Vieraanvaraisuutta

oma ehjä muki mukaan

Liekö kenelläkään yhtä harmittavan itaria tuttavia, mitä itselläni :-(

Koitti jokakeväinen visiitin aika ko. pariskunnan komeaan kotiin (suuri omakotitalo).

Kaunis kukkapuska kainalossani, niinkuin tapanani on ollut heille viedä, minut vastaanotti variksenpeljättimen näköinen pariskunta. Muijalla hapsuuntunut, uloskasvanut permanentattu pää, naaman iho hilseilee, posket punottavat couperosasta ja päällä jokin hirveä säkki. Äijällä konjakin pöhistämä naama, risainen t-paita, verkkareiden persuus roikkuu polvitaipeissa.

- No, niin, tervetuloa vaan, kiitos, kiitos. Kengät pois ja sipsutellen silkkimatoilla uusia tyylihuonekaluja ihailemaan.

-Ja olipa rouva löytänyt vanhaa hopeata kerma-sokerikon kauniilla hopealautasella ja hintakin oli vain 12000 mummonmarkkaa, huutokaupasta niinikään kaunis taulukin, todella löytö 45000 mummonmarkkaa jne.
Todellisia löytöjä rouva oli tehnyt monen monta sitten viime visiitin.

-Herra siinä naukkaa pienet konjakit ja pianolla viihdyttää, musiikkimiehiä kun on. Ja myöhemmin vielä säkkijärvenpolkkaa haitarilla vetasee, ettei sormet jäykisty.

-On kuulemma käyty Aasian matkalla 2 kk ja tehty tosi hienoja löytöjä: kullattuja potteja vitriinien -jo ennestään täyteen ahdettujen- päälle koristeeksi. Kaikkea ei saatu laukkuihin ahdettua vaan kontillinen roinaa lähetettiin rahtina.

-Jaha, kahvin aika. Kuivauskaapista rouva otti reunastaan kolhiintuneen mukin ja melkein haljenneen halpahallin leipälautasen eteeni, jolle voin yhden voileipä- ja Mariekeksin sitten asettaa ja kaadoin sinistä maitoa purkista suoraan mukiini. Sokeripussin, missä näytti olevan sulaneessa sokerissa oleva lusikka pystyssä, hän lonttasi pöytään. -Sokeria, ei kiitos.

-Pitäisi mennä kampaajalle, mutta naapurissa asuva, kotikampaamoa pitävä rouva on korottanut hintoja taivaisiin: leikkaus ja permanentti maksavat 45 euroa! Jaa, tiedänkö minä ketään, joka tekisi halvalla permanentteja? Ai jaa, Viroonkos olisi mentävä, hinnat nousseet sielläkin.

-Niin, tulee uusi silkkimatto Intiasta, tytär saa tuon vanhan. Eihän se maksanut kuin 50000 mummonmarkkaa, todella edullinen.

-Lisää kahvia, kiitos kyllä, on niin kuivaa tuo voileipäkeksi. Isä vainaa kutsui niitä koirankekseiksi, kun ovat niin mauttomia ja kitalakeentarttuvia.
-No, edullisia ovat ja tarjouksesta sai 29 sentillä koko paketin.

Ja sillätavalla iltapäivä kului rattoisasti... heidän omaisuuttaan ihaillen... vatsa kylläisenä tarjouskahvista ja tarjousvoileipäkeksistä (liekö Mariekeksi ollut normaalihintainen, ei tullut kysyttyä)... näiden eläköityneiden, entisien yrittäjien ylellisen kauniissa kodissa.

Vastakkainasettelu ei ole keksittyä tässä jutussani, vaan totista totta. Itkeä vai nauraako, mutta itselläni olo on ahdistunut seuraavat päivät, niin kovia koitoksia nämä visiitit ovat. Rouvan kanssa olemme vanhoja ystäviä ja siksi yhä heillä kyläilen.

Tuleepa mieleen lady of the house, Mrs Bucket (lausutaan pukee)ja naapurin naisparka. Mrs Bucket sentään tarjoaa teet ehjästä kupista.

7

635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hehhehheh

En ole nauranut näin makeasti pitkiin aikoihin!

• Pirre*

ne muuten niitä tauluja ostelisi..:)

• ja aurinkoa

Kannatti jakaa kokemus, mun päivä ainakin piristyi. Käy vähän useammin ja kertoile taas tajouksista. Eihän tuollaisesta nyt ahdistua voi, lähinnä lisätä kokemuspussiin.

• oma ehjä muki mukaan

kirjoitukseeni: itse olen entinen yrittäjä ja leski. En halua mollata yrittäjyyttä, jokainen sitä alaa voi kokeilla... onnistua/tai ei.

• toisilla voi

"nousta päähän" ? Pissiäkö lienee, vai jotakin miedompaa...
        Joka tapauksessa ei kai me naiset olla kateita toisillemme, eihän...Hienoltahan tuo kuulosti kyllä...

• mutta varmaan totta

Muistelepa entisiä käyntejäsi tuolla yltäkylläisyyden huvimajassa, ja anna meidän viih-
      tyä useamminkin hersyvien totuusaioiden parissa.
      Mulla itselläni on sukulainen, just samanlainen materialialisti,jonka pakkopullaa täytyy joskus käydä ihailemassa!Pari päivää ennen heidän ehdottamaansa audienssia saan jo paniikkikohtauksia,hiki virtaa ja v....taa,kun ei
      voi millään kutsusta kieltäytyä,koska kyseessä
      ainut elossa oleva naispuoleinen serkku.Materian myötä on kohtalona ihailla puutarhaa (itse olen allerginen kaikille kukkiville kukille),joka loistaa keväällä kaikessa väriloistossaan.Ja kehuahan täytyy, vaikka en itse olekaan puutarhanhoito-osaaja.Saan jopa silkkikukatkin kuolemaan,kastelenko liikaa(heh,heh).Mikä helpotus kun visiitti on tehty,olen erittäin huojentuneena aina seuraavaan vierailuun.Kyllä mullekin on törkätty risainen kuppipari nokan alle,saatasanoilla että paremmat kupit otetaan esille pöytään,kun oikeita vieraita tulee.Enhän minä ole kuin se ainut serkkutyttö.Joten en varmaan ole se parempi vieras.Mutta kaikkea hyvää
      materian keräilijöille, jotka jaksatte päivästä toiseen kiillottaa arvoporsliinejanne.Minä haluan viettää kuitenkin LAATUAIKAA ukkoni kanssa, eikä siihen kuulu pöytähopeiden kiillotus!

• Onpa sinulla mielenkiintoisia ystäviä, melkein kadehdin.

Mielestäni on aina kiehtovaa törmätä "toisenlaisia" arvoja edustaviin ihmisiin.

Useimmiten tilaisuuden tullen ryhdyn pelaamaan roolipeliä ja yllytän heitä kertomaan lisää.
      Nykyisin vanhemmiten tosin yllätän itsenikin joskus suorilla rehellisillä kysymyksilläni.
      Esim.: "Pidätkö kaikkea tuota tavaraa niin arvokkaana, että olet valmis tinkimään kaikesta muusta?"
      "Eikö sinulla ole varaa nauttia edes herkullisista konditoriatuotteita?"
      "Oletko ihan tosissasi, ettet voisi nauttia rahoistasi myös tuhlaamalla itseesi ja maksaa yrittäjälle kunnon palkan? Etkö sinä ole arvokas? Mikset voisi mennä tuohon ensimmäisen luokan kampaamoon ja nauttia miettimättä mitä se maksaa?"

Olen huomannut, että ystävieni joukossa on myös masokisteja, jotka suorastaan yllyttävät kyseenalaistamaan arvojaan. - Ja joskus alkavat itsekin pohdiskella niitä. Voimme tietysti nauraa yhdessä myös omille omituisille arvoilleni ja kummallisille säästökohteilleni.

Tekee mieleni yllyttää sinuakin kokeilemaan. ;)
      Kerrothan taas seuraavasta vierailustasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      465
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      192
      464
    Aihe