Taas on yksi talvi ajettu kitkarenkailla

Anonyymi

vuodesta 1998 lähtien olen ajanut kitkarenkailla. Aluksi käytössä oli jatkuva neliveto.
Nyt on kytkettävä.
Kolme viimeistä vuotta renkailla joissa ei edes mitään talvikuviota.

On nämä sesongin vaihdokset helppoja, ei ahdistusta renkaanvaihdosta.
Ei hotellilaskuja, ei kiirettä rengasliikkeeseen.

Ainoa muistettava asia on että vaihdan lumisella/ jäisellä kelillä takavedon nelivetoon. Kun tiet ovat sulat takaveto päälle ja vapautan nelivedon.

10

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No tuosta nelivet / kaksiveto kikkailuista muuta sano vaikka parivuotta nelivetovolkkarilla olenkin ajellut mutta ylipäätään kitkarenkaista,
      ei tule mieleen mitään perustetta millä saisin joutuisin vaihtamaan nastarenkaisiin.
      Aivan käsittämätöntä että kun ensimmäisen kerran ajoin 2002 mallin seattia jossa kitkarenkaat ja ajattelin että ajan samantien vaihtamaan ne nastarenkaisiin, no se päivä odottaa edelleen tulemistaan.......

      Mukava näissä rengasjutuissa kuinka työkaveri kova volvomies aina volvo ja nyt vaihtoi taas volvoon ja autossa oli syksyllä kitkarenkaat ja sanoi että vaihtaa nastoihin kun niillä ei tee mitään, mutta tämä talvi meni kuitenkin ja joskus oli lunta joskus harvoin jossain oikeasti liukasta mutta Pertti ajoi kitkoilla niin lappiin kuin hellsinkiinkin ja nyt meni ja osti uudet kun sanoin että ei ne nyt kamalan hyvät nuo 4mm kiinankitkat ole että osta merkkirenkaat niin et palaa nastoihin ja niin kävi....

      • Anonyymi

        Volkkari ei ole nelivetoinen, se on 2 2 vetoinen kuten muutkin AWD autot. Sen voi kokeilla itsekin liukkaalla (tai pitävälläkin tiellä). Kun etupyörät lipsahtaa ja pyörähtää tyhjää, niin vasta silloin alkaa takapyörät vetää ja kun etupyörien pito palautuu, takapyörät lakkaa vetämästä. Kyllähän se tuntui huvittavalta kun testasin volkkarin "nelivetoa" matkailuvaunun vedossa. Asfaltilla hätäisellä lähdöllä liikennevaloista, etupyöristä kuului viti-viti-viti, kun ne lipsui ja "käynnisti" takavedon hetkeksi.

        Minulla on ollut kaksi todellista nelivetoautoa joissa neliveto oli aina päällä eikä sitä voinut edes poistaa käytöstä. Keskitasauspyörästön rakenteesta johtuen etuakseli veti yhden kolmasosan ja taka-akseli kaksi kolmasosaa. Nuo autot olivat todella hienoja ajaa liukkaalla ja erityisesti matkailuvaunun vetäminen oli mahtavaa.

        Nyt olen ajanut etuvetoisilla taas pitkään ja useita vuosia läpi vuoden ns. jokakelin renkailla (eurooppakitkoilla). Aivan pahimmilla liukkailla on ajettava kieli keskellä suuta, muuten ajaminen menee hienosti eikä tarvita rengasvaihtorumbaa kaksi kertaa vuodessa.


    • Anonyymi

      Moni epäilee ja on kovin arka keksien kaikenlaisia turvallisuus syitä vaihtaa kitkoihin jotenkin tuo ilmastonmuutos ostetaan ja hyväksytään ja hankitaan joku corolla yms hybridi pelastetaan maailmaa, bensiinimoottorilla ajetaan saaden ekologinen status kun kuormana akkuja ja sillä "pelastetaan" maailma, mutta jos autossa silti nastarenkaat lien tulos puhdas nolla kun nastoista päästöt ovat aivan kamalat ja tietön bitumi hengitetään keuhkoihin.
      Aloitettaisiin tuolta kitkarenkaista niin kaikki kiittää; luonto ja tiet , auton ikkunat ja korvat silla nyt kun on tottunut ajamaan parikymmentä vuotta kitkoilla ja kaikkialla ja aina kun mennään niin lähdetään, ei keleihin katsota, niin nastojen meluun ei vaan totu eräs kokemus tuli juuri kun taksissa maasturimerssu ja nastat alla , jäätävä rengasmelu mun korviini , no joku voi tykätä.
      Mutta nastarenkaissa on joku käsittämätön asenne että pitää olla aja ajellaan lokakuusta toukokuuhun nastoilla kun voi olla liukasta, miksi juuri näillä nastatyypeillä on ne liukkaudet ja vaaralliset paikat....kuten rokotevastaisilla kaikki tutu kuolleet rokotuksiin......

      • Anonyymi

        Keväisillä karkeilla teillä kitkarenkaat helpottaa hiukan kun melu on aivan järkyttävä kesärenkailla.

        Korvakuulolta sanoisin karkean ja tasaisen asfaltin ero kesärenkailla on ainakin 10 db.
        kitkarenkailla ero on vain 4-6 db.

        Auto on kuitenkin lähtökohtaisesti hiljainen.

        Otin kesäauton ajoon ja vaihdoin alle kitkarenkaat Hakkapeliitta Q:t joissa pintaa 3...5 mm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keväisillä karkeilla teillä kitkarenkaat helpottaa hiukan kun melu on aivan järkyttävä kesärenkailla.

        Korvakuulolta sanoisin karkean ja tasaisen asfaltin ero kesärenkailla on ainakin 10 db.
        kitkarenkailla ero on vain 4-6 db.

        Auto on kuitenkin lähtökohtaisesti hiljainen.

        Otin kesäauton ajoon ja vaihdoin alle kitkarenkaat Hakkapeliitta Q:t joissa pintaa 3...5 mm

        Tutki hieman tuota desibeli asiaa, voit hämmästyä mitä tarkoittaa 10db melun kasvu.


      • Anonyymi

        Ainakin tuulilaseja hajoaisi paljon enemmän jos ajettaisiin vain kitkoilla. Sen verran ne kerää kiviä lamellien väliin ja sieltä ne sinkoaa ilmaan kun vauhti nousee maantienopeuksiin.
        Jos syynä olisi nastat, niin ei nastarenkaissa olisi nastoja tallella yhden talven jäljiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutki hieman tuota desibeli asiaa, voit hämmästyä mitä tarkoittaa 10db melun kasvu.

        Kyllä MINÄ desibelit tunnen, sekä tehon, äänenpaineen osalta.
        Koska 3 dB vastaa äänenpaineen kaksinkertaistumista 10 db vastaa noin 8 kertaista äänenpainetta
        Jos auton melu on 65dB A 75 dB C on jo melkoinen meteli. Keskustelu käy mahdottomaksi.
        Auton sisämelu on pitkälti nastarengasautoilijoiden syytä.


    • Anonyymi

      Olen työntänyt nastarenkailla varustetun takavetoauton liikkeelle kiillottuneesta ylämäestä, koska kyseinen takaveto ei päässyt liikkeelle ja renkaat jauhoivat tyhjää. Itse jännäsin pääsenkö itse liikkeelle samasta paikasta, mutta perkule kun nämä nykyajan huippukitkat puree kuin tauti eikä ollut mitään ongelmaa. :O

      Toki takaveto on aina huonompi ylämäessäkin kuin etuveto.

      • Anonyymi

        Olen ajanut nastarenkailla varustetun etuvetoauton ylös kiillottuneesta ylämäestä, koska kyseisen auton kuski ei osannut lähteä liikkeelle ja renkaat jauhoivat tyhjää.


    • Anonyymi

      Piha vetää niin jäähän talvella, että ei mitään toivoa ilman nastoja. Pari kertaa auto liukunut sivuttain hyvin pienissä nopeuksissa ja jäähän jäänyt nastoista "arvet".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1756
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1475
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1408
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1250
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1241
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1188
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1127
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe