Mitä uudempi auto sitä tyhmempi kuski

Anonyymi

En nää mitään järkeä käyttää pelkkiä etuvaloja.
Takanakin tulee olla valot kytkettyinä.
Tuleeko jotain säästöä kun kuskitorvelo ei osaa kytkeä valoja päälle?

20

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ne pelkää sähkölaskua kun sähkön hinta on noussut.:-)

      Yleisintä on ettei sitä vähiten luettua kirjaa lueta eli omistajan käsikirjaa. Tässä se tyhmyys tiivistyy kun uusissa autoissa on niin paljon erilaisia turhia hilavitkuttimia joista ei tavallinen käyttäjä saa selvää eivätkä ymmärrä miten ne toimii saati tiedä edes olemassaolosta.

    • Anonyymi

      En tiedä mistä puhut. Minulla palaa aina takavalot, vaikka auto on uusi.

      • Anonyymi

        Niin, ainakin Renault ilmoitti viimeisimmän Meganen tullessa markkinoille, että siihen on muotoilija suunnitellut ulkonäköä parantavat takavalot, jotka palavat siksi aina auton käydessä.


    • Anonyymi

      Oletko ihan itse tarkistanut?

    • Anonyymi

      Minulla palaa takavalot silloin kuin auto niin päättää esim tunnelissa ja tietysti hämärällä ja pimeällä. Sammuneena ovat kirkkaalla. Ei ongelmaa.

    • Anonyymi

      Ongelma on siinä joka minullakin oli kun vaihtui auto uudempaan.
      En mä edes tiedä missä valoasennossa mitäkin valoja palaa, jos valot ei pala niin ei ne sitten pala. Kyllä edessä palaa valot aina. Mulle on muutamat autot väläytelly takana valoja, ajattelin heti että ahaa siis tää on niitä autoja missä takavalot ei toimi? No sitten katsoin parkissa niin palaahan ne takavalot, tarkistin toisenakin päivänä niin kyllä ne palaa. Sammuuko ne sitten joskus jossain valaistuksessa niin en tiedä vielä. Olen pitänyt valokatkaisijaa viiksessä auto asennossa.

      • Anonyymi

        Auton käyttöohjekirja kertoo miten valot toimii. Usein se löytyy auton medianäytöltä tai netistä jos ei ole hanskalokerossa.
        Kuljettaja on vastuussa valojen oikeasta käytöstä.
        Valoisalla säällä ei tarvitse takavaloja käyttää, mutta pimeällä ja sateella ja sumussa pitä käyttää vaikka olisi valoisaa.


    • Anonyymi

      Miksi etuparkki- ja takavalojen pitäisi palaa aina ja jatkuvasti?

      Minusta on erittäin hyvä keksintö niin autonvalmistajilta kuin lainsäätäjiltä, että käytetään niitä valoja mitä milloinkin tarvitaan.

      Ei yksi auto kesää tee, mutta jos 6 miljoonassa autossa ei pala takavalot turhaan, niin jokainen päissään laskea, kuinka monta Wattia säästetään.
      Ja laskea voi lisää, että kuinka monta litraa polttoainetta säästyy niiden Wattien ansiosta.
      Toki säästyy myös kaasua ja sähköä, riippuen auton käyttämästä energiasta.

      • Anonyymi

        Turvallisuus on tärkeämpi asia kuin Wattit. Itse pidän kaikki valot päällä myös kirkkaalla säällä. En piittaa pätkääkään, vaikka polttoainetta kuluisi hieman enemmän.


      • Anonyymi

        Lasketaampa: Euroinsinööri on kyllä vihreä kaikin puolin. Kaiken lisäksi he ovat jääneet ajastaan jälkeen.

        Takavalona hehkulamppu 5W *2 = 10 W tuottaa valotehon 15 lm/W* 10W = 150 lm
        Takavalona ledlamppu 1W *2 = 2 W tuottaa valotehon 105 lm/W* 2 W = 210 lm

        "Ei yksi auto kesää tee, mutta jos 6 miljoonassa autossa ei pala takavalot turhaan, niin jokainen päissään laskea, kuinka monta Wattia säästetään."
        Uusissa autoissa joita avaus koskee on valot ledeillä.
        Auton ajomäärä Suomessa on noin 20 000km/a = 250h/a

        Hehkulampun kulutus 5 kWh/a. Vastaa noin 0,1 litraa vuodessa
        Ledilampun lulutus 0,5 kWh/a. Vastaa noin 0,01 litraa vuodessa

        Onhan se merkittävä määrä. Säästät siis uudella autolla 2,5 c/vuosi ja 22,5 c/ vuosi vanhalla


    • Niinhän se on mitä laki sanoo. Isot sakot takavalottomille kuskille pimeässä ajettaessa. Omistajan kösikirja kertoo missä asnnossa pitää valokatkaisijan olla. Eli tuo vain todistaa uusien autojen omistajien tyhmyyttä.

      "Kaikki synnymme tietämättöminä, mutta täytyy nähdä paljon vaivaa pysyäkseen tyhmänä." — Benjamin Franklin.




      "Kaikki synnymme tietämättöminä, mutta vaatii suurta laiskuutta pysyäksemme tyhminä".

    • Anonyymi

      On vaan se hankaluus kun päiväajovaloista vaihtaa ajovaloille, että mittaristo himmenee yöasentoon, eikä siitä tahdo saada selvää.

      • Anonyymi

        Miksi et näe mittaristoa ilman valoja? Omassa vanhemmassa autossani ei päivällä edes huomaa että mittaristossa palaa valot. Vasta pimeässä näkee että ne palaa.


    • Anonyymi

      En näe järkeä käyttää mitään valoja päivällä, etenkään takana. Miksi sulla menee jotkut valot tunteisiin kun niillä ei tee mitään valoisan aikaan? Avaa silmäsi niin näet ne autot ihan hyvin.

      • Anonyymi

        Suurin ongelma on siinä että uusissa autoissa valot toimivat automaatilla eikä kuljettaja edes tiedä miten valot toimii. Pahimpaan tilanteeseen jouduin tässä jokunen viikko sitten kun satoi tukevaa tihkua ja moottoritie oli märkä. Vesisumu lensi tuon tihkusateen lisäksi, mutta kun valoa pääsi kuitenkin riittävästi pilviverhon läpi, puolet autoista lykkeli siellä vesipilvessä perät pimeinä. Eikä siellä edessäkään ollut kuin päiväajovalot. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajan pitää itse ymmärtää vaihtaa normaalit ajovalot päälle ja tuo vesisumu oli vieläpä niin runsasta että takasumuvaloakin tarvitsi. Ne muutamat takasumuvaloa käyttäneet autot näkyi paljon kauempaa kuin normaaleilla takavaloilla ajavat. Pimeät autot näkyi vasta lähietäisyydeltä, silti jotkut tuuppasivat sinne sumuun moottoritienopeutta.


      • Anonyymi

        Uusissa autoissa on aina päiväajovalot ja useissa palaa takavalotkin aina, vaikka ei tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ongelma on siinä että uusissa autoissa valot toimivat automaatilla eikä kuljettaja edes tiedä miten valot toimii. Pahimpaan tilanteeseen jouduin tässä jokunen viikko sitten kun satoi tukevaa tihkua ja moottoritie oli märkä. Vesisumu lensi tuon tihkusateen lisäksi, mutta kun valoa pääsi kuitenkin riittävästi pilviverhon läpi, puolet autoista lykkeli siellä vesipilvessä perät pimeinä. Eikä siellä edessäkään ollut kuin päiväajovalot. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajan pitää itse ymmärtää vaihtaa normaalit ajovalot päälle ja tuo vesisumu oli vieläpä niin runsasta että takasumuvaloakin tarvitsi. Ne muutamat takasumuvaloa käyttäneet autot näkyi paljon kauempaa kuin normaaleilla takavaloilla ajavat. Pimeät autot näkyi vasta lähietäisyydeltä, silti jotkut tuuppasivat sinne sumuun moottoritienopeutta.

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.

        Minusta taas takavalot pitäisi olla aina päällä, ei mitään poikkeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.

        Silloin on helpompaa vain laittaa valot päälle joka kerta, jolloin merkkivaloja ei tarvitse tuijotella. Kun takavalot ovat koko ajan päällä niin asiaa tarvitse miettiä. Itse en ainakaan viitsi tehdä turhia säätöjä ajon aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin on helpompaa vain laittaa valot päälle joka kerta, jolloin merkkivaloja ei tarvitse tuijotella. Kun takavalot ovat koko ajan päällä niin asiaa tarvitse miettiä. Itse en ainakaan viitsi tehdä turhia säätöjä ajon aikana.

        Sitä varten merkkivalot on ja valojen säätö tehty helpoksi, kierretään tai painetaan kytkintä. Uusimmissa taitaa takavalot palaa aina ja automaatti sytyttää etuvalot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe