Hussen 445 saha ei käynnisty

Anonyymi

Moi,

Eli, tapahtui seuraavaa. Olin muutaman hetken kerennyt polttopuita sahailemaan ja päätin pitää tauon.
Sahan sammutin normaalisti sammutinnapista.
Tauon jälkeen saha ei enää inahtanutkaan. Hommat loppui siihen ja kotio sahaa tutkimaan.

Ensimmäisenä uusi tulppa kiinni. Samalla tarkistin, että tulppa lyö myös kipinää. Ilmanputsarin olinkin juuri muutama päivä aikasemmin putsannut.
Ei vaikutusta.
Tämän jälkeen tulpan reiästä tilkka bensaa, tulppa kiinni ja nykimään.
Ei edes lupaa.

Tämän jälkeen on kokeiltu vaikka mitä, mm:
- stop kytkin ja johdot mitattu ja tarkastettu
- kaasari purettu putsattu ja tarkastettu
- bensat vaihdettu
- puola putsattu ja säädetty mangneetoa lähemmäksi, käyntikortti välissä n. 0,3mm
- pakoputki purettu ja putsattu
- pakokanavan kautta mäntä ja männänrengas tarkastettu, männässä ei viiltoja, rengas joustava, joten mielestäni ei kiinnileikannut
- puristuspaineet mitattu, oli reilu 9baaria
- kokeilin jopa, että käyttämäni bensa on vielä helposti syttyvää. Koneessa on käytetty uudesta asti pelkästään pienkonebensaa
- tulppa poistettu, kone ympäri ja vedelty narusta, jos vaikka olis tulvinut

Eli kipinä tulee, puristuksia on, bensaa saa (tulppa kastuu, kun yrittää rykiä käyntiin), mutta ei vaan käynnisty. Saha ei ole kuin 3 vuotta vanha ja hyvin pidetty. Harvakseltaan käytetty.

Onko kellään ideoita mistä lähtis vianhakua jatkamaan? Mangneettoa en irrottanut, mutta en usko, että kiila olisi hajonnut ja ajoitus mennyt pieleen. Toinen vaihtoehto olisi, että kipinä ei ole riittävä ja vika onkin puolassa. 3 eri tulppaa kokeillut, joten niissä ei vika ole.

T. Saha kuusen...

7

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Google on todnäk paras paikka jatkaa vianhakua !

• Anonyymi

Google on jo kahlattu läpi. Samoten juutuuppi. Ei löydy apuja... ajattelin, jos täällä sattuisi pyörimään joku joka noista jotakin tietääkin. Sellanen kaveri saattaisi osata antaa ehkä vinkin, jolla vika selviäisi.

AP

• Anonyymi

Sen verran vielä vianhakuun lisää, että kokeilin vielä sumuttaa starttipraytä kaasariin sekä toisella kerralla vielä suoraan tulpareiästä sisään.
      Ei inaustakaan.
      Otin myös puolan irti ja mittasin sen.
      Ensiöpuoli 52,1kohm
      Toisin 1,6kohm

Harmi vaan kun en tiedä mitä ne pitäisi olla. Rapakon takaisilla näyttää videoissa olevan samat arvot tyyliin ensiö 8 toisio 4... tai jotain... yksikin kaveri mittasi tuon 4 toisiopuolelta ja totesi, että on vähän huono. En vaan tiedä onko pienempi arvo parempi vai huonompi...

T. Saha kuuseen...

• Anonyymi

Kone märkä. Kuivaa ja yritä uudestaan.

• Anonyymi

Olen käyttänyt husseissa ja kaikissa muissakin moottoreissa monitraa. Koskaan ei ole mikään hajonnut. Ei ole tarvinnut edes bensaa lisätä tai teriä teroittaa.

• Anonyymi

Itse itseäni korjaten. Kattelin muutaman rapakon takaisen youtuubbi videon, jotka kertoivat puolan mittaamisesta. Niissä kerrottiin, että ensiöpuoli oli aina tyyliin 2-8ohmia ja toisiopuoli 1,5-5kilo-ohmia.

Olin siis kuullut väärin ensimmäisellä kerralla ja ensiö pitää tosiaan olla ohmeja, ei kilo-ohmeja.

Omani näyttää ensiöpuolelta sen 52 kilo-ohmia ja toisiopuolelta sen 1,6 kilo-ohmia. Näin ollen tulin tulokseen, että ensiöpuoli on rikki ja ei muuta kuin uusi puola tilaukseen.

Vaihdan sen ja tulen kertomaan miten kävi.

T. Saha kuuseen...

• Anonyymi

Noniin.
      Nyt on uusi puola saatu. Mittasin sen ja sain tulokseksi täsmälleen samat lukemat kuin vanhassa. Laitoin kuitenkin uuden puolan paikoilleen ja kappas, kone hörähti käyntiin kolmannella vedolla ja käy niinkuin ennenkin.

Ilmeisesti vanhassa puolassa on jotakin kosketushäikkää tms, koska sillä ei toiminut.

Joka tapauksessa hyvä juttu.

Ei muuta ku saha käteen ja kuusi pölleiksi...

T. Sahan kuusesta takaisin hakenut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7790
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4494
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3737
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3098
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2642
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2576
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2276
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2049
    Aihe