Onko "voittoa tavoittelematon yhdistys" valhe, mitä sen taakse kätkeytyy ?

Anonyymi

Mistä on kyse, kun kaupungin, eli kansalaisten verovaroja, käytetään mainostamalla yhdistyksen olevan "voittoa tavoittelematon", mutta käytännössä yhdistyksellä onkin maksullista toimintaa ja ilmeisesti kaupunki maksaa myös työntekijöiden palkat ja tilojen vuokrat.

Yhdistys mainostaa itseään "voittoa tavoittelemattomana yhdistyksenä, joka on avoin kaikille, tervetuloa jne" , mutta käytännössä siellä istuukin sisäpiiri, hoitelemassa omia bisneksiään ja muita yhdistyksen ulkopuolisia töitään ja tehtäviään, omia yksityisiä uriaan, vaikka verojenmaksajille tiedotetaan "voiton tavoittelemattomuudesta".

Se tervetulotoivotus tarkoittaa, että juot kahvin, olet hiljaa, tai samaa mieltä, poliittisessti värittyneitä, selkeän äärioikeistolaisia mielipiteitä ja näkemyksiä toistelevan sisäpiirin kanssa, kirjoitat nimen käyntitilastoihin ja häivyt.

Eri mieltä olevia karsastetaan ja oman mielipiteen sanominen, johtaa hyökkäyksiin, joille keksimällä keksitään syy tai tekosyy, eli halutaan osoittaa / käyttää valtaa, kontrolloida ja savustaa pois ihmiset, jotka eivät tyydy pelkästään kulissien ylläpitoon, vaan haluavat enemmän tietoa, vastinetta ja selvityksiä siitä, mihin verovaroja / kaupungin eli kansalaisten rahoja käytetään. Selitykseksi ei riitä, se pieni sisäpiiri, siellä kahvipöydän ääressä, kyllä pitää olla lihaa luiden ympärille ja tarkempaa tietoa.

2

2035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Merkitsevintä ei ole "voittoa tavoittelematon" vaan "yleishyödyllinen" jos ajatellaan verotuksen kannalta. Yleishyödyllisen yhdistyksen tulee olla avoin kaikille yhdistyksen tavoitteet hyväksyville, jäsenmaksun maksaville.

      Päätöksenteko yhdistyksessä tapahtuu sitten jäsenten kesken, demokratian sääntöjen mukaisesti. Jos virheitä eli sääntöjen tai lain rikkeitä tulee, ne ratkotaan oikeudessa tarvittaessa. Eri mieltä oleminen ei vielä riitä, silloin oikeassa on enemmistö tai määräenemmistö.

      Voitto ja jäsenille tuleva hyöty voi olla muutakin kuin suoraa rahaa. Siihen voi verottaja puuttua, ja kantelu, oikeuteen haastanminen tai vinkin antaminen on aina mahdollista ja jopa suotavaa. Tyhmyyttä tai huonoa hallintoa ei viranomainen arvioi, niin kauan kuin lakia ja sääntöjä tai hyviä tapoja ei rikota.

      Näyttöä kannattaa kerätä ja jos rikkeitä on, niin... Toimittajatkin voivat kiinnostua uutisvinkistä.

      Suomessa on tavattoman paljon henkilökohtaista etua vaalivia yhdistyksiä ja lisää tulee, jos kirjanpitoa helpotetaan. Poliitikot pelkäävät käynnistää tarkastuksia, kun omakin pesä haisee. Tiedän takavuosilta ihan lähipiiristä, kuinka poliittisilla opintopiireillä rahastettiin paperilla isot rahat, vaikka ne eivät koskaan kokoontuneetkaan.

    • Anonyymi

      Näitä "voittoa tavoittelemattomia ja yleishyödyllisiä yhdistyksiä" olisi syytä alkaa tutkia verottajan toimesta. Ne rahoitetaan yhteiskunnan varoin eli kaupungit, kunnat ja seurakunnat ym. antavat toimintaan rahat. Jos yhdistys palkkaa työntekijöitä, työvoimatoimisto maksaa työntekijöiden palkat. Yhdistyksellä ei siis ole mitään itse maksettavia kuluja, vaikka tuloja voi olla paljonkin.

      Monissa niissä on huomattavaa liiketoimintaa esim. kahvila/ruokala, käsityömyyntiä, erilaisia tempauksia missä kerätään rahaa, mistä tulee vuosittain kymmeniä tuhansia euroja verotonta tuloa, eivätkä ne maksa niistä mitään veroja. Eikö voitollisesta liiketoiminnasta tule maksaa myös vero, vaikka se toimii yhdistyksen nimissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe