vuodesta 1998 lähtien olen ajanut kitkarenkailla. Aluksi käytössä oli jatkuva neliveto.
Nyt on kytkettävä.
Kolme viimeistä vuotta renkailla joissa ei edes mitään talvikuviota.
On nämä sesongin vaihdokset helppoja, ei ahdistusta renkaanvaihdosta.
Ei hotellilaskuja, ei kiirettä rengasliikkeeseen.
Ainoa muistettava asia on että vaihdan lumisella/ jäisellä kelillä takavedon nelivetoon. Kun tiet ovat sulat takaveto päälle ja vapautan nelivedon.
Taas on yksi talvi ajettu kitkarenkailla
10
646
Vastaukset
- Anonyymi
No tuosta nelivet / kaksiveto kikkailuista muuta sano vaikka parivuotta nelivetovolkkarilla olenkin ajellut mutta ylipäätään kitkarenkaista,
ei tule mieleen mitään perustetta millä saisin joutuisin vaihtamaan nastarenkaisiin.
Aivan käsittämätöntä että kun ensimmäisen kerran ajoin 2002 mallin seattia jossa kitkarenkaat ja ajattelin että ajan samantien vaihtamaan ne nastarenkaisiin, no se päivä odottaa edelleen tulemistaan.......
Mukava näissä rengasjutuissa kuinka työkaveri kova volvomies aina volvo ja nyt vaihtoi taas volvoon ja autossa oli syksyllä kitkarenkaat ja sanoi että vaihtaa nastoihin kun niillä ei tee mitään, mutta tämä talvi meni kuitenkin ja joskus oli lunta joskus harvoin jossain oikeasti liukasta mutta Pertti ajoi kitkoilla niin lappiin kuin hellsinkiinkin ja nyt meni ja osti uudet kun sanoin että ei ne nyt kamalan hyvät nuo 4mm kiinankitkat ole että osta merkkirenkaat niin et palaa nastoihin ja niin kävi....- Anonyymi
Volkkari ei ole nelivetoinen, se on 2 2 vetoinen kuten muutkin AWD autot. Sen voi kokeilla itsekin liukkaalla (tai pitävälläkin tiellä). Kun etupyörät lipsahtaa ja pyörähtää tyhjää, niin vasta silloin alkaa takapyörät vetää ja kun etupyörien pito palautuu, takapyörät lakkaa vetämästä. Kyllähän se tuntui huvittavalta kun testasin volkkarin "nelivetoa" matkailuvaunun vedossa. Asfaltilla hätäisellä lähdöllä liikennevaloista, etupyöristä kuului viti-viti-viti, kun ne lipsui ja "käynnisti" takavedon hetkeksi.
Minulla on ollut kaksi todellista nelivetoautoa joissa neliveto oli aina päällä eikä sitä voinut edes poistaa käytöstä. Keskitasauspyörästön rakenteesta johtuen etuakseli veti yhden kolmasosan ja taka-akseli kaksi kolmasosaa. Nuo autot olivat todella hienoja ajaa liukkaalla ja erityisesti matkailuvaunun vetäminen oli mahtavaa.
Nyt olen ajanut etuvetoisilla taas pitkään ja useita vuosia läpi vuoden ns. jokakelin renkailla (eurooppakitkoilla). Aivan pahimmilla liukkailla on ajettava kieli keskellä suuta, muuten ajaminen menee hienosti eikä tarvita rengasvaihtorumbaa kaksi kertaa vuodessa.
- Anonyymi
Moni epäilee ja on kovin arka keksien kaikenlaisia turvallisuus syitä vaihtaa kitkoihin jotenkin tuo ilmastonmuutos ostetaan ja hyväksytään ja hankitaan joku corolla yms hybridi pelastetaan maailmaa, bensiinimoottorilla ajetaan saaden ekologinen status kun kuormana akkuja ja sillä "pelastetaan" maailma, mutta jos autossa silti nastarenkaat lien tulos puhdas nolla kun nastoista päästöt ovat aivan kamalat ja tietön bitumi hengitetään keuhkoihin.
Aloitettaisiin tuolta kitkarenkaista niin kaikki kiittää; luonto ja tiet , auton ikkunat ja korvat silla nyt kun on tottunut ajamaan parikymmentä vuotta kitkoilla ja kaikkialla ja aina kun mennään niin lähdetään, ei keleihin katsota, niin nastojen meluun ei vaan totu eräs kokemus tuli juuri kun taksissa maasturimerssu ja nastat alla , jäätävä rengasmelu mun korviini , no joku voi tykätä.
Mutta nastarenkaissa on joku käsittämätön asenne että pitää olla aja ajellaan lokakuusta toukokuuhun nastoilla kun voi olla liukasta, miksi juuri näillä nastatyypeillä on ne liukkaudet ja vaaralliset paikat....kuten rokotevastaisilla kaikki tutu kuolleet rokotuksiin......- Anonyymi
Keväisillä karkeilla teillä kitkarenkaat helpottaa hiukan kun melu on aivan järkyttävä kesärenkailla.
Korvakuulolta sanoisin karkean ja tasaisen asfaltin ero kesärenkailla on ainakin 10 db.
kitkarenkailla ero on vain 4-6 db.
Auto on kuitenkin lähtökohtaisesti hiljainen.
Otin kesäauton ajoon ja vaihdoin alle kitkarenkaat Hakkapeliitta Q:t joissa pintaa 3...5 mm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keväisillä karkeilla teillä kitkarenkaat helpottaa hiukan kun melu on aivan järkyttävä kesärenkailla.
Korvakuulolta sanoisin karkean ja tasaisen asfaltin ero kesärenkailla on ainakin 10 db.
kitkarenkailla ero on vain 4-6 db.
Auto on kuitenkin lähtökohtaisesti hiljainen.
Otin kesäauton ajoon ja vaihdoin alle kitkarenkaat Hakkapeliitta Q:t joissa pintaa 3...5 mmTutki hieman tuota desibeli asiaa, voit hämmästyä mitä tarkoittaa 10db melun kasvu.
- Anonyymi
Ainakin tuulilaseja hajoaisi paljon enemmän jos ajettaisiin vain kitkoilla. Sen verran ne kerää kiviä lamellien väliin ja sieltä ne sinkoaa ilmaan kun vauhti nousee maantienopeuksiin.
Jos syynä olisi nastat, niin ei nastarenkaissa olisi nastoja tallella yhden talven jäljiltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutki hieman tuota desibeli asiaa, voit hämmästyä mitä tarkoittaa 10db melun kasvu.
Kyllä MINÄ desibelit tunnen, sekä tehon, äänenpaineen osalta.
Koska 3 dB vastaa äänenpaineen kaksinkertaistumista 10 db vastaa noin 8 kertaista äänenpainetta
Jos auton melu on 65dB A 75 dB C on jo melkoinen meteli. Keskustelu käy mahdottomaksi.
Auton sisämelu on pitkälti nastarengasautoilijoiden syytä.
- Anonyymi
Olen työntänyt nastarenkailla varustetun takavetoauton liikkeelle kiillottuneesta ylämäestä, koska kyseinen takaveto ei päässyt liikkeelle ja renkaat jauhoivat tyhjää. Itse jännäsin pääsenkö itse liikkeelle samasta paikasta, mutta perkule kun nämä nykyajan huippukitkat puree kuin tauti eikä ollut mitään ongelmaa. :O
Toki takaveto on aina huonompi ylämäessäkin kuin etuveto.- Anonyymi
Olen ajanut nastarenkailla varustetun etuvetoauton ylös kiillottuneesta ylämäestä, koska kyseisen auton kuski ei osannut lähteä liikkeelle ja renkaat jauhoivat tyhjää.
- Anonyymi
Piha vetää niin jäähän talvella, että ei mitään toivoa ilman nastoja. Pari kertaa auto liukunut sivuttain hyvin pienissä nopeuksissa ja jäähän jäänyt nastoista "arvet".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014