Sähkö vai hybridi maantieajoon

Anonyymi

Auton vaihto olisi ajankohtainen ja samalla pitäisi saada polttoainekulujakin alaspäin. Kilometrejä tulee paljon sillä muutaman kerran kuukaudessa tulee ajoa Lappiin omaishoitajavelvoitteiden takia. Matkat tapahtuu viikonloppuina ja usein yötä vasten joten hirveästi en voi aikaa käyttää lataamisiin, mutta matkalla tulee kuitenkin muutaman kerran pysähdyttyä n 15min kerrallaan. Olisiko sähköauto kuitenkin käyttökelpoinen vai meneekö ajo liian hankalaksi. Paljonko nuo hybridit kuluttavat oikeasti matka-ajossa, omaa kokemusta ei ole ja puhetta on ollut monenmoista, alle 2l ja 10l/100km välillä. Onko joku päässyt hybridillä oikeasti alle 2l kulutuksiin maantieajossa kuten myyjä väittää.

88

1080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "muutaman kerran kuukaudessa tulee ajoa Lappiin omaishoitajavelvoitteiden takia."

      Lapin reissuihin ei voi mitenkään suositella Toyotaa. Talvella käy helposti niin että turkkilainen halpiselektroniikka pettää. Niin kävi molemmissa TM:n testissä olleelle Toyotalle Lapissa.

      Niitä jouduttiin sitten laittamaan lavetille ja kuskaamaan etelään sulamaan. Tuskin tuollaista kukaan haluaa riesakseen.

      • Anonyymi

        Lapinreissut sujuu kaikista varmimmin juuri toyotalla. Lavetille ei hybridejä tarvitse laittaa. Akku 12V pitää vain olla kunnossa kuten jok auatossa. Ei se teslakaan liiku jos 12v akku on rikki ja niitä on nähty useita suomessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapinreissut sujuu kaikista varmimmin juuri toyotalla. Lavetille ei hybridejä tarvitse laittaa. Akku 12V pitää vain olla kunnossa kuten jok auatossa. Ei se teslakaan liiku jos 12v akku on rikki ja niitä on nähty useita suomessakin.

        Tollolootissa noita sähkövikoja piisaa. Ja tohjouskovaisilla selityksiä.


    • Anonyymi

      Riippuu tietysti mistä sinne lappiin ajetaan...
      Esim. isompiakkuisilla Tesloilla tuo onnistuu ihan pk-seudulta. Lataushybrideillä pääsee akulla 30-50 km. loput bensalla. Saattaa onnistua 2l/100km jos ajomatka on korkeintaan 100km ja ajat alle 80km/h.

      • Anonyymi

        Taitaa kyllä jäädä matka ilman välilatauksia tekemättä Teslallakin. Noille luvataan 800km toimintamatkoja, talvella se on ehkä 400km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa kyllä jäädä matka ilman välilatauksia tekemättä Teslallakin. Noille luvataan 800km toimintamatkoja, talvella se on ehkä 400km.

        Kuka on väittänyt että Tesla selviäisi ilman välilatauksia? Aloittaja kertoi pitävänsä matkalla kaksi noin 15 minuutin taukoa... Se riittää superlatureissa lataamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on väittänyt että Tesla selviäisi ilman välilatauksia? Aloittaja kertoi pitävänsä matkalla kaksi noin 15 minuutin taukoa... Se riittää superlatureissa lataamiseen.

        Olettaen että taukopaikalla on tuollainen superlaturi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olettaen että taukopaikalla on tuollainen superlaturi

        Taukopaikka valitaan niin että siellä on superlatiivi. Miksi sähköautoilija pitäisi taukoja jossain muualla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taukopaikka valitaan niin että siellä on superlatiivi. Miksi sähköautoilija pitäisi taukoja jossain muualla?

        Minulla ainakin on vakiotaukopaikat joissa teen ostoksia. Ei niissä ole latureita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taukopaikka valitaan niin että siellä on superlatiivi. Miksi sähköautoilija pitäisi taukoja jossain muualla?

        Kysehän on siitä pitääkö tauot siellä missä itse haluaa vai siellä missä auto laturin sijainnin vuoksi pakottaa ne pitämään.


      • Anonyymi

        Riippuu, minne siellä Lapissa ajetaan. NOPEITA latureita ei ole montaa ja ne ovat vain valtaväylien varrella.

        Täyssähköauton välitankkaus jollain 50 kW laturilla on tuskaista puuhaa talvella. Varttitunnissa juissit 25 km ajomatkaan. Jos laturi edes sattuu toimimaan!

        Kannattaa lukea HS Nordkap koeajon kauhukertomus.


    • Anonyymi

      Hybridistä loppuu sähkö alle 30km matkanteon jälkeen joten ei paljoa lapinmatkalla lohduta.

    • Anonyymi

      Voi näitä tarkoitushakuisia ja keksittyjä aloituksia.

      • Anonyymi

        Aivan. Jo tuo että edes harkitaan sähköautoa matka-ajoon, paljastaa aloituksen keksityksi ja tarkoitushakuiseksi. Kaikkihan tietävät etteivät sähköautot matka-ajoon sovellu, vaan ovat parhaimmillaan ja taloudellisimmillaan kaupunkiköröttelyssä.


    • Anonyymi

      Olen aina kuvitellut, että omaishoitaja asuu samassa taloudessa tai ainakin käy hoitamassa käytännössä päivittäin potilasta.

      • Anonyymi

        Niin minäkin nuorempana kuvittelin, mutta kun omille vanhemmille tulee ikää huomaat että olet ainoa jonka puoleen käännytään kun vanhusten puoleen pitää jotain tehdä.


    • Anonyymi

      Pitkään matkaan tuollainen latauskelvoton bensapeli on se kaikkein huonoin vaihtoehto.
      Lataushybridi on huono myös koska siinä pääsee sähköllä vain alkumatkan. Sähköauto on kilometrikustannuksissa aivan omassa luokassaan. Kaksi euroa per 100km on suoritus joka häpäisee kaikki muut. Sillä ei saa edes litraa bensaa tai dieseliä.

      Isoin ongelma tällä hetkellä on yli vuoden toimitusajat.

      • Anonyymi

        TM 1/20 vertailussa RAV4 citymaasturi kulutti myös maantiellä vähemmän kuin 1.5Tsi farkku Passat. Kaupungissa kulutusero on murskaava Tojon eduksi. Tojo myös kiihtyi paremmin.


      • Anonyymi

        Kannattaa nyt katsoa ekana kuinka tiheään ja minkä tehoisia pikalatausasemia sillä kuljettavalla reitillä on ja miten ne sopivat sähköauton rangeen (wltp-range -30% on aika hyvä nyrkkisääntö ympärivuotiseen käyttöön, tai sitten -50% jos haluaa huomioida äärimmäiset olosuhteetkin).

        On myös hyvä tiedostaa että jos iso osa latauksista tapahtuu maksullisilla pikalatureilla niin latauksien hinta tulee olemaan selvästi korkeampi kuin 2 eur/100 km jolloin hintaetu polttomoottoriautoon supistuu.


      • Anonyymi

        Kyllä niitä hybridejä voi ladata matkan varrella siinä missä sähköautojakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä hybridejä voi ladata matkan varrella siinä missä sähköautojakin.

        Teoriassa kyllä, mutta onnettomien latausnopeuksien takia ei. Täyssähköautojen latausnopeudet ovat huomattavasti nopeammat.


      • Anonyymi

        Sähköautot eivät koskaan ole parhaimmillaan matka-ajossa. Kaupunkiajoon ne sensijaan sopivat paremmin kuin yksikään polttomoottoriauto.


      • Anonyymi

        Patteriuskovaisella valikoiva katse.

        Tästä voi todeta, että lapissa on vain muutamassa paikassa latausasemia.

        https://latauskartta.fi/

        Kartalta kannattaa sammuttaa Chademo ja Type 2 latauspisteet. 11/22 kW teholla saa vartissa tankattua n. 2,5/5 kWh JOS LATURI EDES SATTUU TOIMIMAAN, 5 kWh energialla pääsee kesäkelissä 30 km ja talvella 15-20 km

        Nihkeää on lataus myös 50 kW teholla, joten sammutetaan kartalta alle 100 kW CSS laturitkin. Mitä jää jäljelle? Rovanimelle ja Kilpisjärvelle pääsee, mutta itälaidalla päätyy helposti hinausautokyytiin. Tai nojaamaan tuntitolkulla hitaaseen latauspömpeliin.

        Auton kuluista arvonalenema/rahoituskulu on ylivoimaisesti suurin. Minulla polttoaine on edustanut vain 10-15 % osuutta kokonaiskuluista. Siitä on paha säästää, jos toisessa vaakakupissa painaa hybdirin/patteriauton 10-20 tonnia kalliimpi hankintahinta.

        Taisi olla Model 3, mille TM määritty 60 tkm/3 vuotta ajosuoritteella käyttökuluiksi 50 €/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaisella valikoiva katse.

        Tästä voi todeta, että lapissa on vain muutamassa paikassa latausasemia.

        https://latauskartta.fi/

        Kartalta kannattaa sammuttaa Chademo ja Type 2 latauspisteet. 11/22 kW teholla saa vartissa tankattua n. 2,5/5 kWh JOS LATURI EDES SATTUU TOIMIMAAN, 5 kWh energialla pääsee kesäkelissä 30 km ja talvella 15-20 km

        Nihkeää on lataus myös 50 kW teholla, joten sammutetaan kartalta alle 100 kW CSS laturitkin. Mitä jää jäljelle? Rovanimelle ja Kilpisjärvelle pääsee, mutta itälaidalla päätyy helposti hinausautokyytiin. Tai nojaamaan tuntitolkulla hitaaseen latauspömpeliin.

        Auton kuluista arvonalenema/rahoituskulu on ylivoimaisesti suurin. Minulla polttoaine on edustanut vain 10-15 % osuutta kokonaiskuluista. Siitä on paha säästää, jos toisessa vaakakupissa painaa hybdirin/patteriauton 10-20 tonnia kalliimpi hankintahinta.

        Taisi olla Model 3, mille TM määritty 60 tkm/3 vuotta ajosuoritteella käyttökuluiksi 50 €/100 km.

        Pk-seudulla asuvan ei tarvitse piitata paskaakaan siitä miten paljon latauspaikkoja on Lapissa. Jos ei koskaan Lapissa kulje niin Lapin latauspisteet on arvotonta paskatietoa.

        Jokainen valitsee autonsa sen mukaan miten itse autoaan käyttää. Se missä sinä kuljet on yksi paskan hailee muille.

        Itse en ole ikinä elämässäni omalla autolla Lapissa kulkenut, joten miksi piittaisin Lapin latauspaikoista?


    • Anonyymi

      Diiseli on sinulle edelleen taloudellisin vaihtoehto .

    • Anonyymi

      Älä nyt ainakaan täyssähköautoa tuollaiseen käyttöön hanki. Vaikka fanaattiset sähköautofriikit ovatkin sitä mieltä että latausverkosto on kattava, tosiasia on se että lastauspaikkoja on ainakin Oulun pohjoispuolella harvakseltaan ja vielä harvemmin suurtehotyyppiä. Sähköautolla saat varautua ajallisesti mennen tullen 1…2h pidempään ajoaikaan ja 4h tuollaisesta viikonlopusta on paljon. Hyvällä plugarilla ajat kyllä alle dieselin kulutuslukemien, mutta niihin et pääse millään citymaasturilla missä on ysivaihelaturi. Noihin lukemiin olen päässyt pienikokoisella plugarilla missä on 7kW laturi sekä satunnaisilla välilatauksilla. On totta että talvella kovalla pakkasella sähköinen toimintamatka lähdössä jää alle 50km mutta kesällä se on lähempänä 70km ja helposti saa ajopäivälle toistasataa kilometriä pelkästään sähköajoa. Kuitenkin miettisin kohdallasi yhä dieseliä tosin niiden jälleenmyyntiarvo ei ole enää plugarin luokkaa.

      • Anonyymi

        > Kuitenkin miettisin kohdallasi yhä dieseliä tosin niiden jälleenmyyntiarvo
        > ei ole enää plugarin luokkaa

        Ei huolta, kyllä kohta on plugareidenkin jälleenmyyntiarvot yhtä alhaalla. Ainakin yli 100tkm ajettujen, joissa kalliin akun kunto on jo epäilyttävä. Niille käy kuin muillekin välikausiratkaisuille kuten esim. energiansäästölampuille hehku- ja led-lamppujen välissä, tai analogia->digi-siirtymässä TV digi-boxeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Kuitenkin miettisin kohdallasi yhä dieseliä tosin niiden jälleenmyyntiarvo
        > ei ole enää plugarin luokkaa

        Ei huolta, kyllä kohta on plugareidenkin jälleenmyyntiarvot yhtä alhaalla. Ainakin yli 100tkm ajettujen, joissa kalliin akun kunto on jo epäilyttävä. Niille käy kuin muillekin välikausiratkaisuille kuten esim. energiansäästölampuille hehku- ja led-lamppujen välissä, tai analogia->digi-siirtymässä TV digi-boxeille.

        Joka tapauksessa nämä kaikki kuolevat tekniikat eli fossiililla kulkevat ovat verkonpainon arvoisia jatkossa. Vain täysi typerys ostaa sellaisen uutena nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka tapauksessa nämä kaikki kuolevat tekniikat eli fossiililla kulkevat ovat verkonpainon arvoisia jatkossa. Vain täysi typerys ostaa sellaisen uutena nyt.

        Tosin ne kelpaavat käytettynä vielä kymmenien vuosien ajan. Eivät ne verkonpainon arvoisia ole kuten valehtelet.

        Vain typerys ostaa sähköautojen tapaista ylihintaista ja heikkolaatuista romua uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin ne kelpaavat käytettynä vielä kymmenien vuosien ajan. Eivät ne verkonpainon arvoisia ole kuten valehtelet.

        Vain typerys ostaa sähköautojen tapaista ylihintaista ja heikkolaatuista romua uutena.

        Kyllä latauskelvottomat toki kelpaavat käytettynä mutta niistä ei saa vaihdossa läheskään niin paljon kuin uutena samanhintaisista sähköautoista.
        Kalliit bensakulut ja kalliit huollot syvät jälleenmyyntiarvon kun taas käytetyille sähköautoille on suuri kysyntä halpojen kilometrien takia ja se pitää jällenmyyntiarvon korkeana.
        Siinä on iso ero maksaako 100 km:n ajaminen kaksi euroa vai 12-14 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä latauskelvottomat toki kelpaavat käytettynä mutta niistä ei saa vaihdossa läheskään niin paljon kuin uutena samanhintaisista sähköautoista.
        Kalliit bensakulut ja kalliit huollot syvät jälleenmyyntiarvon kun taas käytetyille sähköautoille on suuri kysyntä halpojen kilometrien takia ja se pitää jällenmyyntiarvon korkeana.
        Siinä on iso ero maksaako 100 km:n ajaminen kaksi euroa vai 12-14 euroa.

        Vain idiootti ostaa sähköauton käytettynä. KUN akku poksahtaa niin monen vuoden teoreettiset säästöt on pyhkäisty pois hetkessä ja vielä joutuu maksamaan reilusti päälle. Jos ajaa normaalin suomalaisten ajomäärän niin sähköauton ostamalla ei säästä euroakaan.

        Ja tuo sähköautojen korkea jälleenmyyntihinta on väliaikainen. Kun sähköautojen tuotanto kasvaa niin niiden määrä käytettynäkin lisääntyy. Sitten jälleenmyyntiarvot romahtavat.

        Ja muuten, viime aikoina myös käytettyjen diesel- ja bensa-autojen on noussut ja todella paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain idiootti ostaa sähköauton käytettynä. KUN akku poksahtaa niin monen vuoden teoreettiset säästöt on pyhkäisty pois hetkessä ja vielä joutuu maksamaan reilusti päälle. Jos ajaa normaalin suomalaisten ajomäärän niin sähköauton ostamalla ei säästä euroakaan.

        Ja tuo sähköautojen korkea jälleenmyyntihinta on väliaikainen. Kun sähköautojen tuotanto kasvaa niin niiden määrä käytettynäkin lisääntyy. Sitten jälleenmyyntiarvot romahtavat.

        Ja muuten, viime aikoina myös käytettyjen diesel- ja bensa-autojen on noussut ja todella paljon.

        Tuo käytettyjen hinnan nousu on markkinahäiriöstä johtuva hyvin väliaikainen tilanne. Se johtuu koronan aiheuttamasta uusien autojen suuresta pulasta eikä liity mitenkään auton käyttövoimaan. Nyt menee kaikki kaupaksi hyvään hintaan kun tarjontaa ei ole tarpeeksi.

        Kun tilanne normalisoituu ja sähköautoja tulee riittävästi tarjolle myös käytettyjen puolella niin kaikkein suurin kärsijä ovat latauskelvottomat fossiilipolttimet. Vanhemmankin teknologian sähköautojen käyttökustannukset ovat kuitenkin täysin samat kaksi euroa / 100km kuin uuden teknologian. Ainoa ero uuden ja vanhan välillä on range ja Suomessa on miljoonapopulaatio joille 200km range riittää monen päivän ajoihin.
        Sen sijaan kaikenikäiset fossiilipolttimet ovat paarioita kun niiillä ajaminen ja niiden pitäminen on moninverroin kalliimpaa kuin sähköautolla. Enne pystyi pääsemään kympillä sata kilsaa mutta nyt aletaan olemaan 15 euron tietämissä. Kalksi euroa vai 15 euroa? Aika helppo valinta.

        Akkujen uusimistarve on aivan urbaanilegendaa eikä koske ainakaan uuden auton ostajaa millään tapaa. Kun hän myy sähkiksen eteenpäin 3-6 vuoden ikäisenä niin siinä on vielä akkutakuuta jäljellä vuosikausia.
        Jos ostaa uuden latauskelvottoman nyt niin se on typerintä mitä pystyy tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain idiootti ostaa sähköauton käytettynä. KUN akku poksahtaa niin monen vuoden teoreettiset säästöt on pyhkäisty pois hetkessä ja vielä joutuu maksamaan reilusti päälle. Jos ajaa normaalin suomalaisten ajomäärän niin sähköauton ostamalla ei säästä euroakaan.

        Ja tuo sähköautojen korkea jälleenmyyntihinta on väliaikainen. Kun sähköautojen tuotanto kasvaa niin niiden määrä käytettynäkin lisääntyy. Sitten jälleenmyyntiarvot romahtavat.

        Ja muuten, viime aikoina myös käytettyjen diesel- ja bensa-autojen on noussut ja todella paljon.

        "KUN akku poksahtaa"

        Ei se akku mitään posahda. Täysin oman mielikuvituksen tuotetta tuollaiset.
        Tässä video jossa mitataan seitsemän vuotta vanhan e-Golfin akkujen kapasiteetti ja siitä on kadonnut vain 6,5%.
        Sähköauton akut kestävät koko auton eliniän eli 15-20 vuotta helposti.

        https://www.youtube.com/watch?v=TDl0MA_wHoI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "KUN akku poksahtaa"

        Ei se akku mitään posahda. Täysin oman mielikuvituksen tuotetta tuollaiset.
        Tässä video jossa mitataan seitsemän vuotta vanhan e-Golfin akkujen kapasiteetti ja siitä on kadonnut vain 6,5%.
        Sähköauton akut kestävät koko auton eliniän eli 15-20 vuotta helposti.

        https://www.youtube.com/watch?v=TDl0MA_wHoI

        Sinä valikoit sopivan videon, tuolla samalla tubettajalla on myös videoita sähköautoista joiden akuista on kadonnut yli 30% muutamassa vuodessa. Ja hänen Model S:tä oli vaihdettu akku jo parin vuoden jälkeen.

        Lisäksi tällä autolla oli ajettu alle 50 tkm. Hänellä oli enemmän ajettu e-Golf testauksessa ja se oli menettänyt varausta paljon enemmän.

        Sähköautojen akkuja poksahtelee todistettavasti koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo käytettyjen hinnan nousu on markkinahäiriöstä johtuva hyvin väliaikainen tilanne. Se johtuu koronan aiheuttamasta uusien autojen suuresta pulasta eikä liity mitenkään auton käyttövoimaan. Nyt menee kaikki kaupaksi hyvään hintaan kun tarjontaa ei ole tarpeeksi.

        Kun tilanne normalisoituu ja sähköautoja tulee riittävästi tarjolle myös käytettyjen puolella niin kaikkein suurin kärsijä ovat latauskelvottomat fossiilipolttimet. Vanhemmankin teknologian sähköautojen käyttökustannukset ovat kuitenkin täysin samat kaksi euroa / 100km kuin uuden teknologian. Ainoa ero uuden ja vanhan välillä on range ja Suomessa on miljoonapopulaatio joille 200km range riittää monen päivän ajoihin.
        Sen sijaan kaikenikäiset fossiilipolttimet ovat paarioita kun niiillä ajaminen ja niiden pitäminen on moninverroin kalliimpaa kuin sähköautolla. Enne pystyi pääsemään kympillä sata kilsaa mutta nyt aletaan olemaan 15 euron tietämissä. Kalksi euroa vai 15 euroa? Aika helppo valinta.

        Akkujen uusimistarve on aivan urbaanilegendaa eikä koske ainakaan uuden auton ostajaa millään tapaa. Kun hän myy sähkiksen eteenpäin 3-6 vuoden ikäisenä niin siinä on vielä akkutakuuta jäljellä vuosikausia.
        Jos ostaa uuden latauskelvottoman nyt niin se on typerintä mitä pystyy tekemään.

        Vain laskukyvytön idiootti huolehtii polttoaineen tai sähkön hinnasta kun ostaa yli 50 tonnin. Jos ei jatkuvasti aja niin polttoaine on vain pikkuruinen osa kokonaishinnasta. Jos tosissaan huolehtii kustannuksista niin kannattaa ostaa korkeintaan muutaman tonnin auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain laskukyvytön idiootti huolehtii polttoaineen tai sähkön hinnasta kun ostaa yli 50 tonnin. Jos ei jatkuvasti aja niin polttoaine on vain pikkuruinen osa kokonaishinnasta. Jos tosissaan huolehtii kustannuksista niin kannattaa ostaa korkeintaan muutaman tonnin auton.

        "Vain laskukyvytön idiootti huolehtii polttoaineen tai sähkön hinnasta kun ostaa yli 50 tonnin."

        Sulla ei oikein pää pelaa. Tottakai käyttökustannukset vaikuttavat kaikissa hintaryhmissä.
        Se vasta tyhmää on että ostaa 50.000 polttiksen ja maksaa pääomakulujen lisäksi vielä 15 euroa sataselle ja kalliit huollot päälle.
        Ja kuten sanottu niin kun sen viidenkympin fossiilipolttimen laittaa vaihtoon niin siitä saa huomattavasti vähemmän kuin viidenkympin sähkiksestä. Latauskelvottomalla ottaa pataan joka vaiheessa omistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vain laskukyvytön idiootti huolehtii polttoaineen tai sähkön hinnasta kun ostaa yli 50 tonnin."

        Sulla ei oikein pää pelaa. Tottakai käyttökustannukset vaikuttavat kaikissa hintaryhmissä.
        Se vasta tyhmää on että ostaa 50.000 polttiksen ja maksaa pääomakulujen lisäksi vielä 15 euroa sataselle ja kalliit huollot päälle.
        Ja kuten sanottu niin kun sen viidenkympin fossiilipolttimen laittaa vaihtoon niin siitä saa huomattavasti vähemmän kuin viidenkympin sähkiksestä. Latauskelvottomalla ottaa pataan joka vaiheessa omistusta.

        Vertailu on hölmö, koska 50 tonnin sähköauto vastaa alle 30 tonnin polttista. Ja tuolla 50 tonnilla saa heikkolaatuisen romun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vain laskukyvytön idiootti huolehtii polttoaineen tai sähkön hinnasta kun ostaa yli 50 tonnin."

        Sulla ei oikein pää pelaa. Tottakai käyttökustannukset vaikuttavat kaikissa hintaryhmissä.
        Se vasta tyhmää on että ostaa 50.000 polttiksen ja maksaa pääomakulujen lisäksi vielä 15 euroa sataselle ja kalliit huollot päälle.
        Ja kuten sanottu niin kun sen viidenkympin fossiilipolttimen laittaa vaihtoon niin siitä saa huomattavasti vähemmän kuin viidenkympin sähkiksestä. Latauskelvottomalla ottaa pataan joka vaiheessa omistusta.

        Sähköautoissa ei ehkä teoreettisesti ole huoltokäyntejä, mutta korjattavana ne ovat usein kuukausia vuodessa. Sähköautot hajoavat tielle usein, koska ne ovat heikkolaatuisia romuja. Esimerkiksi Teslat hajoavat jatkuvasti. Ja valmistaja pyrkii aina laittamaan korjauksen omistajan syyksi vaikka tietäisikin syyn olevan autossa. Ja kun jokin osa hajoaa niin auto on korjaamolla odottamassa osaa useita kuukausia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa ei ehkä teoreettisesti ole huoltokäyntejä, mutta korjattavana ne ovat usein kuukausia vuodessa. Sähköautot hajoavat tielle usein, koska ne ovat heikkolaatuisia romuja. Esimerkiksi Teslat hajoavat jatkuvasti. Ja valmistaja pyrkii aina laittamaan korjauksen omistajan syyksi vaikka tietäisikin syyn olevan autossa. Ja kun jokin osa hajoaa niin auto on korjaamolla odottamassa osaa useita kuukausia.

        Päälle kaksi vuotta ajanut Tesla Model 3:sella, ei mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa ei ehkä teoreettisesti ole huoltokäyntejä, mutta korjattavana ne ovat usein kuukausia vuodessa. Sähköautot hajoavat tielle usein, koska ne ovat heikkolaatuisia romuja. Esimerkiksi Teslat hajoavat jatkuvasti. Ja valmistaja pyrkii aina laittamaan korjauksen omistajan syyksi vaikka tietäisikin syyn olevan autossa. Ja kun jokin osa hajoaa niin auto on korjaamolla odottamassa osaa useita kuukausia.

        Teslan ongelmat ovat valmistajasta johtuvia. Ei käyttövoimasta johtuvia.

        Aivan sama väittäisi että kaikkien polttiksien lootat hajoaa vähän väliä kun oikeasti vain Volsuissa on DSG.

        Et taas paljoa ajatellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan ongelmat ovat valmistajasta johtuvia. Ei käyttövoimasta johtuvia.

        Aivan sama väittäisi että kaikkien polttiksien lootat hajoaa vähän väliä kun oikeasti vain Volsuissa on DSG.

        Et taas paljoa ajatellut.

        Eli toisin sanoen sähköautoissa on ongelmia vähintään yhtä paljon kuin polttiksissa. Sähköautojen väitetty ”huoltovapaus” on pelkkää valehtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päälle kaksi vuotta ajanut Tesla Model 3:sella, ei mitään ongelmia.

        2 vuotta on aika vähän kun auton normaali elinikä on yli 20 vuotta.


    • Anonyymi

      Bmw 330e n.3.5L/100 km jos akku tyhjä

      • Anonyymi

        Jos akku on tyhjä tuo bemari vie 6-7 L/100km minimissään.


    • Anonyymi

      "Eli toisin sanoen sähköautoissa on ongelmia vähintään yhtä paljon kuin polttiksissa. Sähköautojen väitetty ”huoltovapaus” on pelkkää valehtelua."

      No ei. Sähköautoja ei tarvitse huoltaa koska niissä ei ole polttiksien tavoin tarvetta öljynvaihtoon yms. kalliiseen pakolliseen huoltoon. Sähköautoilla vain ajetaan.

      • Anonyymi

        Sähköautot ovat täynnä kuluvia osia ja ihan samalla tavalla sähköautojakin pitää huoltaa kuin polttomoottoriautoja. Ehkä virallisia huoltokäyntejä on vähemmän, mutta se tarkoittaa vain vastuun siirtämistä auton ostajalle. Jos ei muista tehdä tiettyjä toimia omin päin niin valmistaja ei maksa mitään, jos osa hajoaa. Pakollisten huoltojen vähyydellä vain huijataan ostajia kuvittelemaan, että autoa tarvitsee huoltoa vähemmän. Tuo on valehtelua.

        Todellisuudessa korjaus- ja huoltokustannukset yhteensä ovat tutkimusten mukaan sähköautoissa jopa korkeampia kuin polttomoottoriautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot ovat täynnä kuluvia osia ja ihan samalla tavalla sähköautojakin pitää huoltaa kuin polttomoottoriautoja. Ehkä virallisia huoltokäyntejä on vähemmän, mutta se tarkoittaa vain vastuun siirtämistä auton ostajalle. Jos ei muista tehdä tiettyjä toimia omin päin niin valmistaja ei maksa mitään, jos osa hajoaa. Pakollisten huoltojen vähyydellä vain huijataan ostajia kuvittelemaan, että autoa tarvitsee huoltoa vähemmän. Tuo on valehtelua.

        Todellisuudessa korjaus- ja huoltokustannukset yhteensä ovat tutkimusten mukaan sähköautoissa jopa korkeampia kuin polttomoottoriautoissa.

        Totta vain moottoriöljyn ja suodattimen vaihto jää pois. kaikki muu huoltaminen on mukana.
        - jarrunesteet
        - jäähdytysneste (kyllä todellakin)
        - sisäilman suodatin
        - jarrut ja niiden herkistely kuten polttiksissakin (enimmäkseen plugareissa)
        - pyykimen sulat
        - luukkujen ja ovien saranat ja lukot
        - tuulilasin vaihto (kivet iskee yhtäläillä sähkäriin)
        - renkaiden kausivaihdot (renkaat on isompia ja kalliimpia suuremman painon vuoksi)
        - alustan osat (iskarit, joissain merkeissä puslat ja tukivarret)
        - pyöränkulmat
        - sitten kaikki muut perinteiset viat kuin moottoriin liittyvät
        - latausliittimen vaihto, ehkä 5v välein jottein tulipalo pääse yllättämään.
        - SW päivitykset (volkkariin kerran kuussa)
        -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta vain moottoriöljyn ja suodattimen vaihto jää pois. kaikki muu huoltaminen on mukana.
        - jarrunesteet
        - jäähdytysneste (kyllä todellakin)
        - sisäilman suodatin
        - jarrut ja niiden herkistely kuten polttiksissakin (enimmäkseen plugareissa)
        - pyykimen sulat
        - luukkujen ja ovien saranat ja lukot
        - tuulilasin vaihto (kivet iskee yhtäläillä sähkäriin)
        - renkaiden kausivaihdot (renkaat on isompia ja kalliimpia suuremman painon vuoksi)
        - alustan osat (iskarit, joissain merkeissä puslat ja tukivarret)
        - pyöränkulmat
        - sitten kaikki muut perinteiset viat kuin moottoriin liittyvät
        - latausliittimen vaihto, ehkä 5v välein jottein tulipalo pääse yllättämään.
        - SW päivitykset (volkkariin kerran kuussa)
        -

        Aika iso osa noista on luonteeltaan enemmän korjauksia sitten tarpeen mukaan kuin säännöllistä huolto-ohjelman mukaista määräaikaishuoltoa. Lisäksi moottoriöljyn ja -suodattimen lisäksi jää pois muitakin huoltokohteita:

        - moottorin ilmansuodatin
        - polttoainesuodatin
        - sytytys/hehkutulpat (hehkut tosin yleensä vaihdetaan vasta kun pimenevät)
        - jakohihna/ketju
        - vaihteiston öljynvaihto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika iso osa noista on luonteeltaan enemmän korjauksia sitten tarpeen mukaan kuin säännöllistä huolto-ohjelman mukaista määräaikaishuoltoa. Lisäksi moottoriöljyn ja -suodattimen lisäksi jää pois muitakin huoltokohteita:

        - moottorin ilmansuodatin
        - polttoainesuodatin
        - sytytys/hehkutulpat (hehkut tosin yleensä vaihdetaan vasta kun pimenevät)
        - jakohihna/ketju
        - vaihteiston öljynvaihto

        Jos nuo joutuu maksamaan itse niin sillä ei ole mitään väliä onko kyseessä huolto vai korjaus. Tuollaiset ovat vain keinotekoisia jaotteluita. Kun ihmiset ajattelevat autoilun kuluja niin huollot ja korjaukset lasketaan yhteen. Useimmat eivät edes tiedä mikä on korjausta ja mikä huoltoa eikä sillä ole mitään väliäkään. Molempiin kuluu rahaa ja se on ainoa kiinnostava tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta vain moottoriöljyn ja suodattimen vaihto jää pois. kaikki muu huoltaminen on mukana.
        - jarrunesteet
        - jäähdytysneste (kyllä todellakin)
        - sisäilman suodatin
        - jarrut ja niiden herkistely kuten polttiksissakin (enimmäkseen plugareissa)
        - pyykimen sulat
        - luukkujen ja ovien saranat ja lukot
        - tuulilasin vaihto (kivet iskee yhtäläillä sähkäriin)
        - renkaiden kausivaihdot (renkaat on isompia ja kalliimpia suuremman painon vuoksi)
        - alustan osat (iskarit, joissain merkeissä puslat ja tukivarret)
        - pyöränkulmat
        - sitten kaikki muut perinteiset viat kuin moottoriin liittyvät
        - latausliittimen vaihto, ehkä 5v välein jottein tulipalo pääse yllättämään.
        - SW päivitykset (volkkariin kerran kuussa)
        -

        TM kirjaa vertailuissa tarkasti auton vaatimat huollot ja kaikki muutkin kulut 60.000km matkalla. Toyota Corollan pakolliset huollot maksavat tuolla matkalla noin 1.300 euroa.
        Samalla matkalla ID.3 tai ID.4 vaativat vain tarkastuksen kahden vuoden välein ja se maksaa 130 euroa per kerta.
        Tämä siis suoraan maahantuojan TMlle toimittamia lukuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM kirjaa vertailuissa tarkasti auton vaatimat huollot ja kaikki muutkin kulut 60.000km matkalla. Toyota Corollan pakolliset huollot maksavat tuolla matkalla noin 1.300 euroa.
        Samalla matkalla ID.3 tai ID.4 vaativat vain tarkastuksen kahden vuoden välein ja se maksaa 130 euroa per kerta.
        Tämä siis suoraan maahantuojan TMlle toimittamia lukuja.

        Pakollisten huoltojen kustannukset on yksi paskan hailee. Huollot ja korjaukset ja muut osat yhteensä on kiinnostavampi. Ei sillä ole mitään merkitystä mikä on huoltoa, korjausta tai ylläpitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nuo joutuu maksamaan itse niin sillä ei ole mitään väliä onko kyseessä huolto vai korjaus. Tuollaiset ovat vain keinotekoisia jaotteluita. Kun ihmiset ajattelevat autoilun kuluja niin huollot ja korjaukset lasketaan yhteen. Useimmat eivät edes tiedä mikä on korjausta ja mikä huoltoa eikä sillä ole mitään väliäkään. Molempiin kuluu rahaa ja se on ainoa kiinnostava tieto.

        Kyllä, mutta korjauskuluja ei voi juurikaan ennustaa etukäteen varsinkaan pidemmälle ajanjaksolle, hyvällä tuurilla niitä ei tule ja huonolla tuurilla sitten enemmänkin, oli kyse sitten sähköautosta tai polttomoottoriautosta.

        Sen sijaan nuo määräaikaishuolloissa tehtävät toimenpiteet tulee maksettavaksi joka tapauksessa (ellei sitten kylmästi jätä huoltoja tekemättä). Ja lähtökohtaisesti sähköautossa noita määräaikaishuoltokohteita on vähemmän ja siten huoltojen hinta edullisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta korjauskuluja ei voi juurikaan ennustaa etukäteen varsinkaan pidemmälle ajanjaksolle, hyvällä tuurilla niitä ei tule ja huonolla tuurilla sitten enemmänkin, oli kyse sitten sähköautosta tai polttomoottoriautosta.

        Sen sijaan nuo määräaikaishuolloissa tehtävät toimenpiteet tulee maksettavaksi joka tapauksessa (ellei sitten kylmästi jätä huoltoja tekemättä). Ja lähtökohtaisesti sähköautossa noita määräaikaishuoltokohteita on vähemmän ja siten huoltojen hinta edullisempi.

        Teoria ja käytäntö on eri asioita. Erään tutkimuksen mukaan sähköauton korjauksiin menee keskimäärin enemmän rahaa kuin polttomoottoriautojen korjauksiin. On yksi hailee, että teoriassa sähköautoon kuluu vähemmän kun käytäntö on osoittanut tuon teorian puhtaaksi paskaksi. Sähköautojen ylläpito ei ole halvempaa vaan kalliimpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teoria ja käytäntö on eri asioita. Erään tutkimuksen mukaan sähköauton korjauksiin menee keskimäärin enemmän rahaa kuin polttomoottoriautojen korjauksiin. On yksi hailee, että teoriassa sähköautoon kuluu vähemmän kun käytäntö on osoittanut tuon teorian puhtaaksi paskaksi. Sähköautojen ylläpito ei ole halvempaa vaan kalliimpaa.

        " On yksi hailee, että teoriassa sähköautoon kuluu vähemmän kun käytäntö on osoittanut tuon teorian puhtaaksi paskaksi. Sähköautojen ylläpito ei ole halvempaa vaan kalliimpaa."

        Tuo käytäntö on vain sinun korvien välissä. Se ei ole todellisuuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakollisten huoltojen kustannukset on yksi paskan hailee. Huollot ja korjaukset ja muut osat yhteensä on kiinnostavampi. Ei sillä ole mitään merkitystä mikä on huoltoa, korjausta tai ylläpitoa.

        "Huollot ja korjaukset ja muut osat yhteensä on kiinnostavampi. Ei sillä ole mitään merkitystä mikä on huoltoa, korjausta tai ylläpitoa."

        No sanopa mitä kuluja ID.3 tai ID.4 joutuu maksamaan noiden tarkastusten lisäksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teoria ja käytäntö on eri asioita. Erään tutkimuksen mukaan sähköauton korjauksiin menee keskimäärin enemmän rahaa kuin polttomoottoriautojen korjauksiin. On yksi hailee, että teoriassa sähköautoon kuluu vähemmän kun käytäntö on osoittanut tuon teorian puhtaaksi paskaksi. Sähköautojen ylläpito ei ole halvempaa vaan kalliimpaa.

        Luulen tietäväni mistä tutkimuksesta on kyse. Siinä tutkitut autot olivat niin uusia että niissä on ollut vielä tehdastakuu voimassa ja kaikki korjaukset ovat menneet takuun piiriin, eli loppukäyttäjä ei ole maksanut niistä yhtään mitään.

        Samaa tutkimusta sittemmin laajennettiin myös vanhempiin autoihin ja 3-vuotiaissa autoissa todettiin että sähköauton huolto/korjauskustannukset ovat tuolta ajalta keskimäärin 31% alhaisemmat kuin polttomoottoriauton. Ja selitys on ihan suoraan se että huoltoa vaativia mekaanisia kuluvia osia on vähemmän.

        https://www.wepredict.com/true-cost-awards-2021/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " On yksi hailee, että teoriassa sähköautoon kuluu vähemmän kun käytäntö on osoittanut tuon teorian puhtaaksi paskaksi. Sähköautojen ylläpito ei ole halvempaa vaan kalliimpaa."

        Tuo käytäntö on vain sinun korvien välissä. Se ei ole todellisuuutta.

        Suurin kuluerä on arvonalenema. Joka ei ole ihan pieni 50 -70 tonnin patteriautolla.

        Usein pitää arvonaleneman päälle laskea myös rahoituskulut. Jos vaikka ei just nyt sattunut olemaan takataskussa 50 000 € ylimääräistä rahaa.

        Jonkin patteriauton (Model 3?) TM käyttötestissä kuluiksi 60 tkm/3 vuotta ajosuoritteella määritettiin 50 €/100 km. "Hitusen" enemmän kuin patterihihhulien julistama 1-2 €/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " On yksi hailee, että teoriassa sähköautoon kuluu vähemmän kun käytäntö on osoittanut tuon teorian puhtaaksi paskaksi. Sähköautojen ylläpito ei ole halvempaa vaan kalliimpaa."

        Tuo käytäntö on vain sinun korvien välissä. Se ei ole todellisuuutta.

        Sähköautojen korjaaminen on paljon kalliimpaa ja sehän johtaa myös kalliisiin vakuutusmaksuihin.

        Suomessa ei ole montaa korjaamoa, jotka saavat akustoon yms. auton korkeajännitepuolen osiin koskea. Teslallakin muistaakseni vain 1 tällainen huoltopiste koko valtakunnassa ja jonot sinne sen mukaiset.

        Ei ole nämä edes mitään uutisia. Paitsi uskikselle, joka moisilta ummistaa silmänsä.

        Hyvin sujuu uskiksilta tolkuttoman kalliin hankintahinnankin unohtaminen. Ja painavan auton rengaskulut, Ja vakuutusmaksut. Kun "unohdetaan" 95 % auton omistamisen kuluista, on helppo hihhuloida, miten halpaa patteriautoilu on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen korjaaminen on paljon kalliimpaa ja sehän johtaa myös kalliisiin vakuutusmaksuihin.

        Suomessa ei ole montaa korjaamoa, jotka saavat akustoon yms. auton korkeajännitepuolen osiin koskea. Teslallakin muistaakseni vain 1 tällainen huoltopiste koko valtakunnassa ja jonot sinne sen mukaiset.

        Ei ole nämä edes mitään uutisia. Paitsi uskikselle, joka moisilta ummistaa silmänsä.

        Hyvin sujuu uskiksilta tolkuttoman kalliin hankintahinnankin unohtaminen. Ja painavan auton rengaskulut, Ja vakuutusmaksut. Kun "unohdetaan" 95 % auton omistamisen kuluista, on helppo hihhuloida, miten halpaa patteriautoilu on.

        Sähköautot hintaluokassa 35.000 ja siitä ylöspäin eivät ole paljoakaan vastaavia polttiksia kalliimpia. Vakuutusmaksut ovat samanhintaiset, sähköautojen huoltokulut ovat kertaluokkaa halvemmat (300 vs 1.300 per 60.000km) ja sähköllä ajaminen maksaa noin kuudesosan bensakuluista.
        Arvonalenemisessa polttis saa takkiinsa pahasti. Jos nyt ostaa uuden sähköauton hintaluokassa 40.000 ja vastaavan polttiksen niin 3-6 vuoden kuluttua vaihdossa polttiksesta saa huomattavasti vähemmän. Niiden haluttavuus putoaa pohjamutiin kun sähköautoja tulee enemm'än tarjolle käytettynä. Ei kukaan halua ajaa sellaisella raharosvolla jos sähköautoja on tarjolla myös käytettynä. On helppo ennustaa että Suomeen aletaan tuomaan käytettyjä sähköautoja suurin määrin Euroopasta. Niistä saa paremman hinnan täällä Suomessa missä porukat on opetettu maksamaan ylihintaa käytetyistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot hintaluokassa 35.000 ja siitä ylöspäin eivät ole paljoakaan vastaavia polttiksia kalliimpia. Vakuutusmaksut ovat samanhintaiset, sähköautojen huoltokulut ovat kertaluokkaa halvemmat (300 vs 1.300 per 60.000km) ja sähköllä ajaminen maksaa noin kuudesosan bensakuluista.
        Arvonalenemisessa polttis saa takkiinsa pahasti. Jos nyt ostaa uuden sähköauton hintaluokassa 40.000 ja vastaavan polttiksen niin 3-6 vuoden kuluttua vaihdossa polttiksesta saa huomattavasti vähemmän. Niiden haluttavuus putoaa pohjamutiin kun sähköautoja tulee enemm'än tarjolle käytettynä. Ei kukaan halua ajaa sellaisella raharosvolla jos sähköautoja on tarjolla myös käytettynä. On helppo ennustaa että Suomeen aletaan tuomaan käytettyjä sähköautoja suurin määrin Euroopasta. Niistä saa paremman hinnan täällä Suomessa missä porukat on opetettu maksamaan ylihintaa käytetyistä.

        Älä nyt höpise täyttä paskaa. Jokin 50 000 euron sähköauto on surkea romu ja 30 000 euron polttis on sitä reilusti parempi. Vain idiootit väittävät nykyisiä sähköautoja kohtuuhintaisiksi. Sähköautoissa on parempi kiihtyvyys, mutta muilta osin ne ovat käyttökelvotonta paskaa.

        Polttiksilla riittää hyvin kysyntää yli 20 vuotta ja vain idiootit ostavat sähköauton käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt höpise täyttä paskaa. Jokin 50 000 euron sähköauto on surkea romu ja 30 000 euron polttis on sitä reilusti parempi. Vain idiootit väittävät nykyisiä sähköautoja kohtuuhintaisiksi. Sähköautoissa on parempi kiihtyvyys, mutta muilta osin ne ovat käyttökelvotonta paskaa.

        Polttiksilla riittää hyvin kysyntää yli 20 vuotta ja vain idiootit ostavat sähköauton käytettynä.

        Lisään... Esimerkiksi halvimman Teslan hinta on lähellä 50 tonnia ja sillä saa heikkolaatuisen romun. Siinä on toki hyvä kiihtyvyys, mutta mitään muuta hyvää siinä ei olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt höpise täyttä paskaa. Jokin 50 000 euron sähköauto on surkea romu ja 30 000 euron polttis on sitä reilusti parempi. Vain idiootit väittävät nykyisiä sähköautoja kohtuuhintaisiksi. Sähköautoissa on parempi kiihtyvyys, mutta muilta osin ne ovat käyttökelvotonta paskaa.

        Polttiksilla riittää hyvin kysyntää yli 20 vuotta ja vain idiootit ostavat sähköauton käytettynä.

        "vain idiootit ostavat sähköauton käytettynä."

        Aivan sama mikä käytettyjä sähköautoja haluavien ja ostavien älykkyyden taso on. Ainoa merkittävä asia on että on paljon ja se pitää käytettyjen sähköautojen hyvityshinnan korkeana.
        Polttiksilla hyvityshinnat putoavat jyrkästi sitä mukaa kun käytettyjä isoakkuisia sähköautoja tulee tarjolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Esimerkiksi halvimman Teslan hinta on lähellä 50 tonnia ja sillä saa heikkolaatuisen romun. Siinä on toki hyvä kiihtyvyys, mutta mitään muuta hyvää siinä ei olekaan.

        Teasla on ylihintainen ja laatu on yhtä kurjaa kuin kaikissa muissakin amerikkalaisissa autoissa. Se kuitenkin johtuu auton valmistajasta, ei auton käyttövoimasta.
        Sähköautoja on nykyään tarjolla isolta joukolta valmistajia ja lähestulkoon kaikkien muiden hinta/laatusuhde on reilusti parempi kuin Teslan ja hyvän sähköllä kulkevan perheauton saa jo noin 35.000 €:lla. Karvalakki-Golf maksaa noin 30.000 joten hintaero ei ole kovin suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vain idiootit ostavat sähköauton käytettynä."

        Aivan sama mikä käytettyjä sähköautoja haluavien ja ostavien älykkyyden taso on. Ainoa merkittävä asia on että on paljon ja se pitää käytettyjen sähköautojen hyvityshinnan korkeana.
        Polttiksilla hyvityshinnat putoavat jyrkästi sitä mukaa kun käytettyjä isoakkuisia sähköautoja tulee tarjolle.

        Typo
        Ainoa merkittävä asia on että heitä on paljon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teasla on ylihintainen ja laatu on yhtä kurjaa kuin kaikissa muissakin amerikkalaisissa autoissa. Se kuitenkin johtuu auton valmistajasta, ei auton käyttövoimasta.
        Sähköautoja on nykyään tarjolla isolta joukolta valmistajia ja lähestulkoon kaikkien muiden hinta/laatusuhde on reilusti parempi kuin Teslan ja hyvän sähköllä kulkevan perheauton saa jo noin 35.000 €:lla. Karvalakki-Golf maksaa noin 30.000 joten hintaero ei ole kovin suuri.

        Ja tuolla 35000 eurolla saa auton jossa pikkuruinen akku ja on lähinnä kaupunkiauto. Ei tuo ole verrannollinen karvalakki-Golfiin vaan pieniin kaupunkiautoihin. Todellisuudessa tuollainen on korkeintaan 15000 euron arvoinen.

        Jos tarkoitit ID.3:ta niin sekin on järkyttävän ylihintainen romu. Tuolla 35000 eurolla saa auton minimaalisen pienellä eli auto on käyttökelvoton kaupungin ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuolla 35000 eurolla saa auton jossa pikkuruinen akku ja on lähinnä kaupunkiauto. Ei tuo ole verrannollinen karvalakki-Golfiin vaan pieniin kaupunkiautoihin. Todellisuudessa tuollainen on korkeintaan 15000 euron arvoinen.

        Jos tarkoitit ID.3:ta niin sekin on järkyttävän ylihintainen romu. Tuolla 35000 eurolla saa auton minimaalisen pienellä eli auto on käyttökelvoton kaupungin ulkopuolella.

        Jollain 35000 eurolla pitää autossa olla niin suuri akku, että toimintamatka keskellä talveakin on yli 500 km. Eli kesällä noin 800 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollain 35000 eurolla pitää autossa olla niin suuri akku, että toimintamatka keskellä talveakin on yli 500 km. Eli kesällä noin 800 km.

        Toimintamatkaahan ID.3:lla on vaikka maailman ympäri kun lataa akkua parin tunnin välein puoli tuntia.
        Tuolla ID.3:lla (joka on sisätiloiltaan isompi kuin Golf, Corolla tai Focus) on ajettu 1.000lm 11 tunnissa aivan oikeassa elämässä. Tämä siis sillä mallilla jossa on keskikokoinen akku.
        Tuo maksimimatka olman pysähdyksiä ei merkitse lähellekään niin paljoa kuin mitä polttisfanaatikot yrittävät väittää. Nykyaikainen sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin normaali ihminen. Nämä itsekeskeiset väkisinpunnertajat joilla ei ole mitään ymmärrystä perheen taukotarpeista ovat sitten eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollain 35000 eurolla pitää autossa olla niin suuri akku, että toimintamatka keskellä talveakin on yli 500 km. Eli kesällä noin 800 km.

        Jos nuo on ehdottomat kriteerit niin sitten ei kannata sähköautoa harkita. Tosin itse on hankala kuvitella sellaista auton käyttötarvetta jossa usein pitää ajaa yhtäsoittoa yli 500 km ilman että pidetään mitään taukoja. Mutta ehkä tuollaisiakin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nuo on ehdottomat kriteerit niin sitten ei kannata sähköautoa harkita. Tosin itse on hankala kuvitella sellaista auton käyttötarvetta jossa usein pitää ajaa yhtäsoittoa yli 500 km ilman että pidetään mitään taukoja. Mutta ehkä tuollaisiakin on.

        Taukoja voidaan pitää, mutta taukoja pidetään sellaisissakin paikoissa, joissa ei ole ollenkaan latureita. Melkein mikä tahansa paikka on parempi tauolle kuin huoltoasema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimintamatkaahan ID.3:lla on vaikka maailman ympäri kun lataa akkua parin tunnin välein puoli tuntia.
        Tuolla ID.3:lla (joka on sisätiloiltaan isompi kuin Golf, Corolla tai Focus) on ajettu 1.000lm 11 tunnissa aivan oikeassa elämässä. Tämä siis sillä mallilla jossa on keskikokoinen akku.
        Tuo maksimimatka olman pysähdyksiä ei merkitse lähellekään niin paljoa kuin mitä polttisfanaatikot yrittävät väittää. Nykyaikainen sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin normaali ihminen. Nämä itsekeskeiset väkisinpunnertajat joilla ei ole mitään ymmärrystä perheen taukotarpeista ovat sitten eri asia.

        Laturipaikat eivät saa määritellä missä pidän taukoni. Jos haluan pitää tauon jossain paikassa niin menen sinne tauolle enkä piittaa siitä onko siellä polttoaineita tai latureita. Monet laturit ovat mäkkärien ja hesburgerien pihoilla ja niissä on lähinnä surkeaa roskaruokaa. En sitä moskaa ainakaan syö.

        Parhaissa taukopaikoissa ei ole latureita nyt eikä tule olemaankaan pitkään aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimintamatkaahan ID.3:lla on vaikka maailman ympäri kun lataa akkua parin tunnin välein puoli tuntia.
        Tuolla ID.3:lla (joka on sisätiloiltaan isompi kuin Golf, Corolla tai Focus) on ajettu 1.000lm 11 tunnissa aivan oikeassa elämässä. Tämä siis sillä mallilla jossa on keskikokoinen akku.
        Tuo maksimimatka olman pysähdyksiä ei merkitse lähellekään niin paljoa kuin mitä polttisfanaatikot yrittävät väittää. Nykyaikainen sähköauto tarvitsee vähemmän taukoja kuin normaali ihminen. Nämä itsekeskeiset väkisinpunnertajat joilla ei ole mitään ymmärrystä perheen taukotarpeista ovat sitten eri asia.

        Tuo testattu ID.3 ei ollut 35.000 euron auto vaan 39.000 euron auto. Eikä tuossa ID.3:ssa ole pätkän vertaa isommat sisätilat kuin Golfissa, Corollassa tai Focuksessa, tuo oli typerä vale. ID.3:n tavaratila on yhtä iso kuin Golfissa, Corollassa tai Focuksessa, siinä ei ole mitään merkittävää eroa. ID.3:n ja Golfin sisätiloissa ei ole mitään eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taukoja voidaan pitää, mutta taukoja pidetään sellaisissakin paikoissa, joissa ei ole ollenkaan latureita. Melkein mikä tahansa paikka on parempi tauolle kuin huoltoasema.

        Lisään... Ja itse olen tottunut ajamaan autolla aina ilman navigaattoria. En ole käyttänyt navigaattoria ainakaan pariin vuoteen ollenkaan. Menen tauolle silloin kun siltä tuntuu ja menen tankkaamaan kun tankki on tyhjenemässä enkä päätä mitään taukopaikkoja tai tankkauspaikkoja (ja tankkaus ja tauko voi olla eri paikoissa) koskaan etukäteen. Vihaan navigaattorin käyttöä muutenkin, joten se ei ole päällä ajaessani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturipaikat eivät saa määritellä missä pidän taukoni. Jos haluan pitää tauon jossain paikassa niin menen sinne tauolle enkä piittaa siitä onko siellä polttoaineita tai latureita. Monet laturit ovat mäkkärien ja hesburgerien pihoilla ja niissä on lähinnä surkeaa roskaruokaa. En sitä moskaa ainakaan syö.

        Parhaissa taukopaikoissa ei ole latureita nyt eikä tule olemaankaan pitkään aikaan.

        Ok, ihan hyvä pointti, itsekin olen joskus käyttänyt hiljaisempia rinnakkais/maisemareittejä isompien valtaväylien sijaan. Noiden varrelta löytyy pienempiä taukopaikkoja joihin tuskin latureita tulee pitkään aikaan jos koskaan. Itsellä kuitenkin tuon tyyppisiä matkoja on niin harvoin ja ne ovat kuitenkin max. 250 km joten en ole kokenut sitä ongelmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo testattu ID.3 ei ollut 35.000 euron auto vaan 39.000 euron auto. Eikä tuossa ID.3:ssa ole pätkän vertaa isommat sisätilat kuin Golfissa, Corollassa tai Focuksessa, tuo oli typerä vale. ID.3:n tavaratila on yhtä iso kuin Golfissa, Corollassa tai Focuksessa, siinä ei ole mitään merkittävää eroa. ID.3:n ja Golfin sisätiloissa ei ole mitään eroa.

        "ID.3:n ja Golfin sisätiloissa ei ole mitään eroa."

        On selkeästi. Golfin akseliväli on 2636 mm kun ID.3ssa se on 2770 mm. Se tuo lisätilaa tapenkille. Lisäksi keskitunnelin puuttuminen parantaa takapenkin käytettävyyttä.

        Focus ja Corolla ovat takapenkkiläiselle molemmat pienempiä samoin kuin tavaratilaltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ID.3:n ja Golfin sisätiloissa ei ole mitään eroa."

        On selkeästi. Golfin akseliväli on 2636 mm kun ID.3ssa se on 2770 mm. Se tuo lisätilaa tapenkille. Lisäksi keskitunnelin puuttuminen parantaa takapenkin käytettävyyttä.

        Focus ja Corolla ovat takapenkkiläiselle molemmat pienempiä samoin kuin tavaratilaltaan.

        Ja tavaratila on silti litroissa mitattuna suunnilleen saman kokoinen kaikissa kolmessa. ID.3:ssa ei ole suurempi tavaratila. Mitään eroa sisätiloissa ei ole näissä autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ID.3:n ja Golfin sisätiloissa ei ole mitään eroa."

        On selkeästi. Golfin akseliväli on 2636 mm kun ID.3ssa se on 2770 mm. Se tuo lisätilaa tapenkille. Lisäksi keskitunnelin puuttuminen parantaa takapenkin käytettävyyttä.

        Focus ja Corolla ovat takapenkkiläiselle molemmat pienempiä samoin kuin tavaratilaltaan.

        Normaalissa perhekäytössä tavaratilan koolla on paljon enemmän merkitystä kuin takapenkin tiloilla. Korimallin vuoksi ID.3 ei vaan pärjää vastaaville farkuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalissa perhekäytössä tavaratilan koolla on paljon enemmän merkitystä kuin takapenkin tiloilla. Korimallin vuoksi ID.3 ei vaan pärjää vastaaville farkuille.

        "Normaalissa perhekäytössä tavaratilan koolla on paljon enemmän merkitystä kuin takapenkin tiloilla."

        Yleensä joo ja kun takapenkillä on tarpeeksi tilaa niin arki sujuu huomaamatta takapenkin tiloja. Mutta vo sitä vi***sen määrää joka päivä jos turvaistuimen käyttö takkuaa takapenkillä. Asentaminen ja poisottaminen mukaanlukien.
        Onnea vaan esim kaikille taaperoperheille jotka joutuvat hoitamaan arkensa C-HR:llä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Normaalissa perhekäytössä tavaratilan koolla on paljon enemmän merkitystä kuin takapenkin tiloilla."

        Yleensä joo ja kun takapenkillä on tarpeeksi tilaa niin arki sujuu huomaamatta takapenkin tiloja. Mutta vo sitä vi***sen määrää joka päivä jos turvaistuimen käyttö takkuaa takapenkillä. Asentaminen ja poisottaminen mukaanlukien.
        Onnea vaan esim kaikille taaperoperheille jotka joutuvat hoitamaan arkensa C-HR:llä.

        Ei tuo noin vaikeaa ole. Ja jos turvaistuimen käyttö on muka noin vaikeaa niin ID.3 ei ole oikea valinta. Ei ID.3:n takaistuimet mitenkään erityisen tilavia ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Normaalissa perhekäytössä tavaratilan koolla on paljon enemmän merkitystä kuin takapenkin tiloilla."

        Yleensä joo ja kun takapenkillä on tarpeeksi tilaa niin arki sujuu huomaamatta takapenkin tiloja. Mutta vo sitä vi***sen määrää joka päivä jos turvaistuimen käyttö takkuaa takapenkillä. Asentaminen ja poisottaminen mukaanlukien.
        Onnea vaan esim kaikille taaperoperheille jotka joutuvat hoitamaan arkensa C-HR:llä.

        En ole Golf-kokoluokan autoissa kokenut mitään ongelmia parin turvaistuimen kanssa, joku C-HR tai muu vähän erikoisemmin muotoiltu auto voi sitten olla haastavampi. Mutta viistoperäisen tavaratila vaan ei riitä ja autovaihtoehdoista ID.3 karsiutuu sen vuoksi heti.

        Näkyyhän tuo tavaratilan merkitys siinäkin, että en muista milloin olisin vaikka Corollan viistoperää nähnyt liikenteessä, farkkuja ne on kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole Golf-kokoluokan autoissa kokenut mitään ongelmia parin turvaistuimen kanssa, joku C-HR tai muu vähän erikoisemmin muotoiltu auto voi sitten olla haastavampi. Mutta viistoperäisen tavaratila vaan ei riitä ja autovaihtoehdoista ID.3 karsiutuu sen vuoksi heti.

        Näkyyhän tuo tavaratilan merkitys siinäkin, että en muista milloin olisin vaikka Corollan viistoperää nähnyt liikenteessä, farkkuja ne on kaikki.

        "Mutta viistoperäisen tavaratila vaan ei riitä ja autovaihtoehdoista ID.3 karsiutuu sen vuoksi heti."

        Oikeastaan tässä oli pointina se että ID.3 ei ole mikään pikku kaupunkiauto vaan kuuluu siihen c-kategoriaan jolla valtaosa suomalaisista perheistä ajaa. Hatchbackinä se on muokkaamaan tilavimmasta päästä mutta farkuversiota ei ole.
        Itse kykenin taipumaan farkkuun vasta yli nelikymppisenä. Sitä ennen laskin ne samaan kategoriaan tila-autojen kanssa. Vain ihmisille joilla ei ole mitään väliä millä ajavat ja joiden eläämänhalu on valunut viemäriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nuo on ehdottomat kriteerit niin sitten ei kannata sähköautoa harkita. Tosin itse on hankala kuvitella sellaista auton käyttötarvetta jossa usein pitää ajaa yhtäsoittoa yli 500 km ilman että pidetään mitään taukoja. Mutta ehkä tuollaisiakin on.

        ” Tosin itse on hankala kuvitella sellaista auton käyttötarvetta jossa usein pitää ajaa yhtäsoittoa yli 500 km ilman että pidetään mitään taukoja. Mutta ehkä tuollaisiakin on.”
        No minä voisin periaatteessa ajaa autollani 1000km tankillisella. En ikinä niin tee, mutta pidän mukavana asiana että käyttösädettä riittää. Kyllähän kai useimmille autoilijoille riittäisi kymmenen litran tankki, mutta jostakin syystä autot yleensä varustetaan 50 litran tankeilla. Se on, kuten jo sanoin, mukavuutta.


    • Anonyymi

      Sähköauton hankkimisen jälkeen meillä on säästynyt niin paljon rahaa (about 4 k€/v), että vähänkään pidemmät matkat tehdään lentäen ja perillä liikutaan taksilla. No ympäristöystävällisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta onhan se kiva, kun sähköautoihminen hurauttaa Lappiin reilussa tunnissa ja polttomoottoriautoilijoilla palaa samaan matkaan kokonainen päivä.

      Sähköautolla kuljemme n. 600 km:n päähän.

      • Anonyymi

        "sähköautoihminen hurauttaa Lappiin reilussa tunnissa"


        Polttiskuskinakaan ei ole tullut mieleenkään lähteä pilaamaan omaa tai perheen lomapäivää pakottamalla meitä istumaan autossa koko päivää yhdellä istumalla. Lomasta pitää nauttia. Tuntikausien istuminen yhtäkyytiä autossa on kidutusta. Ei hyvää lomaa.


    • Anonyymi

      Hybridi on lähtökohtaisesti kaupunkiajoon tehty!

      Polttomoottorin hyötysuhde on hitaassa ajelussa kehno ja jarrutusenergia menee pysähtelevässä ajossa hukkaan. Hybridi paikkaa näitä puutteita. Lataushybrdi, jos on mahdollisuus lataukseen kotona tai työpaikalla, latauskelvoton muuten.

      Mutta maantiellä hybriditekniikasta ei ole juuri hyötyä. Onhan se jarrutusenergian talteentotto yms yhä käytössä, mutta toisessa vaakakupissa painaa suurempi paino - etenkin lataushybrideissä.

      Täyssähköauto on kulutuksen kannalta paras, mutta pitkät maantiesiivut etenkin pohjoisessa, jossa on vähän/ei lainkaan NOPEITA eli 100 kW latureita = ongelmia tiedossa. Kannattaa lukea HS Nordkap reissun raportti. Matka katkesi vialliseen laturiin....

      https://dynamic.hs.fi/a/2021/sahkoauto/

      Jos kaupunkiajoa tulee paljon, niin hybridi silti. Toimii kaupungissa ja sillä pystyy ajamaan pitkätkin reissut, vaikka niillä pitkillä siivuilla kulutus on sitten ei-hybridin tasoa. Tässä kohtaa kannattaa sitten katsoa, ettei se lataushybridi ole mikään 4-vetoinen, miehen korkuinen ja 2,2 tonnia painava möhköle, koska se normaali maantiekulutus moisella on sitten 7-8 l/100 km!

      Jos kaupunkiajoa tulee vähän, on turha maksaa itsensä kipeäksi hybriditekniikasta, joka ei maantiellä auta ja saattaa muutoinkin tehdä autosta huonomman (esim. lämpeneminen talvella)

      TM talvitestissä 2022 oli sekä täyssähköautoissa että lataushybrideissä kaikenlaista suunnittelun kukkasta (yritetty keksiä pyörää uudelleen mm. ovenkahvojen suhteen) ja monessa autossa liian heikkotehoinen lämmitin. Parhaiten toimi perusmallit vailla latausta!

    • Anonyymi

      Sähköauto on hyvä kesällä kaupungissa, sinnehän ne on suunniteltu pakokaasuja vähentämään.
      https://tekniikanmaailma.fi/tmn-team-teslan-kotimatka-alkoi-autossa-oli-kylmempi-kuin-siperian-junassa-mutta-ouluun-paastiin-takaiskujen-kautta/

      • Anonyymi

        Juuri näin. Sähköautofanaatikot eivät vain tunnu ymmärtävän sitä, että suuri osa suomalaisista asuu muualla kuin kaupungissa ja heidän ajostaan valtaosa on matka-ajoa maantiellä.


    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      😍 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi017416135mj

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe