Ettekö tiedä mikä on PYÖRÄTIEN JATKE?? Osa autoilijoista ajaa kolmion takaa pyörätien jatkeen yli.

Anonyymi

He pysähtyvät vasta autotien risteykseen katsomaan tuleeko autoja. Ei näin! Ei todellakaan!

Ammattiautoilijat kyllä osaavat ajaa oikein, mutta moni tavisautoilija edelleen ajaa pyörätielle kolmion takaa välittämättä tuleeko pyörätiellä pyöräilijä tai mopoilija. Ilmeisesti huomio on kiinnittynyt autotien risteykseen.

Älkää ihmetelkö, jos osa pyöräilijöistä on jo hermostunut autoilijoihin. Varmasti autoilijatkin suuttuisivat, jos tulisin kolmion takaa eteen ja nippa nappa saisitte väistettyä...

184

1848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Monet autoilijat ovat polttaneet päreensä fillaristeihin kun eivät tiedä liikenesäännöistä tasan mitään tai eivät niitä noudata. Törmäilään sen fillarin kanssa kuin päättömät kanat. Pahimpia torveloita ovat nämä sukkahousupyöräijät. Toinen ääriryhmä joita sa todella varoa ovat teinitytöt varsinkin keväisin. Pimputellaan ajaessa puhelinta nenä ruudussa eikä kiinnitetä mitään huomiota ympäröivään maailmaan.

      • Anonyymi

        Puhuit asian vierestä. Ajatko sinä sääntöjä tuntematta kolmion takaa pyöräilijän päälle?

        On tiedossa, että moni autoilija vihaa kulkuneuvoja, joissa on vähemmän kuin neljä pyörää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuit asian vierestä. Ajatko sinä sääntöjä tuntematta kolmion takaa pyöräilijän päälle?

        On tiedossa, että moni autoilija vihaa kulkuneuvoja, joissa on vähemmän kuin neljä pyörää.

        Niin, eli varmasti moni autoilija on suuttunutkin pyöräilijöiden toimintaan, joo, virheitä tapahtuu molemmin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eli varmasti moni autoilija on suuttunutkin pyöräilijöiden toimintaan, joo, virheitä tapahtuu molemmin puolin.

        Eli juuri sinä voit ajaa pyöräilijän päälle kolmion takaa, kun et tiedä tai osaa. Kiitos, ilman tunnontuskia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli juuri sinä voit ajaa pyöräilijän päälle kolmion takaa, kun et tiedä tai osaa. Kiitos, ilman tunnontuskia.

        Mitä höpiset?


    • Anonyymi

      Ei autoilijan tarvitse tietää mistään jatkeista mitään. Väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkeillä.

      • Anonyymi

        Jep. Ennen pyörätien jatketta on normaali kolmio, mutta osa autoilijoista luulee että se on autotien takia ja hurauttaa siihen risteykseen ja pysähtyy vasta sinne.

        Pyöräijälle voi olla yllätys, että autoilija ajaa hiljentämättä kolmion takaa eikä edes katso tuleeko pyörätieltä ketään....

        Väistää pitää muutenkin, esim. kääntyessä, vaikka silloin ei ole kolmiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ennen pyörätien jatketta on normaali kolmio, mutta osa autoilijoista luulee että se on autotien takia ja hurauttaa siihen risteykseen ja pysähtyy vasta sinne.

        Pyöräijälle voi olla yllätys, että autoilija ajaa hiljentämättä kolmion takaa eikä edes katso tuleeko pyörätieltä ketään....

        Väistää pitää muutenkin, esim. kääntyessä, vaikka silloin ei ole kolmiota.

        Niin no en tiedä luuleeko ne niin vai katsooko vain, että jos siinä tietä ylittämässä ei juuri sillä hetkellä ole ketään niin ehtii siitä alta pois.

        Juu, tiedetään että kääntyessäkin pitää väistää, rajoitin kuitenkin kommenttiani koskemaan aloittajan kuvaamaa tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ennen pyörätien jatketta on normaali kolmio, mutta osa autoilijoista luulee että se on autotien takia ja hurauttaa siihen risteykseen ja pysähtyy vasta sinne.

        Pyöräijälle voi olla yllätys, että autoilija ajaa hiljentämättä kolmion takaa eikä edes katso tuleeko pyörätieltä ketään....

        Väistää pitää muutenkin, esim. kääntyessä, vaikka silloin ei ole kolmiota.

        Eihän ennen pyörätietä tarvitse pysähtyä jos ei ole stop merkkiä. ..ja on risteyksiä joissa on ajettava pyörätien päälle että näkee tuleeko risteävät liikennettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ennen pyörätietä tarvitse pysähtyä jos ei ole stop merkkiä. ..ja on risteyksiä joissa on ajettava pyörätien päälle että näkee tuleeko risteävät liikennettä

        Aika usein on pyörätien lisäksi myös jalkakäytävä, eli yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppinen väylä. Silloin risteyksen yli menee myös suojatie. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Esteetön kulku tarkoittaa sitä, ettei jalankulkijoita saa estää mitenkään. Olet esteenä, jos jäät suojatien päälle kökkimään autollasi ja sattuu tulemaan jalankulkijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika usein on pyörätien lisäksi myös jalkakäytävä, eli yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppinen väylä. Silloin risteyksen yli menee myös suojatie. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Esteetön kulku tarkoittaa sitä, ettei jalankulkijoita saa estää mitenkään. Olet esteenä, jos jäät suojatien päälle kökkimään autollasi ja sattuu tulemaan jalankulkijoita.

        Pyöräijät tukkii usein jalkakäytävät kun odottavat vihreää, etenkään lastenvaunujen kanssa tai rollaattorilla ei pääse ohittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräijät tukkii usein jalkakäytävät kun odottavat vihreää, etenkään lastenvaunujen kanssa tai rollaattorilla ei pääse ohittamaan.

        Syytä huomoida että "pelkällä" jalkakytävällä ei saa pyöräillä. Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ennen pyörätien jatketta on normaali kolmio, mutta osa autoilijoista luulee että se on autotien takia ja hurauttaa siihen risteykseen ja pysähtyy vasta sinne.

        Pyöräijälle voi olla yllätys, että autoilija ajaa hiljentämättä kolmion takaa eikä edes katso tuleeko pyörätieltä ketään....

        Väistää pitää muutenkin, esim. kääntyessä, vaikka silloin ei ole kolmiota.

        Jos pyöräilijöillä on yhtään järkeä päässä,niin kannattaa niitä autoja varoa,hopealle siinä törmätessä aina jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyöräilijöillä on yhtään järkeä päässä,niin kannattaa niitä autoja varoa,hopealle siinä törmätessä aina jää.

        Kyllä jokainen, joka on yhtään enempää pyöräillyt valmistautuu väistämään myös väistämisvelvollisia autoilijoita. Niin usein ne jättävät väistämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jokainen, joka on yhtään enempää pyöräillyt valmistautuu väistämään myös väistämisvelvollisia autoilijoita. Niin usein ne jättävät väistämättä.

        Ellei autoijat väistäisi väistämisvelvollisia pyöräilijöitä niin ruumiita tulisi todella paljon.


      • Anonyymi

        Pyörätien jatkeesta on autoilijoidenkin hyvä tietää. Pyörätien jatkeesta tietää, että kohdassa liikkuu pyöräilijöitä. Se on monesti ihan oleellinen tieto. Toki kolmion yhteyteen laitettava lisäkilpi informoi asiasta myös, mutta onko niitä ihan joka kohdassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatkeesta on autoilijoidenkin hyvä tietää. Pyörätien jatkeesta tietää, että kohdassa liikkuu pyöräilijöitä. Se on monesti ihan oleellinen tieto. Toki kolmion yhteyteen laitettava lisäkilpi informoi asiasta myös, mutta onko niitä ihan joka kohdassa.

        Tajuaisiko pyötäijät edes kolmioita, niin päättömästi ajavat etenkin suojateiden yli. Kovat sakot vaan kuten autoilijoille niin eiköhän ala tehota.


    • Anonyymi

      Ei komio ole pakollinen pysähtyninen.

      • Anonyymi

        meinaatko, että kolmion ohi voi ajaa, vaikka risteävältä pyörätieltä lähestyy pyöräilijä???
        mikäs sellaisen kolmion tarkoitus sitten on??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        meinaatko, että kolmion ohi voi ajaa, vaikka risteävältä pyörätieltä lähestyy pyöräilijä???
        mikäs sellaisen kolmion tarkoitus sitten on??

        Voi tietenkin jos etäisyydet ja nopeudet huomioon ottaen molemmat voivat jatkaa ajoaan ilman törmäysvaaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        meinaatko, että kolmion ohi voi ajaa, vaikka risteävältä pyörätieltä lähestyy pyöräilijä???
        mikäs sellaisen kolmion tarkoitus sitten on??

        Meinaatko että pysähtyy kuitenkin autotien risteykseen vaikka olisi ajanut yli, varmaan sitten pakenisi paikalta ellei pysähdy heti. Monestikos olet jäänyt alle ja monestiko itse pysähdyt kun väistämisvelvollisuus ellei tule autoja?


    • Anonyymi

      Pyöräilijöille on on suojatien jatke aivan tuntematon käsite. Se on suojatien ja jalkakäytävän välinen pyöräkaistan pätkä, jolla pyöräilijän on väistettävä jalankulkijoita. Harvoin näkee pyöräilijää, joka tämän tietää. Usein vain väistetään hiukan ja mennään hihaa hipoen, joskus huudon kera.

      • Anonyymi

        Todella harvinainen tilanne, vaikka muuta kohta väität. Jalankulkija ja pyöräilijä ovat siinä mielessä tasa-arvoisia, että kumpaakaan ei suojaa mikään. Kumpikaan ei halua kaatua tai loukkaantua ja satuttaa itseään.

        Autoissa on pellit ympärillä eli tasa-arvoa ei tunneta. Osaa autoilijoita ei vaan kiinnosta mikään muu kuin omien auton peltien ja maalien kiiltävyys. Risteyksestä ja liikennevaloista pitää päästä nopeasti, muiden turvallisuus on sivuseikka.


      • Anonyymi

        "Pyöräilijöille on on suojatien jatke aivan tuntematon käsite."

        Suojatien jatke lienee jalkakäytävä, ei siinä saa ajaa pöyrällä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyöräilijöille on on suojatien jatke aivan tuntematon käsite."

        Suojatien jatke lienee jalkakäytävä, ei siinä saa ajaa pöyrällä!

        Usein suojatien ja jalkakäytävän välistä kulkee pyöräkaista. Siinäkin on pyöräilijällä väistämisvelvollisuus jalankulkijoihin nähden, vaikkei seepraraitoja ole katuun maalattukaan. Onhan siinä suojatien liikennemerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella harvinainen tilanne, vaikka muuta kohta väität. Jalankulkija ja pyöräilijä ovat siinä mielessä tasa-arvoisia, että kumpaakaan ei suojaa mikään. Kumpikaan ei halua kaatua tai loukkaantua ja satuttaa itseään.

        Autoissa on pellit ympärillä eli tasa-arvoa ei tunneta. Osaa autoilijoita ei vaan kiinnosta mikään muu kuin omien auton peltien ja maalien kiiltävyys. Risteyksestä ja liikennevaloista pitää päästä nopeasti, muiden turvallisuus on sivuseikka.

        Monikin jalankulkija kuollut tai loukkaantunut kun pyöräilijä törmännyt ja joskus tappavat toisiaankin.


      • Anonyymi

        No on varmasti se monellekin tuntematon käsite, kun mitään suojatien jatketta ei ole edes olemassa.


      • Anonyymi

        Minullekin on suojatien jatke täysin tuntematon käsite. Sellaista termiä ei löydy tieliikennelaista. Suojatie löytyy ja pyörätien jatke löytyy, mutta ei suojatien jatketta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein suojatien ja jalkakäytävän välistä kulkee pyöräkaista. Siinäkin on pyöräilijällä väistämisvelvollisuus jalankulkijoihin nähden, vaikkei seepraraitoja ole katuun maalattukaan. Onhan siinä suojatien liikennemerkki.

        En oikein hahmota mitä yrität viestittää. Tarkoitatko tällaista kuvan tilannetta?

        https://i.ibb.co/1fMNcPf/pyorakaista.jpg


    • Anonyymi

      Ei pyörätiellä saa ajaa autolla!

      • Anonyymi

        Tämä on täysin järjetön keskustelu aiheesta jossa kaikki osapuolet on mielestään oikeassa.
        Olen ajanut työkseni raskasta kuorma-autoa 40 vuotta ja olen ottanut sen toimintatavan lähestyessä risteystä,että annan aina tietä pyöräilijöille,jalankulkijoille, rollaattori ihmisille ja pyörätuoli sähkö/ lihasvoimalla kulkeville. Olen asian järkeillyt näin,että minulla autoilijana on koulutus ja osaan liikennesäännöt ja vastaavasti näiltä tiellä liikkuvilta ei vaadita mitään liikennekoulutusta. Kun pysähdyn raskaan yhdistelmäni kanssa ja annan näille edellä mainituille oikeuden ylittää tie niin useimmiten tulee kädellä iloinen tervehdys. Pieni asia ei vaikuta mitenkään minun työpäivän pituuteen, näin toimiessani varmistan sen ettei kukaan jää kuorma-autoni alle ja kuole. Ainakaan minua ei ilahduttaisi yhtään se tieto viranomaisilta,että pyöräilijä jäi autosi alle litistyi pannukakuksi,mutta sinä olet oikeassa.
        Ei sellaisesta kukaan autonkuljettaja selviä henkisesti ,se on ikuinen painajainen.
        Olen kohdannut 30-50 vuotiaiden himo pyöräilijöiden järjetöntä vihaa pysäköidessäni asiakkaan kuorman purkupaikalle. Vaikka olen virallisella purkupaikalla niin nämä kuuma Kallet ovat hakanneet kuorma-auton hytin ovea hullun lailla ja sanoneet etten saa pysäköidä heidän pyörätiellä( Teollisuuskatu Helsinki Soneran henkilöstöravintola)
        Myöskin Helsingin keskustassa pyöräilijä suuttui vanhustenkeskuksen edessä mielettömästi ja tarttui kuorma-auton peileihin ja viskasi kovalla voimalla kohti hyttiä ja sivuikkuna meni säpäleiksi. Kun vaadin häntä jäädä selvittämään asiaa niin kaveri haistatteli ja näytti keskisormea. Minun vanhana konkarina on hyvin vaikea ymmärtää tällaista käytöstä. Ei kukaan ammattilainen ole tahallaan kenenkään tiellä. Miksi tällainen mieletön viha mies fillaristeilla? ei voi ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on täysin järjetön keskustelu aiheesta jossa kaikki osapuolet on mielestään oikeassa.
        Olen ajanut työkseni raskasta kuorma-autoa 40 vuotta ja olen ottanut sen toimintatavan lähestyessä risteystä,että annan aina tietä pyöräilijöille,jalankulkijoille, rollaattori ihmisille ja pyörätuoli sähkö/ lihasvoimalla kulkeville. Olen asian järkeillyt näin,että minulla autoilijana on koulutus ja osaan liikennesäännöt ja vastaavasti näiltä tiellä liikkuvilta ei vaadita mitään liikennekoulutusta. Kun pysähdyn raskaan yhdistelmäni kanssa ja annan näille edellä mainituille oikeuden ylittää tie niin useimmiten tulee kädellä iloinen tervehdys. Pieni asia ei vaikuta mitenkään minun työpäivän pituuteen, näin toimiessani varmistan sen ettei kukaan jää kuorma-autoni alle ja kuole. Ainakaan minua ei ilahduttaisi yhtään se tieto viranomaisilta,että pyöräilijä jäi autosi alle litistyi pannukakuksi,mutta sinä olet oikeassa.
        Ei sellaisesta kukaan autonkuljettaja selviä henkisesti ,se on ikuinen painajainen.
        Olen kohdannut 30-50 vuotiaiden himo pyöräilijöiden järjetöntä vihaa pysäköidessäni asiakkaan kuorman purkupaikalle. Vaikka olen virallisella purkupaikalla niin nämä kuuma Kallet ovat hakanneet kuorma-auton hytin ovea hullun lailla ja sanoneet etten saa pysäköidä heidän pyörätiellä( Teollisuuskatu Helsinki Soneran henkilöstöravintola)
        Myöskin Helsingin keskustassa pyöräilijä suuttui vanhustenkeskuksen edessä mielettömästi ja tarttui kuorma-auton peileihin ja viskasi kovalla voimalla kohti hyttiä ja sivuikkuna meni säpäleiksi. Kun vaadin häntä jäädä selvittämään asiaa niin kaveri haistatteli ja näytti keskisormea. Minun vanhana konkarina on hyvin vaikea ymmärtää tällaista käytöstä. Ei kukaan ammattilainen ole tahallaan kenenkään tiellä. Miksi tällainen mieletön viha mies fillaristeilla? ei voi ymmärtää.

        Ihan kaikissa leireissä näitä kuumakalleja riittää. Pahempi homma niiden kuumakallejen osalta, jotka kuljettavat monen tonnin malmikasoja.

        Kiitos, että silti pidät malttisi.

        Terveisin: autoilija, mutta lapseni pyöräilevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on täysin järjetön keskustelu aiheesta jossa kaikki osapuolet on mielestään oikeassa.
        Olen ajanut työkseni raskasta kuorma-autoa 40 vuotta ja olen ottanut sen toimintatavan lähestyessä risteystä,että annan aina tietä pyöräilijöille,jalankulkijoille, rollaattori ihmisille ja pyörätuoli sähkö/ lihasvoimalla kulkeville. Olen asian järkeillyt näin,että minulla autoilijana on koulutus ja osaan liikennesäännöt ja vastaavasti näiltä tiellä liikkuvilta ei vaadita mitään liikennekoulutusta. Kun pysähdyn raskaan yhdistelmäni kanssa ja annan näille edellä mainituille oikeuden ylittää tie niin useimmiten tulee kädellä iloinen tervehdys. Pieni asia ei vaikuta mitenkään minun työpäivän pituuteen, näin toimiessani varmistan sen ettei kukaan jää kuorma-autoni alle ja kuole. Ainakaan minua ei ilahduttaisi yhtään se tieto viranomaisilta,että pyöräilijä jäi autosi alle litistyi pannukakuksi,mutta sinä olet oikeassa.
        Ei sellaisesta kukaan autonkuljettaja selviä henkisesti ,se on ikuinen painajainen.
        Olen kohdannut 30-50 vuotiaiden himo pyöräilijöiden järjetöntä vihaa pysäköidessäni asiakkaan kuorman purkupaikalle. Vaikka olen virallisella purkupaikalla niin nämä kuuma Kallet ovat hakanneet kuorma-auton hytin ovea hullun lailla ja sanoneet etten saa pysäköidä heidän pyörätiellä( Teollisuuskatu Helsinki Soneran henkilöstöravintola)
        Myöskin Helsingin keskustassa pyöräilijä suuttui vanhustenkeskuksen edessä mielettömästi ja tarttui kuorma-auton peileihin ja viskasi kovalla voimalla kohti hyttiä ja sivuikkuna meni säpäleiksi. Kun vaadin häntä jäädä selvittämään asiaa niin kaveri haistatteli ja näytti keskisormea. Minun vanhana konkarina on hyvin vaikea ymmärtää tällaista käytöstä. Ei kukaan ammattilainen ole tahallaan kenenkään tiellä. Miksi tällainen mieletön viha mies fillaristeilla? ei voi ymmärtää.

        Herttoniemi on näköjään sinulle tuttu. Siellä kuorma-auto kuljettajineen otti viime kesänä pyöräilijän hengiltä. Ei nähnyt pyöräilijää suojatien jatkeella ja ajoi päältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on täysin järjetön keskustelu aiheesta jossa kaikki osapuolet on mielestään oikeassa.
        Olen ajanut työkseni raskasta kuorma-autoa 40 vuotta ja olen ottanut sen toimintatavan lähestyessä risteystä,että annan aina tietä pyöräilijöille,jalankulkijoille, rollaattori ihmisille ja pyörätuoli sähkö/ lihasvoimalla kulkeville. Olen asian järkeillyt näin,että minulla autoilijana on koulutus ja osaan liikennesäännöt ja vastaavasti näiltä tiellä liikkuvilta ei vaadita mitään liikennekoulutusta. Kun pysähdyn raskaan yhdistelmäni kanssa ja annan näille edellä mainituille oikeuden ylittää tie niin useimmiten tulee kädellä iloinen tervehdys. Pieni asia ei vaikuta mitenkään minun työpäivän pituuteen, näin toimiessani varmistan sen ettei kukaan jää kuorma-autoni alle ja kuole. Ainakaan minua ei ilahduttaisi yhtään se tieto viranomaisilta,että pyöräilijä jäi autosi alle litistyi pannukakuksi,mutta sinä olet oikeassa.
        Ei sellaisesta kukaan autonkuljettaja selviä henkisesti ,se on ikuinen painajainen.
        Olen kohdannut 30-50 vuotiaiden himo pyöräilijöiden järjetöntä vihaa pysäköidessäni asiakkaan kuorman purkupaikalle. Vaikka olen virallisella purkupaikalla niin nämä kuuma Kallet ovat hakanneet kuorma-auton hytin ovea hullun lailla ja sanoneet etten saa pysäköidä heidän pyörätiellä( Teollisuuskatu Helsinki Soneran henkilöstöravintola)
        Myöskin Helsingin keskustassa pyöräilijä suuttui vanhustenkeskuksen edessä mielettömästi ja tarttui kuorma-auton peileihin ja viskasi kovalla voimalla kohti hyttiä ja sivuikkuna meni säpäleiksi. Kun vaadin häntä jäädä selvittämään asiaa niin kaveri haistatteli ja näytti keskisormea. Minun vanhana konkarina on hyvin vaikea ymmärtää tällaista käytöstä. Ei kukaan ammattilainen ole tahallaan kenenkään tiellä. Miksi tällainen mieletön viha mies fillaristeilla? ei voi ymmärtää.

        Sitten kun tottuvat että lasketaan ensin vaikka pitäisi väistää niin ajavat jonkun alle kun ei väistäkään. Ei tietysti kannata päälle ajaa mutta ei jäädä odottelemaankaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun tottuvat että lasketaan ensin vaikka pitäisi väistää niin ajavat jonkun alle kun ei väistäkään. Ei tietysti kannata päälle ajaa mutta ei jäädä odottelemaankaan.

        Lasketaan ensin...? Lasketaan siis alle ensin, vain mitä tarkoittaa?

        Noudattaa liikennesääntöjä, ja hyvä siitä tulee. Ellei osaa, niin opettelee ne säännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasketaan ensin...? Lasketaan siis alle ensin, vain mitä tarkoittaa?

        Noudattaa liikennesääntöjä, ja hyvä siitä tulee. Ellei osaa, niin opettelee ne säännöt.

        "annan AINA tietä pyöräilijöille,jalankulkijoille, rollaattori ihmisille ja pyörätuoli sähkö/ lihasvoimalla kulkeville."
        - Ei kevytliikennettä ole AINA velvollisuus väistää vaikka jotkut tuntuu luulevan niin ja voi siksi olla kohtalokasta. Noudattaa liikennesääntöjä, ja hyvä siitä tulee. Ellei osaa, niin opettelee ne säännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "annan AINA tietä pyöräilijöille,jalankulkijoille, rollaattori ihmisille ja pyörätuoli sähkö/ lihasvoimalla kulkeville."
        - Ei kevytliikennettä ole AINA velvollisuus väistää vaikka jotkut tuntuu luulevan niin ja voi siksi olla kohtalokasta. Noudattaa liikennesääntöjä, ja hyvä siitä tulee. Ellei osaa, niin opettelee ne säännöt.

        Parasta on kun kaikki noudattavat liikennesääntöjä!

        Ongelma on siinä, kun osa ei niitä osaa eikä kaikkia edes kiinnosta. Itse väistän aina lasta, onpa sääntö ja kulkuneuvo mikä tahansa milloin tahansa.


      • Anonyymi

        Tieliikennelain 18 § lukee näin: "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Tilapäisesti ja kun erityiset olosuhteet siihen lähes pakottaa, niin autolla voi ajaa pyörätiellä. Ei tosin ole mitään "normaalia" toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain 18 § lukee näin: "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Tilapäisesti ja kun erityiset olosuhteet siihen lähes pakottaa, niin autolla voi ajaa pyörätiellä. Ei tosin ole mitään "normaalia" toimintaa.

        Lähes aina se syy ajaa autolla pyörätielle on se, että se auto aiotaan pysäköidä sinne. Lähes aina niissä tilanteissa se pysäköinti rikkoo tieliikennelakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes aina se syy ajaa autolla pyörätielle on se, että se auto aiotaan pysäköidä sinne. Lähes aina niissä tilanteissa se pysäköinti rikkoo tieliikennelakia.

        Kytät ja invataksit rikkoo jatkuvasti lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes aina se syy ajaa autolla pyörätielle on se, että se auto aiotaan pysäköidä sinne. Lähes aina niissä tilanteissa se pysäköinti rikkoo tieliikennelakia.

        Jos tarkkoja ollaan, niin pysäköinti pyörätiellä on aina kielletty. Pysähtyminen sinne on hyvin harvoin sallittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herttoniemi on näköjään sinulle tuttu. Siellä kuorma-auto kuljettajineen otti viime kesänä pyöräilijän hengiltä. Ei nähnyt pyöräilijää suojatien jatkeella ja ajoi päältä.

        "Siellä kuorma-auto kuljettajineen otti viime kesänä pyöräilijän hengiltä. Ei nähnyt pyöräilijää"

        Olisiko kyse siitä, että kuorma-autossa tiettyyn suuntaan ei kuskin istuimelta näe?

        Miksei kuorma-autofirmat hanki ja asenna tai asennuta kameraa, joka kuvaan sinne, minne kuskin paikalta ei näe, ja näyttöruutua siten asennettuna, että se on koko ajan kuljettajan näkökentässä, mutta silti siten, ettei se estä näkyvyyttä eteenpäin ?

        Todennäköisesti jo kaskovakuutukse omavastuu on isompi kuin tuon kameran ja näyttöruudun hinta !

        Itse asensin henkilöautoon peruutuskameran, kun autovalmistaja ei sellaista ollut älynnyt siihen laittaa. Ja kamera näyttöineen oli halvempi kuin kaskovakuutuksen omavastuu. Eli jos vältän yhdenkin peruutuskolarin tuon kameran avulla, niin kamera on säästänyt enemmän kuin se maksoi.

        Kuorma-autoilijalla riski on suurempi kun panoksena voi olla jonkun henki, henkilöautojen peruutuskolareissa kyse on yli 90 -prosenttisesti ns. peltikolareista, vaikka onpa esim. USA:ssa joku lääkäri peruuttanut oman 3v poikansa kuoliaaksi, kun ei nähnyt poikaa, kun 3 -vuotias pikkupoika on niin lyhyt, että ollessaan auton takana, lapsen pää jää takaikkunan alareunan alapuolelle piiloon, eli jos on peruutuskamera, näet lapsen kameran näytöltä ja osaat varoa, mutta ilman kameraa voisi käydä juuri niin ikävästi, että peruutat lapsen päälle koska et näe lasta, kun (aikuiseen verrattuna) lyhyt lapsi jää takaikkunan alareunan alle piiloon.

        Tuon tapauksen jälkeen ko. lääkäri painosti maansa viranomaisia tekemään peruutuskamerasta pakollisen uusissa autoissa, ettei kenellekään muulle kävisi samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siellä kuorma-auto kuljettajineen otti viime kesänä pyöräilijän hengiltä. Ei nähnyt pyöräilijää"

        Olisiko kyse siitä, että kuorma-autossa tiettyyn suuntaan ei kuskin istuimelta näe?

        Miksei kuorma-autofirmat hanki ja asenna tai asennuta kameraa, joka kuvaan sinne, minne kuskin paikalta ei näe, ja näyttöruutua siten asennettuna, että se on koko ajan kuljettajan näkökentässä, mutta silti siten, ettei se estä näkyvyyttä eteenpäin ?

        Todennäköisesti jo kaskovakuutukse omavastuu on isompi kuin tuon kameran ja näyttöruudun hinta !

        Itse asensin henkilöautoon peruutuskameran, kun autovalmistaja ei sellaista ollut älynnyt siihen laittaa. Ja kamera näyttöineen oli halvempi kuin kaskovakuutuksen omavastuu. Eli jos vältän yhdenkin peruutuskolarin tuon kameran avulla, niin kamera on säästänyt enemmän kuin se maksoi.

        Kuorma-autoilijalla riski on suurempi kun panoksena voi olla jonkun henki, henkilöautojen peruutuskolareissa kyse on yli 90 -prosenttisesti ns. peltikolareista, vaikka onpa esim. USA:ssa joku lääkäri peruuttanut oman 3v poikansa kuoliaaksi, kun ei nähnyt poikaa, kun 3 -vuotias pikkupoika on niin lyhyt, että ollessaan auton takana, lapsen pää jää takaikkunan alareunan alapuolelle piiloon, eli jos on peruutuskamera, näet lapsen kameran näytöltä ja osaat varoa, mutta ilman kameraa voisi käydä juuri niin ikävästi, että peruutat lapsen päälle koska et näe lasta, kun (aikuiseen verrattuna) lyhyt lapsi jää takaikkunan alareunan alle piiloon.

        Tuon tapauksen jälkeen ko. lääkäri painosti maansa viranomaisia tekemään peruutuskamerasta pakollisen uusissa autoissa, ettei kenellekään muulle kävisi samoin.

        On niissä peilejä joka suuntaan ja ainakin peruutuskameroita, mutta aina silti vahinkojakin sattuu. Jos vaikka jää seuraamaan viimeistä suojatien ylittäjää ja jatkaa ajoa niin jostain saattaakin olla jo tullut joku eteen. Itselle käynyt että ehtinyt tulla lähelle mutta ei sentään alle jäänyt, jalankulkijana joillakin suojateillä eivät anna ollenkaan tietä. Isolla autolla pitää olla paljon huolellisempi, henkilöauton alle ei edes helposti jää, pikkulapsi korkeintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niissä peilejä joka suuntaan ja ainakin peruutuskameroita, mutta aina silti vahinkojakin sattuu. Jos vaikka jää seuraamaan viimeistä suojatien ylittäjää ja jatkaa ajoa niin jostain saattaakin olla jo tullut joku eteen. Itselle käynyt että ehtinyt tulla lähelle mutta ei sentään alle jäänyt, jalankulkijana joillakin suojateillä eivät anna ollenkaan tietä. Isolla autolla pitää olla paljon huolellisempi, henkilöauton alle ei edes helposti jää, pikkulapsi korkeintaan.

        Tieliikennelaissa on erilaisia ja eritasoisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille. Heille on tieliikennelaissa asetettu erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille. Mitä isompi ajoneuvo on, niin sitä suuremmaksi vastuu kasvaa. Hallituksen esityksessä uudeksi tieliikennelaiksi lukee mm. seuraavaa:

        "Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."

        "Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin."

        Autoilijoilla on, kuten näkyy, hivenen suurempi vastuu tilanteissa, joissa toinen osapuoli on jalankulkija tai pyöräilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa on erilaisia ja eritasoisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille. Heille on tieliikennelaissa asetettu erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille. Mitä isompi ajoneuvo on, niin sitä suuremmaksi vastuu kasvaa. Hallituksen esityksessä uudeksi tieliikennelaiksi lukee mm. seuraavaa:

        "Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."

        "Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin."

        Autoilijoilla on, kuten näkyy, hivenen suurempi vastuu tilanteissa, joissa toinen osapuoli on jalankulkija tai pyöräilijä.

        Niinpä, älytöntä kun tänäänkin joku pysähtyi laskemaan pyöräilijän ja skuuttaajan menemään ensin tavallisella suojatiellä, siksihän ne ajaa alle kun luulevat saavan aina mennä ensin.


    • Anonyymi

      Tiedän mikä on pyörätien jatke. Pyörätien jatke ja sen tiemerkintä osoittaa pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka.

      Nykyisen tieliikennelain mukaan pyörätien jatke on olemassa ja se merkitään pyörätien jatkeen tiemerkinnöin vain, kun ajoradalla on väistämisvelvollisuus ennen sitä jatketta osoitettu liikennemerkein (B5, B6 tai B7). Muussa tapauksessa kohdassa on tiemaalauksena "täyspitkä" suojatieraidoitus.

      Suojatien saa silti ylittää pyöräilemällä kuitenkin väistämissäännöt huomioiden. Suojatie on edelleen suojatie vain jalankulkijoille, eikä anna mitään oikeuksia pyöräilijöille, kuten pyörätien jatke antaa perustuen ajoradan väistämisvelvollisuuteen jatkeen kohdalla.

      Tieliikennelaki on siis muuttunut myös sen osalta, että tieliikennelain 18 § sallitaan ylittää suojatie ajoneuvolla. Polkupyörä on ajoneuvo. Myös kaikilla muilla ajoneuvoilla saa ylittää suojatie (esim. hiekoitus, huoltoajo tms.). 18 § viimeinen lause kuuluu näin: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

      • Anonyymi

        Jep. On myös aivan sama, onko kohdassa "piilossa" oleva jatke vai ei, kun kerta jokaisen suojatien saa ylittää pyöräilemällä yli, toki väistämisvelvollisuudet huomioiden.

        Pyörätien jatkeen tiemerkintä kertoo lähinnä sen, että väistämisvelvollisuus on ajoradan ajoneuvoilla. Se toki näkyy myös ajoradan liikenteelle osoitetusta väistämiseen velvoittavasta liikennemerkistä ennen sitä jatketta. Kannattaakin luottaa enemmän siihen liikennemerkkiin, kuin tiemerkintään.


    • Anonyymi

      Ammattikuskit tunnistavat pyörätien jatkeen, mutta sitten nämä vähemmän taitavat kuskit eivät. Moni hurauttaa tosiaan kolmion takaa pyörätien jatkeelle, vaikka pyöräilijä on tulossa ja joutuu tekemään hätäjarrutuksen.

      No voihan sitä itse olla mitä mieltä vaan, mutta rosiksessa on sitten aika heikoilla.

      • Anonyymi

        Pyöräijä on rosiksessa jos ajaa kylkeen kolmion takaa tai kun väistämisvelvollisuus, jos hyvin käy niin on ruumishuoneella eikä joudu maksamaan mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräijä on rosiksessa jos ajaa kylkeen kolmion takaa tai kun väistämisvelvollisuus, jos hyvin käy niin on ruumishuoneella eikä joudu maksamaan mitään.

        Risteyksessä kääntyvä väistää ja väistämiseen velvoittavan liikennemerkin suunnasta tuleva väistää pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä.

        https://i.ibb.co/pRknstV/Pyoratien-jatke-kaantyv-vaistaa.jpg

        Mikäli ei ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ennen suojatietä, niin ei myöskään pyörätien jatkeen tiemerkintää, eikä siitä suunnasta tulevilla väistämisvelvollisuutta. Kääntyvät väistävät kuitenkin edelleen pyöräilijöitä.

        https://i.ibb.co/SXPFGXL/Vasistamisjarjestys.jpg

        Tuossa viimeisessä kuvassa oikeassa alalaidassa oleva valkoinen auto saa mennä ensiksi ja sen jälkeen pyöräilijät, koska risteyksessä kääntyvät väistävät pyöräilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteyksessä kääntyvä väistää ja väistämiseen velvoittavan liikennemerkin suunnasta tuleva väistää pyörätien jatkeen ylittäviä pyöräilijöitä.

        https://i.ibb.co/pRknstV/Pyoratien-jatke-kaantyv-vaistaa.jpg

        Mikäli ei ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ennen suojatietä, niin ei myöskään pyörätien jatkeen tiemerkintää, eikä siitä suunnasta tulevilla väistämisvelvollisuutta. Kääntyvät väistävät kuitenkin edelleen pyöräilijöitä.

        https://i.ibb.co/SXPFGXL/Vasistamisjarjestys.jpg

        Tuossa viimeisessä kuvassa oikeassa alalaidassa oleva valkoinen auto saa mennä ensiksi ja sen jälkeen pyöräilijät, koska risteyksessä kääntyvät väistävät pyöräilijöitä.

        Pakkohan valkoisen auton on kääntyä T-risteyksessä, joten miksi ei tarvitse väistää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkohan valkoisen auton on kääntyä T-risteyksessä, joten miksi ei tarvitse väistää?

        Tuossa tarkoitettiin lähinnä väistämistä pyöräilijöiden näkökulmasta. Toki oikean alakulman valkoisen auton pitää väistää ajoradan liikennettä, aivan kuten normaalisti, Oikealta tulevaa ajoradan liikennettä hän joutuu väistämään. Punaisella pyörällä tuleva pyöräilijä ei tosin ole tuossa oikealta tulevaa liikennettä väistämismielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tarkoitettiin lähinnä väistämistä pyöräilijöiden näkökulmasta. Toki oikean alakulman valkoisen auton pitää väistää ajoradan liikennettä, aivan kuten normaalisti, Oikealta tulevaa ajoradan liikennettä hän joutuu väistämään. Punaisella pyörällä tuleva pyöräilijä ei tosin ole tuossa oikealta tulevaa liikennettä väistämismielessä.

        Pyöräilijät ei kylläkään väistä tuollaisissa paikoissa juuri koskaan ja autoilijat antaa lähes aina tietä koska ajavat muuten alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät ei kylläkään väistä tuollaisissa paikoissa juuri koskaan ja autoilijat antaa lähes aina tietä koska ajavat muuten alle.

        Tämä on varmasti osa ongelmaa. Pyöräilijät ovat kuitenkin ne, jotka ovat väistämisvelvollisia suojateiden kohdalla. Kääntyvät autoilijat ja liikennemerkin perusteella autoilijat ovat sitten väistämisvelvollisia. Noista ylempänä olevista kuvista se ensimmäinen kuva.

        Tässä on vielä toinen esimerkki, jossa näkee suojatien ja pyörätien jatkeen eron.
        https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/09/pyoratien_jatkeen_muutokset-11-scaled.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on varmasti osa ongelmaa. Pyöräilijät ovat kuitenkin ne, jotka ovat väistämisvelvollisia suojateiden kohdalla. Kääntyvät autoilijat ja liikennemerkin perusteella autoilijat ovat sitten väistämisvelvollisia. Noista ylempänä olevista kuvista se ensimmäinen kuva.

        Tässä on vielä toinen esimerkki, jossa näkee suojatien ja pyörätien jatkeen eron.
        https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/09/pyoratien_jatkeen_muutokset-11-scaled.jpg

        Miten eroaa kaksiosainen suojatie ilman kolmioita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten eroaa kaksiosainen suojatie ilman kolmioita?

        Mitä tarkoitat kaksiosaisella suojatiellä? Sellainen jossa on saareke välissä/keskellä? Ei se eroa mitenkään sääntöjen suhteen. Suojatie on suojatie joka tapauksessa ja suojatie on ”suojatie” vain jalankulkijoille.

        Jos taas tarkoitat pyörätien jatkeen tiemaalausta tuolla "kaksiosaisella", niin sellaista tiemerkintää ei saisi enää olla ilman väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ajoradalle, kuten mainitsemasi ”kolmio”. Yhteys kaupunkiin/kuntaan, että merkitsevät paikan oikealla tavalla. Joko maalaavat "täyspitkän" suojatie raidoituksen tai laittavat väistämismerkit ajoradan liikenteelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat kaksiosaisella suojatiellä? Sellainen jossa on saareke välissä/keskellä? Ei se eroa mitenkään sääntöjen suhteen. Suojatie on suojatie joka tapauksessa ja suojatie on ”suojatie” vain jalankulkijoille.

        Jos taas tarkoitat pyörätien jatkeen tiemaalausta tuolla "kaksiosaisella", niin sellaista tiemerkintää ei saisi enää olla ilman väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ajoradalle, kuten mainitsemasi ”kolmio”. Yhteys kaupunkiin/kuntaan, että merkitsevät paikan oikealla tavalla. Joko maalaavat "täyspitkän" suojatie raidoituksen tai laittavat väistämismerkit ajoradan liikenteelle.

        Tuota jälkimmäistä tarkoitin, en ole seurannut onko muuttuneet. Kolmiot ovat ilman muuta selkein merkki väistämisvelvollisuudesta myös pyöräilijöille.


    • Anonyymi

      Ei sillä ole mitään väliä tietääkö autoilija mikä on pyörätien jatke. Se ei sinänsä tuo pyöräilijälle mitään etuja. Kärkikolmio sen sijaan määrää väistämään risteävää tietä liikkuvia, myös pyöräilijöitä.

    • Anonyymi

      Minä törmänyt filaristeihin,jotka huuta hulluna tekarit poskella. Kuvitelevat,kun tien yli pyörätie ja pyörätie merkit päissä.. Heilä olisi etuajooijeus!

      • Anonyymi

        Liikenne on väärä paikka kuvitella asioita. On osattava säännöt. Lapset ovat poikkeus.


    • Anonyymi

      osa autoilijoista kuvittelee että väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on autotien risteyksen takia ja hurauttavat pyörätien jatkeen yli autotien risteykseen pysähtymään. ajattelevat toimivansa oikein, kun väistävät autoja. kolmio on tosiasiassa sitä varten että autotie risteää pyörätien kanssa. no ehkä joku päivä tapahtuu "KOPS" ja sitten asia selviää autoilijallekin.

      • Anonyymi

        Tuskinpa, mutta pyöräilijät tulee vauhdilla mistä tahansa puskien tai rakennusten nurkan takaa tai kääntyvät ykskaks eteen. Kannattaisi olla hiukan itsesuojeluvaistoa. Hyvin harva näyttää kääntymismerkkiäkään, kannattaisi hankkia vilkut jos ei uskalla kättä irrottaa tangosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa, mutta pyöräilijät tulee vauhdilla mistä tahansa puskien tai rakennusten nurkan takaa tai kääntyvät ykskaks eteen. Kannattaisi olla hiukan itsesuojeluvaistoa. Hyvin harva näyttää kääntymismerkkiäkään, kannattaisi hankkia vilkut jos ei uskalla kättä irrottaa tangosta.

        Joka tapauksessa, jos autoilijoilla on väistämiseen velvoittava liikennemerkki, niin sitten väistävät. Heidän tulee ajaa sillä tyylillä, että kykenevät noudattamaan väistämisvelvollisuuttaan. Toki kaikilla ajoneuvoilla on aina velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella, kuten myös pyöräilijöillä, mutta autoilijoilla on kyseisisä tilanteissa se väistämisvelvollisuus.


    • Anonyymi

      Muutama lyhyt video väistämissääntöihin liittyen. Osa näistä liittyvät aiheeseen.

      https://youtu.be/PNtuSEJ81Ao
      https://youtu.be/NYE2CK-P86E
      https://youtu.be/jWGNO6y8fmo
      https://youtu.be/-yZhenSVC6s
      https://youtu.be/gHecrGOaRM0

    • Anonyymi

      Tähän voi lisätä myös liikenneympyrän. Liikenneympyrään ajava ja sieltä poistuva ovat väistämisvelvollisia kevyttä liikennettä kohtaan. Liikenneympyrään ajava väistää väistämiseen velvoittavan liikennemerkin perusteella, joka on ennen suojatietä ja pyörätien jatketta ja liikenneympyrästä poistuva lasketaan kääntyväksi ja on siksi väistämisvelvollinen suojatietä ja pyörätien jatketta ylittäviä kohtaan.

    • Anonyymi

      Pyöräilijät käyttäytyy niin kuin kaikki suojatietkin olisi pyöräteitä. Suojatiellä pyörä kuuluu taluttaa yli, jos valottomalla suojatiellä menee ajamalla yli niin tekee sen omalla vastuullaan.

      Jos siis joku odottaa suojatien vieressä ylitystä puörän päällä istuen niin autoiljalla ei ole velvollisuutta pysähtyä laskemaan yli.

      • Anonyymi

        Päivitä tietosi. Ei ole mitään velvollisuutta taluttaa pyörää suojatiellä. Suojatien saa ylittää pyöräilemällä, mutta kuitenkin väistämissäännöt huomioiden. Suojatie on edelleen "suojatie" vain jalankulkijoille, eikä se anna mitään oikeuksia pyöräilijöille. Väistämissäännöt on osattava liikenteessä.

        Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitä tietosi. Ei ole mitään velvollisuutta taluttaa pyörää suojatiellä. Suojatien saa ylittää pyöräilemällä, mutta kuitenkin väistämissäännöt huomioiden. Suojatie on edelleen "suojatie" vain jalankulkijoille, eikä se anna mitään oikeuksia pyöräilijöille. Väistämissäännöt on osattava liikenteessä.

        Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Niinhän siinä kerrottiin, ajamalla menee omalla vastuullaan, autoilijan tarvitsee antaa tietä vain jos taluttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän siinä kerrottiin, ajamalla menee omalla vastuullaan, autoilijan tarvitsee antaa tietä vain jos taluttaa.

        Eihän, vaan siinä sanottoiin " Suojatiellä pyörä kuuluu taluttaa yli". Siihen vastattiin, että ei ole mikään pakko taluttaa yli. Taluttaa saa jos haluaa ja silloin lasketaan jalankulkijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän, vaan siinä sanottoiin " Suojatiellä pyörä kuuluu taluttaa yli". Siihen vastattiin, että ei ole mikään pakko taluttaa yli. Taluttaa saa jos haluaa ja silloin lasketaan jalankulkijaksi.

        Näköjään liian monimutkaisesti kerrottu, käyttäytyvät kuin olisi pyörätie, ei valoja ja menee ajamalla omalla vastuullaan..., onhan se monimutkaista. Lukiko siinä että on pakko taluttaa? Voithan sinä ylittää kadun mistä tahansa ajamalla, mutta jos haluaa suojatien suojan niin kuuluu taluttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näköjään liian monimutkaisesti kerrottu, käyttäytyvät kuin olisi pyörätie, ei valoja ja menee ajamalla omalla vastuullaan..., onhan se monimutkaista. Lukiko siinä että on pakko taluttaa? Voithan sinä ylittää kadun mistä tahansa ajamalla, mutta jos haluaa suojatien suojan niin kuuluu taluttaa.

        "Kuuluu" on vähän kuin "kuuluu noudattaa", eli niin kuuluu tehdä. "Suojatiellä pyörä kuuluu taluttaa yli", on vähän sama asia kuin "Suojatiellä pyörä täytyy taluttaa yli". Muuten olen samaa mieltä kanssasi.


      • Anonyymi

        Yksi mummeli katsoi vihaisesti kun istui pyörän päällä enkä pysähtynyt, seuraava laski menemään ensin. Vaarallista jos lapsetkin luulee että saa aina tulla eteen ajamalla.


    • Anonyymi

      Saa sinne mennä jos on autotien jatke, ennen risteystä. Ennen pyörätien jatkeen ylitystä on toki syytä ensin väistää siinä ajavat pyörät.

      • Anonyymi

        Autotien jatke? Siis mikä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autotien jatke? Siis mikä?

        Se onkin ihan uusi termi, aika harvalle tuttu. Se on se ajoradan pätkä joka on suojatien ( mahdollisen pyörätien jatkeen) ja risteävän ajoradan välissä. Yleensä noin auton mittainen pätkä joka sallii kevyen liikenteen väistämisen erikseen ennen risteävälle tielle pääsyn odottamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin ihan uusi termi, aika harvalle tuttu. Se on se ajoradan pätkä joka on suojatien ( mahdollisen pyörätien jatkeen) ja risteävän ajoradan välissä. Yleensä noin auton mittainen pätkä joka sallii kevyen liikenteen väistämisen erikseen ennen risteävälle tielle pääsyn odottamista.

        Mutta mikä termi tuo autotie on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin ihan uusi termi, aika harvalle tuttu. Se on se ajoradan pätkä joka on suojatien ( mahdollisen pyörätien jatkeen) ja risteävän ajoradan välissä. Yleensä noin auton mittainen pätkä joka sallii kevyen liikenteen väistämisen erikseen ennen risteävälle tielle pääsyn odottamista.

        Älä kerro taruja ja levitä disinformaatiota. Tuollaista termiä ei löydy tieliikennelaista, kuten ei löydy autotie termiäkään. Autotien jatke ja autotie ovat mielikuvituksesi tuotteita. Alla on linkki tieliikennelakiin, josta voit yrittää noita termejä hakea.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kerro taruja ja levitä disinformaatiota. Tuollaista termiä ei löydy tieliikennelaista, kuten ei löydy autotie termiäkään. Autotien jatke ja autotie ovat mielikuvituksesi tuotteita. Alla on linkki tieliikennelakiin, josta voit yrittää noita termejä hakea.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        No niin, älkääs nyt vauhkoontuko, tämähän oli vaan saman tasoinen heitto kuin aiemmin esillä ollut suojatien jatke, ei siinä sen kummempaa. Laistahan ei tosiaan löydy moniakaan yleisesti käytettyjä termejä, esimerkiksi vaikka alinopeus ja ylinopeus.


    • Anonyymi

      Ei se kuitenkaan ole pakollinen pysähtyminen. Kunhan ei aja hyväuskoisten, uhkarohkeiden ja päättömien pyöräilijöiden päälle,aivan kuin ennenkin. Meillä päin pyöräilijä mulkut ohittelee ihmisiä ja koirantaluttajia takaapäin täydellä vauhdilla hiljentämättä yhtään. Siinä,jos missä on vaaratekijöitä kun tietämätön jalankulkija ohitetaan läheltä täydellä vauhdilla. Polkupyörä lähestyy vielä aika äänettömästi.

      • Anonyymi

        Laissa on selvät säännöt jotka kieltävät ajamaan tuolla tavalla pyöräilemisen. Tosin jos ei tunne sääntöjä, niin voi miettiä että mitä sellainen ihminen tekee ajoneuvon kuljettajana (polkupyörä on ajoneuvo).

        Se on myös sitä kun järki puuttuu. Mitään liikennesääntöjä ja lakeja ei tarvittaisi, jos kaikki ihmiset olisivat tarpeeksi fiksuja ja osaisivat toimia järkevästi. Nyt kun näin ei ole, niin on pelisäännöt sille, miten tulee toimia.


    • Anonyymi

      Tuollaisia uusia kolmiomerkkejä on monissa paikoissa missä on risteävä kevyen liikenteen väylä, eli autoille kolmio jossa polkupyörän kuva.

      • Anonyymi

        En ole kuullutkaan tuollaisesta kolmiosta. Eipä taida olla mikään virallinen merkki sellainen kolmio, jossa on polkupyörän kuva. Sen sijaan neliön mallinen sinivalkoinen likkennemerki on olemassa, jossa on musta polkupyörän kuva. Sen nimi on "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa".

        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa

        Kaikki liikennemerkit
        https://vayla.fi/vaylista/liikennemerkit/kaikki-merkit


    • Anonyymi

      Eikös sen uuden lain myötä kun tuli se pyörän kuvalla oleva suojatiemerkki käyttöön, samalla poistunut se että pelkät maalaukset kadussa yhdessä kävelijäsuojatiemerkin kanssa muodostaisi pyörätien jatkeen? Tai ainakin näin käsittääkseni olisi kun siirtymäaika on ohi.

      Joissakin paikoissa on ajoradassa maalaus mutta ei minkäänlaista merkkiä tolpan nokassa kummallakaan puolen.
      Sitten on pyöräitenjatkemaalaukset vaikka molemmin puolin on vain jalkakäytävät, eli ei pyörätiemerkkejä.

      Jonkinlainen rangaistussäännöstö pitäisi olla kuntiakin ohjaamaan jotta merkinnät olisi oikein.

      • Anonyymi

        Nykyisen tieliikennelain mukaan pyörätien jatke on olemassa ja se merkitään pyörätien jatkeen tiemerkinnällä vain, kun ajoradalla on väistämisvelvollisuus ennen sitä jatketta/suojatietä. Muussa tapauksessa kohdassa on tiemaalauksena "täyspitkä" suojatieraidoitus, eli suojatie.

        Jokaisen suojatien saa kuitenkin ylittää pyöräilemällä yli, väistämisvelvollisuus huomioiden. Jatke ja sen tiemerkintä kertoo lähinnä sen, että väistämisvelvollisuus on ajoradan ajoneuvoilla, perustuen väistämiseen velvoittaviin liikennemerkkeihin ennen jatketta (jokin liikennemerkeistä B5, B6 tai B7). Tiemerkintä voi vieläkin olla väärä siirtymäajan umpeutumisesta huolimatta, joten pelkkään tiemerkintään ei koskaan kannata luottaa liikaa. Kannattaa siis katsoa, että onko autolla väistämiseen velvoittava liikennemerkki.

        Jos joku miettii sitä, että mikä sallii pyöräillä suojatiellä, niin se on lain 18 §. Siellä lukee mm. että: ”Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.” Ajoneuvolla saa siis ajamalla ylittää ajorata suojatietä pitkin (esim. huoltoajo, hiekoitus ja kuten todettiin, myös polkupyörällä pyöräilemällä).


      • Anonyymi

        Liikkuva kuva kertoo kenties asian paremmin.

        Tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Sitten vielä muutama muu video joka sivuaa aihetta.
        https://youtu.be/jWGNO6y8fmo
        https://youtu.be/-yZhenSVC6s
        https://youtu.be/gHecrGOaRM0
        https://youtu.be/PNtuSEJ81Ao

        Ja lopuksi ne väistämiseen velvoittavat liikennemerkit.

        B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa

        B6 = Pakollinen pysäyttäminen
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen

        B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen tieliikennelain mukaan pyörätien jatke on olemassa ja se merkitään pyörätien jatkeen tiemerkinnällä vain, kun ajoradalla on väistämisvelvollisuus ennen sitä jatketta/suojatietä. Muussa tapauksessa kohdassa on tiemaalauksena "täyspitkä" suojatieraidoitus, eli suojatie.

        Jokaisen suojatien saa kuitenkin ylittää pyöräilemällä yli, väistämisvelvollisuus huomioiden. Jatke ja sen tiemerkintä kertoo lähinnä sen, että väistämisvelvollisuus on ajoradan ajoneuvoilla, perustuen väistämiseen velvoittaviin liikennemerkkeihin ennen jatketta (jokin liikennemerkeistä B5, B6 tai B7). Tiemerkintä voi vieläkin olla väärä siirtymäajan umpeutumisesta huolimatta, joten pelkkään tiemerkintään ei koskaan kannata luottaa liikaa. Kannattaa siis katsoa, että onko autolla väistämiseen velvoittava liikennemerkki.

        Jos joku miettii sitä, että mikä sallii pyöräillä suojatiellä, niin se on lain 18 §. Siellä lukee mm. että: ”Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.” Ajoneuvolla saa siis ajamalla ylittää ajorata suojatietä pitkin (esim. huoltoajo, hiekoitus ja kuten todettiin, myös polkupyörällä pyöräilemällä).

        Juu, mikään ei estä aiheuttamasta vaaraa itselleen ajamalla vaikka rekan alle.


    • Anonyymi

      Ammatikseen ajavat pääasiassa osaavat nämä säännöt hienosti. Kyllä ammattilaisen erottaa muista. Ongelmia on ns. tavisten kanssa.

      • Anonyymi

        Eniten jää raskaan liikenteen alle kun on väistämisvelvollisuus.


    • Anonyymi

      Taas jäi vanhus bussin alle ja kuoli kun oli juuri jäänyt samasta bussista. Jos tämäkään olisi jäänyt henkilöauton alle, nousisi hirveä meteli, mutta jälleen sivuutetaan hissunkissun kun bussista kyse.
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008927354.html

      • Anonyymi

        Ja kuskina tietysti virulainen tai kamelikuski.


    • Anonyymi

      Tietävätkö pyöräilijät, mikä on jalkakäytävä. EIVÄT todellakaan tiedä !!

      • Anonyymi

        Minä ainakin tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ainakin tiedän.

        Ajelevat pyörällä jalkakäytävällä ja soittavat vielä röyhkeästi pirikelloa, että
        "jalankulkijat pois tieltä " Tuollaisia öykkäreitä en väistä milliäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelevat pyörällä jalkakäytävällä ja soittavat vielä röyhkeästi pirikelloa, että
        "jalankulkijat pois tieltä " Tuollaisia öykkäreitä en väistä milliäkään.

        Minä en ole koskaan nähnyt tuollaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole koskaan nähnyt tuollaista.

        Usein (itse)murhapyöräilijöillä onkin kuulokkeet korvilla, miksi niitä ei voi kieltää, eihän autoiljatkaan saa ajaa niin.


    • Anonyymi

      Hyvä tuo uusi tietoisku, pitäisi vaan kaikkien autoilijoiden alkaa noudattaa eikä pysähtyä kaikkien suojateiden eteen kun pyöräilijä tulee. Vaarallista jos lapsetkin luulee olevan aina etuajo-oikeus. Pitäisi olla pyöräilijöillekin se kolmio että muistavat varoa.

      • Anonyymi

        Esim. lapsia pitää kuitenkin aina varoa erityisen paljon.

        Ajoneuvon kuljettajilla on eri velvollisuus (huolellisuusvelvoite) ja vastuu, kuin tilanteessa olevalla lapsella, vanhuksella, vammaisella tai muulla henkilöllä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Tämä selviää tieliikennelain 29 §.

        Lain tekijät ovat ottaneet huomioon seikan, että esim. lapset saattavat tehdä yllättäviä ja sääntöjen vastaisia asioita. Muiden tienkäyttäjien tulee ymmärtää, etteivät lapset välttämättä noudata liikennesääntöjä kaikilta osin. Asia on kirjoitettu tieliikennelakiin 29 § velvollisuutena.

        Muutenkin tieliikennelaki on kirjotettu siten, että tilannekohtaiset velvollisuudet ja vastuut kasvavat sen mukaan, miten suuren riskin muodostaa toisille tienkäyttäjille.


      • Anonyymi

        Riittää, että noudatetaan liikennesääntöjä. Jokaisella pitäisi olla ymmärrys liikennesäännöistä. Erityisryhmät on eritelty tieliikennelaissa, joita tulee kohdella muita poikkeavalla tavalla.


      • Anonyymi

        Minun vakioreitilläni on yksi tien ylitys, jossa pyöräilijöillä on kolmio. Silti joskus autoilija pysähtyy ja jää odottamaan, että menen ensin.


    • Anonyymi

      On pyöräilijän onni ettei ole pyörätien jatkeella kun auto tulee . Varovaisuus kannattaa autojen suhteen sillä säästyy otsanahka sillä minä en väistä häntä

      • Anonyymi

        On huono väittää olevansa oikeassa kun on kaksi metriä multaa kuonon päällä.


    • Anonyymi

      Oliko se niin, että jos on korotettu suojatie niin autoilijan pitää väistää kaikkia?

      • Anonyymi

        Ei vaan jos on se uusi suojatiliikennemerkki missä on ihmisten sijaan polkupyörä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Yksi tärkeä asia on, että pyörätienjatke on olemassa vain jos on pyörätie.
      Jalkakäytävältä suojatielle ei saa kukaan ajaa, ei edes alle 12 vuotias vaan kaikkien on talutettava.

      • Anonyymi

        Päivitä tietosi nykypäivään. Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Nykyisen lain mukaan saa pyöräillä jokaisen suojatien yli. Väistämissäännöt ovat eri asia ja ne tulee osata.


      • Anonyymi

        Tieliikennelain 18 § viimeinen lause kuuluu näin: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Pykälän myötä on sallittu ylittää suojatie ajoneuvolla. Polkupyörä on ajoneuvo. Myös kaikilla muilla ajoneuvoilla saa ylittää ajorata suojatietä käyttämällä (esim. huoltoajo, hiekoitus tms.).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain 18 § viimeinen lause kuuluu näin: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Pykälän myötä on sallittu ylittää suojatie ajoneuvolla. Polkupyörä on ajoneuvo. Myös kaikilla muilla ajoneuvoilla saa ylittää ajorata suojatietä käyttämällä (esim. huoltoajo, hiekoitus tms.).

        Sallittu ei tarkoita etuoikeutta, jos jää alle niin on oma syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sallittu ei tarkoita etuoikeutta, jos jää alle niin on oma syy.

        Ei tarkoita ei, eikä sellaista ole väitetty. Jokaisen suojatien saa ylittää pyöräilemällä, mutta väistämissäännöt on osattava. Tämä mainitaankin aiemmassa kommentissa. "Päälle ajo" -oikeutta ei kuitenkaan koskaan ole, vaikka toinen sattuisikin mokaamaan. Jokaisella on aina velvoite pyrkiä välttämään onnettomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sallittu ei tarkoita etuoikeutta, jos jää alle niin on oma syy.

        Ei se ihan noinkaan ole. Ylempänä on mainittu tieliikennelain 29 § ja lapset, vanhukset, vammaiset ja muut henkilöt, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Heitä pitää aina ja joka tilanteessa varoa erityisen paljon.

        Ajoneuvoilla on aina erityinen vastuu tilanteissa, joissa toinen osapuoli on 29 § lueteltu tienkäyttäjä. Ajoneuvon kuljettaja pitää varoa ja suojata lapsia, vanhuksia, vammaisia ja muita henkilöitä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan ole. Ylempänä on mainittu tieliikennelain 29 § ja lapset, vanhukset, vammaiset ja muut henkilöt, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Heitä pitää aina ja joka tilanteessa varoa erityisen paljon.

        Ajoneuvoilla on aina erityinen vastuu tilanteissa, joissa toinen osapuoli on 29 § lueteltu tienkäyttäjä. Ajoneuvon kuljettaja pitää varoa ja suojata lapsia, vanhuksia, vammaisia ja muita henkilöitä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

        Ei vanhukset, vammaiset ja muut henkilöt, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä aja pyörällä tai ei ainakaan pitäisi, eikä lastenkaan yksin elleivät kykene noudattamaan liikennesääntöjä.

        Yleensä ne terveetkin ajaa suojatielle välittämättä mistään mitään kuten ylittävät kadunkin mistä sattuu ja antavat huonoa esimerkkiä lapsilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vanhukset, vammaiset ja muut henkilöt, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä aja pyörällä tai ei ainakaan pitäisi, eikä lastenkaan yksin elleivät kykene noudattamaan liikennesääntöjä.

        Yleensä ne terveetkin ajaa suojatielle välittämättä mistään mitään kuten ylittävät kadunkin mistä sattuu ja antavat huonoa esimerkkiä lapsilleen.

        Mielipiteesi ei merkitse mitään, koska tieliikennelaki velvoittaa varomaan näitä tienkäyttäjäryhmiä erityisen paljon. Jos näin et tee, rikot lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteesi ei merkitse mitään, koska tieliikennelaki velvoittaa varomaan näitä tienkäyttäjäryhmiä erityisen paljon. Jos näin et tee, rikot lakia.

        Mielipiteesi ei merkitse mitään, koska ei kaikista tiedä päälle päin onko vajakki tai itsemurhaaja. Tahallaan ei tietenkään saa päälle ajaa missään, mutta liikennesäännöt ratkaisee syyllisyyden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain 18 § viimeinen lause kuuluu näin: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Pykälän myötä on sallittu ylittää suojatie ajoneuvolla. Polkupyörä on ajoneuvo. Myös kaikilla muilla ajoneuvoilla saa ylittää ajorata suojatietä käyttämällä (esim. huoltoajo, hiekoitus tms.).

        Saa suojatien ylittää ajoneuvolla ajamalla mutta ei saa hätistellä tai töniä jalankulkijoita pois tieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa suojatien ylittää ajoneuvolla ajamalla mutta ei saa hätistellä tai töniä jalankulkijoita pois tieltä.

        Aika hurjan näköistä kun aikuinen ajaa suojatiellä kovaa vauhtia pyörällä ja välissä menee pikkulapsi pyörällään vanhempansa kanssa. Siihen vielä skuutit, mopot ja muut (sähkö)vempaimet. Pitkästä aikaa näin myös kaksi aikuista taluttamassa pyörää suojatiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa suojatien ylittää ajoneuvolla ajamalla mutta ei saa hätistellä tai töniä jalankulkijoita pois tieltä.

        Niinhän tuossa 18 § nimenomaan lukeekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vanhukset, vammaiset ja muut henkilöt, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä aja pyörällä tai ei ainakaan pitäisi, eikä lastenkaan yksin elleivät kykene noudattamaan liikennesääntöjä.

        Yleensä ne terveetkin ajaa suojatielle välittämättä mistään mitään kuten ylittävät kadunkin mistä sattuu ja antavat huonoa esimerkkiä lapsilleen.

        Lapset, vanhukset, vammaiset jne. saavat liikkua liikenteessä omien kykyjensä mukaan ja tämä on tieliikennelaissa huomioitu. Sinun tehtäväsi on noudattaa tieliikennelakia. Nykyistä tieliikennelakia tehdessä näitä asioita on mietitty ja ne ovat luettavissa dokumentissa "Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi". Siellä lukee mm. seuraavaa:

        "Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."

        Jokaisella liikenteessä on toki velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä, mutta silti tieliikennelaissa on erilaisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille, kuten näkyy. Esim. autoilijoilla on hivenen suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan. Tämä periaate näkyy monessa tieliikennelain pykälässä, kuten esim. mainitussa 29 §.

        Usean tieliikennelain lakipykälän mukaan pitää siis varoa ja suojata niitä, joille itse aiheuttaa vaaran. Tämä on seikka, joka monelta tuppaa unohtumaan liikenteessä liikkumisen suhteen. Itselle vaarallisia asioita varotaan kylläkin, mutta kun sitä on vastuussa kaikkien turvallisuudesta siinä ympärillä, kun liikenteessä liikkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset, vanhukset, vammaiset jne. saavat liikkua liikenteessä omien kykyjensä mukaan ja tämä on tieliikennelaissa huomioitu. Sinun tehtäväsi on noudattaa tieliikennelakia. Nykyistä tieliikennelakia tehdessä näitä asioita on mietitty ja ne ovat luettavissa dokumentissa "Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi". Siellä lukee mm. seuraavaa:

        "Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."

        Jokaisella liikenteessä on toki velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä, mutta silti tieliikennelaissa on erilaisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille, kuten näkyy. Esim. autoilijoilla on hivenen suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan. Tämä periaate näkyy monessa tieliikennelain pykälässä, kuten esim. mainitussa 29 §.

        Usean tieliikennelain lakipykälän mukaan pitää siis varoa ja suojata niitä, joille itse aiheuttaa vaaran. Tämä on seikka, joka monelta tuppaa unohtumaan liikenteessä liikkumisen suhteen. Itselle vaarallisia asioita varotaan kylläkin, mutta kun sitä on vastuussa kaikkien turvallisuudesta siinä ympärillä, kun liikenteessä liikkuu.

        Yleensä ne ovatkin terveitä aikuisia mitkä ajaa pyörällä suojatielle autojen eteen ja ajaa ajoradalla vaikka vieressä pyörätie. Voisihan ne kytät alkaa valvoa kevyttä liikennettäkin ja sakottaa, muistaisivat paremmin liikennesäännöt. Kummasti ei kuitenkaan tule useinkaan seuraamuksia bussi- ja rekkakuskeille kun ajavat suojatiellä ihmisten yli tai maantiellä autojen päälle.

        Moottoritielläkin voisi vaatia varomaan että vanhukset voi ajaa väärään suuntaan, samoin yksisuuntaisella kadulla ja tietysti pitää voida polkupyörällä moottoritiellä ajaa. Yksi vammainen pyörätuolilla kelaa tahallaan bussien ja autojen eteen ja jää siihen, sekin on ihan hyväksyttävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ne ovatkin terveitä aikuisia mitkä ajaa pyörällä suojatielle autojen eteen ja ajaa ajoradalla vaikka vieressä pyörätie. Voisihan ne kytät alkaa valvoa kevyttä liikennettäkin ja sakottaa, muistaisivat paremmin liikennesäännöt. Kummasti ei kuitenkaan tule useinkaan seuraamuksia bussi- ja rekkakuskeille kun ajavat suojatiellä ihmisten yli tai maantiellä autojen päälle.

        Moottoritielläkin voisi vaatia varomaan että vanhukset voi ajaa väärään suuntaan, samoin yksisuuntaisella kadulla ja tietysti pitää voida polkupyörällä moottoritiellä ajaa. Yksi vammainen pyörätuolilla kelaa tahallaan bussien ja autojen eteen ja jää siihen, sekin on ihan hyväksyttävää.

        Aiemmin lukee selvästi että "Jokaisella liikenteessä on toki velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä, mutta silti tieliikennelaissa on erilaisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille." Jokainen tulee siis noudattaa liikennesääntöjä mutta tiettyjen ryhmien osalta on laissa lievennyksiä. Ja kyllä, hörperöjen vanhusten osalta pitää lähestulkoon olettaa kummallista toimintaa. Onko tällainen oikein, niin ei ole, mutta olettaa voi joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin lukee selvästi että "Jokaisella liikenteessä on toki velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä, mutta silti tieliikennelaissa on erilaisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille." Jokainen tulee siis noudattaa liikennesääntöjä mutta tiettyjen ryhmien osalta on laissa lievennyksiä. Ja kyllä, hörperöjen vanhusten osalta pitää lähestulkoon olettaa kummallista toimintaa. Onko tällainen oikein, niin ei ole, mutta olettaa voi joka tapauksessa.

        Täytyy siis laittaa esim vammaisille näkyvät merkit että ovat vammaisia että osaa varoa. Olisko vaikkapa tähti oranssilla huomiovärillä sopiva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin lukee selvästi että "Jokaisella liikenteessä on toki velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä, mutta silti tieliikennelaissa on erilaisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille." Jokainen tulee siis noudattaa liikennesääntöjä mutta tiettyjen ryhmien osalta on laissa lievennyksiä. Ja kyllä, hörperöjen vanhusten osalta pitää lähestulkoon olettaa kummallista toimintaa. Onko tällainen oikein, niin ei ole, mutta olettaa voi joka tapauksessa.

        Suojateiden kohdalla pitää jalankulkijoille antaa esteetön kulku. Ajoradan ajoneuvot eivät saa estää, häiritä tai haitata suojatien yli menevää jalankulkua. Se on myös yksi hyvä esimerkki tilanteesta, jossa ajoneuvoilla on suurempi vastuu suhteessa suojaamattomaan ihmiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojateiden kohdalla pitää jalankulkijoille antaa esteetön kulku. Ajoradan ajoneuvot eivät saa estää, häiritä tai haitata suojatien yli menevää jalankulkua. Se on myös yksi hyvä esimerkki tilanteesta, jossa ajoneuvoilla on suurempi vastuu suhteessa suojaamattomaan ihmiseen.

        Mutta ei pyöräilijät paljon jalankulkijoita varo, eivätkä välitä omastakaan turvallisuudestaan kun ajavat sivulle katsomatta eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei pyöräilijät paljon jalankulkijoita varo, eivätkä välitä omastakaan turvallisuudestaan kun ajavat sivulle katsomatta eteen.

        Asennevammaisia on monenlaisten eri ajoneuvojen kuljettajina, ei pelkästään pyöräilijöissä. Tyhmyyttä ja asennevammaa ei valitettavasti mikään laki pysty estämään.


    • Anonyymi

      Munan jatke Janis Petke

    • Anonyymi

      Tuttua tavaraa jo ennen pyöräteiden keksimistä.
      Jos etuoikeutettua tietä meni mopo tai pyörä niin kolmion takaa tultiin aina eteen.

    • Anonyymi

      Nyt on tullut korotetun suojatien eteen pyörätien merkki, tätyy siis alkaa väistää. Tavallisella suojatiellä yksi auto pysähtyi taas jo kaukaa odottamaan pyöräilijää.

      • Anonyymi

        Opettele väistämismerkit. Pyörätien liikennemerkki ei ole mikään väistämismerkki.

        Jokin liikennemerkeistä B5, B6 tai B7 velvoittaa väistöön pyörätien jatkeiden/suojatien kohdalla.

        B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa

        B6 = Pakollinen pysäyttäminen
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen

        B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele väistämismerkit. Pyörätien liikennemerkki ei ole mikään väistämismerkki.

        Jokin liikennemerkeistä B5, B6 tai B7 velvoittaa väistöön pyörätien jatkeiden/suojatien kohdalla.

        B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa

        B6 = Pakollinen pysäyttäminen
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen

        B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa

        Opettele käyttämään järkeäsi, suojatien edessä ei ole minkäänlaista pyörätien merkkiä ellei autooilijan kuulu väistää.


      • Anonyymi

        No voihan siellä pyörätien merkkikin olla, jos ajoradan reunassa on pyörätie, mutta ei se väistämiseen vaikuta mitenkään. Sen verran voisit katsoa, että ethän vaan ole autoinesi eksynyt sinne pyörätien puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voihan siellä pyörätien merkkikin olla, jos ajoradan reunassa on pyörätie, mutta ei se väistämiseen vaikuta mitenkään. Sen verran voisit katsoa, että ethän vaan ole autoinesi eksynyt sinne pyörätien puolelle.

        No voihan siellä pyörätien merkkikin olla pyörätiellä, jos olet eksynyt pyörätielle. Sen verran voisit katsoa, että ajat autolla ajoradalla ja pyörällä pyörätiellä jos sellainen on. Suojatiellä taluta pyörää jos haluat ylittää kadun ennen autoja, vaikka laissa vammaiset mainitaankin varottavina kohteina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele käyttämään järkeäsi, suojatien edessä ei ole minkäänlaista pyörätien merkkiä ellei autooilijan kuulu väistää.

        Väistämismerkit sekä liikennesäännöt velvoittavat väistämään. Alla olevassa ensimmäisessä videossa on käytetty esimerkkinä väistämisvelvollisuus risteyksessä -liikennemerkkiä.

        Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Tunne liikennesäännöt: kääntyvä väistää
        https://youtu.be/-yZhenSVC6s


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voihan siellä pyörätien merkkikin olla pyörätiellä, jos olet eksynyt pyörätielle. Sen verran voisit katsoa, että ajat autolla ajoradalla ja pyörällä pyörätiellä jos sellainen on. Suojatiellä taluta pyörää jos haluat ylittää kadun ennen autoja, vaikka laissa vammaiset mainitaankin varottavina kohteina.

        Ekaluokkalaisille on keltaiset lippikset, myös vammaisille pitäisi olla omat selvästi erottuvat merkit ja vanhuksille kun eivät ole enää kykeneviä suoriututumaan normaalisti liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele käyttämään järkeäsi, suojatien edessä ei ole minkäänlaista pyörätien merkkiä ellei autooilijan kuulu väistää.

        Ajoradalla ajaessaan ei koskaan ole suojatien kohdalla/edessä mitään pyörätien liikennemerkkiä. Siinä suojatien/pyörätien jatkeen edessä voi olla joku noista tuossa ylempänä mainituista väistämismerkeistä (B5, B6 tai B7).


    • Anonyymi

      No ootteko jo saaneet selville mikä on PYÖRÄTIEN JATKE??

      • Anonyymi

        Pyörätien jatke on pyörätieltä tulevan polkupyöräilijän ja mopoilijan ajoradan ylityspaikka.

        "Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."

        Suojatien saa kuitenkin myös ylittää pyöräilemällä yli. Väistämissäännöt ovat kuitenkin eri asia ja suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, eli määrittää suojatien "suojan" vain jalankulkijoille.


    • Anonyymi

      Vakuutusyhtiöiden datan mukaan auton ja pyörän välisissä risteyskolareissa noin 70% on autoilijan syytä. Yleisin onnettomuustyyppi on se, kun auto tulee kolmion takaa pyöräilijän eteen.

      https://yle.fi/uutiset/3-7499703

      • Anonyymi

        Juttu on vuodelta 2014. Kannattaa olla tarkkana, sillä tieliikennelaki muuttui 1.6.2020.


      • Anonyymi

        Ellei autoilijat väistäisi vaikka pyöräilijällä väistämisvelvollisuus niin pyöröilijöitä jäisi alle joka päivä ja monta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei autoilijat väistäisi vaikka pyöräilijällä väistämisvelvollisuus niin pyöröilijöitä jäisi alle joka päivä ja monta.

        Ellei pyöräilijä väistäisi väistämisvelvollisia autoilijoita, niin pyöräilijän päälle ajettaisiin melko usein. Hyvä esimerkki tästä on liikenneympyrä ja sen tilanteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei pyöräilijä väistäisi väistämisvelvollisia autoilijoita, niin pyöräilijän päälle ajettaisiin melko usein. Hyvä esimerkki tästä on liikenneympyrä ja sen tilanteet.

        Ehkä jopa 1% siitä mitä autoilijat väistää estääkseen kolarin vaikka pyöräilijällä väistämisvelvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä jopa 1% siitä mitä autoilijat väistää estääkseen kolarin vaikka pyöräilijällä väistämisvelvollisuus.

        Ja mistä mahtaa tämä statistiikka löytyä, vai onko pelkkää mutua?


    • Anonyymi

      Pyöräilijänä olen itsekin huomannut, että ammattikuskeilla ei ole vaikeuksia ajaa oikein näissä paikoissa. Joillakin taviksilla lipsahtaa kolmion takaa pyörän eteen.

      • Anonyymi

        Ammattikuskit ajaa päälle ihan suoralla tiellä, risteyksissä ja suojatiellä. Lähes kaikki kevyenliikenteen kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat bussien ja kuorma-autojen kanssa tapahtuneita.


    • Anonyymi

      Uutisia seuranneena olen huomannut, että useimmiten ammattikuskeilla eli bussikuskeilla ja kuorma-autokuskeilla on vaikeuksia ajaa oikein näissä paikoissa. Lähes kaikki suojatiellä jäävät raskaan liikenteen alle ja seurauksetkin vakavimmat. Joillakin taviksilla kuten tuolla mummolla lipsahtaa kolmion takaa pyörä henkilöautonkin eteen vaikka pitäisi väistää.

      • Anonyymi

        Minä olen taas huomioinut sellaisen näistä "ammattikuskeista" että uskovat omien kykyjen olevan maailmanluokkaa ja ajavat sen myötä varomattomasti. Usein esim. yli rajotusten.


    • Anonyymi

      Heh, tänään Nurmijärven Perttulassa punaista Skodaa kuljettanut, heijastavaan työtakkiin pukeutunut nuorimies neuvoi mimua taluttamaan pyörää pyörätien jatkeella. :)

      Kyllä ainakin tuolla kuskilla oli koko pyörätien jatke käsitteenä täysin hukassa. :O Toisaalta riittäisi sekin, että noudattaa väistämisvelvollisuutta osoittavaa kolmiota.

      Onneksi 99,9% autoilijoista osaa tämänkin asian ja toivottavasti kyseinen Skoda-kuskikin.

      • Anonyymi

        no tuosta skodalla törttöilevä jätkä ei kyllä muutenkaan osaa ajaa et olkaa varovaisia myös autolla liikkuvat. tiedänpähän vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no tuosta skodalla törttöilevä jätkä ei kyllä muutenkaan osaa ajaa et olkaa varovaisia myös autolla liikkuvat. tiedänpähän vain.

        onko kyseessä punainen octavia jossa on mustat lisävalot keulalla?? Sellaisen alle olen minäkin meinannut jåädä et onkohan sama kaveri kyseessä??! kortin sais ottaa pois, sellane ajotyyli sillä on.


    • Anonyymi

      "Osa autoilijoista ajaa kolmion takaa pyörätien jatkeen yli."

      Vain hyvin hyvin pieni osa autoilijoista ei osaa huomioida kärkikolmiota. Jos jätetään se Nurmijärvellä häiriköivä Octavia-kuski pois laskuista niin tosi pieni määrä autoilijoita mokaa noissa paikoissa.

      Vaikka autoilija ei ymmärtäisi kärkikolmion merkitystä, tai ei huomaisi kärkikolmiota tai pyörätiellä ajavaa pyöräilijää, hän on silti velvollinen väistämään pyöräilijää tullessaan kärkikolmion takaa.

      • Anonyymi

        Lähes kukaan pyöräilijöistä ei ymmärrä tai halua noudattaa väistämissääntöjä suojatiellä. Pyörä pitää taluttaa tavallisen suojatien yli tai laskea suoraan ajava auto ensin . Äsken vasta poliisi tarkkaili hesassa pyöräilijöitä ja 90% ei väistänyt autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kukaan pyöräilijöistä ei ymmärrä tai halua noudattaa väistämissääntöjä suojatiellä. Pyörä pitää taluttaa tavallisen suojatien yli tai laskea suoraan ajava auto ensin . Äsken vasta poliisi tarkkaili hesassa pyöräilijöitä ja 90% ei väistänyt autoja.

        Älä valehtele. Ei suojatiellä ole mitään pyörän taluttamispakkoa. Perehdy liikennesääntöihin.

        Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
        https://youtu.be/3nj4SmyEwII

        Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
        https://youtu.be/nparGCTzSls


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele. Ei suojatiellä ole mitään pyörän taluttamispakkoa. Perehdy liikennesääntöihin.

        Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
        https://youtu.be/3nj4SmyEwII

        Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
        https://youtu.be/nparGCTzSls

        Ei tuossa aiemmin väitetty, että olisi pakko taluttaa. Toki kun pyöräilijä taluttaa pyöräänsä suojatien yli, on hän jalankulkija ja jalankulkijoille on annettava esteetön kulku suojatien yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa aiemmin väitetty, että olisi pakko taluttaa. Toki kun pyöräilijä taluttaa pyöräänsä suojatien yli, on hän jalankulkija ja jalankulkijoille on annettava esteetön kulku suojatien yli.

        Kyllä siinä niin väitetään "tai" sanasta huolimatta. Siinähän lukee selvästi "Pyörä pitää taluttaa tavallisen suojatien yli..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele. Ei suojatiellä ole mitään pyörän taluttamispakkoa. Perehdy liikennesääntöihin.

        Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
        https://youtu.be/3nj4SmyEwII

        Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
        https://youtu.be/nparGCTzSls

        Ei tarvitsekaan taluttaa, mutta sitten pitää antaa auton mennä ensin. Niin yksinkertaista se, paitsi idiooteille pyöräiljiöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitsekaan taluttaa, mutta sitten pitää antaa auton mennä ensin. Niin yksinkertaista se, paitsi idiooteille pyöräiljiöille.

        Kääntyvä autoilija väistää aina sen tien pyöräilijöitä, jolle hän kääntyy. Näin on riippumatta siitä, onko kohdassa pelkkä suojatie, pyörätien jatke, tai ei mitään tiemerkintää. Sama homma, kun autoilija poistuu liikenneympyrästä.


    • Anonyymi

      Lopultahan ihan jokainen ajoradan ajoneuvo ajaa sen pyörätien jatkeen yli. Väistämissääntöjä pitää tietenkin noudattaa tilanteessa ja ne tulee osata.

      • Anonyymi

        Pyörätien jatke ei tarkoita etuajo-oikeutta se vain tarkoittaa ettei tarvitse taluttaa yli. Väistämissäännöt tulee tämän päälle lisänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatke ei tarkoita etuajo-oikeutta se vain tarkoittaa ettei tarvitse taluttaa yli. Väistämissäännöt tulee tämän päälle lisänä.

        Ei pyörätien jatke todellakaan tarkoita sitä, että ei tarvitse taluttaa yli. Suojatien yli kun saa myös pyöräillä. Itse asiassa millä tahansa ajoneuvolla saa ylittää ajorata suojatietä käyttäen. Tieliikennelain 18 § viimeisessä momentissa lukee esim. seuraavaa:

        "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        On mahdollistettu huoltoajo, auraus, hiekoitus yms. Polkupyörä on myös ajoneuvo, eli jokaisen maasta löytyvän suojatien yli saa pyöräillä. Väistämissäännöt ovat sitten eri seikka. Suojatie kun on edelleen suojatie vain jalankulkijoille.

        Pyörätien jatke kertoo nykyisen tieliikennelain mukaan epäsuorasti sen, että väistämisvelvollisuus on ajoradan liikenteellä. Liikaa ei kuitenkaan pidä pyörätien jatkeen tiemerkintään luottaa, vaan katsoa, onko ajoradan ajoneuvoilla väistämismerkki, joka velvoittaa väistämää pyöräilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatke ei tarkoita etuajo-oikeutta se vain tarkoittaa ettei tarvitse taluttaa yli. Väistämissäännöt tulee tämän päälle lisänä.

        Suojatielläkään ei tarvitse taluttaa pyörää, vaan pyörätien yli saa ajaa pyörällä. Mutta silloin pyöräilijällä ei ole etuajo-oikeutta, jos autoilijalle ei ole muuta kuin suojatien merkki tai autoilija ei ole kääntymässä. Pyörää taluttava katsotaan jalankulkijaksi ja silloin suojatiemerkkikin riittää.

        Pyöräilen aina suojatien yli ja tiedän kyllä milloin minun vuoro on väistää. Siksi autoillessanikin tiedän milloin autoilijan tulee väistää. Toki polkupyörälläkin ajan niin kuin moottoripyörällä eli varaudun siihen, että autoilija ei ole huomannut minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatielläkään ei tarvitse taluttaa pyörää, vaan pyörätien yli saa ajaa pyörällä. Mutta silloin pyöräilijällä ei ole etuajo-oikeutta, jos autoilijalle ei ole muuta kuin suojatien merkki tai autoilija ei ole kääntymässä. Pyörää taluttava katsotaan jalankulkijaksi ja silloin suojatiemerkkikin riittää.

        Pyöräilen aina suojatien yli ja tiedän kyllä milloin minun vuoro on väistää. Siksi autoillessanikin tiedän milloin autoilijan tulee väistää. Toki polkupyörälläkin ajan niin kuin moottoripyörällä eli varaudun siihen, että autoilija ei ole huomannut minua.

        Jos autoilija kääntyy, niin autoilija väistää, vaikka pyöräilijällä on kohdassa vain suojatie, tai ei tiemerkintää laisinkaan. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        Asia selviää hyvin tällä videolla 2min 10s kohdasta vähän matkaa eteenpäin.

        https://youtu.be/3nj4SmyEwII?t=2m10s

        Sama homma myös, kun autoilija poistuu liikenneympyrästä. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos autoilija kääntyy, niin autoilija väistää, vaikka pyöräilijällä on kohdassa vain suojatie, tai ei tiemerkintää laisinkaan. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        Asia selviää hyvin tällä videolla 2min 10s kohdasta vähän matkaa eteenpäin.

        https://youtu.be/3nj4SmyEwII?t=2m10s

        Sama homma myös, kun autoilija poistuu liikenneympyrästä. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        Poistuessani autolla liikenneympyrästä pysähdyin odottamaan, että pyöräilijä ylittää ensin tien. Pysähtyessäni perääni ajoi moottoripyörä, mutta onneksi autolleni tai hänellekään ei käynyt mitään. Jos en olisi pysähtynyt, minun olisi pitänyt ajaa pyöräilijän yli.

        Onneksi moottoripyöräilijä ei alkanut selittelemään mitään, koska se olisi ollut pahin virhe. Teot kertovat kaiken. Suojatietä lähestyttäessä on valmistauduttava pysähtymään. Näin sanoo laki.

        Nuo pyörätien jatkeet eivät ole autoilijalle ongelma, jos autoilija tietää mitä tarkoittaa kärkikolmio, STOP-merkki ja uudehko pyörätien jatketta tarkoittava liikennemerkki. No kyllähän välillä autoilijat ajavat kolmion tai STOP-merkin takaa autojenkin eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos autoilija kääntyy, niin autoilija väistää, vaikka pyöräilijällä on kohdassa vain suojatie, tai ei tiemerkintää laisinkaan. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        Asia selviää hyvin tällä videolla 2min 10s kohdasta vähän matkaa eteenpäin.

        https://youtu.be/3nj4SmyEwII?t=2m10s

        Sama homma myös, kun autoilija poistuu liikenneympyrästä. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        Kun autoilija ajaa suoraan tavallisen suojatien yli, pyöräilijä taluttaa, väistää tai kärsii seuraukset. Kunnin sakot pitäisi antaa pyöräilijöoille, täysin holtittomasti ajelevat ja opettavat lapsilleen samat tavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun autoilija ajaa suoraan tavallisen suojatien yli, pyöräilijä taluttaa, väistää tai kärsii seuraukset. Kunnin sakot pitäisi antaa pyöräilijöoille, täysin holtittomasti ajelevat ja opettavat lapsilleen samat tavat.

        Taluttava pyöräilijä on toki jalankulkija, mutta mitään taluttamispakkoa ei kuitenkaan ole. Väistämissäännöt pitää toki tuntea ja noudattaa niitä. Lapsia pitää tieliikennelain mukaan aina varoa erityisen paljon, oli väistämisvelvollisuus kummalla tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taluttava pyöräilijä on toki jalankulkija, mutta mitään taluttamispakkoa ei kuitenkaan ole. Väistämissäännöt pitää toki tuntea ja noudattaa niitä. Lapsia pitää tieliikennelain mukaan aina varoa erityisen paljon, oli väistämisvelvollisuus kummalla tahansa.

        Ja auton eteen saa ajaa lastenkin kanssa vaikka pitäisi väistää jos haluaa päästä hengestään tai vammautua. Taluttamisen tai odottamisen luulisi olevan ihan hyvä vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Onko trikoosukkulat nyt tyytyväisiä keskustelun tasoon ?

      • Anonyymi

        Kun älylliset lahjat loppuvat järkevän keskustelun käymiselle, niin sitten alkaa yleensä haukkuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun älylliset lahjat loppuvat järkevän keskustelun käymiselle, niin sitten alkaa yleensä haukkuminen.

        joillakin älylliset lahjat eivät riitä edes liikennemerkkien huomaamiseen...


    • Anonyymi

      YLEn uutisissa kerrottiin miehestä, joka kärkikolmion osoittamasta väistämisvelvollisuudesta huolimatta oli ajanut pyörätien jatkeelle pysähtymättä ja pyöräilijää päin. Seuraamukset olivat kovia ja trauma ja häpeäntunne taitaa kestää koko loppuelämän.

      Eiköhän pääse paljon helpommalla, jos väistää kärkikolmion, STOP-merkin, pyörätien jatketta osoittavan merkin tai katurakennelman näin osoittaessa.

      Tuo katurakennelma on kadusta korotettu pyörätie/jalkakäytävä, jonka kohdalla ei siis ole katua vaan pyörätie/jalkakäytävä. Katu siis päättyy ennen tuota rakennelmaa. Talvella lumi peittää rakennelman, mutta se ei poista autoilijan väistämisvelvollisuutta.

    • Anonyymi

      Uutisissa kerrottu usein pyöräilijöistä mitkä ajaneet suojatielle auton eteen vaikka olisi pitänyt väistää. Eiköhän pääsisi helpommalla jos malttaisi odottaa tai taluttaisi pyörän. No ei tarvitse ainakaan töihin mennä enää ja kiiree loppuu kun halvaantuu tai kuolee. Kannattaisi alkaa jakaa isoja sakkoja pyöräilijöille niin monen henki ja terveys säästyisi.

      Hupaisia moottoripyöräilijätkin kun odottavat tyhjässä risteyksessä kun auto satojen metrien päässä, sitten lähtevät eteen kun lähellä ja näyttävät käsimerkkejä vaikka pysähtyy :D

      • Anonyymi

        Tässä ketjussa aiheena on pyörätien jatke.

        Ihan hyvä ketju, koska se todistaa hienosti miten totaalisen pihalla Suomi24:n keskustelijat ovat autoilijan velvollisuuksista pyöräilijään nähden. Toivottavasti ihmiset ottavat opikseen.

        Onhan se selvää, että mies joka tarvitsee neljä pyörää pysyäkseen pystyssä ei liene sitä kehittyneintä sorttia.... T. urbaani pyöräilijä Helsingistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ketjussa aiheena on pyörätien jatke.

        Ihan hyvä ketju, koska se todistaa hienosti miten totaalisen pihalla Suomi24:n keskustelijat ovat autoilijan velvollisuuksista pyöräilijään nähden. Toivottavasti ihmiset ottavat opikseen.

        Onhan se selvää, että mies joka tarvitsee neljä pyörää pysyäkseen pystyssä ei liene sitä kehittyneintä sorttia.... T. urbaani pyöräilijä Helsingistä

        Onhan se selvää että kun menettänyt ajokorttinsa kännissä ja siirtynyt pyöräilemään, ei liene sitä kehittyneintä sorttia.

        Juuri oli lehdessä video kun pyöräilijä oli ajaa suojatiellä poliisiauton eteen, sai 40€ sakon. Muuten hyvä, mutta pitäisi olla sakossa yksi nolla lisää, oppisivatpahan.


    • Anonyymi

      Pyörätien jatke tulee nykyisen, voimassa olevan tieliikennelain mukaan merkitä vain, jos väistämisvelvollisuus kohdassa on ositettu ajorataa ajaville ajoneuvoille (jollakin laissa luetelluilla kolmella väistämismerkillä B5, B6 tai B7). Kun näin on, niin pyörätien jatkeen tiemerkintä tarkoittaa epäsuorasti autoilijalle pyöräilijöiden väistämistä.

      Jos sattuu olemaan väärin merkitty pyörätien jatkeen tiemerkintä, niin on silloin vaaran paikka, sillä se tiemerkintä ei väistämisvelvoitetta mitenkään määrää, vaan ne autoilijalle osoitetut väistämismerkit sen määräävät.

      Tässä on yksi esimerkkikuva.
      https://maps.app.goo.gl/PGA28mVW36qcSiNX7

      Yllä olevassa kuvassa on kuvasuunnasta katsottuna kolmio ja siten on maalattu suojatien keskelle pyörätien jatkeen tiemerkintä. Kohdassa on siis sekä suojatie, että pyörätien jatke. Jos kolmio poistettaisiin, mutta unohdettaisiin maalata täyspitkä suojatien tiemerkintä, niin viestitettäisiin edelleen pyöräilijöille, että autoilijoilla on väistämisvelvollisuus, vaikka näin ei enää olisi.

      • Anonyymi

        Jos kolmio poistuisi niin pyörilijöiden pitää väistää. Nykyään pitää olla liikenne merkki. Se suojatien merkki pitäisi vaihtaa malliin missä on fillari.
        Kuvaus suunnasta katsottuna autoilija ei käänny ennen suojatietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kolmio poistuisi niin pyörilijöiden pitää väistää. Nykyään pitää olla liikenne merkki. Se suojatien merkki pitäisi vaihtaa malliin missä on fillari.
        Kuvaus suunnasta katsottuna autoilija ei käänny ennen suojatietä.

        Kyllä, jos kolmio poistuisi, niin pyöräilijöiden pitää väistää. Tämä on se koko pointti. Väärä tiemerkintä kohdassa kuitenkin viestittäisi toisin ja olisi vaaran paikka. Jos kolmio poistettaisiin, niin pitäisi myös poistaa pyörätien jatkeen tiemerkintä, eli maalata täyspitkä suojatien tiemerkintä.

        Kolmion sijainnilla on myös vaikutusta. Kun kolmio on ennen pyörätien jatketta, niin autoilija väistää pyöräilijöitä. Jos taas kolmio olisikin vasta suojatien jälkeen, niin jälleen olisi niin, että pyörätien jatkeen tiemaalausta ei saa olla ja pyöräilijät väistäisivät.

        Kääntymistä ei tuossa aiemmin edes mainittu, joten en tiedä miksi se sekoitettiin mukaan. Jos se nyt mainitaan, niin autoilijoiden pitää väistää sen tien risteäviä pyöräilijöitä, jolle he kääntyvät. Näin on, vaikka kohdassa olisi pyöräilijöille ihan mikä tahansa tiemerkintä, tai ei tiemerkintää ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, jos kolmio poistuisi, niin pyöräilijöiden pitää väistää. Tämä on se koko pointti. Väärä tiemerkintä kohdassa kuitenkin viestittäisi toisin ja olisi vaaran paikka. Jos kolmio poistettaisiin, niin pitäisi myös poistaa pyörätien jatkeen tiemerkintä, eli maalata täyspitkä suojatien tiemerkintä.

        Kolmion sijainnilla on myös vaikutusta. Kun kolmio on ennen pyörätien jatketta, niin autoilija väistää pyöräilijöitä. Jos taas kolmio olisikin vasta suojatien jälkeen, niin jälleen olisi niin, että pyörätien jatkeen tiemaalausta ei saa olla ja pyöräilijät väistäisivät.

        Kääntymistä ei tuossa aiemmin edes mainittu, joten en tiedä miksi se sekoitettiin mukaan. Jos se nyt mainitaan, niin autoilijoiden pitää väistää sen tien risteäviä pyöräilijöitä, jolle he kääntyvät. Näin on, vaikka kohdassa olisi pyöräilijöille ihan mikä tahansa tiemerkintä, tai ei tiemerkintää ollenkaan.

        Mitenkähän asia tulkitaan oikeudessa kun joka paikassa on noita maalauksia millä ei nykylain mukaan ole mitään arvoa. Ihmiseet kuitenkin kuvittelee sen maalauksen jotain merkitsevän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kolmio poistuisi niin pyörilijöiden pitää väistää. Nykyään pitää olla liikenne merkki. Se suojatien merkki pitäisi vaihtaa malliin missä on fillari.
        Kuvaus suunnasta katsottuna autoilija ei käänny ennen suojatietä.

        En tiedä mitä tarkoitat tällä --> "Se suojatien merkki pitäisi vaihtaa malliin missä on fillari."

        Ei kohtaan ole pakko vaihtaa yhtään mitään liikennemerkkiä. Jos tarkoitat uuden lain myötä tullutta "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkkiä, niin se on väistämismerkki (kuten kolmio ja stop) ja sillä osoitetaan lähinnä vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke.

        Kyseisen merkin kohdalla lukee tieliikennelain liitteessä näin:

        "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän asia tulkitaan oikeudessa kun joka paikassa on noita maalauksia millä ei nykylain mukaan ole mitään arvoa. Ihmiseet kuitenkin kuvittelee sen maalauksen jotain merkitsevän.

        Asia selviää tieliikennelaista. Ainoastaan suojatien tiemerkintä vaikuttaa ilman liikennemerkkiä ja suojatie on olemassa pelkän tiemerkinnän perusteella. Tämä johtuu tieliikennelain suojatien määritelmässä olevasta TAI sanasta joka löytyy 2 §.

        Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Muut poikkisuuntaiset tiemerkinnät eivät sitten itsekseen tarkoita paljon mitään. Tämä selviää, kun lukee lain 86 § (poikkisuuntaiset merkinnät). Siellä lukee näin:

        "Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen."


    • Anonyymi

      Ihmiset tuntuvat olevan pihalla kuin lumiukot liikennesääntöjen suhteen. Katsokaa nämä videot oppimiseksi tai muistin virkistämiseksi.

      Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
      https://youtu.be/3nj4SmyEwII

      Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
      https://youtu.be/nparGCTzSls

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe