Osaisikohan täällä joku neuvoa tai antaa reittiä mistä lähtisin etsimään tietoa tähän:
Olen tällä hetkellä opintovapaalla työpaikaltani ja nostan aikuiskoulutustukea. Toiveissa olisi lapsen saanti, mutta opinnoissani ja luokkatiloissa käytetään päivittäin kemikaaleja, joita ei raskaana ollessa saa käsitellä. Tämä siis tarkoittaa, että opintoni keskeytyisivät koko raskauden ajaksi tai vähintäänkin hidastuisivat merkittävästi.
Olenko oikeutettu siirtymään työnanajan palvelukseen takaisin ja opintovapaa laitetaan poikki raskauden ajaksi?
Jos opintovapaata ei voida katkaista, vaikka opinnot keskeytyisivät, niin minkä tuen piirissä olen vai olenko minkään? Aikuiskoulutustukikuukausia ei montaa enää ole jäljellä.
Mitkä ovat vaihtoehtoni?
Opintovapaa, raskaus
4
2457
Vastaukset
- AnonyymiOpintovapaan keskeyttämisestä sinun on neuvoteltava työnantajasi kanssa. Jos se työnantajalle sopii, palaat töihin, katkaiset opinnot ja aikuisopintotuen. 
 Jos valmistumiseesi ei ole vuosia, kannattaisi saada tutkinto valmiiksi ja sitten harkita raskaaksi hankkiutumista. Vai oletko jo nelissäkymmenissä, jolloin lapsen saannilla on kiire?
- AnonyymiOpintovapaan keskeyttämisestä säädetään opintovapaalaissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790273#P10 
 ja opintovapaa-asetuksessa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790864#P8
- AnonyymiEt kai meinaa, että palaisit opintojen pariin heti synnytyslaitokselta päästyäsi? Vai töihinkö menisit? Vai mitä? 
 Opinnot katkeaisivat todennäköisesti pariksi vuodeksi, kun lasketaan äitiysloma ja vähän lisää päälle. Sen jälkeen opintojen jatkaminen alkaisi vaikeasti.
 Mieti nyt vielä vähän sitä äidiksi kiirehtimistä!
- Anonyymimilloin on tarkoituksesi valmistua. Ovatko opintosi paljonkin venyneet tavoiteajasta? 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424955
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183666
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693453
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012818
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862690
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302640
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161743
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161586
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011458
- 1521331