Auttakaa! Tää on kiireellinen

Mulla ois tulossa kasvatus- ja ohjausalan pääsykoe, ja sinne pitää tehdä semmonen toiminnallinen ohjaustilanne, jonka täytyy kestää 8-10 min 6-8 ihmisille . Minkälaisia tuokioita te olette pitäneet tai olette olleet? Ja minkälainen sen oisi hyvä olla. Ois kiva myös tietää minkälaisia kokemuksia muilla on? Itse oon ihan hukassa ja jännitän vähän tälläsii😭😂

4

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi jännittää niin paljon? Valitsemasi alahan sisältää ryhmien ohjaamista ja heittäytymistä tilanteisiin.

      Et kertonut mikä on kohderyhmä jolle ohjaustilanne tehdään. Voisitko ohjata vaikka tutustumisleikin? Varmaan olennaista on, että miten esiinnyt, otat kontaktia ja miten hyvin olet valmistautunut. Minulla ei siis vastaavasta kokeesta ole kokemusta. Opiskelen itse kasvatusalaa amk:ssa.

      Netistä googlettamalla esim. Ryhmien ohjaus, löytyy vinkkejä ja kirjallisuutta aiheeseen.

      • Joo kiitos.
        Mua jännittää siis kaikki uudet tilanteet, kuten varmaan monta muutakin. (Arvelen et mun autismi vähän pahentaa sitä jännitystä.) Kohderyhmänä taitaa olla 15 vuotiaat.
        Ja tää kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto oli mulla kolmantena hakutoiveena (ja hain myös sotelle, mutta sielä ei taida olla mitään esiintymistä tai sen kaltaista).
        Oon myös vähän sellainen ennakoitsia, että tykkään ennakoida paljon asioita. Siinä on se ongelma että tulee ajateltua paljon asiaa ja se stressi siinä sit kasvaa.


    • Anonyymi

      Ymmärrän kyllä jos jännittää ja sen, että miettii jotain paljon etukäteen, josta seuraa stressiä/ylianalysointia tms. On hyvä valmistautua hyvin, mutta ei kannata liikaa jäädä märehtimään asiaa. :) itsekin sorrun toisiaan liikaa murehtimaan asioita etukäteen. Sitten saattaakin selvitä, että se asia ei todellisuudessa ole niin suuri kuin miksi sen olen päässäni kasvattanut.

      Ala toki sisältää ryhmien ohjausta ja siinä mielessä esiintymistä, mutta sitäkin voi oppia. Siksihän sitä kouluun mennään, oppimaan!

      Tämä löytyy mieli ry:n sivulta: ”Ohjaustyön aloittaminen voi olla monelle jännittävää. Usein alkutaipaleella oleva ohjaaja kyseenalaistaa omia kykyjään ohjaajana. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, ettei ryhmänohjaajana ole tarkoituskaan tulla valmiiksi, eikä ohjaustyötä voisi ikinä aloittaa, jos itseltään odottaa täydellisyyttä”, muistuttaa Kaukkila. https://www.mielenterveysseurat.fi/vantaa/vapaaehtoistoiminta/ryhmassa-oppii-kasvaa-ja-kehittyy-niin-ohjaaja-kuin-ryhmalainen/

      Netistä ja kirjastosta tosiaan löytyy paljon vinkkejä aiheeseen. Kannattaa varmaan miettiä myös sen varsinaisen ohjaustehtävän lisäksi miten tulet sen esittämään ja miten otat tehtävässä kontaktia ihmisiin. Ja harjoitella sitä kotona, ehkä jonkun kanssa jos on mahdollista? Ja ehkkä joltain palstalta löydät myös saman kokeen läpi käyneen ihmisen, joka osaa kertoa tarkemmin omasta kokemuksestaan.

      Onnea kouluhakuihin sinulle! :)

      T. Sama kuin aiemmin

      • Okei, kiitos paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe