajellut kesärenkailla että suuri osa rengaskeskustelussa on asenteellista väärää vänkäämistä jossa äänekkäimmät tietäjät ajamattomilla kilometreillä tuomitsevat muut, no ainakin kitkarenkailijat ja kaikin tavoin keksivät perusteeksi asenteellista potaskaa.

    • Anonyymi

      Nastarenkaat pitävät asfaltin pinnan rouheana ja täten estävät vesiliirtoja ja lisäävat pitoa.

      Sama talvella jään ja lumen kanssa, kitka vain kiillottaa kaiken superliukkaaksi, joten nastarenkaille tulee aina olemaan tehtävänä palvelus kitkarenkaiden käyttäjille. Olette kiitoksen velkaa.

      • Anonyymi

        Noin viisasta tekstiä voi kirjoittaa vain todellinen "asiantuntija".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin viisasta tekstiä voi kirjoittaa vain todellinen "asiantuntija".

        Onhan tuossa jutussa perää, mutta eriasia kuka haluaa ajaa kesällä karkeilla teillä.
        Pölyn määrä on suurimmalta osin syytä heikosta tienpidosta. Puhdistetaan liian harvoin ja silloinkin heikosti. Asfaltin laatu on surkeaa, eikä kestä kulutusta, suolaus on liioiteltua ja se rapauttaa tiet ja irtoavat kivat ja suola on sitä pölyä.
        Eihän ihmiset opi koskaa oikeasti ajamaan liukkaalla kun sitä torjutaan ihan liikaa.
        Ennen vanhaan ihmiset osasivat ajaa liukkailla paljon paremmin ja turvallisemmin, vaikka renkaat olivat huonompia, autoissa ei ollut mitään avustimia, eikä suolaus ollut näin hullua. Mielestäni suola-autot saisi takoa auroiksi ja lisätä aurausta ja aurat liikkeelle paljon aikaisemmin, eikä vasta sitten kun lumi on tamppaantunut tiehen ja sitä ei sitten saa pois kun sopivassa kelissä hullulla suolaamisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuossa jutussa perää, mutta eriasia kuka haluaa ajaa kesällä karkeilla teillä.
        Pölyn määrä on suurimmalta osin syytä heikosta tienpidosta. Puhdistetaan liian harvoin ja silloinkin heikosti. Asfaltin laatu on surkeaa, eikä kestä kulutusta, suolaus on liioiteltua ja se rapauttaa tiet ja irtoavat kivat ja suola on sitä pölyä.
        Eihän ihmiset opi koskaa oikeasti ajamaan liukkaalla kun sitä torjutaan ihan liikaa.
        Ennen vanhaan ihmiset osasivat ajaa liukkailla paljon paremmin ja turvallisemmin, vaikka renkaat olivat huonompia, autoissa ei ollut mitään avustimia, eikä suolaus ollut näin hullua. Mielestäni suola-autot saisi takoa auroiksi ja lisätä aurausta ja aurat liikkeelle paljon aikaisemmin, eikä vasta sitten kun lumi on tamppaantunut tiehen ja sitä ei sitten saa pois kun sopivassa kelissä hullulla suolaamisella.

        Kyllä nykyään asfaltti kestää aika hyvin kulutusta. Mutta se on myöse sen ongelma. Nastarenkaiden takia joukkoon laitetaan enemmän kovaa kiveä lisäämään kulutuskestävyyttä, mutta kun bitumin osuus vähenee, tulee asfaltista samalla hauraampaa joka taas näkyy kelirikkokuoppina.
        Ihan oma mielipieteeni on se, että uusien nastarenkaiden myynti pitäisi kieltää vanhojen varastojen myynnin siirtymäajan jälkeen ja siirtymäajan jälkeen myös niiden käyttö.
        Ehkä poikkeuksen voisi muodostaa ne autot, joissa ei ole lukkiutumattomia jarruja, kitkarenkaat kun tunnetusti toimivat vain mikäli rengas pääsee pyörimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nykyään asfaltti kestää aika hyvin kulutusta. Mutta se on myöse sen ongelma. Nastarenkaiden takia joukkoon laitetaan enemmän kovaa kiveä lisäämään kulutuskestävyyttä, mutta kun bitumin osuus vähenee, tulee asfaltista samalla hauraampaa joka taas näkyy kelirikkokuoppina.
        Ihan oma mielipieteeni on se, että uusien nastarenkaiden myynti pitäisi kieltää vanhojen varastojen myynnin siirtymäajan jälkeen ja siirtymäajan jälkeen myös niiden käyttö.
        Ehkä poikkeuksen voisi muodostaa ne autot, joissa ei ole lukkiutumattomia jarruja, kitkarenkaat kun tunnetusti toimivat vain mikäli rengas pääsee pyörimään.

        Nastat ei syö asfalttia läheskään niin pahasti kuin ne entisajan nastat jotka painoivat moninkertaisesti ja ulkonema oli moninkertainen.
        Nastat tuo turvallisuutta ja vähentää liikennekuolemia. Jos haluamme vähentää pölyä, niin suolaus ja hiekoitus pitää lopettaa ja katuja ja teitä pitäisi puhdistaa ja pitää huolta paljon paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastat ei syö asfalttia läheskään niin pahasti kuin ne entisajan nastat jotka painoivat moninkertaisesti ja ulkonema oli moninkertainen.
        Nastat tuo turvallisuutta ja vähentää liikennekuolemia. Jos haluamme vähentää pölyä, niin suolaus ja hiekoitus pitää lopettaa ja katuja ja teitä pitäisi puhdistaa ja pitää huolta paljon paremmin.

        Kyllä sitä nastojen syöntivauhtia on eniten jarrutettu juuri asfalttireseptien kehityksellä, mutta nastoja paremmin kestävät reseptit ovat siinä mielessä vielä kokeiluasteella, että nykyisistä irtoaa sekä tuulilaseja rikkovia kiviä, että isoja paloja, joiden tilalle jää monttuja.
        Tiestön kunnossapitoon säästyisi miljoonia jos nastarenkaat kiellettäisiin, samoin voitaisiin siirtyä mukavampiin ja routimista paremmin kestäviin asfalttiresepteihin mikäli nastarenkaat saataisiin pois liikenteestä.
        No pieni alku olisi edes se jos nastarenkaiden luvallisista käyttöajoista alettaisiin pitää kiinni, mutta tätäkin kirjoittaessa ikkunan ohi on kulkenut useampikin auto joista kantautuu taloon sisälle nastoille tyypilliset soundit. Tämä siis havaintona Turun leveysasteelta.
        Se miksi käyttöajasta kiinni pitäminen kirjaimellisesti, olisi hyödyllistä, Saisi se ainakin osan välinpitämättömimmistä renkaanvaihtajista siirtymään kitkarenkaisiin, viimeistään muutaman sakkolapun jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä nastojen syöntivauhtia on eniten jarrutettu juuri asfalttireseptien kehityksellä, mutta nastoja paremmin kestävät reseptit ovat siinä mielessä vielä kokeiluasteella, että nykyisistä irtoaa sekä tuulilaseja rikkovia kiviä, että isoja paloja, joiden tilalle jää monttuja.
        Tiestön kunnossapitoon säästyisi miljoonia jos nastarenkaat kiellettäisiin, samoin voitaisiin siirtyä mukavampiin ja routimista paremmin kestäviin asfalttiresepteihin mikäli nastarenkaat saataisiin pois liikenteestä.
        No pieni alku olisi edes se jos nastarenkaiden luvallisista käyttöajoista alettaisiin pitää kiinni, mutta tätäkin kirjoittaessa ikkunan ohi on kulkenut useampikin auto joista kantautuu taloon sisälle nastoille tyypilliset soundit. Tämä siis havaintona Turun leveysasteelta.
        Se miksi käyttöajasta kiinni pitäminen kirjaimellisesti, olisi hyödyllistä, Saisi se ainakin osan välinpitämättömimmistä renkaanvaihtajista siirtymään kitkarenkaisiin, viimeistään muutaman sakkolapun jälkeen.

        Nastakielto vain kaikkiin neliveto- ja yli 2000 kg painaviin autoihin. Siinä olisi hyvä alku asfalttiteiden suojeluun rouhijoilta. Tähän tietysti nastafanaatikot heti huutamaan kuinka
        T U R V A L L I S I A nastat ovat, kuskista riippumatta.


      • Anonyymi

        Jos tuo olisi edes himpun totta mutta kun sekin menee yli ja tiet karhennetaanniin että saadaan nastoilla ajamalla asfaltti urille!
        että ei kiitos!
        Ja ei kiitos Nastarenkaita enään ikinä!
        Miksi?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2786
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1614
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      58
      1351
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      94
      1253
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1128
    Aihe