Epäilen adhd:ta

Anonyymi

Oon siis tässä pidemmän aikaa päilly AD/HD ta koska oireet sopii niin hyvin siihen. Oon siis 15-vuotias tyttö. Mulla myös tehtii hetki sitte lukihäuril testit kun on ongelmia niihin liityen. Mutta siis ADHD oireota mulla on paljon.
-Mm. vaikee pydyy paikoilla ja yleensä heiluttelen jalko tai kösiä, mulla on muis stressi leluja jota käytän.
-Isoin ja haittaavin oire on se että ajatukset harhailee koko ajan jos ei oo mitään kiinnostavaa. Koulussa lähes kaikissa muissa paitsi terkan tunneilla ajatukset harhailee. Pudän siis terkasta niin siksi varmaa ei harhaile niin paljoa.
- En pysty YHTÄÄN keskittyyn kun koko ajan ajatukset harhailee, tai tulee jotain melua tai muuta johon kiinnitän huomioni.
- Jos luokassa on hiljaista mutta vaikka esim joku vesipytki kolisee tai muuta nii sekin jo haittaa ajatustani.
- En pysty lukemaan lähes yhtään ajatuksella.
- sekotan helposti vasemman ja oikean
- sitten oon helposti myöhässä joka paikassa
- unohdan mitä olin sanomassa tai tekemässä jos mut keskeytetään
- puhun paljon ja välillä jos olen sanomassa jostai asiasta yhtäkkiä aihe muutuu toiseen ja unohdan alkuperäisen asian.
- en halua aloitaa mitää mistä en tykkää kuten lukemista kokeeseen ja kouluprojekteja. Jätän ne aina viime tinkaan.
- pystyn keskittymään aika hyvin kahdestaan tai pienissä ryhmissä, mutta isoissa ryhmissä eli yli 5 keskittyminen menee todella huonoksi.
-huonot numerot
- vaikeimat aineet ovat kielet ja kemia/fysiikka koska se on inhokki aineeni koska se on hirvittävän tylsöä.

Saitte varmaan jo idean että oireita on paljon enkö kaikkea jaksa luetella.

Oireet on ollut pienestä lapsesta saaka. Ja OIKEASTI olin hirveän vaikea lapdi, mutta ihmettelen etten ikinö ole ollun adhd testrissä. Mutta olen aina ollu ujo uusien ihmisten seurassa ja silloin myös hiljainen.

Pienenä aloitin koulun erityiskoulussa, jossa oli 8 lasta. Aloitin koska minulla oli puhevika, eikä puseeta saanut paljoakaan selvää siinä iässä.

Pienenä olen käynyt joissain psykologin jutuissa, mutten adhd testeissä. Minulle diagnosoitiinkin käyttäytymisen ja tunne elämän säätelyn vaikeus.

Olen ollut ala asteella pienryhmä opetuksessa ainakin kielissä koska ne on vaikeimmat.

Mietin että onkl mahdollisa olla adhd, vaikka onki oireita. Äidilleni kun olen sanonut hän on sitä mieltä että jos olisi adhd se oli huomattu jo. Varsinkin kun olen oienenö ollut psykologin kanssa tekemisisä.

Mutta tosiaan kun olin pienenä niin järkyttävän ujo niin en todennäköisesti uskaltanut tehdä psykologin kanssa muuta kuin istua hiljaa paikkallaa. Ja tytöillhän adhd oireet ilmenevät eri lailla ja add on yleisempää.

Sori että tuli näin pitkä toivottavasti joku osaisi vastata.

24

1260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainiin ja oitikin myös sanoa että olen molempikätinen ( kirjoitan vasemmalla mutta jotkut asiat teen oikealla). Nii olen lukenut että molempikätisillö on huomatavasti enemän adhd ta yms. Lukihäiriötä on suvussa ja nehän ovat liitäinnäin sairauksia.

    • Anonyymi

      Kyllähän tuossa on paljon oireita jotka omasta elämästäni tunnistan ja lapsuudesta muistan. Otahan rohkeasti yhteyttä terveydenhoitajaan, vai mikä teillä nykyään kouluissa onkaan, ja kerro ongelmistasi. Hän todennäköisesti osaa auttaa sinua eteenpäin asian kanssa.

      Tosi hienoa, että olet itse ymmärtänyt oireidesi mahdollisen aiheuttajan! Tsemppiä paljon!

    • Anonyymi

      Lisäisin vielä, että lue vaikka aloitusviestissä luettelemasi esimerkit terkkarille tai vastaavalle henkilölle. Minä ainakin olen mennyt vastaavassa tilanteessa lukkoon ja mieleen ei olekaan tullut asioita, jotka aiemmin oli tosi selkeänä mielessä tai sitten kaikki on puskenut mieleen yhtä aikaa.

      • jep toiki on aivan totta mulla ainaki menee aina lukkoon kaikis tilanteis nii suosittelen listaamista sit ku menee terkalle


    • Anonyymi

      Mulla on lievä adhd ja mulla on noita oireita

    • Anonyymi

      Oireesi ei kaikilta osin sovi adhd:n oireisiin. Luulisin sinun potevan sensijaan luulotautia, siihen oireesi sopivat täsmälleen.

      • Anonyymi

        Miltä osin ei sovi


    • Anonyymi

      Hyvin pitkälti kaikilta osin. Tosin hieman vaikea saada selvää, osasta oireistasi, runsaiden kirjoitusvirheiden vuoksi.

    • Anonyymi

      Mä itsekin vuoden verran epäilin itselleni adhd:ta. Mulle on todettu jo oppimisvaikeudet ja olen ollut aina erityisopetuksessa englannista ja matikasta. Adhd liitännäis oireena mulla on todettu puheen viivästyminen. En ole koskaan uskaltanut kertoa kellekään epäillyksistäni adhd suhteen, mut yllättäen olin äitini kanssa koulun palaverissa jossa rehtori ja muut tekivät mulle lähetteen adhd tutkimuksiin ja olin aivan yllättänyt et mun oireet on huomattu ilman et oon sanonu mitään. Itse asiassa palaverista on 2-3vk ja meillä on äitin kanssa kasa adhd papereita täytettävänä ja tutkimus jono on niin pitkä että pääsen vasta aloittamaan kaiken elo-syyskuussa:)

      • Anonyymi

        Itse ajattelin että kun koulu alkaa niin menen terveydenhoitajalle kertomaan epäilykseni. Ja lapsena tosiaan oli paljon ongelmia puheen kanssa. Eka sana tuli 2 vuotiaana ja puhe oli epäselvää 8 vuotiaaseen saakka. Kävin puheterapiassa pari kertaa viikossa. Ja menin erityiskouluun jossa on vain pien luokkia. Ja mulla tosiaan tehtiin noi lukitestit, ja niissä huomattiin paljon vaikeuksia lukemisessa, kirjoittamisessa ja lukemisen ymmärtämisessä. (9.luokan lopussa). Ala asteella mulla on ollu erityis tuki ja tehostettu tuki. Sitä vaan ihmetteken että miten mulle ei oo ikinä tehty adhd tutkimuksia. Kuitenkin vamhoissa puheterapia ja koulupapereissa on mainittu vaikeuksia tarkkaavaisuudessa ja keskittymisessä.

        T: viestiketjun aloittaja


    • Anonyymi

      Itsekin kävin pienenä puheterapiassa samoin siskoni mut hän kävi siksi että olin opettanu sille rumia sanoja:D itsellåni juuri oli tuo edellisessä tekstissäni mainittu puheenviivästyminen, änkytin pienenä ja kävelemään opin ollessani 2-3v. Samoin myös puhumaan. Olin myös pienenä oys fonitrian osastolla viikkoja. Pienenä must ei tiietty olinko vasen vai oikee kätine (en tiiä mistää tuli mielee) oon herkkä myös ja yliajatteleva. Tapaturma altis oon ennen kesää mursin sormeni ja yli 2vk sit sain pois sen homman sormesta kunnes viimeviikolla satutik jalkani pahasti rippileiril enkä pysty kävelee kunnol. Mulla on peruskoulussa hojiks sopimus vai miten se nyt kirjotetaan (en muista). Oon nyt 15v menos ysille tosiaan kävin kahdesti eskarin oppimisvaikeuksieni takia. Opettajat ovat aiemmin kyselleet onko mulla lukihäiriö mut mielestäni kirjoittamises ei oo mitää ongelmaa ja osaan lukea ihan selvästi. Huomaan vain että R kirjaimen lausunta kuulostaa oudolta suussani. Mun kasiluokka oli todella haastava mulla oli normaalia enemmän ongelmii koulus. Numerot oli pelkkää vitosta, 18 rehtorin puhuttelua viime kevään aikana, jälkkää kerty yhden kevään aikana melkeen 10h, tyhmien kohellusteni takia ennen lomaa olin lähellä joutua koulun kanssa oikeuteen… kemiani ei kohtaq hyvin kaikkien aikuisten kanssa eikä kyllä ikäistenikää. Onhan mua kyselty alakoulussa jo tukiluokille mut viihdyn isossa porukassa ja sielä on kaverini. Olin kyllä pienempänä aika hiljainenki mutta keskittymisessä ja tarkkaavaisuudessa on ollut aina ongelmia. Kerran äikän tunnil tehtiin luetun ymmärtämistä joka meni todella huonosti, siin sit olin heilutellu jalkoja ja ope sit ”älä heiluttele niiyä jalkoi” en eka tajunnu et puhu mulle enneku tajusin et heilutin jalkoi ja siit kuulu semmone pieni ääni nohh seuraavaks olin taas tietämättäni heilunut ja ope käski mun seuraavaks ottaa kengät pois ettei kuluis ääntä (en kyl ottanu). Oudointa on se et aina ku puhun puhelimes mul on tapana pyöriä keittiön pöytää ympäri vaikka oon koittanu istua puhelun aikana mut jostain syystä lähden aina liikkeelle. Yritän aina kuunnella tunneilla mut pian huomaan et oon vaa haaveillut, heilutellut jalkoja ja rapannut huuliani ja sorminahkaa. Kokeet teen aina ohjaajan kanssa. Köksän tunneilla ongelmat herää suuresti esiin ku selitetään ohjeet ja kun täytyy aloittaa työnteko oon ihqn paniikissa ja kyselen mitä pitää tehä ja se ruoan aloittaminen on vaikeaa en osaa hahmottaa mistä pitää alottaa ja palautekeskustelussa ope kerto huomanneensa nämä ongelmat. Tarvitsen jatkuvasti lisä ohjeita. Olen myös todella ylivilkas teen kyllä paljon typeriä juttuja välillä tulee loukattua koulussa että vapaa-ajalla muita. Tunneilla olen usein äänessä ja häirikkö. Mulla on ollut aina taipumus myös testata aikuisten hermoja yms. Muistan alakoulussa ollessani että jouduin parisen kertaa välkkätappeluihin oiskoha ollu 5lk. Nyt kasiluokan talvella sain lisää sen verran apua että rehtori laittoi mut säännöllisesti kuraattorille ja tähän asti olen sille kertonut kaiken töppäilyni ja kaikki maholliset asiat. Mut tosiaan palaverissa sain tietää että koulussa epäillään mulle adhd:ta ja niin he sitten jonoon lähettivät. Oon sit lukenu paljon adhd:sta ja kaikki täsmää jotenki nii täydellisesti. Huomaan olevani kokoajan levoton


      Ongelma on vaan se että jos diagnoosi tulee pelkään miten esim kaverini sen ottavat. Oon kyl kertonu parille ystävälle et mut on nyt lähetetty sinne tutkimuksiin ja se oli kyl jännittävää. En tiedä miksi jännitää? Kun kerroin yhdelle hänen vastaus oli ”mut ethän sä kokoajan liiku” olin ihan että mitä vittua?! Tällästen kommenttien saaminen justiinsa pelottaa. Toinen (paraskaverini) oli ihan ymmärtäväinen. Ja kun mulla on semmonen kaveri joka on luokallani et se saattaa välil heittää läppää mielenterveysongelmista yms muista niin hän saattaa välillä olla ”mulla on vrm adhd ku oon niin villi” se on ärsyttäny mua todella paljon. En haluu sille kertoa et oon menos tutkimuksiin koska sen vastaus saattaisi olla ”mullaki saattaa olla” ”onkohan mullaki” yms vastaavaa.

      Sellane teksti sit… 😀 tiiän et mul oli mieles sanoo tähä jotaki viel mut unohdin asian

      • Anonyymi

        Kuulosti kyllä aika paljo samalta ku mun oireet. Mutta nykyään 5 luokasta eteenpäin nulla ei oo ollu opettajien ja rehtorien kaa ongelmii. Mutta pienenä oli ja olin paljon tekemisissä perheneuvola tyyppien kaa yms. Ja sain tukihenkilön ja se on ollu mulla varmaa 6 vuotta. Ikinä opettajat ei oo mitää epäilly mulle adhd ta. Mutta luokanvalvojani peruskoulussa kyllä sanoi useasti ettö mulla on aina niin huono keskittyminen ja huono tuntikäyttäytyminen.

        Luulen että 2 isoinpaa syytä miks kukaa ei oo enne mulle epäilly adhd on se että:
        1. Olin lapsena todella ujo, niin en ollu häirikkö. Ja sit jos oli joku kahden keskustelu jonkun aikuisen kaa nii okin nii ujo etten uskaltanu muuta kuin pydyä paikallaan hiljaa.
        2. Meidän yläasteen luokka oli 22 oppilaan luokka ja se oli erittäin levoton ja villi. Siks kukaan opettaja ei kiinnittäny huomiota vaan muhun kun niin monella muullakin oli ongelmii keskittymisessä ja yliaktiivisuudessa yms. Ainakin 5 tai 6 oli adhd tai muu keskittymis vaikeus diagnosoitu.

        1 ja 2 luokan tosiaan olin siinä 8 hengen luokassa, sitten .siirryin 3 ja 4 luokalle jossa oli yhteensä 30 oppilasta, joten opettajien on vaikee huomata jos yksi oppilas ei pysty keskittymään ja ajatukset harhailee. 5 ja 6 luokalla taisi olla joku 28 oppilasta.

        Ja lisäksi pystyn kyllä keskittymääb suhteellisen hyvin kahden kesken jonkun kanssa.

        Nyt tosiaan olen menossa sote alalle ja meitä tqitaa olla vain 15.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulosti kyllä aika paljo samalta ku mun oireet. Mutta nykyään 5 luokasta eteenpäin nulla ei oo ollu opettajien ja rehtorien kaa ongelmii. Mutta pienenä oli ja olin paljon tekemisissä perheneuvola tyyppien kaa yms. Ja sain tukihenkilön ja se on ollu mulla varmaa 6 vuotta. Ikinä opettajat ei oo mitää epäilly mulle adhd ta. Mutta luokanvalvojani peruskoulussa kyllä sanoi useasti ettö mulla on aina niin huono keskittyminen ja huono tuntikäyttäytyminen.

        Luulen että 2 isoinpaa syytä miks kukaa ei oo enne mulle epäilly adhd on se että:
        1. Olin lapsena todella ujo, niin en ollu häirikkö. Ja sit jos oli joku kahden keskustelu jonkun aikuisen kaa nii okin nii ujo etten uskaltanu muuta kuin pydyä paikallaan hiljaa.
        2. Meidän yläasteen luokka oli 22 oppilaan luokka ja se oli erittäin levoton ja villi. Siks kukaan opettaja ei kiinnittäny huomiota vaan muhun kun niin monella muullakin oli ongelmii keskittymisessä ja yliaktiivisuudessa yms. Ainakin 5 tai 6 oli adhd tai muu keskittymis vaikeus diagnosoitu.

        1 ja 2 luokan tosiaan olin siinä 8 hengen luokassa, sitten .siirryin 3 ja 4 luokalle jossa oli yhteensä 30 oppilasta, joten opettajien on vaikee huomata jos yksi oppilas ei pysty keskittymään ja ajatukset harhailee. 5 ja 6 luokalla taisi olla joku 28 oppilasta.

        Ja lisäksi pystyn kyllä keskittymääb suhteellisen hyvin kahden kesken jonkun kanssa.

        Nyt tosiaan olen menossa sote alalle ja meitä tqitaa olla vain 15.

        T: viestiketjun aloittaja👆


      • Anonyymi kirjoitti:

        T: viestiketjun aloittaja👆

        itsekin kun luin tätä palstaa huomasin että mulla ja sulla on saman kaltasia oireita. Olin itsekin alakoulun alussa tosi ujo mut yhtäkkii must on kasvaessa ruvennut tulee kokoajan rohkeempi ja rohkeempi pikkuhiljaa. Mulle justiinsa tuolla palaverissa sanottii että ku nyt sitä rohkeutta on jo liikaa.

        Ja meil on hyvä luokkahenki vaikka me ollaan levoton luokka tai ainakin mun lisäks kaks tyttö on aika villei ja niiden kaa tulee justiinsa aina hälinäks tunneilla mut ne on mua parempii koulus ja saa kuitenki jtn 6 ylöspäin numeroita lukematta.

        Oon ollu aina meidän luokalta huonoin koulussa. Keskiarvoni oli tänä keväänä 6.4 ja sillon ku tulin yläkouluu nii se oli 7.5 ja alakoulussa luin vielä kokeisiin ja sain niistä lukemalla 6-7 numeroita, mut äikkä mul oli aina alakoulus legit 8-9 mut kasin syksyllä se laski ysistä seiskaan ja mul meni moti eikä kiinnosta enää yrittää se saa vaa mut stressaamaa.

        Oon myös ainoo joka tekee luokasta kokeet ohjaajan kaa pienemmäs tilas just oppimisvaikeuksien ja keskittymisen takia. Puolet viikosta oon matikasta erkal ja puolet omas luokas nii sit ku tuun sinne omaa luokkaa nii suunnillee legit räjähtää koko luokka ku sielä sählään. Oon nyt kyllä vähä ihmetelly et äiti on aina tienny et mul on keskittymisongelmia ja vasta nyt saan lähetteen tutkimuksiin. Sekä oppimisvaikeudet on kai liitännäis ongelma sekä kun on se puheen viivästyminenki ollu nii seki on vielä adhd:n liitännäishäiriö.

        Mulle kerran annettii kielto mennä matikan tunnil sellasee ryhmiksee tekee tehtävii kaikkien kaa mis on kaikkii säkkituolei ja biljardipöytä koska sielä keskityin vaan juttelee kaikille ja tekemään kaikkea muuta ja en ollut saanu koko tunnin aikana yhtäkään tehtävää aikaseks. Se johtui myös siitä ettei mulla ollut kiinnostusta tehä niitä tehtäviä koska en ymmärtäny niistä mitää.

        Olishan se helpotus tietää onko kaiken ongelmien takana adhd, jos ei niin mikä sit?


      • Anonyymi
        kanyyli99 kirjoitti:

        itsekin kun luin tätä palstaa huomasin että mulla ja sulla on saman kaltasia oireita. Olin itsekin alakoulun alussa tosi ujo mut yhtäkkii must on kasvaessa ruvennut tulee kokoajan rohkeempi ja rohkeempi pikkuhiljaa. Mulle justiinsa tuolla palaverissa sanottii että ku nyt sitä rohkeutta on jo liikaa.

        Ja meil on hyvä luokkahenki vaikka me ollaan levoton luokka tai ainakin mun lisäks kaks tyttö on aika villei ja niiden kaa tulee justiinsa aina hälinäks tunneilla mut ne on mua parempii koulus ja saa kuitenki jtn 6 ylöspäin numeroita lukematta.

        Oon ollu aina meidän luokalta huonoin koulussa. Keskiarvoni oli tänä keväänä 6.4 ja sillon ku tulin yläkouluu nii se oli 7.5 ja alakoulussa luin vielä kokeisiin ja sain niistä lukemalla 6-7 numeroita, mut äikkä mul oli aina alakoulus legit 8-9 mut kasin syksyllä se laski ysistä seiskaan ja mul meni moti eikä kiinnosta enää yrittää se saa vaa mut stressaamaa.

        Oon myös ainoo joka tekee luokasta kokeet ohjaajan kaa pienemmäs tilas just oppimisvaikeuksien ja keskittymisen takia. Puolet viikosta oon matikasta erkal ja puolet omas luokas nii sit ku tuun sinne omaa luokkaa nii suunnillee legit räjähtää koko luokka ku sielä sählään. Oon nyt kyllä vähä ihmetelly et äiti on aina tienny et mul on keskittymisongelmia ja vasta nyt saan lähetteen tutkimuksiin. Sekä oppimisvaikeudet on kai liitännäis ongelma sekä kun on se puheen viivästyminenki ollu nii seki on vielä adhd:n liitännäishäiriö.

        Mulle kerran annettii kielto mennä matikan tunnil sellasee ryhmiksee tekee tehtävii kaikkien kaa mis on kaikkii säkkituolei ja biljardipöytä koska sielä keskityin vaan juttelee kaikille ja tekemään kaikkea muuta ja en ollut saanu koko tunnin aikana yhtäkään tehtävää aikaseks. Se johtui myös siitä ettei mulla ollut kiinnostusta tehä niitä tehtäviä koska en ymmärtäny niistä mitää.

        Olishan se helpotus tietää onko kaiken ongelmien takana adhd, jos ei niin mikä sit?

        Itsekun oon käyny 5 luokasta asti aika isoissa kouluissa nii ei oo ollu paljoo mahollisuutta erityisemmi tukeen. Paitsi 1 ja 2 luokalla siellä pien luokassa.

        Mulla äiti on vähän "vihanen" kun nyt vasta huomattiin oppimisvaikeudet. Ja sekin vain sen takia kun samaan aikaan aliin epäillä adhd ja lukihäiril pyysin luoka erityisopettajaa tekeen lukihäiriö testit ja siellä huomattiin.

        On kumminki ollu siin pien luokassa, erityis opetuksessa yms nii ihmettelen vaa että miks mule ek oo ikinä tehty lukitestejä. Niikuin sanoin että mulla oli ala asteella se erityis ja tehostettu tuki, nii kai siihe ois pitäny joku syy keksiä. Puhe selkeni ollessani 8 vuotias, tokalla luokalla, ja edelleen sen jälkee pidetty tukee.

        Kun menen ylä asteelle en saanu enää minkäänlaista tukee. Paitsi 9 luokalla kokeisiin lisäaikaa.

        Onneksi mulla on ollu semi hyvät numerot ylä asteella. Todistuksen ka oli 8.0. Mutta mulla on aika kovat tavotteet tulevaisuuteen nii oon päättäny että toisella asteella opiskelen todella ahkerasti ja nostan numerot vielä paremikdi että päsisin mihin halua. Pelkään silti etten pääsisi.

        Odotan siltä kannalta että koulu alkaa, että pääsen kertomaan epäilyksistäni terkalle. Ja jos hän ottaa tosissaan epäilykseni niin pöäsisin ehkä johonkin tutkimukdiin yms. Eikä siinä tiedä että kuinka kauan menee että saa tietää onko adhd vai ei. Enemmän kuitenkin ehkö veikkaan saattaisi olla add.

        En tykkää elää epötietoisuudessa, jotenki tuntuu epämukavalle kun oot aika varma et sul on se mutta et tiedä. Onneksk adhd lääkkeet on olemassa.

        En onneks pelkää että miten muut reagoi jos saisinki adhd diagnoosi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekun oon käyny 5 luokasta asti aika isoissa kouluissa nii ei oo ollu paljoo mahollisuutta erityisemmi tukeen. Paitsi 1 ja 2 luokalla siellä pien luokassa.

        Mulla äiti on vähän "vihanen" kun nyt vasta huomattiin oppimisvaikeudet. Ja sekin vain sen takia kun samaan aikaan aliin epäillä adhd ja lukihäiril pyysin luoka erityisopettajaa tekeen lukihäiriö testit ja siellä huomattiin.

        On kumminki ollu siin pien luokassa, erityis opetuksessa yms nii ihmettelen vaa että miks mule ek oo ikinä tehty lukitestejä. Niikuin sanoin että mulla oli ala asteella se erityis ja tehostettu tuki, nii kai siihe ois pitäny joku syy keksiä. Puhe selkeni ollessani 8 vuotias, tokalla luokalla, ja edelleen sen jälkee pidetty tukee.

        Kun menen ylä asteelle en saanu enää minkäänlaista tukee. Paitsi 9 luokalla kokeisiin lisäaikaa.

        Onneksi mulla on ollu semi hyvät numerot ylä asteella. Todistuksen ka oli 8.0. Mutta mulla on aika kovat tavotteet tulevaisuuteen nii oon päättäny että toisella asteella opiskelen todella ahkerasti ja nostan numerot vielä paremikdi että päsisin mihin halua. Pelkään silti etten pääsisi.

        Odotan siltä kannalta että koulu alkaa, että pääsen kertomaan epäilyksistäni terkalle. Ja jos hän ottaa tosissaan epäilykseni niin pöäsisin ehkä johonkin tutkimukdiin yms. Eikä siinä tiedä että kuinka kauan menee että saa tietää onko adhd vai ei. Enemmän kuitenkin ehkö veikkaan saattaisi olla add.

        En tykkää elää epötietoisuudessa, jotenki tuntuu epämukavalle kun oot aika varma et sul on se mutta et tiedä. Onneksk adhd lääkkeet on olemassa.

        En onneks pelkää että miten muut reagoi jos saisinki adhd diagnoosi

        Itel on pelko mitä muut sanois:D Ja kuulema on adhd tutkimus prosessi pitkä saattaa mennä jopa kuulema vuosi.

        Mietin vaan pärjäiskö adhd:en kanssa ilman lääkkeitä tai no onhan sitä tähän päivään asti eletty mut ei iha ongelmitta.

        Oon lukenu jostai et jotku adhd lääkkeet aiheuttas painon nousua ja hiustenlähtöä ja oli siinä jtn muutaki mut en muista. En kyllä haluaisi et painoni nousis tai hiuksia lähtisi mulla kun ei ole ihan paksu tukka.

        Millaisetkoha vaikutus erot niillä kaikilla lääke vaihtoehtoilla on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itel on pelko mitä muut sanois:D Ja kuulema on adhd tutkimus prosessi pitkä saattaa mennä jopa kuulema vuosi.

        Mietin vaan pärjäiskö adhd:en kanssa ilman lääkkeitä tai no onhan sitä tähän päivään asti eletty mut ei iha ongelmitta.

        Oon lukenu jostai et jotku adhd lääkkeet aiheuttas painon nousua ja hiustenlähtöä ja oli siinä jtn muutaki mut en muista. En kyllä haluaisi et painoni nousis tai hiuksia lähtisi mulla kun ei ole ihan paksu tukka.

        Millaisetkoha vaikutus erot niillä kaikilla lääke vaihtoehtoilla on?

        Joo otekki oon lukenu et voi olla paljon kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Kuten esim noi mitä mainitsit, ja esim. Unettomuutta ja ahdistudta. Mutta onhan niitä adhd lääkkeitä eri merkkisiä ja voimakkuuksia. Oon myös lukenu että ne jos alottiköyttää niitä lääkkeitä huomais nopeesti kuinka paljon ne auttoi. Ei ollut enää lähes yhtää hälinäö koko aja päässä ja pysty keskittyy ku ajatukset ei harhaillu nii paljon. Mutta kokeilemalla selviäö mikä sopii itselle vai tarviiko ollenkaan.

        Eihän kaikki edes käytä. Ja jos saisikin adhd diagnoosin niin onhan siitä muutakin apua ja hyötyä kuin se että saisi lääkkeet. Kuten mua varmaan ainakin helpottaa tietää että onko se vai ei oo. Nii tietäisi mikä itseä vaivaa vai onko normaalia murrosikää. Ja onhan olemassa kaikkia adhd kuntoutuksia yms. Ja saidi koulussa ja töissä yms tukea kunnolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo otekki oon lukenu et voi olla paljon kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Kuten esim noi mitä mainitsit, ja esim. Unettomuutta ja ahdistudta. Mutta onhan niitä adhd lääkkeitä eri merkkisiä ja voimakkuuksia. Oon myös lukenu että ne jos alottiköyttää niitä lääkkeitä huomais nopeesti kuinka paljon ne auttoi. Ei ollut enää lähes yhtää hälinäö koko aja päässä ja pysty keskittyy ku ajatukset ei harhaillu nii paljon. Mutta kokeilemalla selviäö mikä sopii itselle vai tarviiko ollenkaan.

        Eihän kaikki edes käytä. Ja jos saisikin adhd diagnoosin niin onhan siitä muutakin apua ja hyötyä kuin se että saisi lääkkeet. Kuten mua varmaan ainakin helpottaa tietää että onko se vai ei oo. Nii tietäisi mikä itseä vaivaa vai onko normaalia murrosikää. Ja onhan olemassa kaikkia adhd kuntoutuksia yms. Ja saidi koulussa ja töissä yms tukea kunnolla

        Itsekin olisi vaan helpotus tietää onko adhd vai ei. En olisi varmaan koskaan edes saanut aikaseksi kertoa epäilyksistä ellei muut ois kiinnittäny käytökseeni ja muuhun huomiota. En olisi koskaan legit lähtenyt tutkimuksiin vapaa ehtoisesti vasta kuin aikuisena. Oon ihan tyytyväinen että mun ei tarvinu itse kertoa epäilyksistäni koska en tietäisi mistä aloittaa. Ja justiinsa jos saisin adhd diagnoosin saisin lisää tukea koulunkäyntiin.

        Olen todella käynyt viimeksi tutkimuksissa 10 vuotta sitten justiinsa fonitrian osastolla ja ollu niitä perheneuvoloita ja puheterapiaa yms niin on siitä nii kauan et on jo tarve päivittää tiedot et mikä tilanne nyt on.

        Voi olla kuitenki vähä erilainen tilanne tänäpäivänä kuin 10 vuotta sitten kun kuitenki kasvaa ja kehittyy.

        Mutta se on totta et adhd on vaikea huomata niiltä jotka ovat rauhallisempia ja sen takia se jää usein huomaamatta. Oon myös lukenu jonku kokemukselta että jonkun adhd diagnoosi on tyssänny siihen kun on ollu hyviä numeroita koulussa ja se on mielestäni käsittämätöntä koska on muun muassa adhd pelkällä ylivilkkaudellakin. Ja kyllä adhd ihminen voi olla hyvä koulussa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin olisi vaan helpotus tietää onko adhd vai ei. En olisi varmaan koskaan edes saanut aikaseksi kertoa epäilyksistä ellei muut ois kiinnittäny käytökseeni ja muuhun huomiota. En olisi koskaan legit lähtenyt tutkimuksiin vapaa ehtoisesti vasta kuin aikuisena. Oon ihan tyytyväinen että mun ei tarvinu itse kertoa epäilyksistäni koska en tietäisi mistä aloittaa. Ja justiinsa jos saisin adhd diagnoosin saisin lisää tukea koulunkäyntiin.

        Olen todella käynyt viimeksi tutkimuksissa 10 vuotta sitten justiinsa fonitrian osastolla ja ollu niitä perheneuvoloita ja puheterapiaa yms niin on siitä nii kauan et on jo tarve päivittää tiedot et mikä tilanne nyt on.

        Voi olla kuitenki vähä erilainen tilanne tänäpäivänä kuin 10 vuotta sitten kun kuitenki kasvaa ja kehittyy.

        Mutta se on totta et adhd on vaikea huomata niiltä jotka ovat rauhallisempia ja sen takia se jää usein huomaamatta. Oon myös lukenu jonku kokemukselta että jonkun adhd diagnoosi on tyssänny siihen kun on ollu hyviä numeroita koulussa ja se on mielestäni käsittämätöntä koska on muun muassa adhd pelkällä ylivilkkaudellakin. Ja kyllä adhd ihminen voi olla hyvä koulussa!

        Jep mulla se voi olla ykd dyy miks ei otettais tosissaa. Ja varmaa vöhemmä otetaa tosissan jos kukaan muu ei oo epäilly adhd ta kuin hän itse. Jos opettajat tai jotkut muut ovat huomanneet niit todennäkösesti otetaan enemmän tosissaan koska silloin ei ole voinut itse keksiä oireita.

        Mulla on kumminki semi hyvät numerot 8.0 keskiarvo. Oli yks 10, yks 6, kolme 7, kolme 9 ja loput 8.

        Mutta sen kyllä huomaa numeroissa että mihin aineeseen pystyy keskittyy parhaiten. Omasta mielestä kemia ja fysiikka on todella tylsää, varsinkin kun meiän fyke ope selittää ne mahollisimman tylsästi ja pitkästi. Siks en pysty ollenkaa keskittyy niihi vaik siel tunneil on vaa 10 oppilasta. Fysiikan ja kemian numerot on 5 kokeista.
        Terveystieto taas on omasta mielestö kiinnostaavaa, niin pystyn keskittyyn siihen paremmin. Sain 10 todistukseen. Mutta osaan aika paljon asioita kun olen itse perehtynyt asioihin, vaiknei koulussa edes olisi opetettu. Samoin englanti siitä sain 8 enkö edes lukenut kokeisiin, koska se tukee luonnostaan.

        Ja vielä se että oon huomannu että monilla tytöillä on adhd diagnoosi rehty vasta n. 17 vuoden iässä tai aikuisena. Kun taas pojilla se huomataan jostain syystä helpommin ja usein diagnoosi tehdään jo ala asteella.

        Tytöillä ja pojillahan adhd oireet ilmenevät erilailla, ja tytöillä on enemmä add ja pojilla adhd. Eli just se että vaikka molemmilla olidi keskittymisen kanssa vaikeuksia, pojilla se voi ilmetä niin että pyörii ympäri luokka, häiriköi ja puhuu toisille, ja siksi se huomataan helpommin. Kun taas tytöillä se saattaa ilmetä esim ajatuksen harhailuna, ja vähemmän huomattavina oireina. Esimerkiks, mä en yleensä pyöri ympäri luokkaa. Mutta puhun toisille. Yleensö kylläkin istun hiljaa paikalla, olen ihan omissa ajatuksissa, heilutan jalkaa, leikin kynällä, revin haavoja ja kynsinauhoja yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep mulla se voi olla ykd dyy miks ei otettais tosissaa. Ja varmaa vöhemmä otetaa tosissan jos kukaan muu ei oo epäilly adhd ta kuin hän itse. Jos opettajat tai jotkut muut ovat huomanneet niit todennäkösesti otetaan enemmän tosissaan koska silloin ei ole voinut itse keksiä oireita.

        Mulla on kumminki semi hyvät numerot 8.0 keskiarvo. Oli yks 10, yks 6, kolme 7, kolme 9 ja loput 8.

        Mutta sen kyllä huomaa numeroissa että mihin aineeseen pystyy keskittyy parhaiten. Omasta mielestä kemia ja fysiikka on todella tylsää, varsinkin kun meiän fyke ope selittää ne mahollisimman tylsästi ja pitkästi. Siks en pysty ollenkaa keskittyy niihi vaik siel tunneil on vaa 10 oppilasta. Fysiikan ja kemian numerot on 5 kokeista.
        Terveystieto taas on omasta mielestö kiinnostaavaa, niin pystyn keskittyyn siihen paremmin. Sain 10 todistukseen. Mutta osaan aika paljon asioita kun olen itse perehtynyt asioihin, vaiknei koulussa edes olisi opetettu. Samoin englanti siitä sain 8 enkö edes lukenut kokeisiin, koska se tukee luonnostaan.

        Ja vielä se että oon huomannu että monilla tytöillä on adhd diagnoosi rehty vasta n. 17 vuoden iässä tai aikuisena. Kun taas pojilla se huomataan jostain syystä helpommin ja usein diagnoosi tehdään jo ala asteella.

        Tytöillä ja pojillahan adhd oireet ilmenevät erilailla, ja tytöillä on enemmä add ja pojilla adhd. Eli just se että vaikka molemmilla olidi keskittymisen kanssa vaikeuksia, pojilla se voi ilmetä niin että pyörii ympäri luokka, häiriköi ja puhuu toisille, ja siksi se huomataan helpommin. Kun taas tytöillä se saattaa ilmetä esim ajatuksen harhailuna, ja vähemmän huomattavina oireina. Esimerkiks, mä en yleensä pyöri ympäri luokkaa. Mutta puhun toisille. Yleensö kylläkin istun hiljaa paikalla, olen ihan omissa ajatuksissa, heilutan jalkaa, leikin kynällä, revin haavoja ja kynsinauhoja yms.

        Olen yleensä se häirikkö tunneilla mut välil jos mua vaik esim ärsyttää jokin asia oon vetäytyny omiin oloihini ja ajatukset harhailee ja jos mua paljonki ärsyttää jokin asia niin ajatukseni karkaavat kokoajan miettimään sitä.

        Mut itseni lähetettiin tutkimuksiin juuri levottomuuden takia pääasiassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yleensä se häirikkö tunneilla mut välil jos mua vaik esim ärsyttää jokin asia oon vetäytyny omiin oloihini ja ajatukset harhailee ja jos mua paljonki ärsyttää jokin asia niin ajatukseni karkaavat kokoajan miettimään sitä.

        Mut itseni lähetettiin tutkimuksiin juuri levottomuuden takia pääasiassa

        Joo oon mökin välillä, riippuu vähän tunneista. Esim fysaaikan/kemian ja matikan tunneilla ipettajat antaa tehä melkei mitä tahansa. Kyllähän ne vähö sanoo että puhu hiljempaa yms. Ja riippuu myös istuuko mun lähellä kavereita vai ketä. Ja lisäks matikan tunnilla kaikki puhuu ja huutaa eikö tee oikee tehtävii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo oon mökin välillä, riippuu vähän tunneista. Esim fysaaikan/kemian ja matikan tunneilla ipettajat antaa tehä melkei mitä tahansa. Kyllähän ne vähö sanoo että puhu hiljempaa yms. Ja riippuu myös istuuko mun lähellä kavereita vai ketä. Ja lisäks matikan tunnilla kaikki puhuu ja huutaa eikö tee oikee tehtävii

        Mulla kaikki tunnit on lähes samanlaisii paitsi äikän tunneilla olen aina omissa maailmoissa en ole sen jälkeen sielä kovinkaa paljon halunnut olla äänessä kun opettaja paiskasi lakikirjan nenän eteen. Ja kerran uskonnon tunnilla häiriköin niin että ope siirsi mut istumaan yksin keskelle luokkaa ja ympärilläni sivuilla oli pari pulpettei mis istui muita mut hän laittoi mut sinne keskelle ja tuli itse istumaan taakseni:D Tunnin päätteeksi sain huonoa merkintää.

        Liikkatunnit menee ihan mukavasti liikunnan openi on muutenki luokanvalvojani ja hänen kanssaan tulen erityisen hyvin toimeen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla kaikki tunnit on lähes samanlaisii paitsi äikän tunneilla olen aina omissa maailmoissa en ole sen jälkeen sielä kovinkaa paljon halunnut olla äänessä kun opettaja paiskasi lakikirjan nenän eteen. Ja kerran uskonnon tunnilla häiriköin niin että ope siirsi mut istumaan yksin keskelle luokkaa ja ympärilläni sivuilla oli pari pulpettei mis istui muita mut hän laittoi mut sinne keskelle ja tuli itse istumaan taakseni:D Tunnin päätteeksi sain huonoa merkintää.

        Liikkatunnit menee ihan mukavasti liikunnan openi on muutenki luokanvalvojani ja hänen kanssaan tulen erityisen hyvin toimeen!

        Liikunta tunneilla olen erityisen levoton, mutta niin taitaa olla kaikki. Meillä onneks on aikalailla jokanen opettaja aika mukava eikä ilkeile kellekkää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe