Aion perustaa mielenterveysasioita ajavan aktivistiryhmän, liity mukaan!

Tervetulleita ovat kaikki, jotka kokevat ihmisarvonsa loukatuksi tai haluavat muuten vaan edistää hyvää asiaa, diagnoosilla tai sen puuttumisella ei myöskään ole mitään merkitystä.
Haluan perustaa tällaisen ryhmän, koska mielestäni mielenterveysasioiden hoito on Suomessa ihan päin p******ä. Ihmisiä leimataan, häväistään, pakkolääkitään ja syrjitään. Tämän tietävät kaikki jotka ovat jollain tavalla joutuneet kosketuksiin näiden asioiden kanssa, mutta kukaan ei halua ottaa vastuuta kontolleen, ei terveydenhuolto eikä kukaan muukaan. Siispä meidän täytyy itse tehdä asioille jotain, alkaa puolustaa omia oikeuksiamme! Me olemme ihmisiä siinä missä kaikki muutkin ❤️

Kerron lisää ajatuksistani ja ideoistani, jos/kun saan kootuksi jonkinsortin ryhmän, mutta ajattelin että voisimme pitää ainakin mielenosoituksia, ja tietenkin mahdollisimman suurta äläkkää somessa. Ryhmälle voisi perustaa myös oman sometilin, ja jos meidät huomataan, voisimme tulevaisuudessa suunnitella omaa lakialoitetta. Kiinnostuneet voivat kommentoida alle, ryhmän vakiintuessa voimme siirtyä pois täältä suomi24:stä ja pitää vaikka jonkun miitin 😀

Muistakaa asiallinen keskustelu, ja tiedoksi trolleille yms. että ei kiinnosta hulluksi haukkuminen, kun mulla on siitä ihan lääkärin diagnoosikin 🤓

68

1185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ideasi kuulostaa hienolta ja lupaavalta. Se, mitä sanoit ja toit esille, pitää paikkansa. Mt-potilaiden, tai psyykkisen diagnoosin saaneita kohdellaan Suomessa huonosti ja ala-arvoisesti, leimaavasti ja syrjivästi.

Toivottavasti ideasi ja suunnitelmasi saa myötätuulta purjeisiin ja alleen. Ja mahdollisimman moni kiinnostuu siitä ja lähtee mukaan. Kansalaisadressien, tai aloitteiden tekeminenkin on yksi tapa saada näkyvyyttä ja huomiota. Ja näiden asioiden esilletuomista tarvittaisiin ehdottomasti enemmän tässä yhteiskunnassa.

• Anonyymi
      • Kiitos! On jo korkea aika tuoda nämä epäkohdat ja ihmiskohtalot päivänvaloon, asiat eivät muutu itsestään. Yksikin pelastettu ihminen olisi voitto jo itsessään! Pidetään peukut pystyssä että ryhmä saa jäseniä, ja tärkeä asia tarvitsemansa huomion 👍👍

• Lokeroitu kirjoitti:

Kiitos! On jo korkea aika tuoda nämä epäkohdat ja ihmiskohtalot päivänvaloon, asiat eivät muutu itsestään. Yksikin pelastettu ihminen olisi voitto jo itsessään! Pidetään peukut pystyssä että ryhmä saa jäseniä, ja tärkeä asia tarvitsemansa huomion 👍👍

Omituista muuten, ettei Suomessa tunnu olevan vielä lainkaan samantapaista aktivistiryhmää? En tiedä mitään tahoa joka näitä asioita ajaisi, vaikka kaikille muille asioille tuntuu löytyvän omat aktivistinsa. No, ilmeisesti tämä tulee nyt tarpeeseen!

• Anonyymi
        Lokeroitu kirjoitti:

Omituista muuten, ettei Suomessa tunnu olevan vielä lainkaan samantapaista aktivistiryhmää? En tiedä mitään tahoa joka näitä asioita ajaisi, vaikka kaikille muille asioille tuntuu löytyvän omat aktivistinsa. No, ilmeisesti tämä tulee nyt tarpeeseen!

Onhan näitä välillä ollut että asioita on ajettu jos epäkohtia on sattunut esim
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016033021340408
        Ihmisistä joilla on ollut pitkäkestoisia masennuslääkevieroituksia on kirjoitettu lehdissä ja siitä puhuttu TV:ssäkin. Jotkut on tuoneet tarinoitansa julkisuuteen.
        Mad in Finlandissa on jaettu potilaiden huonoja hoitokokemuksia ja otettu kantaa, organisoitu toimintaa. Heillä on myös FB sivut. Onhan näitä nykyään. Tarpeenmukainen hoito ry, Taho, on olemassa joka siis käsittääkseni on taustavoima tämän Mad in Finlandin taustalla, jolla on siis nettisivut ja FB-sivusto. Mad in Finlandin alkuperäinen emosivusto on Mad in America joka on jo vuosia ajanut asiaa.
        Toisaalta mielestäni näitä potilaiden oikeuksia ajavia tahoja ei ole liikaa.
        Joku varmaan saattaa tietää onko muitakin jotain potilasyhdistyksiä ym jossa tällaisia asioita ajetaan.
        Varmasti olisi paikka ryhmittymälle potiltaita jotka yrittää suoraan tehdä esim poliittista vaikuttamistyötä asioiden muuttamiseksi esim lakialoitteilla.

Itsellänikin mielessä on monenlaisia vaikuttamistapoja miten voisi vaikuttaa.

Ongelmaksi tällaisissa vaikuttamistavoissa näen sen että asiantuntijat ja haittaa saaneet potilaat ei välttämättä juuri kohtaa vaan ovat omissa kuppikunnissaan. Mielestäni on tärkeää että satutettujen potilaiden tarinat pääsisi jotenkin esille.

Mielestäni minkäänlainen vaikuttamistoiminta vaatisi hyvän strategian ja suunnitelman miten vaikuttaa. Ja miettiä mitä asioita haluttaisiin ajaa erityisesti eteenpäin ja mihin keskittyä. Sellaisia henkilöitä jotka olisivat valmiita laittamaan aikaa ja energiaa siihen.
        Nuo aktivistit yrittivät siis tuolla aloitteella saada Skotlannin parlamenttia laittamaan toimeksi siinä asiassa että ihmisiä autetaan paremmin jotka ovat ongelmissa psyykenlääkkeiden lopetusongelmien ja vieroitusoireiden kanssa.

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan näitä välillä ollut että asioita on ajettu jos epäkohtia on sattunut esim
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016033021340408
        Ihmisistä joilla on ollut pitkäkestoisia masennuslääkevieroituksia on kirjoitettu lehdissä ja siitä puhuttu TV:ssäkin. Jotkut on tuoneet tarinoitansa julkisuuteen.
        Mad in Finlandissa on jaettu potilaiden huonoja hoitokokemuksia ja otettu kantaa, organisoitu toimintaa. Heillä on myös FB sivut. Onhan näitä nykyään. Tarpeenmukainen hoito ry, Taho, on olemassa joka siis käsittääkseni on taustavoima tämän Mad in Finlandin taustalla, jolla on siis nettisivut ja FB-sivusto. Mad in Finlandin alkuperäinen emosivusto on Mad in America joka on jo vuosia ajanut asiaa.
        Toisaalta mielestäni näitä potilaiden oikeuksia ajavia tahoja ei ole liikaa.
        Joku varmaan saattaa tietää onko muitakin jotain potilasyhdistyksiä ym jossa tällaisia asioita ajetaan.
        Varmasti olisi paikka ryhmittymälle potiltaita jotka yrittää suoraan tehdä esim poliittista vaikuttamistyötä asioiden muuttamiseksi esim lakialoitteilla.

Itsellänikin mielessä on monenlaisia vaikuttamistapoja miten voisi vaikuttaa.

Ongelmaksi tällaisissa vaikuttamistavoissa näen sen että asiantuntijat ja haittaa saaneet potilaat ei välttämättä juuri kohtaa vaan ovat omissa kuppikunnissaan. Mielestäni on tärkeää että satutettujen potilaiden tarinat pääsisi jotenkin esille.

Mielestäni minkäänlainen vaikuttamistoiminta vaatisi hyvän strategian ja suunnitelman miten vaikuttaa. Ja miettiä mitä asioita haluttaisiin ajaa erityisesti eteenpäin ja mihin keskittyä. Sellaisia henkilöitä jotka olisivat valmiita laittamaan aikaa ja energiaa siihen.
        Nuo aktivistit yrittivät siis tuolla aloitteella saada Skotlannin parlamenttia laittamaan toimeksi siinä asiassa että ihmisiä autetaan paremmin jotka ovat ongelmissa psyykenlääkkeiden lopetusongelmien ja vieroitusoireiden kanssa.

Ai joo, kyllä mä muistankin ton Kupittaan keissin! 😞
        Kumma kyllä, Li Anderssonin jutussa lupailemia parannuksia ei ole juuri näkynyt..

Mua kiinnostaisi tehdä ehkä eniten sellaista suoraa, poliittista vaikuttamista, juurikin lakialotteilla ja muilla vastaavilla. Minkälaisia ideoita sulla on?

Olen samaa mieltä siitä, että näitä tosielämän kauhutarinoita pitäisi näkyä enemmän lehdissä. Voisin vaikka itse kertoa omani, jos mahdollisuus siihen koituisi. Olisin myös valmis laittamaan aikaa ja vaivaa siihen, että toivotut päämäärät saavutetaan.
        Jos saisi tietoonsa sellaisia potilasyhdistyksiä, jotka on samoilla linjoilla, en näkisi yhteistyötäkään mitenkään mahdottomana ajatuksena.

• Anonyymi
        Lokeroitu kirjoitti:

Ai joo, kyllä mä muistankin ton Kupittaan keissin! 😞
        Kumma kyllä, Li Anderssonin jutussa lupailemia parannuksia ei ole juuri näkynyt..

Mua kiinnostaisi tehdä ehkä eniten sellaista suoraa, poliittista vaikuttamista, juurikin lakialotteilla ja muilla vastaavilla. Minkälaisia ideoita sulla on?

Olen samaa mieltä siitä, että näitä tosielämän kauhutarinoita pitäisi näkyä enemmän lehdissä. Voisin vaikka itse kertoa omani, jos mahdollisuus siihen koituisi. Olisin myös valmis laittamaan aikaa ja vaivaa siihen, että toivotut päämäärät saavutetaan.
        Jos saisi tietoonsa sellaisia potilasyhdistyksiä, jotka on samoilla linjoilla, en näkisi yhteistyötäkään mitenkään mahdottomana ajatuksena.

Niin, tuossakin vuosia vanhassa Kupittaaseen liittyneessä jutussa tulee selville, että Li Anderssonillekin on selvää, että hoidossa usein päädytään lääkekeskeisyyteen ja terapiaa ei ole saatavilla riittävästi. Ongelmat tiedostetaan.

Mitä ei tunnuta tässä ottavan huomioon on sen kauaskantoiset mahdollisesti negatiiviset seuraukset ihmisen elämässä, terveydelle, elämänlaadulle, tunne-elämälle, kenties jopa kyvylle olla työelämässä. Tämä ilmeisesti ollaan valmiita hyväksymään?

Psykiatriassa myös rajoitetaan ihmisten perusoikeuksia tietyissä tilanteissa ja näen paljon eettisiä ongelmia medikalisaatiokeskeisen mallin yhdistymisestä tähän pakkovaltaan mitä psykiatria käyttää. Kaikki tuntuu melkein olevan oikwutetrua kun ihminen on sairas ja "hullu".

Itselläni on kokemusta kuin pitkällä aikavälillä lääkkeet alkoi tuhota elämääni. Näitä tarinoita on luettavissa myös tuosta Skotlannin parlamentin aloitteesta. En yksinkertaisesti pystyisikään enää hoitamaan itseäni psykiatrian lääkkeillä ja sen lääkekeskeisellä hoitomallilla vaan koska reagoin lääkkeisiin huonosti nykyään sillä olisi hyvin huonoja seurauksia pitkän aikaa hoitomallissa olleena. Olen nähnyt psykiatriasta myös parempaa puolta kun alettiin tarjota apua mikä ei ole lääkekeskeistä.

Toki itselläkin pääsääntöisesti toiveena olisi poliittisesti vaikuttaa muutoksen kannalta mutta myös tuoda ihmisten tarinoita esille jollain tavalla jotka on tästä hoidosta haittaa saaneet, tuoda systeemin epäkohtia ilmi. Nykyään alustoja tälle olisi paljon missä nostattaa keskustelua ja vuoropuhelua. Potilaiden valinnanvapautta hoidosta pitäisi lisätä. Tukea pitäisi paremmin tulla lääkevieroitukseen ja lääkeharmeissa. Mielestäni vuoropuhelua satutettujen mt potilaiden ja psykiatrian ammattilaisten välillä pitäisi lisätä, tosin en ole varma haluavatko he oikeasti kuulla.

En halua kaikkia ideoitani avata tässä mutta niitä olisi.:)

Tuo on hyvin rohkeaa jos uskaltaisi kertoa tarinansa mediassa. Rispektit esim masennuslääkevieroittautujille jotka on tarinoita julkisesti avanneet.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, tuossakin vuosia vanhassa Kupittaaseen liittyneessä jutussa tulee selville, että Li Anderssonillekin on selvää, että hoidossa usein päädytään lääkekeskeisyyteen ja terapiaa ei ole saatavilla riittävästi. Ongelmat tiedostetaan.

Mitä ei tunnuta tässä ottavan huomioon on sen kauaskantoiset mahdollisesti negatiiviset seuraukset ihmisen elämässä, terveydelle, elämänlaadulle, tunne-elämälle, kenties jopa kyvylle olla työelämässä. Tämä ilmeisesti ollaan valmiita hyväksymään?

Psykiatriassa myös rajoitetaan ihmisten perusoikeuksia tietyissä tilanteissa ja näen paljon eettisiä ongelmia medikalisaatiokeskeisen mallin yhdistymisestä tähän pakkovaltaan mitä psykiatria käyttää. Kaikki tuntuu melkein olevan oikwutetrua kun ihminen on sairas ja "hullu".

Itselläni on kokemusta kuin pitkällä aikavälillä lääkkeet alkoi tuhota elämääni. Näitä tarinoita on luettavissa myös tuosta Skotlannin parlamentin aloitteesta. En yksinkertaisesti pystyisikään enää hoitamaan itseäni psykiatrian lääkkeillä ja sen lääkekeskeisellä hoitomallilla vaan koska reagoin lääkkeisiin huonosti nykyään sillä olisi hyvin huonoja seurauksia pitkän aikaa hoitomallissa olleena. Olen nähnyt psykiatriasta myös parempaa puolta kun alettiin tarjota apua mikä ei ole lääkekeskeistä.

Toki itselläkin pääsääntöisesti toiveena olisi poliittisesti vaikuttaa muutoksen kannalta mutta myös tuoda ihmisten tarinoita esille jollain tavalla jotka on tästä hoidosta haittaa saaneet, tuoda systeemin epäkohtia ilmi. Nykyään alustoja tälle olisi paljon missä nostattaa keskustelua ja vuoropuhelua. Potilaiden valinnanvapautta hoidosta pitäisi lisätä. Tukea pitäisi paremmin tulla lääkevieroitukseen ja lääkeharmeissa. Mielestäni vuoropuhelua satutettujen mt potilaiden ja psykiatrian ammattilaisten välillä pitäisi lisätä, tosin en ole varma haluavatko he oikeasti kuulla.

En halua kaikkia ideoitani avata tässä mutta niitä olisi.:)

Tuo on hyvin rohkeaa jos uskaltaisi kertoa tarinansa mediassa. Rispektit esim masennuslääkevieroittautujille jotka on tarinoita julkisesti avanneet.

En tiedä diagnoosiasi, mutta hyvä jos muut keinot toivat sulle avun 🙂 Mun diagnoosilla lääkkeettömyys ei valitettavasti ole vaihtoehto, vaikka mullekin aiheutuu lääkkeistä paljon haittaa. Itseasiassa harvalla potilaalla on lääkehoidosta kovin mukavia kokemuksia 😔 Olen joskus miettinyt että onkohan lääkärit ihan oikeasti vaan lääkefirmojen talutusnuorissa..

Tuosta hulluksi leimaamisesta on myös kokemusta, ja siitä millaista kohtelua saat kun sut kerran on leimattu.. Omassa tapauksessani sain myös väärän diagnoosin, jota ne ei ole vielä tähänkään päivään mennessä suostuneet korjaamaan, vaikka se on vääräksi todettu.
        Siinä on myös asia johon haluaisin ehdottomasti vaikuttaa, koska mielestäni väärä diagnoosi on hoitovirhe, ja virheelliset tiedot kuuluisi korjata jos potilas itse sitä pyytää. Tässä koko aiheessa on itseasiassa niin paljon kaikkea hämärää ja mätää, että en tiedä mistä koko korjausprosessi pitäisi oikein aloittaa 😀

Mitä tarkoitat alustoilla missä voisi nostattaa keskustelua? Uskon vahvasti että Suomi24 ei ole se vahvin vaihtoehto, se vaan tuli mulla ekana mieleen 😂

• Anonyymi
        Lokeroitu kirjoitti:

En tiedä diagnoosiasi, mutta hyvä jos muut keinot toivat sulle avun 🙂 Mun diagnoosilla lääkkeettömyys ei valitettavasti ole vaihtoehto, vaikka mullekin aiheutuu lääkkeistä paljon haittaa. Itseasiassa harvalla potilaalla on lääkehoidosta kovin mukavia kokemuksia 😔 Olen joskus miettinyt että onkohan lääkärit ihan oikeasti vaan lääkefirmojen talutusnuorissa..

Tuosta hulluksi leimaamisesta on myös kokemusta, ja siitä millaista kohtelua saat kun sut kerran on leimattu.. Omassa tapauksessani sain myös väärän diagnoosin, jota ne ei ole vielä tähänkään päivään mennessä suostuneet korjaamaan, vaikka se on vääräksi todettu.
        Siinä on myös asia johon haluaisin ehdottomasti vaikuttaa, koska mielestäni väärä diagnoosi on hoitovirhe, ja virheelliset tiedot kuuluisi korjata jos potilas itse sitä pyytää. Tässä koko aiheessa on itseasiassa niin paljon kaikkea hämärää ja mätää, että en tiedä mistä koko korjausprosessi pitäisi oikein aloittaa 😀

Mitä tarkoitat alustoilla missä voisi nostattaa keskustelua? Uskon vahvasti että Suomi24 ei ole se vahvin vaihtoehto, se vaan tuli mulla ekana mieleen 😂

Minulla on vastaavia kokemuksia diagnooseista. Häiritsevintä on kun diagnooseja on annettu kärsiessä lääkehaitoista tai vieroituksen aikana lääkkeistä, ja käytännössä tajuaa että ne on niitä mitkä olon on heikentäneet tosi huonoksi ja sitä ei tosiaan ole auttanut että on tungettu lisää lääkkeitä mitkä ei sovi. Joku diagnoosimerkintä on todettu virheelliseksi tai sen paikkaansapitävyydestä on epäilystä ja silti sitä ei meinaa saada pois papereista. Aina kun menee lääkäriin he näkee nämä diagnoosit listalta.

Niin veikkaan että monella etenkin pitkänlinjan potilaalla varsinkin alkaa olla kokemuksia lääkehaitoista.

Tämä Suomi24 ei ole alustana kovin hyvä keskustelun nostattamispaikka, vaikkakin täällä voikin aika helposti ilman tiukkaa moderointia aiheesta keskustella.

• Anonyymi
        Lokeroitu kirjoitti:

Diagnooseista ei nähtävästi myöskään pääse ikinä eroon, siis psykiatrisista diagnooseista.
        Muissa sairauksissa kyllä diagnoosit poistetaan diagnoosilistasta, kun ihminen paranee.
        Eli " kerran hullu on aina hullu ", mutta se on väärin, näistäkin sairauksista voi parantua.
        Silti tuo " leima " seuraa elämän loppuun saakka.

• Anonyymi

Ylen hybridikeskukselta saa myös keittiö spykologeilta diagnooseja verovaroin väkisin.

• Jahas 😀

• Anonyymi

Me Ylessä emme ota minkäänlaista vastuuta

• Anonyymi

Aijaa, tuleeko lyhenteeksi MATT vai joku ihan muu ehkä.

• Anonyymi

itse jouduin kodittomaksi jo neljäs vuosi kaupungin psykologin takia ja sossun takia, joka on valeagentti ja natoleviäjä

• Anonyymi

Olen huomannut, että ihan perusterveydenhuollossakin asioidessa monelta hoitajalta ja lääkäriltä paistaa asenteellisuus läpi, kun näkee potilaan tiedoissa psyykenongelmiin viittaavia merkintöjä.

Aktivistiryhmälle olisi todella kysyntää, koska valtavirran mielenterveysjärjestöt eivät meidän psykiatrian vahingoittamien asiaa aja. Mielenterveysjärjestöjen rahoituskin olisi sitä paitsi hyvä saada läpinäkyvämmäksi. Näin saataisiin paremmin selville, kulkeutuuko niihin jotain kautta lahjoituksina lääketeollisuuden rahaa.

• Olet aivan oikeassa, saman olen huomannut minäkin. Siinäpä on oikeastaan syy miksi nykyään välttelen terveyskeskukseen menemistä ihan viimeiseen asti, niin kamalaa kohtelua ei kukaan ansaitse osakseen.

Uskon että meitä todellakin tarvittaisiin, koska itse ainakin haen tässä paljon isompia tuloksia kuin vain stigman pyyhkimistä, vaikka ihan hyvä tavoitehan sekin on. Enpä muuten yllättyisi jos lääketeollisuuden rahoja menisi lahjoituksina mielenterveysjärjestöille 😅

• Anonyymi

Lääketeollisuus tukee joitakin mt- ja potilasjärjestöjä. Se asenteellisuus voi olla olemassa ihan jo mt systeemissä itsessään.

• Anonyymi kirjoitti:

Lääketeollisuus tukee joitakin mt- ja potilasjärjestöjä. Se asenteellisuus voi olla olemassa ihan jo mt systeemissä itsessään.

Just 🥶 Ei ole helppo tehtävä meilläkään edessä.

• Anonyymi

Tässä muutama mieleeni tullut pointti, mihin aktivismilla voisi yrittää vaikuttaa:

- Jo edelläkin esille tullut valtavirran mt-järjestöjen rahoituksen läpinäkyvyys. Jos mt-järjestö saa rahoitusta lääkeyhtiöiltä esim. lahjoituksina, voisi maallikko hyvin ajatella sen vaarantavan mt-järjestön puolueettomuutta.

- Valtavirran mt-järjestöt ovat itsemurhien ehkäisytyössään aivan hiljaa akatisiasta, jota psyykenlääkkeiden käyttö ja vieroitus niistä voi aiheuttaa. Akatisia kun tunnetusti lisää itsemurhavaaraa.

- Akatisia-tietoisuuden lisääminen. Esim. MISSD:n tuottamat englanninkieliset infomateriaalit voisi kääntää suomeksi, jos antavat siihen luvan.

- Suomalaisissa Käypä hoito -suosituksissa:
      * ei anneta seikkaperäisiä, lääkekohtaisia ohjeita masennuslääkityksen lopettamiseen. Esim. kuinka paljon annosta tulisi kerrallaan vähentää ja milloin. Suositukset ovat nykyään tältä osin ylimalkaisia, eivätkä nähdäkseni vastaa uusinta tieteellistä tutkimusta aiheesta.
      * ei ole käsitelty PSSD:tä, joka on todellinen ilmiö.

- Vieroitusoireita ei tunnisteta (tai tunnusteta) ja ne diagnosoidaan relapsiksi tai uudeksi mielenterveyden häiriöksi. Vaarana on potilaan tilanteen paheneminen entisestään ja hänen joutumisensa monilääkityksi.

Voisiko Suomi olla edes kerrankin edelläkävijämaa hyvässä asiassa niin, että nämä asiat saatettaisiin täällä kuntoon?

• Anonyymi

Huomionarvoinen kysymys on, miksi valtavirran mt-järjestöjen vastuuhenkilöt ja hoitosuositusten laatijat vaikuttavat sulkeneen kokonaan silmänsä ja korvansa em. asioilta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomionarvoinen kysymys on, miksi valtavirran mt-järjestöjen vastuuhenkilöt ja hoitosuositusten laatijat vaikuttavat sulkeneen kokonaan silmänsä ja korvansa em. asioilta?

Vaikuttaa että Mad in Finland yrittää nostattaa tietoisuutta masennuslääkkeiden vieroitusoireista ja turvallisesta vieroituksesta ja uskoisin että asiassa on eteenpäinviejiä. Heillä oli nettiseminaari jonkun aikaa sitten, jossa oli puhumassa aiheen huippututkija Mark Horowitz, joka on ollut mukana kokoamassa RCPsychin (Britannian Royal College of Psychiatristin) hyvää "Stopping Antidepressants"-materiaalia, jossa on konkreettisia ohjeita masennuslääkevieroitukseen. Puhumassa masennuslääkevieroituksesta oli myös MIELI ry:n psykiatri Kristian Wahlbeck.

Mietin kauanko menee että Suomeenkin saataisiin kunnollinen tällainen vieroitusmateriaali ja Käypähoidossa tämä asia otetaan vakavasti niin että tulee konkreettisia vieroitusohjeita. Monenkohan potilaan elämään on tullut vaikeuksia (voi olla täysin vähättelevä ilmaus kuvaamaan mitä ihmiset joutuu käymään läpi) ylinopeilla vieroituksilla ja summamutikassa annetuilla ohjeilla? Kuinka monen potilaan vieroitusoireet on leimattu turhaan relapsiksi kun etenkin jollakin psykiatreilla voi olla ollut käsitys, että vieroitusoireet on tyyliin ihan lyhytkestoisia vain ja sitten kyse on muusta.

Jossain vaiheessa törmäsin mielipidekirjoituksiin aiheesta, esim:
        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006362310.html
        https://www.ts.fi/lukijoilta/4641219
        Mielipidekirjoitukset on yksi hyvä vaikuttamisen väline.

Sellainenkin on kuin Akathisia Alliance, joka nostattaa akatisiasta tietoisuutta MISSD.n lisäksi. Heillä on nettisivut ja heidän jäsenet tekevät sosiaalisessa mediassa kuten Twitterissä aktivismia ja heiltä löytyy myös videoita Youtubesta. Heidän nettisivuillaan tietopaketti akatisiasta on mahdollisuus kääntää eri kielille myös suomeksi google kääntäjällä. Google kääntäjällä käännetty matsku ei tosin ole paras. Tämänkin yhdistyksen kanssa voisi kokeilla tehdä yhteistyötä heidän matskujen suomentamiseksi ynnä muuta vastaavaa.

Tämmöinen monikanavainen somevaikuttaminen olisi yksi mahdollisuus. Somessa on paljon mahdollisuuksia vaikuttaa mutta mielestäni toiminta vaatisi tosiaan vastaavantyyppistä organisoitumista.Somessa englanninkielellä on esimerkiksi hyödynnetty esim hashtagia "prescribedharm" jossa ihmiset jakaa huonoja psyykenlääkekokemuksia. Samaten yhdessä vaiheessa kun joku psykiatri oli väittänyt että psyykenlääkevieroitus kestää vain pari viikkoa valtaosalla Britanniassa lehdessä niin aktivistit perusti hashtagin "morethan2weeks" jossa ihmiset jakoi kokemuksiaan. Hashtageja voi hyödyntää aktivismissa. Tämä oli siis aikaa kun masennuslääkevieroitusta ei otettu vielä samalla vakavuudella.

Somessa ainakin Twitterissä englanninkielellä keskustelua käydään niin että mukana voi olla potilaita ja psykiatrian alan asiantuntijoitakin. Ihmisiä voi tägätä keskusteluihin. Toki monet psykiatrian alan asiantuntijat saattavat jopa hiljentää ihmisiä jos on kyse kritiikistä ja moni haluaa vaan olla omissa kuppikunnissaan. Se voidaan katsoa jonain loukkaavanakin kritiikkinä.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikuttaa että Mad in Finland yrittää nostattaa tietoisuutta masennuslääkkeiden vieroitusoireista ja turvallisesta vieroituksesta ja uskoisin että asiassa on eteenpäinviejiä. Heillä oli nettiseminaari jonkun aikaa sitten, jossa oli puhumassa aiheen huippututkija Mark Horowitz, joka on ollut mukana kokoamassa RCPsychin (Britannian Royal College of Psychiatristin) hyvää "Stopping Antidepressants"-materiaalia, jossa on konkreettisia ohjeita masennuslääkevieroitukseen. Puhumassa masennuslääkevieroituksesta oli myös MIELI ry:n psykiatri Kristian Wahlbeck.

Mietin kauanko menee että Suomeenkin saataisiin kunnollinen tällainen vieroitusmateriaali ja Käypähoidossa tämä asia otetaan vakavasti niin että tulee konkreettisia vieroitusohjeita. Monenkohan potilaan elämään on tullut vaikeuksia (voi olla täysin vähättelevä ilmaus kuvaamaan mitä ihmiset joutuu käymään läpi) ylinopeilla vieroituksilla ja summamutikassa annetuilla ohjeilla? Kuinka monen potilaan vieroitusoireet on leimattu turhaan relapsiksi kun etenkin jollakin psykiatreilla voi olla ollut käsitys, että vieroitusoireet on tyyliin ihan lyhytkestoisia vain ja sitten kyse on muusta.

Jossain vaiheessa törmäsin mielipidekirjoituksiin aiheesta, esim:
        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006362310.html
        https://www.ts.fi/lukijoilta/4641219
        Mielipidekirjoitukset on yksi hyvä vaikuttamisen väline.

Sellainenkin on kuin Akathisia Alliance, joka nostattaa akatisiasta tietoisuutta MISSD.n lisäksi. Heillä on nettisivut ja heidän jäsenet tekevät sosiaalisessa mediassa kuten Twitterissä aktivismia ja heiltä löytyy myös videoita Youtubesta. Heidän nettisivuillaan tietopaketti akatisiasta on mahdollisuus kääntää eri kielille myös suomeksi google kääntäjällä. Google kääntäjällä käännetty matsku ei tosin ole paras. Tämänkin yhdistyksen kanssa voisi kokeilla tehdä yhteistyötä heidän matskujen suomentamiseksi ynnä muuta vastaavaa.

Tämmöinen monikanavainen somevaikuttaminen olisi yksi mahdollisuus. Somessa on paljon mahdollisuuksia vaikuttaa mutta mielestäni toiminta vaatisi tosiaan vastaavantyyppistä organisoitumista.Somessa englanninkielellä on esimerkiksi hyödynnetty esim hashtagia "prescribedharm" jossa ihmiset jakaa huonoja psyykenlääkekokemuksia. Samaten yhdessä vaiheessa kun joku psykiatri oli väittänyt että psyykenlääkevieroitus kestää vain pari viikkoa valtaosalla Britanniassa lehdessä niin aktivistit perusti hashtagin "morethan2weeks" jossa ihmiset jakoi kokemuksiaan. Hashtageja voi hyödyntää aktivismissa. Tämä oli siis aikaa kun masennuslääkevieroitusta ei otettu vielä samalla vakavuudella.

Somessa ainakin Twitterissä englanninkielellä keskustelua käydään niin että mukana voi olla potilaita ja psykiatrian alan asiantuntijoitakin. Ihmisiä voi tägätä keskusteluihin. Toki monet psykiatrian alan asiantuntijat saattavat jopa hiljentää ihmisiä jos on kyse kritiikistä ja moni haluaa vaan olla omissa kuppikunnissaan. Se voidaan katsoa jonain loukkaavanakin kritiikkinä.

Ajatelkaas masennuslääkkeiden lisäksi vielä kaikki muut lääkkeet, kuten antipsykootit! 😱Suomessahan on tapana määrätä niitäkin vähän joka vaivaan, olit psykoottinen tai et 😅

Olen yrittänyt joskus lähettää mielipidekirjoituksia näistä aiheista, mutta kirjoituksiani ei koskaan julkaistu 😔 Siksi tätä ryhmää kokoankin, kun tuntuu että yksin olen voimaton muuttamaan näin suuria asioita.

Olen ehdottomasti organisoitumisen ja somevaikuttamisen kannalla, se voi nykyään olla hyvinkin tehokasta. Mulle on tullut mieleen jo hashtagejakin, jotka voitais valjastaa tän meidän ryhmän ja sen ajamien asioiden käyttöön. Musta meillä pitäis myös olla joku mieleenpainuva nimi, joka jollain tapaa kuvastaisi meitä ja sitä mitä tehdään.

Voidaan miettiä näitä juttuja tarkemmin vaikka heti kun saadaan järkättyä joku yksityisempi keskustelupaikka. Voisin kertoa sitten myös tarkemmin niistä asioista mihin itse haluaisin vaikuttaa 🙂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaanhan ei halua, että negatiiviset tosiasiat tulisivat julki, haitallisuutta ei haluta myöntää.
        Siitä syystä suljetaan silmät ja korvat, asioista vaietaan.

• Anonyymi

Muistatko, kuinka Kopakkalalle kävi ?
        Avasi televisiossa suunsa ja kertoi mielipiteensä lääkkeistä, potkut tuli.
        Totuus pääsi livahtamaan kansan tietoisuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistatko, kuinka Kopakkalalle kävi ?
        Avasi televisiossa suunsa ja kertoi mielipiteensä lääkkeistä, potkut tuli.
        Totuus pääsi livahtamaan kansan tietoisuuteen.

Kopakkala puhui asioista jo kauan sitten, mutta vasta tutkimuksen lisääntyessä asiat alettiin ottaa vakavammin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kopakkala puhui asioista jo kauan sitten, mutta vasta tutkimuksen lisääntyessä asiat alettiin ottaa vakavammin.

Kopakkala on alunalkujaankin ollut oikeassa ja nostanut kissan pöydälle. Valitettavasti usein tällaisista ns.mainstream narratiivia kyseenalaistavista henkilöistä ei pidetä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmastikin asiat otetaan vakavasti, mutta ihmisiä, jotka kamppailevat näiden asioiden kanssa, ei oteta vakavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Huomionarvoinen kysymys on, miksi valtavirran mt-järjestöjen vastuuhenkilöt ja hoitosuositusten laatijat vaikuttavat sulkeneen kokonaan silmänsä ja korvansa em. asioilta?"

Itse ajattelen, että se on kuin ilmastonmuutos, on olemassa ihmisiä, jotka kahlitsevat itsensä Mannerheimin tiehen, ja sitten on ihmisiä jotka odottavat että joku toinen kalhitsee itsensä hänen asian puolesta.

Ja siitä hän koko aktivismiryhmän perustamisessa on pohjimmiltaan kysymys. Olla se aktiivinen toimija. Toki tapoja on muitakin kuin itsensä kahlitseminen.

Tunnen myös itseni niin hyvin, että olen sen sortin sivustakatsoja että kokisin sen hyvinkin viihdyttäväksi, jos joku kahlitsisi itsensä mielisairaalan oveen, estäen uusien potilaiden pääsyn sinne.

Mielestäni keinohin liittyy myös se, että minkä kohderyhmän asiaa / aktivismia ajetaan.

Esimerkiksi ketjussa mainittu itsemurha. Itsemurhien ehkäisemiseen tehdään jäätävän paljon työtä ja tilastollisesti luvut ovat olleet laskussa. Eli mitä ikinä lääkkeitä ja lässytystä niiden ehkäisyyn käytetäänkään, niin se tuntuisi toimivan.

Se on sen luokan tuulimylli, että omassa aktivismissa täytyy olla tarkka mihin suuntaan sitä puhaltaa. Esimerkiksi tutkimustiedolla, kuinkamonta itsemurhaa yrittänyttä on potenut myös akatisiaa. Jne jne... Jonka jälkeen olisi mahdollista nostaa keskusteluun se, kuinka itsemurhien ehkäisyä pitäsi räätälöidä eri ihmisryhmille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Huomionarvoinen kysymys on, miksi valtavirran mt-järjestöjen vastuuhenkilöt ja hoitosuositusten laatijat vaikuttavat sulkeneen kokonaan silmänsä ja korvansa em. asioilta?"

Itse ajattelen, että se on kuin ilmastonmuutos, on olemassa ihmisiä, jotka kahlitsevat itsensä Mannerheimin tiehen, ja sitten on ihmisiä jotka odottavat että joku toinen kalhitsee itsensä hänen asian puolesta.

Ja siitä hän koko aktivismiryhmän perustamisessa on pohjimmiltaan kysymys. Olla se aktiivinen toimija. Toki tapoja on muitakin kuin itsensä kahlitseminen.

Tunnen myös itseni niin hyvin, että olen sen sortin sivustakatsoja että kokisin sen hyvinkin viihdyttäväksi, jos joku kahlitsisi itsensä mielisairaalan oveen, estäen uusien potilaiden pääsyn sinne.

Mielestäni keinohin liittyy myös se, että minkä kohderyhmän asiaa / aktivismia ajetaan.

Esimerkiksi ketjussa mainittu itsemurha. Itsemurhien ehkäisemiseen tehdään jäätävän paljon työtä ja tilastollisesti luvut ovat olleet laskussa. Eli mitä ikinä lääkkeitä ja lässytystä niiden ehkäisyyn käytetäänkään, niin se tuntuisi toimivan.

Se on sen luokan tuulimylli, että omassa aktivismissa täytyy olla tarkka mihin suuntaan sitä puhaltaa. Esimerkiksi tutkimustiedolla, kuinkamonta itsemurhaa yrittänyttä on potenut myös akatisiaa. Jne jne... Jonka jälkeen olisi mahdollista nostaa keskusteluun se, kuinka itsemurhien ehkäisyä pitäsi räätälöidä eri ihmisryhmille.

Some mahdollistaa nykyään lukuisia tapoja viedä asiaa eteenpäin ilman itsensä kahlitsemista mihinkään :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Some mahdollistaa nykyään lukuisia tapoja viedä asiaa eteenpäin ilman itsensä kahlitsemista mihinkään :)

Onneksi some mahdollistaa ja sitä täytyy ehdottomasti käyttää hyväksi.

Mutta pelkään myös että siinä tulee nopesti esille se aktivismin kuluttavuus, kun joutuu olemaan framilla oman asiansa puolesta.

Ehkä sitten taas tämä suomi24 näyttää sen että miten haastavaa on anonyymina muuttaa maailmaa.

• Anonyymi

Turpa kiinni ja syökää niitä lääkkeitä.

Me hakutaan rahaa.

• Huomenta tännekin ja nopea välikysymys; kuinka monta vakituista keskustelijaa meitä nyt tässä on? Laskin että kolme, minä mukaan lukien, mutta varmistan vaan kun tuo anonyymiys sekoittaa 😄Toisekseen, tuli mieleen että Discordiin tms. voisi luoda meille oman suljetun keskustelutilan, niin voisimme puhua vähän avoimemmin. Tämän sivun voisi silti pitää täällä houkuttelemassa uusia aktivisteja 😀 Aina kun tosissaan kiinnostuneita uusia tyyppejä ilmaantuisi, voitais vaan liittää ne siihen suljettuun ryhmään. Miltä kuulostaa?

• Anonyymi

En tunne tätä Discordia, mutta minulle sopii.

• Ainiin sitten vielä sellainen olennainen asia, että jos tiedätte tyyppejä jotka vois mahdollisesti olla tästä toiminnasta kiinnostuneita, niin vinkatkaa ihmeessä niille! Ite just mainitsin parille kaverille ja näyttää siltä että ryhmä saa lisää jäseniä! 😊

• Anonyymi

Tässä nyt vielä yksi keskustelija lisää.

Ensinnäkin.
      Hienoa, jos suomeen tulisi yksi uusi “potilasjärjestö” kaikkien niiden kuolevien tilalle. Tilanne mielenterveysjärjestöissä on se että näiltäkin raukoilta rajoilta kuolee keskimäärin yksi yhdistys vuodessa.

MT- Järjestöjen lyhyenä historiikkina kerrottakoon, että niitä rupesi syntymään noin viitisenkymmentä vuotta sitten, ne lähtivät monesti liikkeelle, eri mielisairaaloiden, kahvi / tupakkahuoneista, ja olivat alkuun oikeastaan samantyyppinen voimannäyte, että kyllä “vähämielisetkin” pystyivät. Ne eivät siis mikään uusi juttu ole.

Pelkään, että yhdistysten kuolemiin on useita eri syitä. Ikääntyminen, ja sitä kautta yhdistysten jämähtäminen johonkin menneeseen maailmaan, ja se että yhdistyksen pyörittäminen on raskasta. Valitettavan monessa yhdistyksessä hallituksesta tulee myös operatiivinen elin.

Siinä näkökulma ja toiminta kapenee, ja ihmiset väsyy.

Aktivismi on myös hemmetin kuluttavaa. Se on maratoni, eikä sadanmetrin aidat. Tämä kannattaa tiedostaa jo toimintaa suunnitellessa.

Toseksi.
      Miettikää se teidän aihe alueen mittakaava ja toimintamuoto. Oletteko joku anonymous x, tai varsinkin siinä vaiheessa, kun haluatte kokoustiloja, ja nettisivuja tarvitsette jäsenmaksuja ja lahjoituksia. Käytännöllisesti katsoen joudutte siis perustamaan yhdistyksen.

Yhdistyksen sääntöihin joudutte kirjaamaan sen teidän agendan. Sillä on aika iso ero, perustatteko ”Lääkehaitat Ry:n” Vai ”Estäkää psykiatria: Ry:n”

Sillä on iso ero, että minkälaisia ihmisiä teidän toimintaan tulee mukaan, mutta sillä on myös vaikutusta siihen, että millaisia tuulimyllyjä vastaan te joudutte taistelemaan. Suosittelen itse aloittamaan jostain pienestä suupalasta, ja ajan ja resurssien lisääntyessä muuttamaan tai laajentamaan toimintaa.

Kolmanneksi
      Yhdistyksiltä vaaditaan yhdistyslain mukaan tilinpäätökset ja toimintakertomukset. Niissä täytyy siis kertoa, mistä he saavat rahaa, esimerkiksi lääketeollisuudesta. Onneksi olkoon, olette siis saavuttaneet jo yhden teidän tavoitteista. Yhdistysten rahankäytön läpinäkyvyys.

Tästäkin huolimatta tekemistä riittää mielenterveydessä. Kuten siis alussa sanoin, hienoa jos kuolevien yhteisöjen tilalle tulisi myös uusia.

• Anonyymi

Hyvin kirjoitettu! Kyseessä on tosiaan monitahoinen ja laaja kokonaisuus, jonka hallinta vaatii käsipareja, aikaa, hermoja ja tupakkaa. Olet ihan oikeassa siinä, että kannattaa aloittaa pienistä tavoitteista ja laajentaa toimintaa vasta sitten, jos/kun ne on saavutettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin kirjoitettu! Kyseessä on tosiaan monitahoinen ja laaja kokonaisuus, jonka hallinta vaatii käsipareja, aikaa, hermoja ja tupakkaa. Olet ihan oikeassa siinä, että kannattaa aloittaa pienistä tavoitteista ja laajentaa toimintaa vasta sitten, jos/kun ne on saavutettu.

On kyllä kokemusta tietyntyyppisestä yhdistystoiminnasta ja sen haasteita, tosin muuta kautta.

Se on aikaavievää hommaa jos haluaa saada jotain aikaiseksi ja monien into voi uupua keskenkaiken. Pitää myös tottua siihen että asioista puhuttaessa voi saada märkää rättiä naamalle jossa joku voi loukkaantua haitoista puhuttaessa. Tämä voi olla niin epämukava aihe että saa blokkauksia :D

Uskoisin että estäkää psykiatria ry nimikkeellä ei juuri asioita saa aikaiseksi vaan enemmän sellaisella hieman maltillisemmalla vuorovaikutteisella linjalla. Helposti kun lähtee tälle äärilinjalle ei siitä mitään hyvää synny. Esim että ideana on parantaa mt hoitoa,lisätä potilaiden oikeuksia, uudistaa ummehtuneita käsityksiä mt-potilaana olemisesta. Lähteä käsittelemään sitä uudelta pohjalta.Ollaan pääsääntöisesti ihmisiä ei mitään hemmetin diagnoosikasoja.
        Esim jotain tällaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On kyllä kokemusta tietyntyyppisestä yhdistystoiminnasta ja sen haasteita, tosin muuta kautta.

Se on aikaavievää hommaa jos haluaa saada jotain aikaiseksi ja monien into voi uupua keskenkaiken. Pitää myös tottua siihen että asioista puhuttaessa voi saada märkää rättiä naamalle jossa joku voi loukkaantua haitoista puhuttaessa. Tämä voi olla niin epämukava aihe että saa blokkauksia :D

Uskoisin että estäkää psykiatria ry nimikkeellä ei juuri asioita saa aikaiseksi vaan enemmän sellaisella hieman maltillisemmalla vuorovaikutteisella linjalla. Helposti kun lähtee tälle äärilinjalle ei siitä mitään hyvää synny. Esim että ideana on parantaa mt hoitoa,lisätä potilaiden oikeuksia, uudistaa ummehtuneita käsityksiä mt-potilaana olemisesta. Lähteä käsittelemään sitä uudelta pohjalta.Ollaan pääsääntöisesti ihmisiä ei mitään hemmetin diagnoosikasoja.
        Esim jotain tällaista.

Estäkää psykiatria ry nimike ei vaikuta hyvältä, ennemmin vaikka Edistäkää psykiatriaa ry.
        Ihan vaan näin ohimennen....

• Anonyymi

Tämä juttu tulee niin kupsahtamaan. Alkuintoa pidemmälle tuskin pääsee.

• Anonyymi

Oletpas kyyninen!

Niin, asiat ei ole helppoja toteuttaa. Etenkin alun ideoista konkretian tasolle meneminen on hankala, etenkin jos ei ole aikaisemmin kokemusta projektien toteuttamisesta. Moni suunnitelma ei pääse alkuideoita pidemmälle tai toteuttamisesta tulee vain sohellusta, ja mitä sitten? Ehkä tällainen suunnitelma voi myös saada jotain toista tarttumaan toimeen ja toteuttamaan jotain.

Eikä kannata olla kovin mahtipontisia tavoitteita vaan tehdä pieniä juttuja. Pienistä puroista koostuu iso virta.

Joukolla suunnittelemisessa on se positiivinen puoli että yhdessä voi saada aikaan enemmän ideoita kuin yksin ihmiset voi saada.

• Anonyymi

Älä yllytä, meneevät ja tekeevät vielä kiusallaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletpas kyyninen!

Niin, asiat ei ole helppoja toteuttaa. Etenkin alun ideoista konkretian tasolle meneminen on hankala, etenkin jos ei ole aikaisemmin kokemusta projektien toteuttamisesta. Moni suunnitelma ei pääse alkuideoita pidemmälle tai toteuttamisesta tulee vain sohellusta, ja mitä sitten? Ehkä tällainen suunnitelma voi myös saada jotain toista tarttumaan toimeen ja toteuttamaan jotain.

Eikä kannata olla kovin mahtipontisia tavoitteita vaan tehdä pieniä juttuja. Pienistä puroista koostuu iso virta.

Joukolla suunnittelemisessa on se positiivinen puoli että yhdessä voi saada aikaan enemmän ideoita kuin yksin ihmiset voi saada.

Anteeksi, tuli vähän kirjoitettua viinapäissään negatiivisesti.

Röyh!

• Anonyymi

Onhan tämä maa jo täynnä näitä amerikasta tuotuja klubitaloja.

• Anonyymi

Nämä taitaa olla enemmän vertaistukea.

• Anonyymi

Klubitaloja on kivasti ympäri suomenniemeä. Niissä vertaisuuden lisäksi teemoina taitaa olla voimavarakeskeisydyet ja toipumisorjentaatiot. Käytännössä, ne ovat hyvin yhteisöllisiä, ja siten eroavat paljonkin osastohoidosta.

Se on sitten ihan aktivismin laadusta kiinni, onko ne hyvä juttu, vai pannassa?

• Anonyymi

Ainakaan itse en missään tapauksessa asettaisi Soteria-tyyppisiä klubitaloja pannaan. Ovat mielestäni hyvä juttu ja tarpeen.

• Anonyymi

No milloin aloitetaan suunnittelu ja missä?

• Noniin ajattelin nyt perustaa meille sellasen ryhmän Discordiin, linkkaan sen tänne kun on valmista! En ole ihan varma montako keskustelijaa tässä nyt on, mutta katsotaan montako liittymispyyntöä sinne ryhmään nyt sit tulee 😀 Se ryhmä on siis suljettu ja sinne pääsee vain niin että hyväksyn sen pyynnön. Toivottavasti kaikki löytää paikalle ja vältytään häiriköiltä! Keskustellaan siellä ryhmässä vaikka sitten enemmän jatkosuunnitelmista 🙂👍

Ainiin ja loistavaa vappua kaikille!

• Anonyymi

Juu kiva jos viitsit tällaisen tehdä! Hyvää vappua sinnekin!

• Voisitteko laittaa teidän sähköpostit? Voisin lähettää sähköpostilla sen discordin linkin, niin ryhmään ei liity mitään ylimääräisiä heppuleita 🙂 Sitähän voi luoda vaikka nopeesti jonkun uuden, jos ei haluu omaa henkilökohtaista s-postia laittaa.

• Anonyymi

Kiitos, lisäilen heti kun on vaput juhlittu 🙂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos, lisäilen heti kun on vaput juhlittu 🙂

Tää on siis nimimerkki lokeroitu, en vaan oo kirjautunut nyt

• Anonyymi

Toivotan paljon onnea ja menestystä tälle hankkeelle, toivottavasti ei jää alkuinnostukseen kuten monelle muulle hankkeelle tai idealle on käynyt. Tällaista olen itsekin toivonut jo kauan.

Yksi asia minua mietityttää ja siksi tulin tähän kirjoittamaan.
      Kun joku henkilö tuntemattomana ja nimettömänä alkaa keräämään listaan ihmisten henkilökohtaisia tietoja ollaan tekemisissä tietosuojan kanssa ja laki puuttuu tällaiseen toimintaan. En osaa tästä tarkemmin sanoa kuin että asia on näin.

Kun minä haluaisin liittyä tähän uuteen ryhmään ja portinvartijana on joku tuntematon nimetön henkilö määräämässä pääsenkö sisälle vai ei silloin pysyttelen visusti poissa. En tunne ryhmien perustamisen logiikkaa mutta toivottavasti tuo perustaja tulee julkisuuteen nimellään, ehkä se on mahdollista siinä uudessa ryhmässä. Kannattaa ottaa huomioon tämäkin näkökulma.

• Anonyymi

Hyvä pointti. Kiitos.

• Anonyymi

Eihän sähköposti tai joku nimimerkki ole henkilökohtaista tietoa? En keksinyt parempaakaan tapaa perustaa tällaista ryhmää. Liity vaan mukaan, kaikki jäsenet on tervetulleita! T. Lokeroitu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän sähköposti tai joku nimimerkki ole henkilökohtaista tietoa? En keksinyt parempaakaan tapaa perustaa tällaista ryhmää. Liity vaan mukaan, kaikki jäsenet on tervetulleita! T. Lokeroitu

Tulen julkisuuteen sitten kun uskallan, osittain oon tullutkin jo. Se on raskas taakka kantaa, sen takia on parempi että meitä on useampi henkilö. Tietenkään kenenkään ei tarvii olla omalla nimellään jos ei tahdo.

• Anonyymi

En ole aloittaja, tai se joka ylläpitää discord “serveriä” mutta hyvä, että tällaiset asiat tulee esiin ja sanon niihin sanasen.

Se että mihin ihminen liittyy, tai ei ja miksi. On ihmisen ihan oma asia.

Luottamus ja sen rakentaminen on yksi jokaisen yhteisön haaste. Se vaatii pitkäjänteistä työtä. Ihmisten välisen luottamuksen lisäksi tähän liittyy myös se, mikä on agenda, ja luotetaanko siihen että sitä agendaa ajetaan, ja ajetaanko sitä itselle luontevin keinoin.

Jos yhdistyksistä puhutaan, niin yleensä yhdistyksen sisällä toimimalla voi vaikuttaa yhdistyksen toimintaan enempi, kuin sen ulkopuolella, mutta täysin sitä ei pysty muuttamaan. Esimerkkini “Lääkehaitat ry” yhdistyksestä ei pysty yhdessä yössä tekemään “Estäkää pysykiatria ry:tä” tai päin vastoin.

Sananen tietosuojasta. Tietosuoja laki koskee sellaisia rekistereitä, missä tieto voidaan yksilöidä. Eli pelkkä nimilista Mateista ja Maijoista ei vielä välttämättä riitä, vaan rekisterissä pitää käydä ilmi kuka tämän maan Matti, tai Maija on kyseessä. Esimerkiksi nimi yhdistettynä osoite tietoon.

Eli sähköpostilista, johonka vielä erikseen on kehoitettu tekemään randomeja sähköposteja, ei kuulu tämän tietosuojalain piiriin.

Discordiin tehdään oma anonyymi tunnus, sen voi muistaakseni tehdä vaikka tuolla uhrattavalla sähköposti osoitteella. Siellä ei siis tarvitse esiintyä omalla nimellään, vaan itselleen voi valita sopivan nimimerkin.

En ole koskaan törmännyt että Discord serverin / kanavien kuvauksissa olisi ollut tietosuojaselosteita, koska edellä mainutuista syistä sitä ei tarvita.

Mutta siinä vaiheessa jos liikehdinnästä olisi tulossa yhdistys, niin yhdistyslaki vaatii rekisterin ylläpitoa, ja se on vaihe missä myös tietosuoja seloste täytyy antaa.

Toivottavasti näistä vinkeistä on jotain apua.

Loppukanetiksi mainitsen, että vaikka olen tässä ketjussa yrittänyt parhaani mukaan auttaa, niin itselläni on niin paljon kiireitä yhdistysmaailmassa (usean eri alan yhdistykissä) Että aikani ei valitettavasti riitä osallistumaan. Niin hienoa, kuin olisikin seurata jonkun uuden syntyä.

Pidän siis peukkuja projektin puolesta.

• Anonyymi

fukgdpr(@)gmail.com

En tosin ole varma, kannattaako tähän ketjuun laittaa omaa sähköpostia. ;)

• Jostain syystä mun sähköposti väitti ettei tätä ole olemassa? 😕

• Anonyymi

Voi myös luoda nopeesti jonkun uuden jos huolettaa. Lisäilen teitä huomenna ❣

-Lokeroitu

• Noniin moikka kaikki, mulla on pitänyt vähän kiirettä, mutta alan nyt lähetellä teille kutsuja.

• Anonyymi

Kiitos.

• Anonyymi

Vastatkaa mulle heti tai mä meen pissalle.

• Anonyymi

Taisi homma kaatua ennen alkua. Montako on ilmoittautunut? Taisi olla yksi. Ei nämä tällaiset ex tempore jutut menesty yleensä

• Anonyymi

Joo ei tämä taida oikein onnistua tällä tavalla, mikähän olisi helpompi keino kerätä porukka kasaan? Ehdotuksia otetaan vastaan 😄

- Lokeroitu

• Anonyymi

Pessimistinä en pety.

Sanoisin, että helppoa tietä ei ole. Aktivismista yleisestikkin puhuessa, puhutaan yleensä isoista tuulimyllyistä joita vastaan joutuu taistelemaan. Siihenhän on omat realiteettinsa, että miksi esimerkiksi hoitomaailmassa tietyt käytännöt ovat yleisiä. Taistelu niitä vastaan on maratoni, eikä pikajuoksu.

Sen lisäksi että hoitotyötä ohjaa karut realiteetit, niin sama koskee myös potilasjärjestöjä. Sen lisäksi, että haasteet ovat isoja, niin kuntoujilla on oma haasteensa oman jaksamisen tai motiivin kanssa.

Tiedän, että aikanaan kun potilasjärjestöt yleistyivät, niin joissain oli jopa sääntöjä, että vain potilaat saavat liittyä näihin järjestöihin. Siis oman aikansa aktivismia, jos näin voi sanoa. Näistä rajoituksista on kuitenkin nopeasti luovuttu, koska ne ovat olleet mahdottomia.

Pelkään, että mielenterveyskuntoutujat tarvitsevat ”ulkopuolista” apua aktivismissaan, joka taas leikkaa sitä toista ääripäätä, radikaaleimmista ajatuksista ja tavoitteista. Ylipäätään yhdistykset ovat omia pieniä demokratioitaan, eivätkä voi ajaa pienen vähemmistön vaatimuksia.

Netistä on toivottu jo hyvän aikaa, muuttajaa tähän maailmaan, mutta ihan kaikkia odotuksia se ei ole lunastanut. Nykyisin on vain entistä helpompi elää omassa kuplassaan, ilman että sitä edes yrittää rikkoa, mistä tämäkin foorumi taitaa olla osoitus.

En tiedä löytyisikö netistä sitten jotain toista ”foorumia” jonka kautta löytyisi lisää asiasta innostuneita ihmisiä. Auttaisiko siinä, jo se että terävöittää tavoitteita?

Edelleenkin toivotan onnea ja menestystä projektille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pessimistinä en pety.

Sanoisin, että helppoa tietä ei ole. Aktivismista yleisestikkin puhuessa, puhutaan yleensä isoista tuulimyllyistä joita vastaan joutuu taistelemaan. Siihenhän on omat realiteettinsa, että miksi esimerkiksi hoitomaailmassa tietyt käytännöt ovat yleisiä. Taistelu niitä vastaan on maratoni, eikä pikajuoksu.

Sen lisäksi että hoitotyötä ohjaa karut realiteetit, niin sama koskee myös potilasjärjestöjä. Sen lisäksi, että haasteet ovat isoja, niin kuntoujilla on oma haasteensa oman jaksamisen tai motiivin kanssa.

Tiedän, että aikanaan kun potilasjärjestöt yleistyivät, niin joissain oli jopa sääntöjä, että vain potilaat saavat liittyä näihin järjestöihin. Siis oman aikansa aktivismia, jos näin voi sanoa. Näistä rajoituksista on kuitenkin nopeasti luovuttu, koska ne ovat olleet mahdottomia.

Pelkään, että mielenterveyskuntoutujat tarvitsevat ”ulkopuolista” apua aktivismissaan, joka taas leikkaa sitä toista ääripäätä, radikaaleimmista ajatuksista ja tavoitteista. Ylipäätään yhdistykset ovat omia pieniä demokratioitaan, eivätkä voi ajaa pienen vähemmistön vaatimuksia.

Netistä on toivottu jo hyvän aikaa, muuttajaa tähän maailmaan, mutta ihan kaikkia odotuksia se ei ole lunastanut. Nykyisin on vain entistä helpompi elää omassa kuplassaan, ilman että sitä edes yrittää rikkoa, mistä tämäkin foorumi taitaa olla osoitus.

En tiedä löytyisikö netistä sitten jotain toista ”foorumia” jonka kautta löytyisi lisää asiasta innostuneita ihmisiä. Auttaisiko siinä, jo se että terävöittää tavoitteita?

Edelleenkin toivotan onnea ja menestystä projektille.

Esimerkiksi perustamalla joku blogi/nettisivu, jonne on tarkasti määritelty mitkä homman tavoitteet on. Sitä voisi jakaa eripuolella ja ihmiset voisi jotenkin liittyä toimintaan mukaan tavalla mitä en juuri nyt osaa määritellä.

Laitoin sulle viestiä Discordissa ja voin itse siellä ideoida jotain. Mulla olisi nyt aikaa sille. Toki hommassa ei nyt ole lukuisia henkilöitä mukana ja meillä ei ole "porukkaa", mutta älä vähättele pienenkään määrän ihmisiä kapasiteettia suunnitella ja toteuttaa asioita.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe