uusien kirjastojen suunnittelu kertoo sen puolesta, mitä rikkailla arkkitehdeilla on ja muilla ei ole
luomus on oman näköisensä
en sanoisi, että palvelee ihan täydellisesti kansan tarpeitakaan
kansalla tarkoitan köyhiä tavallisia ihmisiä
lisänä se että uusi kirjasto ei ole asettunut aloilleen
jokaisella on tietokone, niin uudet kirjastot ehkä eivät tietokoneita tarvitse liian suuria turhia määriä tai paikkoja joissa voi olla tietsikällä individuaalisesti
usein ajatellaan aika paljon lapsia, heidän tarpeitaan, että tiloissa on paljon lapsille tarkoitettuja
ja
EI YHTÄÄN TOISIA IKÄHAARUKKOJA
eläkeläisiä, miten kummaa myöntää, ei ajatella tarpeeksi
naisten tarpeita ei ajatella liikaa, mutta jonkun verran ja heitä palvellaan miehiä paremmin
mutta kun naisilla tarpeet ovat sika-isoja, niin heitä väsyy palvelemaan
sen sijaan työssä käyvä duunari mies ei ole kovin haluttu kirjastossa
keski-ikäinen mies ei ole kirjaston lellikki ja miehen oikeudet, tuntuu, häviävät jonnekin naisten ja lasten tarpeiden tyydyttämiseen
ehkä eduskunnassa koko ajan ollaan huolissaan lapsista
huolissaan ollaan kasvavasti, koska vallassa on naisia, jotka ajattelevat lapsia eikä sotaa
toisaalta ei valtio ota järkeviä päätöksiä lasten suojelemiseksi, mutta keksii lisää paskaa kuin vanki, joka saa syntymäpäiväksi lisäkakkua, koska on vanki
mitä lapset tarvitsevat, siitä ei todellakaan kukaan ole kiinnostunut
ei edes oma rakas äitinsä, jolla on kaksi korkeakoulututkintoa ja ei yhtään rakkautta, puhumattakaan jostakin eduskunnan naiskiinteistöstä, että tietäisivät mikä on lapsille oikein
sosiaalisuus on yleinen pyrkimys, mutta tuohon konseptiin tavallinen, keskiikäinen, sinkku, tupakoiva mies ei ole sopiva ilmestys
naiset hylkivät sellaisen
miehelle pitää olla oma tilansa, jota on verotettu kovalla kädellä pois
kun ei ole omaa tilaa, silloin mies astuu vieraan pennun päälle kaiken keskellä
tai pieraisee jonkun äidin patamustaksi
Rikkaat luomassa siis tiloja omia tarpeitaan katsoen varten, eikä köyhiä ajatella, heidän kantiltaan ei toimita. Palvelut jää saamatta.
Ikäryhmä vaille palveluja
2
94
Vastaukset
- Anonyymi
Kirjastot ja kaikki muutkin hyvinvointipalvelut on tarkoitettu hyvin toimeentuleville, hyvinvoiville kuntalaisille. Kirjastojen työntekijät pyrkivät parhaansa mukaan väheksyvällä ja ylimielisellä käytöksellään karsimaan kirjastoista sellaiset asiakkaat, jotka eivät sovi heidän omaan viitekehykseensä. Tervetuloa itsepalvelukirjastot!
- Anonyymi
Ylen nettisivuilla on päivitelty sitä miten Kemin kirjastosta on henkilökunta vähentynyt reilut 30 prosenttia. Muualla maassa keskimäärin henkilökunta kirjastoista kuuluu vähenneen vain 6 prosenttia.
Joku vielä kehtasi kirjoittaa, että niillä kirjaston työntekijöitten palkoilla ei tule toimeen. Miten ihmeessä sitten voivat tulla toimeen ihmiset, joilla ei ole mitään työtä! Heidän ei vissiin kuulukaan tulla toimeen?
Mitä työtä siellä kirjastoissa oikein tehdään? Siirrellään kirjoja paikasta toiseen. Ja mistä niissä kirjoissa kerrotaan? Rakkaudesta ja murhista ja muista seikkailuista = todellisuuspakoa. On kirjastoissa tietysti asiapitoista kirjallisuuttakin, mutta enimmäkseen varmaan lainataan juuri sitä todellisuuspakoa. Sitäkö halutaan ylläpitää? Menkääpä itseenne.
Joissakin kaunokirjallisissa teoksissa kerrotaan köyhemmän kansan halusta nousta taistelemaan olemassaolonsa ja oikeuksiensa puolesta. Tällaiset kirjat ovat nykyään harvinaisempia. Enimmäkseen kaunokirjallisuudessa kuvataan kivoja asioita, joita tapahtuu ihmisille, jotka tulevat hyvin toimeen palkallaan. Tämä ei olekaan sikäli todellisuuspakoa, että kirjastot on oikeastaan tarkoitettu hyvin toimeentulevien jaksamista varten. Ei sinne haluta syrjäytyneitä ja muuten huonompiosaisia. Kirjastojen palvelut ovat katetta hyvintoimeentulevilta kerätyille verorahoille ja ne verorahat suunnataan niille hyvintoimeentuleville.
Kirjastojen lakisääteiset velvollisuudet on määritelty jollain lailla kirjastolaissa. Kirjastolain tavoite on määritelty seuraavasti:
"Tämän lain tavoitteena on edistää:
1) väestön yhdenvertaisia mahdollisuuksia sivistykseen ja kulttuuriin;
2) tiedon saatavuutta ja käyttöä;
3) lukemiskulttuuria ja monipuolista lukutaitoa;
4) mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen;
5) aktiivista kansalaisuutta, demokratiaa ja sananvapautta.
Tavoitteen toteuttamisessa lähtökohtina ovat yhteisöllisyys, moniarvoisuus ja kulttuurinen moninaisuus." (Laki yleisistä kirjastoista 2 §)
Mitä harmoonista tekstiä! Kukkaiskieltä! Kuin kirjaston työntekijän kirjoittamaa fiktiota.
Tarkasteltaessa yhdenvertaisuuden toteutumista ei pitäisi tuijottaa siihen, miten paljon kirjastoissa on henkilökuntaa ja miten motivoituneita he ovat (tuleeko palkalla toimeen). Yhdenvertaisuuden tulisi nähdäkseni tarkoittaa sitä, että jokaisella asiakkaalla on riippumatta olemuksestaan oikeus käyttää kirjaston palveluita siinä missä muillakin. Ainakaan kirjaston henkilökunnan ei tulisi tätä oikeutta omin lupineen ja omien mieltymyksiensä perusteella kaventaa. Minulla on kokemusta niin paskasta palvelusta kirjastoissa, että sellaiselle henkilökunnalle antaisin itse potkut välittömästi ja kyselemättä. Mutta he saavat kumminkin istua paikoillaan vuodesta toiseen. Jos valittaa heidän käytöksestään, kirjastonjohtaja vastaa asiaan sen enempää paneutumatta, että meidän henkilökuntamme toimii aivan oikein. Asiakkaan valitukseen vastataan, että kyse täytyy olla väärinkäsityksestä. Asiaa ei aleta selvittää.
Kun kirjastoissa on kyse lukemisesta ja siten lukutaidosta, eikö voitaisi siirtyä pelkästään asiakaslähtöisempään palveluun, jossa asiakas valitsisi lukemansa netistä löytyvästä hakemistosta ja kävisi vain noutamassa valitsemansa kirjat ja lainaisi ne itse automaatilla. Henkilökunnan tehtäväksi jäisi ainoastaan noutaa asiakkaan netissä valitsemat kirjat noutohyllyyn ja lainojen palauduttua henkilökunta veisi ne takaisin säilytykseen. Henkilökohtaisen asioinnin vähentämisellä vältyttäisiin niiltä tilanteilta, joissa henkilökunnan mielestä oudon tai epäilyttävän oloista henkilöä aletaan heti ovella tenttaamaan, että mitäs täältä etsit? Tai aletaan muille asiakkaille puhumaan omia epäilyksiä tietyn asiakkaan suhteen. Ei saa olla niin, että kirjaston asiakkaan pitää kyetä todistamaan tällainen huono kohtelu. Kirjaston johdon tulee puuttua siihen, kun asiakas siitä kertoo. Asiaa ei saa jättää selvittämättä.
Muutoin olen sitä mieltä, että kaikki kirjastot olisi hävitettävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764