Videolla kerrotaan kolme merkkiä millä erotta influenssa koronasta.
Influenssakauden huippu ajoittuu tänä vuonna poikkeuksellisen myöhäiseen ajankohtaan. Viiden jälkeen -ohjelmassa vieraillut tartuntatautilääkäri Leif Lakoma arvioi, että pahin voi olla vielä edessä. Halukkaat ehtivät vielä ottaa influenssarokotteen, mutta tehosteannoksia ei jaeta.
Tavallisesti influenssa kaataa suomalaisia sänkyyn eniten tammi-helmikuussa, mutta tänä vuonna epidemia on siirtynyt keväämmälle. Epidemia on alkanut nostaa päätään vasta huhtikuun alussa.
– Onhan se poikkeuksellista, tartuntatautilääkäri Leif Lakoma Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL) sanoo.
Koronarajoitusten vuoksi influenssaepidemia on käytännössä jäänyt kokonaan välistä viimeisen kahden vuoden aikana. Kun rajoituksia on purettu, ihmiset ovat tavanneet toisiaan vapaammin, jolloin pöpötkin leviävät.
Lakoma uskoo, että influenssatapausten määrä jatkaa kasvuaan vielä toukokuussa.
Syksyllä edessä saattaa olla totuttua voimakkaampi ja hieman tavallista aikaisemmin alkava influenssaepidemia, Lakoma arvioi.
Yllä olevalla videolla kerrotaan kolme merkkiä, joista erotat influenssan koronasta.
Koronarokotteen tavoin myös influenssarokotteen teho heikkenee ajan myötä.
– Erityisesti vanhemmalla väellä suoja voi huhti-toukokuussa olla vähän huonompi, Lakoma sanoo.
Jos ensimmäistäkään influenssarokotetta ei ole ottanut, vielä ei ole liian myöhäistä. Rokotteen antama suoja muodostuu 1–2 viikossa, joten se voi antaa turvaa edessä mahdollisesti siintävältä tautihuipulta.
Suurin osa terveistä aikuisista paranee influenssasta itsestään levolla ja oireenmukaisella hoidolla.
Terveydenhuoltoon tulee olla yhteydessä, mikäli yleisvointi heikkenee merkittävästi ja ihmisessä herää huoli voinnistaan.
MTV3
Suomessa jyllää poikkeuksellinen influenssa-aalto - pahin on vielä edessä
11
131
Vastaukset
- Anonyymi
Katsoin videon. Influenssassa on yleensä kuumetta ja särkyä.
Koronassa voi olla suolisto-oireita ja haju- ja makuaistin menetystä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsoin videon. Influenssassa on yleensä kuumetta ja särkyä.
Koronassa voi olla suolisto-oireita ja haju- ja makuaistin menetystäEi oikein pahassa flunssassakaan mitään maista.
- Anonyymi
Harmi. Maski on naamassa metrossa. Itis kauppakeskus,kun prisma, sittari KKK kauppa ja voimistelu sali ainoana.2 metriä pidän väliä..
- Anonyymi
Maskista en luovu, suojaa se flunssan pärskeiltäkin.
Minulle iski kausiflunssa. Aivastelin ja tuhisin, nyt on yskä ja keuhkot vinkuvat. En usko, että on koronaa, ihan tavalliselta flunssalta tuntuu ja on jo ohi menossa. En nyt kuitenkaan mene ihmisten ilmoille vapaaehtoisesti, etten tartuta ketään. Pari vuotta olen flunssilta säästynyt tämän karanteeniajan vuoksi, mutta niinhän siinä kävi, että jostain pöpön heti sain, kun vähän hellittivät varomisia.
- Anonyymi
Otitko kausi-influenssarokotuksen? mMinä otan aina ja se suojaa hyvin.
Anonyymi kirjoitti:
Otitko kausi-influenssarokotuksen? mMinä otan aina ja se suojaa hyvin.
En tainnut ottaa. En ole varma. Olen käynyt terv.keskuksessa monta viikkoa sitten viimeksi, joskus talvella. Hajamielinen kun olen, en edes muista, miksi.
Olin kyllä aikeissa ottaa sen. - No, flunssani on pois menossa.
- Anonyymi
Minulle iski kevään 2022 influenssa. En tiennytkään, että influenssa on niin raju tauti! Melkein kaksi viikkoa taistelin kotona, sitten ambulanssilla osastolle ja siellä toiset kaksi viikkoa. Keuhkot jäivät huonoon kuntoon, hengästyttää vieläkin ja väsymys vaivaa. Ei ole terve olo vielä. Ottakaa tosissaan tämä tauti!
- Anonyymi
Siksi se vaarallinen onkin, kun se voi iskeä keuhkoihin. Hyvää toipumista edelleen!
- Anonyymi
Pirullisia tauteja, kun ei voi itse tietää edes mitä potee. Olo huononee, miettii onko korona vai influenssa ja saako vielä sydärinkin päälle ja on lauantai. Minne menet? Poliklinikat on tukossa. Yksityinen ainoa vaihtoehto. Vkl tuplahinta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252058
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221460Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631161Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111079Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101047- 88942
- 80819
- 17807
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107671