Mitä uudempi auto sitä tyhmempi kuski

Anonyymi

En nää mitään järkeä käyttää pelkkiä etuvaloja.
Takanakin tulee olla valot kytkettyinä.
Tuleeko jotain säästöä kun kuskitorvelo ei osaa kytkeä valoja päälle?

20

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ne pelkää sähkölaskua kun sähkön hinta on noussut.:-)

      Yleisintä on ettei sitä vähiten luettua kirjaa lueta eli omistajan käsikirjaa. Tässä se tyhmyys tiivistyy kun uusissa autoissa on niin paljon erilaisia turhia hilavitkuttimia joista ei tavallinen käyttäjä saa selvää eivätkä ymmärrä miten ne toimii saati tiedä edes olemassaolosta.

    • Anonyymi

      En tiedä mistä puhut. Minulla palaa aina takavalot, vaikka auto on uusi.

      • Anonyymi

        Niin, ainakin Renault ilmoitti viimeisimmän Meganen tullessa markkinoille, että siihen on muotoilija suunnitellut ulkonäköä parantavat takavalot, jotka palavat siksi aina auton käydessä.


    • Anonyymi

      Oletko ihan itse tarkistanut?

    • Anonyymi

      Minulla palaa takavalot silloin kuin auto niin päättää esim tunnelissa ja tietysti hämärällä ja pimeällä. Sammuneena ovat kirkkaalla. Ei ongelmaa.

    • Anonyymi

      Ongelma on siinä joka minullakin oli kun vaihtui auto uudempaan.
      En mä edes tiedä missä valoasennossa mitäkin valoja palaa, jos valot ei pala niin ei ne sitten pala. Kyllä edessä palaa valot aina. Mulle on muutamat autot väläytelly takana valoja, ajattelin heti että ahaa siis tää on niitä autoja missä takavalot ei toimi? No sitten katsoin parkissa niin palaahan ne takavalot, tarkistin toisenakin päivänä niin kyllä ne palaa. Sammuuko ne sitten joskus jossain valaistuksessa niin en tiedä vielä. Olen pitänyt valokatkaisijaa viiksessä auto asennossa.

      • Anonyymi

        Auton käyttöohjekirja kertoo miten valot toimii. Usein se löytyy auton medianäytöltä tai netistä jos ei ole hanskalokerossa.
        Kuljettaja on vastuussa valojen oikeasta käytöstä.
        Valoisalla säällä ei tarvitse takavaloja käyttää, mutta pimeällä ja sateella ja sumussa pitä käyttää vaikka olisi valoisaa.


    • Anonyymi

      Miksi etuparkki- ja takavalojen pitäisi palaa aina ja jatkuvasti?

      Minusta on erittäin hyvä keksintö niin autonvalmistajilta kuin lainsäätäjiltä, että käytetään niitä valoja mitä milloinkin tarvitaan.

      Ei yksi auto kesää tee, mutta jos 6 miljoonassa autossa ei pala takavalot turhaan, niin jokainen päissään laskea, kuinka monta Wattia säästetään.
      Ja laskea voi lisää, että kuinka monta litraa polttoainetta säästyy niiden Wattien ansiosta.
      Toki säästyy myös kaasua ja sähköä, riippuen auton käyttämästä energiasta.

      • Anonyymi

        Turvallisuus on tärkeämpi asia kuin Wattit. Itse pidän kaikki valot päällä myös kirkkaalla säällä. En piittaa pätkääkään, vaikka polttoainetta kuluisi hieman enemmän.


      • Anonyymi

        Lasketaampa: Euroinsinööri on kyllä vihreä kaikin puolin. Kaiken lisäksi he ovat jääneet ajastaan jälkeen.

        Takavalona hehkulamppu 5W *2 = 10 W tuottaa valotehon 15 lm/W* 10W = 150 lm
        Takavalona ledlamppu 1W *2 = 2 W tuottaa valotehon 105 lm/W* 2 W = 210 lm

        "Ei yksi auto kesää tee, mutta jos 6 miljoonassa autossa ei pala takavalot turhaan, niin jokainen päissään laskea, kuinka monta Wattia säästetään."
        Uusissa autoissa joita avaus koskee on valot ledeillä.
        Auton ajomäärä Suomessa on noin 20 000km/a = 250h/a

        Hehkulampun kulutus 5 kWh/a. Vastaa noin 0,1 litraa vuodessa
        Ledilampun lulutus 0,5 kWh/a. Vastaa noin 0,01 litraa vuodessa

        Onhan se merkittävä määrä. Säästät siis uudella autolla 2,5 c/vuosi ja 22,5 c/ vuosi vanhalla


    • Niinhän se on mitä laki sanoo. Isot sakot takavalottomille kuskille pimeässä ajettaessa. Omistajan kösikirja kertoo missä asnnossa pitää valokatkaisijan olla. Eli tuo vain todistaa uusien autojen omistajien tyhmyyttä.

      "Kaikki synnymme tietämättöminä, mutta täytyy nähdä paljon vaivaa pysyäkseen tyhmänä." — Benjamin Franklin.




      "Kaikki synnymme tietämättöminä, mutta vaatii suurta laiskuutta pysyäksemme tyhminä".

    • Anonyymi

      On vaan se hankaluus kun päiväajovaloista vaihtaa ajovaloille, että mittaristo himmenee yöasentoon, eikä siitä tahdo saada selvää.

      • Anonyymi

        Miksi et näe mittaristoa ilman valoja? Omassa vanhemmassa autossani ei päivällä edes huomaa että mittaristossa palaa valot. Vasta pimeässä näkee että ne palaa.


    • Anonyymi

      En näe järkeä käyttää mitään valoja päivällä, etenkään takana. Miksi sulla menee jotkut valot tunteisiin kun niillä ei tee mitään valoisan aikaan? Avaa silmäsi niin näet ne autot ihan hyvin.

      • Anonyymi

        Suurin ongelma on siinä että uusissa autoissa valot toimivat automaatilla eikä kuljettaja edes tiedä miten valot toimii. Pahimpaan tilanteeseen jouduin tässä jokunen viikko sitten kun satoi tukevaa tihkua ja moottoritie oli märkä. Vesisumu lensi tuon tihkusateen lisäksi, mutta kun valoa pääsi kuitenkin riittävästi pilviverhon läpi, puolet autoista lykkeli siellä vesipilvessä perät pimeinä. Eikä siellä edessäkään ollut kuin päiväajovalot. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajan pitää itse ymmärtää vaihtaa normaalit ajovalot päälle ja tuo vesisumu oli vieläpä niin runsasta että takasumuvaloakin tarvitsi. Ne muutamat takasumuvaloa käyttäneet autot näkyi paljon kauempaa kuin normaaleilla takavaloilla ajavat. Pimeät autot näkyi vasta lähietäisyydeltä, silti jotkut tuuppasivat sinne sumuun moottoritienopeutta.


      • Anonyymi

        Uusissa autoissa on aina päiväajovalot ja useissa palaa takavalotkin aina, vaikka ei tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ongelma on siinä että uusissa autoissa valot toimivat automaatilla eikä kuljettaja edes tiedä miten valot toimii. Pahimpaan tilanteeseen jouduin tässä jokunen viikko sitten kun satoi tukevaa tihkua ja moottoritie oli märkä. Vesisumu lensi tuon tihkusateen lisäksi, mutta kun valoa pääsi kuitenkin riittävästi pilviverhon läpi, puolet autoista lykkeli siellä vesipilvessä perät pimeinä. Eikä siellä edessäkään ollut kuin päiväajovalot. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajan pitää itse ymmärtää vaihtaa normaalit ajovalot päälle ja tuo vesisumu oli vieläpä niin runsasta että takasumuvaloakin tarvitsi. Ne muutamat takasumuvaloa käyttäneet autot näkyi paljon kauempaa kuin normaaleilla takavaloilla ajavat. Pimeät autot näkyi vasta lähietäisyydeltä, silti jotkut tuuppasivat sinne sumuun moottoritienopeutta.

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.

        Minusta taas takavalot pitäisi olla aina päällä, ei mitään poikkeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.

        Silloin on helpompaa vain laittaa valot päälle joka kerta, jolloin merkkivaloja ei tarvitse tuijotella. Kun takavalot ovat koko ajan päällä niin asiaa tarvitse miettiä. Itse en ainakaan viitsi tehdä turhia säätöjä ajon aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin on helpompaa vain laittaa valot päälle joka kerta, jolloin merkkivaloja ei tarvitse tuijotella. Kun takavalot ovat koko ajan päällä niin asiaa tarvitse miettiä. Itse en ainakaan viitsi tehdä turhia säätöjä ajon aikana.

        Sitä varten merkkivalot on ja valojen säätö tehty helpoksi, kierretään tai painetaan kytkintä. Uusimmissa taitaa takavalot palaa aina ja automaatti sytyttää etuvalot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe