Mitä uudempi auto sitä tyhmempi kuski

Anonyymi

En nää mitään järkeä käyttää pelkkiä etuvaloja.
Takanakin tulee olla valot kytkettyinä.
Tuleeko jotain säästöä kun kuskitorvelo ei osaa kytkeä valoja päälle?

20

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ne pelkää sähkölaskua kun sähkön hinta on noussut.:-)

      Yleisintä on ettei sitä vähiten luettua kirjaa lueta eli omistajan käsikirjaa. Tässä se tyhmyys tiivistyy kun uusissa autoissa on niin paljon erilaisia turhia hilavitkuttimia joista ei tavallinen käyttäjä saa selvää eivätkä ymmärrä miten ne toimii saati tiedä edes olemassaolosta.

    • Anonyymi

      En tiedä mistä puhut. Minulla palaa aina takavalot, vaikka auto on uusi.

      • Anonyymi

        Niin, ainakin Renault ilmoitti viimeisimmän Meganen tullessa markkinoille, että siihen on muotoilija suunnitellut ulkonäköä parantavat takavalot, jotka palavat siksi aina auton käydessä.


    • Anonyymi

      Oletko ihan itse tarkistanut?

    • Anonyymi

      Minulla palaa takavalot silloin kuin auto niin päättää esim tunnelissa ja tietysti hämärällä ja pimeällä. Sammuneena ovat kirkkaalla. Ei ongelmaa.

    • Anonyymi

      Ongelma on siinä joka minullakin oli kun vaihtui auto uudempaan.
      En mä edes tiedä missä valoasennossa mitäkin valoja palaa, jos valot ei pala niin ei ne sitten pala. Kyllä edessä palaa valot aina. Mulle on muutamat autot väläytelly takana valoja, ajattelin heti että ahaa siis tää on niitä autoja missä takavalot ei toimi? No sitten katsoin parkissa niin palaahan ne takavalot, tarkistin toisenakin päivänä niin kyllä ne palaa. Sammuuko ne sitten joskus jossain valaistuksessa niin en tiedä vielä. Olen pitänyt valokatkaisijaa viiksessä auto asennossa.

      • Anonyymi

        Auton käyttöohjekirja kertoo miten valot toimii. Usein se löytyy auton medianäytöltä tai netistä jos ei ole hanskalokerossa.
        Kuljettaja on vastuussa valojen oikeasta käytöstä.
        Valoisalla säällä ei tarvitse takavaloja käyttää, mutta pimeällä ja sateella ja sumussa pitä käyttää vaikka olisi valoisaa.


    • Anonyymi

      Miksi etuparkki- ja takavalojen pitäisi palaa aina ja jatkuvasti?

      Minusta on erittäin hyvä keksintö niin autonvalmistajilta kuin lainsäätäjiltä, että käytetään niitä valoja mitä milloinkin tarvitaan.

      Ei yksi auto kesää tee, mutta jos 6 miljoonassa autossa ei pala takavalot turhaan, niin jokainen päissään laskea, kuinka monta Wattia säästetään.
      Ja laskea voi lisää, että kuinka monta litraa polttoainetta säästyy niiden Wattien ansiosta.
      Toki säästyy myös kaasua ja sähköä, riippuen auton käyttämästä energiasta.

      • Anonyymi

        Turvallisuus on tärkeämpi asia kuin Wattit. Itse pidän kaikki valot päällä myös kirkkaalla säällä. En piittaa pätkääkään, vaikka polttoainetta kuluisi hieman enemmän.


      • Anonyymi

        Lasketaampa: Euroinsinööri on kyllä vihreä kaikin puolin. Kaiken lisäksi he ovat jääneet ajastaan jälkeen.

        Takavalona hehkulamppu 5W *2 = 10 W tuottaa valotehon 15 lm/W* 10W = 150 lm
        Takavalona ledlamppu 1W *2 = 2 W tuottaa valotehon 105 lm/W* 2 W = 210 lm

        "Ei yksi auto kesää tee, mutta jos 6 miljoonassa autossa ei pala takavalot turhaan, niin jokainen päissään laskea, kuinka monta Wattia säästetään."
        Uusissa autoissa joita avaus koskee on valot ledeillä.
        Auton ajomäärä Suomessa on noin 20 000km/a = 250h/a

        Hehkulampun kulutus 5 kWh/a. Vastaa noin 0,1 litraa vuodessa
        Ledilampun lulutus 0,5 kWh/a. Vastaa noin 0,01 litraa vuodessa

        Onhan se merkittävä määrä. Säästät siis uudella autolla 2,5 c/vuosi ja 22,5 c/ vuosi vanhalla


    • Niinhän se on mitä laki sanoo. Isot sakot takavalottomille kuskille pimeässä ajettaessa. Omistajan kösikirja kertoo missä asnnossa pitää valokatkaisijan olla. Eli tuo vain todistaa uusien autojen omistajien tyhmyyttä.

      "Kaikki synnymme tietämättöminä, mutta täytyy nähdä paljon vaivaa pysyäkseen tyhmänä." — Benjamin Franklin.




      "Kaikki synnymme tietämättöminä, mutta vaatii suurta laiskuutta pysyäksemme tyhminä".

    • Anonyymi

      On vaan se hankaluus kun päiväajovaloista vaihtaa ajovaloille, että mittaristo himmenee yöasentoon, eikä siitä tahdo saada selvää.

      • Anonyymi

        Miksi et näe mittaristoa ilman valoja? Omassa vanhemmassa autossani ei päivällä edes huomaa että mittaristossa palaa valot. Vasta pimeässä näkee että ne palaa.


    • Anonyymi

      En näe järkeä käyttää mitään valoja päivällä, etenkään takana. Miksi sulla menee jotkut valot tunteisiin kun niillä ei tee mitään valoisan aikaan? Avaa silmäsi niin näet ne autot ihan hyvin.

      • Anonyymi

        Suurin ongelma on siinä että uusissa autoissa valot toimivat automaatilla eikä kuljettaja edes tiedä miten valot toimii. Pahimpaan tilanteeseen jouduin tässä jokunen viikko sitten kun satoi tukevaa tihkua ja moottoritie oli märkä. Vesisumu lensi tuon tihkusateen lisäksi, mutta kun valoa pääsi kuitenkin riittävästi pilviverhon läpi, puolet autoista lykkeli siellä vesipilvessä perät pimeinä. Eikä siellä edessäkään ollut kuin päiväajovalot. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajan pitää itse ymmärtää vaihtaa normaalit ajovalot päälle ja tuo vesisumu oli vieläpä niin runsasta että takasumuvaloakin tarvitsi. Ne muutamat takasumuvaloa käyttäneet autot näkyi paljon kauempaa kuin normaaleilla takavaloilla ajavat. Pimeät autot näkyi vasta lähietäisyydeltä, silti jotkut tuuppasivat sinne sumuun moottoritienopeutta.


      • Anonyymi

        Uusissa autoissa on aina päiväajovalot ja useissa palaa takavalotkin aina, vaikka ei tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ongelma on siinä että uusissa autoissa valot toimivat automaatilla eikä kuljettaja edes tiedä miten valot toimii. Pahimpaan tilanteeseen jouduin tässä jokunen viikko sitten kun satoi tukevaa tihkua ja moottoritie oli märkä. Vesisumu lensi tuon tihkusateen lisäksi, mutta kun valoa pääsi kuitenkin riittävästi pilviverhon läpi, puolet autoista lykkeli siellä vesipilvessä perät pimeinä. Eikä siellä edessäkään ollut kuin päiväajovalot. Tuollaisessa tilanteessa kuljettajan pitää itse ymmärtää vaihtaa normaalit ajovalot päälle ja tuo vesisumu oli vieläpä niin runsasta että takasumuvaloakin tarvitsi. Ne muutamat takasumuvaloa käyttäneet autot näkyi paljon kauempaa kuin normaaleilla takavaloilla ajavat. Pimeät autot näkyi vasta lähietäisyydeltä, silti jotkut tuuppasivat sinne sumuun moottoritienopeutta.

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.

        Minusta taas takavalot pitäisi olla aina päällä, ei mitään poikkeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaristossa on merkkivalot jotka kertoo mitkä valot on päällä milloinkin.
        Harvoin oikeasti on valoisalla niin paha keli, että takavalot pitäisi sytyttää, syynä on puolisokeat kuskit jotka eivät ole tajunneet käydä optikolla.

        Silloin on helpompaa vain laittaa valot päälle joka kerta, jolloin merkkivaloja ei tarvitse tuijotella. Kun takavalot ovat koko ajan päällä niin asiaa tarvitse miettiä. Itse en ainakaan viitsi tehdä turhia säätöjä ajon aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin on helpompaa vain laittaa valot päälle joka kerta, jolloin merkkivaloja ei tarvitse tuijotella. Kun takavalot ovat koko ajan päällä niin asiaa tarvitse miettiä. Itse en ainakaan viitsi tehdä turhia säätöjä ajon aikana.

        Sitä varten merkkivalot on ja valojen säätö tehty helpoksi, kierretään tai painetaan kytkintä. Uusimmissa taitaa takavalot palaa aina ja automaatti sytyttää etuvalot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe