Ryska vårdare lär sig svenska i rekordfart-

Anonyymi

värvades av Folkhälsan för att hjälpa äldre och barn.
På ett drygt halvår har fjorton ryskatalande personer lärt sig svenska tillräckligt för att arbeta på daghem,som personliga assistenter eller på äldreboende.(hbl)

56

773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Det motiverar när man vet att arbetsplats väntar på en när kursen är slut.

      • Anonyymi

        Det är bästa dragplåstret.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är bästa dragplåstret.

        Morötter behövs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Morötter behövs.

        Fungerar utmärkt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är bästa dragplåstret.

        Mera borde det utbildas invandrare på svenska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fungerar utmärkt.

        Invandrare borde i högre grad få lära sig svenska,arbetsplatser finns.


      • Anonyymi

        Mycket flera invandrare kunde integreras på svenska, jobb finns nämligen.


      • Anonyymi

        Goda morötter,ingen piska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fungerar utmärkt.

        Fint att det lyckas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är bästa dragplåstret.

        Lyckat beslut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mera borde det utbildas invandrare på svenska.

        Också andra än ryskatande.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fungerar utmärkt.

        Svenska är ett relativt lätt språk.


      • Anonyymi

        Nu har gjort på samma sätt med en grupp ukrainare i Helsingfors,de börja jobba inom svenskspråkiga dagvården.


      • Anonyymi

        Det är morot som duger.


      • Anonyymi

        Det är jätteviktigt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fungerar utmärkt.

        Där ser man att invandrare har nytta av svenskan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mera borde det utbildas invandrare på svenska.

        När de finns färdigt här.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mycket flera invandrare kunde integreras på svenska, jobb finns nämligen.

        Ingen behöver gå arbetslös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fungerar utmärkt.

        Arbete lockar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fungerar utmärkt.

        Arbete är bästa moroten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Också andra än ryskatande.

        Skulle lätta på personalbristen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fungerar utmärkt.

        Tvpng mera sällan
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fungerar utmärkt.

        Det är huvudsaken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mera borde det utbildas invandrare på svenska.

        Det lönar sig absolut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Svenska är ett relativt lätt språk.

        Lättare än finskan i allafall.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mera borde det utbildas invandrare på svenska.

        Det motiverar när arbetsplats är garanterad.


      • Anonyymi

        Det lockar att göra sitt bästa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Invandrare borde i högre grad få lära sig svenska,arbetsplatser finns.

        Dumt att inte våga integrera på svenska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mera borde det utbildas invandrare på svenska.

        Ett bra sätt att avhjälpa personalbrist.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mera borde det utbildas invandrare på svenska.

        Jättekorkat att inte använda resurser som finns.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är bästa dragplåstret.

        Absolut det bästa.


      • Anonyymi

        Det bästa dragplåstret.


    • Anonyymi

      Hyvä esimerkki kielten oppimisesta.

      Tällä palstalla taas ollaan huolissaan englannista, jota luetaan 12 vuotta. Jotkut pelkäävät, että eivät opi sitä kuin pakolla ja vaativat sitä siksi pakolla kaikille aloittavaksi kieleksi.

      • Anonyymi

        Andra invandrare som studerat svenska påstår att svenska är mycket lättare än finska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Andra invandrare som studerat svenska påstår att svenska är mycket lättare än finska.

        Svenska är på riktigt lättare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Svenska är på riktigt lättare.

        Finskan är inget lätt språk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Andra invandrare som studerat svenska påstår att svenska är mycket lättare än finska.

        Det stämmer säkert.


    • Anonyymi

      Finland behöver såna när äldre blir bara mera och mera.

      • Anonyymi

        Just det,och när det inte finns tillräckligt med inhemsk arbetskraft.


      • Anonyymi

        Tror att de vägrar allt arbete, de sitter i hemma.


    • Anonyymi

      Samtliga ryssar bör omedelbart slängas ut ur EU utan urskiljning.

      • Anonyymi

        Inte är alla ryssarna putinanhängare, nej.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte är alla ryssarna putinanhängare, nej.

        Sida vid sida lär sig ryssar och ukrainare svenska (sådana som tidigare flyttat hit).
        Många ukrainares språk är ryska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte är alla ryssarna putinanhängare, nej.

        Åtminstone inte största delen av dem som redan tidigare flyttat till Finland.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Inte är alla ryssarna putinanhängare, nej.

        Man har råkat arbeta i Ryssland 1 år och kan berätta att det packet aldrig blir folk. Strunt samma vad de anhänger eller låter bli. En slobo är en slobo i alla sina dar. Desto färre, desto bättre. Både dagarna å slobona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sida vid sida lär sig ryssar och ukrainare svenska (sådana som tidigare flyttat hit).
        Många ukrainares språk är ryska.

        Inte kan man nu diskriminera någon människa för dens modersmål.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte kan man nu diskriminera någon människa för dens modersmål.

        Inte i ett civiliserat land åtminstone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte i ett civiliserat land åtminstone.

        Tällä palstalla sivistys harvoin kukkii...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä palstalla sivistys harvoin kukkii...

        Fennomaani osaa pilata palstan lähes täysin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte är alla ryssarna putinanhängare, nej.

        Många ukrainare talar ryska.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Inte är alla ryssarna putinanhängare, nej.

        Sak samma, det är deras uppgift att peta bort stumpen och dennes närmaste 2.500 lakejer för gott.


    • Anonyymi

      Näkökulma 1:Tuleekohan näistä hoitajista samanlainen hyväksikäytetty ulkomaalaisryhmä kuin Närpiön kasvihuonetyöntekijöistä?

      Näkökulma2: Positiivinen asia on se, että todistettavasti ruotsia voi oppia alkeista myös aikuisena: siksi ei ole perusteltua rääkätä suomalaislapsia alakoulusta yliopistoon tuhansilla tunneilla pakkoruotsia "varmuuden vuoksi"..

      • Anonyymi

        Kielten opiskelu on syytä aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Siksi varhaistettu kielten opetus. Koulu tarjoaa hyvän pohjan oppia mitä tahansa kieltä aikuisena lisää. On valtavan suuri etu oppia kieli jo nuorena. Toki kieliä voi oppia aikuisenakin.


      • Anonyymi

        Då kunde man lära sig finska senare också.


      • Anonyymi

        Aktiva lär sig aldrig.


      • Anonyymi

        Det var ju en utländsk arbetsgivare som är skyldig,likadant har det skett på finska också.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe