Nämä jaksaa valittaa

Anonyymi

Samoista asioista. Peiliin katsomisella löytyy syyllinen kaikkiin ennakkoluuloihin.
Vaikka jotkut asiat Natasan arjessa ehkä poikkeavatkin valtaväestön tavasta elää, näkee hän itse enemmän yhtäläisyyksiä kuin erovaisuuksia kulttuurien välillä.

– Vielä silloin, kun itse olin nuori, valtaväestö käyttäytyi romanien tavoin: vanhempia ihmisiä kunnioitettiin ja oltiin hengellisiä.

– Joskus luullaan, että meillä olisi omat perinneruoat ja juhlapyhät, vaikka oikeasti syömme samoja ruokia ja juhlimme samoja pyhiä kuin valtaväestökin.

Tähän on looginen syy. Romanit ovat olleet kiertolaisia ja omaksuneet myös sen maan kulttuurin, johon ovat asettuneet, Natasa kertoo.

– Esimerkiksi romanihameen juuret ovat vanhassa Suomen kulttuurissa, kun naiset pitivät hameita. Jossain vaiheessa romaninaiset alkoivat käyttää hameissa samettia ja siitä muodostui perinne. Missään muussa maassa kuin Suomessa romanit eivät käytä samettihametta.
Siksi yritän ottaa tällaisetkin kysymykset huumorilla. Saatan heittää takaisin, että en ole kokeillut, haluatko lainata hametta, niin voit itse testata. Kun asian heittää vitsiksi, tilanne menee tavallisesti ohi.

Ison hameen yhdistäminen varasteluun on ennakkoluulo, johon Natasa törmää arjessaan toistuvasti. On arkipäivää, että kaupassa vartijat seuraavat häntä, Natasa antaa esimerkin.

– Menin minne vain, minua luullaan aina varkaaksi.

– Jos ostan Torista jotain, minun pitää näyttää raha jo kaukaa ennen kuin uskallan mennä paikan päälle, ettei luulla, että olisin varastamassa jotain.

Opiskeluaikoina useampi puhelimessa alustavasti luvattu työharjoittelupaikka meni sivu suun, kun Natasa meni paikan päälle.

Ennen naimisiin menoa Natasalla oli valtaväestön sukunimi. Silloin asunnon saamisen kanssa ei ollut ongelmia, toisin kun nyt, kun hänellä on romanisukunimi.

3

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Helppo taas valittaa ja uhriutua. Hetkeäkään ei mieti miksi epäillään varkaaksi...

• Anonyymi

Töihinkään ei pääse kun sukunimi on väärä ja hame haittaa työntekoa.

• Anonyymi

Tuosta rahan näytöstä tulikin mieleen tapaus kokkolan lidlistä kun romani mies seteli kädessä osti tupakkia, myyjä antoi askin mutta mies ei antanut rahaa. Seteli oli vain luottamuksen herättämistä varten kädessä. Kätevää ostamista kun samalla setelillä voi ostaa monesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2775
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      431
      2329
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      22
      2185
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      18
      2050
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      141
      1779
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      138
      1723
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      22
      1246
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      1
      1164
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1069
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      987
    Aihe