Nämä jaksaa valittaa

Anonyymi

Samoista asioista. Peiliin katsomisella löytyy syyllinen kaikkiin ennakkoluuloihin.
Vaikka jotkut asiat Natasan arjessa ehkä poikkeavatkin valtaväestön tavasta elää, näkee hän itse enemmän yhtäläisyyksiä kuin erovaisuuksia kulttuurien välillä.

– Vielä silloin, kun itse olin nuori, valtaväestö käyttäytyi romanien tavoin: vanhempia ihmisiä kunnioitettiin ja oltiin hengellisiä.

– Joskus luullaan, että meillä olisi omat perinneruoat ja juhlapyhät, vaikka oikeasti syömme samoja ruokia ja juhlimme samoja pyhiä kuin valtaväestökin.

Tähän on looginen syy. Romanit ovat olleet kiertolaisia ja omaksuneet myös sen maan kulttuurin, johon ovat asettuneet, Natasa kertoo.

– Esimerkiksi romanihameen juuret ovat vanhassa Suomen kulttuurissa, kun naiset pitivät hameita. Jossain vaiheessa romaninaiset alkoivat käyttää hameissa samettia ja siitä muodostui perinne. Missään muussa maassa kuin Suomessa romanit eivät käytä samettihametta.
Siksi yritän ottaa tällaisetkin kysymykset huumorilla. Saatan heittää takaisin, että en ole kokeillut, haluatko lainata hametta, niin voit itse testata. Kun asian heittää vitsiksi, tilanne menee tavallisesti ohi.

Ison hameen yhdistäminen varasteluun on ennakkoluulo, johon Natasa törmää arjessaan toistuvasti. On arkipäivää, että kaupassa vartijat seuraavat häntä, Natasa antaa esimerkin.

– Menin minne vain, minua luullaan aina varkaaksi.

– Jos ostan Torista jotain, minun pitää näyttää raha jo kaukaa ennen kuin uskallan mennä paikan päälle, ettei luulla, että olisin varastamassa jotain.

Opiskeluaikoina useampi puhelimessa alustavasti luvattu työharjoittelupaikka meni sivu suun, kun Natasa meni paikan päälle.

Ennen naimisiin menoa Natasalla oli valtaväestön sukunimi. Silloin asunnon saamisen kanssa ei ollut ongelmia, toisin kun nyt, kun hänellä on romanisukunimi.

3

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Helppo taas valittaa ja uhriutua. Hetkeäkään ei mieti miksi epäillään varkaaksi...

• Anonyymi

Töihinkään ei pääse kun sukunimi on väärä ja hame haittaa työntekoa.

• Anonyymi

Tuosta rahan näytöstä tulikin mieleen tapaus kokkolan lidlistä kun romani mies seteli kädessä osti tupakkia, myyjä antoi askin mutta mies ei antanut rahaa. Seteli oli vain luottamuksen herättämistä varten kädessä. Kätevää ostamista kun samalla setelillä voi ostaa monesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      131
      7105
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4350
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3442
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      493
      3096
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      293
      2070
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1733
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1651
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1563
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      176
      1472
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1426
    Aihe