Keväthuollon hinta

Anonyymi

Terve,
Olen ensimmäistä kertaa tilaamassa veneelle keväthuoltoa, koska olen hankkinut veneen vasta 2021 (huollettuna).
Koska en osaa itse arvioida mitä Volvo Penta sisämoottorin huoltoon kuuluu, haluaisin kysyä teidän neuvoa. Mikä on normaali hinta huollolle? Meinasin itse siivota, maalata jne, eli tarvitsen huollon "tekniseen puoleen". Voikohan sen opetella tekemään itse...?
Kiitos! T. Aloitteva naiskippari

27

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi ja kannattaa opetella tekemään itse . Joslöydät jonkun vähän neuvomaan alkuun , niin on helpompaa.

    • Anonyymi

      Koneet huolletaan aina syksyllä, kun menee säilytykseen, keväällä ainoastaan uusi ipelleri tai sen tarkistus.

      Huollon hinta vaikuttaa kone tyyppi ja tunnit, jos mennään huolto ohjelman mukaisesti.

      Volvopenta moottoreita on niin monen kokoisia, että pelkästään öljy litroissa valtavia eroja tai ipelleri hinnoissa esim 10€-350€ eri kokoisiin myllyihin.

      Kerro kone tyyppi.

      • Anonyymi

        Viime syksynä merkkihuolto hoiti koneeseen glygolit ja työ kesti 3 tuntia. Sanoi samalla, että keväthuolto on koko päivän vievä työ. Kyselen, koska mietin että mitä kaikkea keväthuolto sitten pitää sisällään, oletettavasti tuon glygolin poiston lisäksi. Akkujen lataus, myrkkymaalit ja vastaavat toimet hoituu kyllä itselläkin. Naisena olen vain tottunut siihen, että mielellään annetaan autoillessa valohoitoa ja haluaisin välttyä siltä sekä aidosti tietää myös, mitä tuo pitää sisällään. 😁
        Volvo Penta, 2007 sisämoottori, 135hv, mutta mallia ei nyt ole saatavilla tähän hätään.
        Kiitos paljon avusta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime syksynä merkkihuolto hoiti koneeseen glygolit ja työ kesti 3 tuntia. Sanoi samalla, että keväthuolto on koko päivän vievä työ. Kyselen, koska mietin että mitä kaikkea keväthuolto sitten pitää sisällään, oletettavasti tuon glygolin poiston lisäksi. Akkujen lataus, myrkkymaalit ja vastaavat toimet hoituu kyllä itselläkin. Naisena olen vain tottunut siihen, että mielellään annetaan autoillessa valohoitoa ja haluaisin välttyä siltä sekä aidosti tietää myös, mitä tuo pitää sisällään. 😁
        Volvo Penta, 2007 sisämoottori, 135hv, mutta mallia ei nyt ole saatavilla tähän hätään.
        Kiitos paljon avusta!

        Ei moottorin keväthuollossa mitenkään koko päivää mene. Paikat tarkastetaan ja huolletaan syksyllä ja talven aikana.

        Parhaiten homma onnistuu jos saat jonkun PÄTEVÄN näyttämään pailan päälle miten perushuollot tehdään. Välillä työväenopiston kursseilla ollut opetusta asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei moottorin keväthuollossa mitenkään koko päivää mene. Paikat tarkastetaan ja huolletaan syksyllä ja talven aikana.

        Parhaiten homma onnistuu jos saat jonkun PÄTEVÄN näyttämään pailan päälle miten perushuollot tehdään. Välillä työväenopiston kursseilla ollut opetusta asiasta.

        Joo, nyt on huollossa ollut kusetuksen makua. Normi syyshuolto koneelle ehkä sen 3 tuntia ja keväällä tunnin homma!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime syksynä merkkihuolto hoiti koneeseen glygolit ja työ kesti 3 tuntia. Sanoi samalla, että keväthuolto on koko päivän vievä työ. Kyselen, koska mietin että mitä kaikkea keväthuolto sitten pitää sisällään, oletettavasti tuon glygolin poiston lisäksi. Akkujen lataus, myrkkymaalit ja vastaavat toimet hoituu kyllä itselläkin. Naisena olen vain tottunut siihen, että mielellään annetaan autoillessa valohoitoa ja haluaisin välttyä siltä sekä aidosti tietää myös, mitä tuo pitää sisällään. 😁
        Volvo Penta, 2007 sisämoottori, 135hv, mutta mallia ei nyt ole saatavilla tähän hätään.
        Kiitos paljon avusta!

        Jos ovat tehneet ammattimaisesti huollon, niin ovat vaihtaneet syksyllä öljyt koneeseen ja vaihteistoon, sekä öljy suodattimet ja ajaneet glygolin koneeseen. Tarkastetaan hihnat Noin 2 tunnin työ.

        Keväällä on se impellerin vaihto/tai tarkastus ja sinkkit. Tulpat tarkastetaan jos bensakone. Polttoaine suodattimet voi vaihtaa. Jos olisi käytetty myrkytöntä glygolia ei sitä tarvitsisi poistaa ja monet eivät poista myrkyllistäkään glygolia vaan koneet tulille ja ajoon.

        Tuo kevät huolto noin tunnin parin homma.

        Nuo perus huollot ovat ihan yksinkertaisia tehdä, joten suosittelen opettelemaan jonkun pienen neuvon kanssa, säästät huomattavasti rahaa ja tiedät, että ovat tehty hyvin, lisäksi jos veneillessä tulee jotain pientä, niin on hieman hajua koneen toiminnasta ja mitä tarkastaa, jotta matka voisi jatkua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ovat tehneet ammattimaisesti huollon, niin ovat vaihtaneet syksyllä öljyt koneeseen ja vaihteistoon, sekä öljy suodattimet ja ajaneet glygolin koneeseen. Tarkastetaan hihnat Noin 2 tunnin työ.

        Keväällä on se impellerin vaihto/tai tarkastus ja sinkkit. Tulpat tarkastetaan jos bensakone. Polttoaine suodattimet voi vaihtaa. Jos olisi käytetty myrkytöntä glygolia ei sitä tarvitsisi poistaa ja monet eivät poista myrkyllistäkään glygolia vaan koneet tulille ja ajoon.

        Tuo kevät huolto noin tunnin parin homma.

        Nuo perus huollot ovat ihan yksinkertaisia tehdä, joten suosittelen opettelemaan jonkun pienen neuvon kanssa, säästät huomattavasti rahaa ja tiedät, että ovat tehty hyvin, lisäksi jos veneillessä tulee jotain pientä, niin on hieman hajua koneen toiminnasta ja mitä tarkastaa, jotta matka voisi jatkua...

        Miksi tulppia pitäisi tarkastaa joka vuosi , kun käyttötunnit jää yleensä alle 100 ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tulppia pitäisi tarkastaa joka vuosi , kun käyttötunnit jää yleensä alle 100 ?

        Siksi, että näkee, että, ne ovat alun alkain oikein säädetty väliltäön ja näkee hieman onko säädöt olleet kohdillaan ilma/polttoaine.

        Kyseessä oli uusi veneen ostaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, että näkee, että, ne ovat alun alkain oikein säädetty väliltäön ja näkee hieman onko säädöt olleet kohdillaan ilma/polttoaine.

        Kyseessä oli uusi veneen ostaja.

        Turhaa puuhaa tehdä joka vuosi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime syksynä merkkihuolto hoiti koneeseen glygolit ja työ kesti 3 tuntia. Sanoi samalla, että keväthuolto on koko päivän vievä työ. Kyselen, koska mietin että mitä kaikkea keväthuolto sitten pitää sisällään, oletettavasti tuon glygolin poiston lisäksi. Akkujen lataus, myrkkymaalit ja vastaavat toimet hoituu kyllä itselläkin. Naisena olen vain tottunut siihen, että mielellään annetaan autoillessa valohoitoa ja haluaisin välttyä siltä sekä aidosti tietää myös, mitä tuo pitää sisällään. 😁
        Volvo Penta, 2007 sisämoottori, 135hv, mutta mallia ei nyt ole saatavilla tähän hätään.
        Kiitos paljon avusta!

        Taitaa olla kuitenkin Volvo Penta, 2007 sisäperämoottori.
        Olenko oikeassa?
        Jos näin, niin paljekumin vaihto vetolaitteeseen on ensiarvoisen tärkeä.
        Kallis operaatio, joka on tehtävä joka toinen vuosi. Varmistaa sen, että veneesi pysyy pinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa puuhaa tehdä joka vuosi .

        Kuka on sanonut, että joka vuosi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla kuitenkin Volvo Penta, 2007 sisäperämoottori.
        Olenko oikeassa?
        Jos näin, niin paljekumin vaihto vetolaitteeseen on ensiarvoisen tärkeä.
        Kallis operaatio, joka on tehtävä joka toinen vuosi. Varmistaa sen, että veneesi pysyy pinnalla.

        Paljekumin vuotaminen ei upota venettä, murrosnivel ruostuu pilalle.


    • Anonyymi

      Aloittajan kyllä kannattaa etsiä joku kokeneempi veneilijä valvomaan, etteivät nuo ”koko päivän huoltajat” pääse tyhjentämään pankkitiliä.

      Olen ollut sellaisessa käsityksessä, että meillä ei käytetä kokemattomia autoilijoita tai veneilijöitä hyväksi kun he etsivät huoltoapua.

      Muistan erään tarinan tuolta suuren veden takaa kun kokematon nainen meni valittamaan moottorista kuuluvaa naputtavaa ääntä.
      Hänelle suositeltiin kansiremonttia.
      Kun ääni ei sillä lähtenyt, niin hänelle sanottiin, että täytyy tehdä se remontti uudelleen.
      Muutaman tuhannen dollarin jälkeen tuo nainen kääntyi toisen liikkeen puoleen, jossa moottorin venttiilit säädettiin ja neuvottiin kääntymään kuluttajansuojalakimiehen puoleen.

      Kun nyt olet uskaltautunut veneen omistajaksi, niin opit kyllä nuo normaalihuollot itsekin tekemään - eivät ole todellakaan mitään ”rakettitiedettä”.
      Kun joku auttaa alkuun, niin käsikirjan ja juutuubin avulla hommat kyllä sujuvat.

      Monet meistä vanhanliiton veneilijöistä olemme saaneet nuo huolto-opit jo peukalon imemisen sivussa, joten me emme osaa edes kuvitella mitä vaikeuksia ns. tavallinen tallaaja kohtaa kun hän ostaa ensimmäisen veneensä - etenkin jos se on vielä ns. ”selvästi ”käytetty.

      Kyllä se siitä lähtee kun intoa ja yritystä vaan löytyy D

    • Anonyymi

      Missäpäin aloittajan vene on? Ainakin Helsingistä löytyy taatusti ainakin YKSI moottorimies, joka ei kuseta eikä tee haamutunteja.
      Pätevä ukko, tekee mitä pyydetään eikä laskuta ruokatunnilla käymisestä.

      Puliveivareistakin on kokemusta, mutta en tähän ala niitä listaamaan, voin joutua itse liemeen.

      Mutta voin sanoa, että venehommissa mua on kustu silmään 20 vuoden aikana useampaan kertaan ja oikein pieteetillä. Lopulta olen onnistunut löytämään muutaman kunniallisen yrittäjän, jotka tekevät työnsä kunnolla eivätkä pyri putsaamaan asiakasta puille paljaille.
      Työ maksaa ja olen siitä valmis maksamaan, mutta kun nippusiteitä menee veneeseen 400 ja niistä laskutetaan euron kappale, alkaa olla astian maku melko väkevä. Noin esimerkkinä.
      Ja niitä nippusiteitä ei siellä muuten lopulta ollut kuin 80....

    • Anonyymi

      Vaikka muuta jotkut väittävät, niin esim. Venemestari ja ehkä Kippari-lehtikin sisältävät ohjeita miten perushuollot tehdään ja moottorin oma manuaalikin on hyödyllinen lukea.
      Ym lehtiä löytyy kirjastosta tai jos tilaa niin pääsee kiinni digiarkistoon saman tien, suosittelen.

    • Anonyymi

      Alla kommentarer bortser från bälgtätningen i drevet. Det jobbet tar faktiskt en hel arbetsdag, tillsammans med resten av motorn. Igen en Volvo Penta särlösning som endast kostar utan att medföra någon nytta.

      • Anonyymi

        Ja volvo vaatii vaihtoa joka toinen vuosi vs mercury oliko 7 vuotta?

        Paska kumiseos vp palkeissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja volvo vaatii vaihtoa joka toinen vuosi vs mercury oliko 7 vuotta?

        Paska kumiseos vp palkeissa.

        Vaihdoin äsken paljekumin peräämme (AQ 280). Parin tunnin homma, tupakkataukoineen.Se oli ainakin 7 vuotta vanha.Pientä haurastumista oli havaittavissa mutta olisi vielä kestänyt muutamia vuosia.Sekä vanha että uusi olivat Volvo alkuperäosia.Pakkauksen sisällä oli ohje joka sanoo että vaihdettava joka toinen vuosi.
        Ostospaikka Motonet, Roihupelto.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Vaihdoin äsken paljekumin peräämme (AQ 280). Parin tunnin homma, tupakkataukoineen.Se oli ainakin 7 vuotta vanha.Pientä haurastumista oli havaittavissa mutta olisi vielä kestänyt muutamia vuosia.Sekä vanha että uusi olivat Volvo alkuperäosia.Pakkauksen sisällä oli ohje joka sanoo että vaihdettava joka toinen vuosi.
        Ostospaikka Motonet, Roihupelto.

        Hyvä jotta älysit vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä jotta älysit vaihtaa.

        En uskaltanut jatkaa ajamista.Jos palje rupeaa vuotamaan tulee kallis lasku.


    • Anonyymi

      Volvo Pentan alkuperäisiä varaosia ja huolto-osia mm. impellerit, paljekumit suodattimet yms. ei tietääkseni myydä Motoneteissa. Jos ostit sen sieltä, taitaa sittenkin olla tarvikeosa.

      • Anonyymi

        Kyllä Volvo Pentan alkuperäisiä huolto-osia on nykyään motonetissä myytävänä. Rajoitettu valikoima tosin.


    • Anonyymi

      Kyllä niitä löytyy Motoneteista. Vähän vanhempiin VP - moottoreihin löytyy yleisimpiä huolto-osia, mutta ei kaikkiin. Ovat tosin joko OE, tai OEM - osia, eli sinisessä VP -pakkauksessa ja alkuperäisen laatuisia.

      • Bilteman valikoimasta en niitä enää löytänyt tosin löysin vanhan kuvan ja hinnan 32 €.
        Motonetin hinta oli jotakin 64 €.Tuote oli Volvon pakkauksessa, kopio tai alkuperäinen ?


      • Anonyymi

        Kuka määrittelee tämän "alkuperäislaatuisen" osan laadun ? Motonettikö ? Tarvikeosaan lisää hintaa ja myydään alkuperäislaatuisena .


    • Anonyymi

      Katsoin joskus huollon hintoja ja voi jee pieni huoltokin 6 hv yamahalle 100-300 euroa parin tunnin työstä. Opettelin sitten itse huoltamaan ja korjaamaan. Siipipyörän vaihdon tein itse. Ei ollut ihan helppoa mutta onnistuin kun opettelee.

    • Anonyymi

      Jos aiotte joskus vaihtaa siipipyörän niin kannattaa se hommata heti. Ei ollut nimittäin ihan helppoa löytää yamahan 6 hv alkuperäistä siipipyörää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      110
      2850
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2334
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1947
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1630
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1345
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      286
      1176
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      991
    Aihe