Kulkupelitykkääjän vappu.

Anonyymi

Minä tykkään kaikista kulkupeleistä, kulkemisesta ja peleistä, aivan kaikesta.
Jo pieneänäkin muistan että naapurinpojalla oli polkupyörä ja silloin päätin että minusta tulee pelimies kulkemaan.

Kukupeleistä ja niiden historiasta voisi jutella loputtomiin. Polttomoottorin perustekniikka voimansiirtoineen tuli tutuksi ja lapsena, koska jos et osannut itse rassata vehkeitä kuntoon, niin sitten olit ilman.

Muistan saaneeni yhden ainoan kerran moporahaa isältä, 500 markkaa ja sen eteen raaputtelin torpasta vanhat maalit pois. Viikon se urakka vei.

Muut mopot ja autot osteltiin kesätyörahoilla. Olin kesätöissä taimia istuttamassa, sahalla apupoikana ja kylmäkonetehtaalla saranoita poraamassa.

Vaikka numerosensei toisin väittääkin, niin kehitys on ollut valtaisaa kaikilla osa-alueilla, varsinkin kun puhutaan hieman kansanautoa paremmasta autoluokasta.

Mies joka kertoo nuudeleiden olevan terveellistä aivoruokaa, tuntuu tykkäävän tuosta savustamisesta ja grillaamisesta.

Thaimaa on grillatun, savustetun ja poltetun ruoan luvattu maa. Sen jatkuvaa mättämistä naamariin kannattaisi kuitenkin vähän hillitä terveyssyistä, ja opettaa lapsetkin terveellisempiin ruokailutottumuksiin, sillä Thaimaa on myös syöpien luvattu maa.

En halua kuulostaa saarnamieheltä enkä varsinkaan vegaanilta, mutta ajattelen tässä asiassa etupäässä lapsia ja heidän tulevaisuutta.

Tässä terveysravinto- sivuilta tietoa savustamisesta:

PAH-yhdisteet ja nitrosoamiinit

Savustamiseen liittyy kuitenkin ongelmia. Ensinnäkin savustettu liha ja kala luetaan prosessoituun lihaan ja lihajalosteisiin. Kansainvälinen syöväntutkimusinstituutti IARC on luokitellut ne riskiarviossaan varmasti syöpää aiheuttaviksi (Bouvard 2015).

Savustettaessa ruokaan kertyy polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä, lyhyesti PAH-yhdisteitä. Niistä monet ovat varmasti mutageenisia ja karsinogeenisia. Ne toisin sanoen aiheuttavat syöpää.

IARC on arvioinut yksittäisten PAH-yhdisteiden karsinogeenisuutta. Bentso(a)pyreeni, lyhyesti BaP, on kiistatta karsinogeeniseksi luokiteltu yhdiste. Neljä muuta PAH-yhdistettä on luokiteltu todennäköisiksi karsinogeeneiksi. Lisäksi arvioidaan, että PAH-yhdisteiden joukossa on karsinogeenisia yhdisteitä, joita ei ole vielä tunnistettu.

PAH-yhdisteiden lisäksi savustetussa ruoassa on nitrosoamiineja. Myös niiden saanti savustetusta ja muista ruoista on yhdistetty suurempaan syöpäriskiin (Jakszyn 2006).

Yhdysvaltalaisessa tapaus-kontrollitutkimuksessa savustetun kalan syöminen on yhdistynyt 3 kertaa suurempaan ylähengitystien syöpään (Rogers 1995).

Katsausartikkelissa puolestaan todetaan tieteellisen näytön viittaavan siihen, että savustettu ruoka on yhteydessä mahasyövän riskiin (Jakszyn 2006).

Islantilaisessa tutkimuksessa suolatun tai savustetun kalan syöminen usein yhdistyi noin kaksi kertaa suurempaan pitkälle edenneen eturauhassyövän riskiin (Torfadottir 2013).
Savustettu liha ja kala on usein myös suolaista

Savustetun lihan ja kalan ongelma on sekin, että ne ovat usein hyvin suolaisia. Runsas suola kohottaa verenpainetta, lisää aivohalvausriskiä ja rasittaa munuaisia.
Myös savuaromin käyttö on riski"

T 2010 riippumatossa, juuri syöneenä hiiligrillattua kalaa ja kanaa

17

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Henki pihisee vielä.

      Tee myös katsaus koska sulla omakohtainen kokemus, alkoholismista yhditettynä hallitsemattomaan väkivaltaisuuteen.

      Kalansavustaja kolmannessa polvessa.

    • Anonyymi

      Sensei voisi kopioinnin ja vääristelyn sijaan joskus jutella joko aiheesta taikka kertoa omia tarinoita, eikä toistella toisten kirjoituksia ikäänkuin niissä olisi jotakin ihmeellistä. Ihan tavallista elämää mukavasti kerrottuna nuo Kympin tarinat.
      Pyri samaan, apina.

      • Anonyymi

        Olen duunissa ja vien lapsille muovipussilliset suklaata.

        Laiffi duunissa, Vantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen duunissa ja vien lapsille muovipussilliset suklaata.

        Laiffi duunissa, Vantaa.

        Käy nyt ihmeessä Senssu kaikki nimimerkit läpi, niin saat varmaankin jonkun riitelemään kanssasi ja juttua aikaiseksi, niin ei mene vappuaatto ihan yksin. Rajattu kuva huoltsikan kupeessa olevalta rekkamieskuppilalta https://ibb.co/fqntgwJ

        Luokittelen annokset erinomaiseksi, vaikka ravintolan miljöö onkin tasoa työmaaruokala.
        Joskus joutuu alentamaan vaatimustasoa, kun nälkä yllättää liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy nyt ihmeessä Senssu kaikki nimimerkit läpi, niin saat varmaankin jonkun riitelemään kanssasi ja juttua aikaiseksi, niin ei mene vappuaatto ihan yksin. Rajattu kuva huoltsikan kupeessa olevalta rekkamieskuppilalta https://ibb.co/fqntgwJ

        Luokittelen annokset erinomaiseksi, vaikka ravintolan miljöö onkin tasoa työmaaruokala.
        Joskus joutuu alentamaan vaatimustasoa, kun nälkä yllättää liikenteessä.

        Otin hennalla olkapäähän perhosen natsin muistoa kunnioittaen.

        Sairaspohkeinen mies.


    • Anonyymi

      Rollaattorilla pääsee hyvin kulkemaan asfaltilla.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Pennikorppuperse krillaa siskonmakkaraa, joka on aivoruokaa.


    • Anonyymi

      Sensei on kaikkien moottoriharrastajien äiti. Tunatut Harleyt, massiivinen Indian, T-Rod Ruotsista, Mopar Thaimaassa, V-12 Mercedes, Supervesijetit, sähkövene, supervespat, seitsemän miljoonajahtia pitkin maailmaa ja tyttärelläkin yksi Azimuth.
      Bensa veekasit jylisee jahtien takana kuin ukkonen ja matka taittuu Hesasta Phukettiin tuosta vaan.

      Kysyisin senseiltä että kauanko vie tuo matka Hesasta Phukettiin tai päinvastoin?
      Onko T-Rodissa ja Moparissa miten paljon hevosia ja onko kellotettu varttimailille millaisia aikoja?

      • Anonyymi

        Älä unohda Numban Rolls Roycea V12. Sen specsit olisi myös kiva kuulla ja miten taloudellinen on ollut hybridi-Camry?


      • Anonyymi

        Minä ostin asunnon pääministerin naapurista.

        Krunikan Vili, nyt Kontulan Kingin kanssa otetaan kuppia ostarin anniskeluravintolassa ja odotetaan paikalle Kampin Keisaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä unohda Numban Rolls Roycea V12. Sen specsit olisi myös kiva kuulla ja miten taloudellinen on ollut hybridi-Camry?

        Avomeballa halpaa, hyrrää ja murisee miehekkäästi pelkällä haaveella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Avomeballa halpaa, hyrrää ja murisee miehekkäästi pelkällä haaveella.

        Itaran valinta on vuokra Vitara. Ei vienyt paljon mitään ja äiti osti bensat. Se oli halpaa silloin 2008. Huusin äitille että älä tuhlaa kaikkia rahoja pensaan kun Jorma haluu jätskiä Jolma haluu jätskiä. En osannut ärrää vielä sillon, olin vasta 49 vuotias. Kävittiin kattomassa käärmeitä ja nähtiin ronsuja. Oli mieletön shou eikä mikään illuusio kyseessä. Hihkuin ilosta kun äiti anto mulle nipun panaaneja joita sitten syötin suoraan norun kärsään.
        Pysähdyttiin riisipellon laitaan kun minua kovin pissatti ja huusin pissataukoa 132 kertaa peräkkäin niin äiti pysäytti vitaran. Olin pissalla niin äiti oli sillä aikaa jutellut keski-ikäiselle rammalle naiselle jolla oli kaihi, kihti ja kuppa. Sopivat että jos nainen tulee suomeen niin saa kelalta ilmaiset hoidot ja lääkkeet ja vielä palkkaa omais hoitajan duunicta. Muilutettiin se vosu marjan poimijan papereilla suomeen ja rakastuin tosi pahasti jo siinä pellon laidalla ennen kun sain pitkät alushousut ja hameen takaisin jalkaan.


      • Anonyymi
        SenssuChlangMai kirjoitti:

        Itaran valinta on vuokra Vitara. Ei vienyt paljon mitään ja äiti osti bensat. Se oli halpaa silloin 2008. Huusin äitille että älä tuhlaa kaikkia rahoja pensaan kun Jorma haluu jätskiä Jolma haluu jätskiä. En osannut ärrää vielä sillon, olin vasta 49 vuotias. Kävittiin kattomassa käärmeitä ja nähtiin ronsuja. Oli mieletön shou eikä mikään illuusio kyseessä. Hihkuin ilosta kun äiti anto mulle nipun panaaneja joita sitten syötin suoraan norun kärsään.
        Pysähdyttiin riisipellon laitaan kun minua kovin pissatti ja huusin pissataukoa 132 kertaa peräkkäin niin äiti pysäytti vitaran. Olin pissalla niin äiti oli sillä aikaa jutellut keski-ikäiselle rammalle naiselle jolla oli kaihi, kihti ja kuppa. Sopivat että jos nainen tulee suomeen niin saa kelalta ilmaiset hoidot ja lääkkeet ja vielä palkkaa omais hoitajan duunicta. Muilutettiin se vosu marjan poimijan papereilla suomeen ja rakastuin tosi pahasti jo siinä pellon laidalla ennen kun sain pitkät alushousut ja hameen takaisin jalkaan.

        Mukavaa että aito senssu palasi palstalle.


      • Anonyymi
        SenssuChlangMai kirjoitti:

        Itaran valinta on vuokra Vitara. Ei vienyt paljon mitään ja äiti osti bensat. Se oli halpaa silloin 2008. Huusin äitille että älä tuhlaa kaikkia rahoja pensaan kun Jorma haluu jätskiä Jolma haluu jätskiä. En osannut ärrää vielä sillon, olin vasta 49 vuotias. Kävittiin kattomassa käärmeitä ja nähtiin ronsuja. Oli mieletön shou eikä mikään illuusio kyseessä. Hihkuin ilosta kun äiti anto mulle nipun panaaneja joita sitten syötin suoraan norun kärsään.
        Pysähdyttiin riisipellon laitaan kun minua kovin pissatti ja huusin pissataukoa 132 kertaa peräkkäin niin äiti pysäytti vitaran. Olin pissalla niin äiti oli sillä aikaa jutellut keski-ikäiselle rammalle naiselle jolla oli kaihi, kihti ja kuppa. Sopivat että jos nainen tulee suomeen niin saa kelalta ilmaiset hoidot ja lääkkeet ja vielä palkkaa omais hoitajan duunicta. Muilutettiin se vosu marjan poimijan papereilla suomeen ja rakastuin tosi pahasti jo siinä pellon laidalla ennen kun sain pitkät alushousut ja hameen takaisin jalkaan.

        Muita sensukka vittuilla kaikille Suomen thaimaalaisille.


    • Anonyymi

      Osta Vito Vapuks niin menee Vappu V*tuks.....

    • Anonyymi

      Aikoinaan kun Ladan kyljestä raaputti maalia pois niin alta paljastui teksi, Viipurin silliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe