Mikä kukka kestää yöpakkasta muutaman asteen

Anonyymi

Ensi viikonloppuna on äitienpäivä. Ajattelin viedä haudalle kukan, mutta näillä korkeuksilla on luvattu vielä yöpakkasia. En halua viedä sinne orvokkia vaan mieluummin jotain muuta. Kestääkö ruusu kuinka hyvin kylmää, onko kokemuksia?
Siilivain

27

1190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katselin hautausmaata, muutamia orvokkeja, ei vielä muuta. Itsellä kevään uusi pelargonia viikon lasitetulla parvekkeella, yöpakkasia on ollut. Ruusun kestävyys riippunee lajikkeesta, joita ei osaa. Lapsi toi kerran tummanpunaisen äitienpäiväruusun. Istutin pihaan, lannoitin ja kastelin. Kukki koko kesän ja kas, nousi talven jälkeen toiseksi kesäksi kukkimaan uudelleen, mutta sitten ei enää seuraavana. On sitten ollut ruusuja, joille olen tehnyt saman tempun mutta eivät ole menestyneet. Siitä päättelin tuon lajike-eron, muuten ei kukkapätevyyttä.

      • Anonyymi

        Minä vein pääsiäisenä narsissin ja hyvin pärjäsi pitkään. Häytynee vain kokeilla# sittenhän sen näkee. Kesäkukkien istutukseen on vielä aikaa.
        Siilivain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä vein pääsiäisenä narsissin ja hyvin pärjäsi pitkään. Häytynee vain kokeilla# sittenhän sen näkee. Kesäkukkien istutukseen on vielä aikaa.
        Siilivain

        Minäkin vein pääsiäisenä Helsinki Vantaa Honkanummelle narsissin rukuissa. Lunta oli paljon maa jässä.Ison normikiven edusta oli tuli ajanutko lumet pois`? Kuin olisi itse kaivettu nin että sain sen kukan ,valitetavasti ruukussa sihen iäni Vilpun haudalle .Jossa iki unta nukuu veljeni ja Isäni veli.Sytytin myös kynttilän. Maksulinen autokuskini sanoi kun näki alueen missä hauta on.Kanataisi käntyä takas.Pääsetkö edes tuossa hangessa haudalle.Pääsin!Sieltä mentin hänen autolla Helsinki 70 Malmin hautaus maalle,Jonne minulla oli kyntilä vainSiskoni miehen,anopin ja heidän poikansa haudalle.Vähemän lunta,nimeksi.Mutta mahan mitän ei olisipääsiäisenä voinut istutta tai laitaa.Vaasi kukathan ovat kauniita kaikialla haudoilla,missä ei viellä ole keväinen maa pinta. Oman äitin hauta on jo joku 14 vuotta mennyt unpeen Honkanummi.Kertahautaus ja hautaa ei voinut uusia.Mutta siihen on tullut uurnalehto äitini jalkopäähän ja urna hautaukset omat. Joten äidillän palaa kyntilöitä ja kukkia on aina.


    • Anonyymi

      Krysanteemi kestää pakkakasta,

      ruusu ei kestä eikä orvokit

      • Anonyymi

        Ai minä olen luullut et orvokki kestää muutaman pakkasasteen. Itselläni on ollut jo parisen viikkoa orvokki lasitetulla parvekkeella. Ja narsissi# joka alkaa jo lakastua.
        Siilivain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai minä olen luullut et orvokki kestää muutaman pakkasasteen. Itselläni on ollut jo parisen viikkoa orvokki lasitetulla parvekkeella. Ja narsissi# joka alkaa jo lakastua.
        Siilivain

        Minulla ollut liki kaksi viikkoa orvokkeja terassin kaiteella ja maahankin istutin. Yöpakkasia ollut lähes joka yö ja orvokit kukoistaa edelleen, ulkona ne oli myös siellä myymälässä kun ostin joten karaistuneita jo valmiiksi. Näin täällä Keski-Suomessa.


    • Anonyymi

      Tekokukat kestävät kauniina tosi hyvin, oli pakkanen tai helle🥀😂

      • Anonyymi

        Onhanniillä aikansa ja paikkansa mutta itse suosin eläviä kukkia jos se vain suinkin mahdollista.
        Siilivain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhanniillä aikansa ja paikkansa mutta itse suosin eläviä kukkia jos se vain suinkin mahdollista.
        Siilivain

        Turhaa rahanmenoa ja turhaa ähräämistä! Kun kerran laittaa tekopuskan kukkimaan, niin siitä on iloa pitkäksi aikaa. Helppoa ja vaivatonta🌷


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa rahanmenoa ja turhaa ähräämistä! Kun kerran laittaa tekopuskan kukkimaan, niin siitä on iloa pitkäksi aikaa. Helppoa ja vaivatonta🌷

        Ei mitään turhaa. Kukkien kanssa ährääminen tuo iloa elämään. Kukkien väriloisto❤💙💛


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään turhaa. Kukkien kanssa ährääminen tuo iloa elämään. Kukkien väriloisto❤💙💛

        Siis tuon kirjoittaja Siilivain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään turhaa. Kukkien kanssa ährääminen tuo iloa elämään. Kukkien väriloisto❤💙💛

        Niin, en tiedä, haudalla! Ihan sama, mitä siellä on, aito vai teko.

        Itselläni ei ole sellaisia hautoja, mihin kukkia veisin, niin en ehkä osaa sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, en tiedä, haudalla! Ihan sama, mitä siellä on, aito vai teko.

        Itselläni ei ole sellaisia hautoja, mihin kukkia veisin, niin en ehkä osaa sanoa.

        Ei ole sama. Mutta tietysti mieltä saa olla monia🙂.
        Siili


    • Anonyymi

      Hellouta vaan täältä päin Siili. ( Nyppäähän siilivain tuo vain-sana veks. Kauhiasti vaivaa se sanainen, kun mieleen tulee pikku-pikku raukka siili vainen. :) Kun vaikutat sen verran ei-vainemaiselta, että pelkkä Siili olis minusta reippaampi nimimerkki.)

      No mutta asiaan.

      Monethan kiikuttelevat ruusuja äitienpäivänä haudoille. Äitienpäiväruusu on oivallinen, arvokkaan oloinen kasvi haudalle. Ja mikä parasta, se ei piittaa pienestä pakkasesta. Vilu sille voi tulla miinus viiden asteen kylmyydestä, mutta pikku vilu ei sitä kuitenkaan alan päähän moukaroimaan. Eli sietää hyvin muutaman pakkasasteen. Usko vaan mua. Meinaan itsekin tällätä äidin haudalle ruusun.

      Onhan niitä sitten muitakin kylmyydestä piittaamattomia kasveja. Monivuotisia perennoja. Vaikkapa kivikkokasveja, joilla lehtien väritykset kivan moninaisia. Niistä vois koota asetelman. Tökätä toisiinsa liki eri lajikkeita. Ei paha idea eihän :)

      Miljoonakukka kans. Kuulemma kylmä ei haittaa ja siinä on paaaaljon kukkia.

      Elikkä eri vaihtoehtoja on paljon. Ai niin, koristekaali on kans komia. Mainiot värit.

      Itse tosiaan käyn laittamassa äitienpäiväruusun. Kun kesä kirmaisee esiin ja lämpöiset, suloiset tuulahdukset saapuvat, niin käyn hakemassa sen äitienpäiväruusun pois ja tuon itselleni sen ruukkuun. Haudalle tulee sitten kesäkukiksi Ruusupegonioita. Mieheni haudalle luultavimmatusti laitan samettikukkia, koska kukkivat innokkaasti koko kesän runsain kukinnoin. ( Huom. EI samettiruusuja, niistä en tykkää).

      Heikunkeikku

      • Anonyymi

        Elävät kukat on ihania. Otan riskin ja ostan ruusun kestää minkä ajan kestää. Meillä ei haudalla ole vielä kiveä joten kukka saa olla vielä ruukussa. Myöhemmin sitten kun kivi saatu ja kukille reunus laitan varmaan punaisia pegonioita ja vaikka hopealehtiä. Ensimmäisenä kesänä takuuvarmoja selviäjiä. Saas nähdä mimmonen kesä tulee, kuuma, kylmä vai siltä väliltä.
        Ilahtuneena hyväntuulisesta tekstistäsi
        Vain Siili🙂.


      • Anonyymi

        Eikö teilläpäin ole kielletty ruusujen istutusta haudoille. Täällä keskemmällä Suomea saa ainoastaan ruukussa laittaa ja niin että juuristo ei pääse leviämään maahan. Monella hautausmaalla sama kielto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö teilläpäin ole kielletty ruusujen istutusta haudoille. Täällä keskemmällä Suomea saa ainoastaan ruukussa laittaa ja niin että juuristo ei pääse leviämään maahan. Monella hautausmaalla sama kielto.

        En yhtäkkiä löytänyt meidän seurakunnalta muuta kuin aluerajauksen mihin voi istuttaa. Meille tulee kiven eteen rajaava reyunus ja sellanen ohje on että kasvin korkeus ei saa peittää kiven kirjoituksia. Itse aattelin laittaa äitienpäiväruusun ruukussa.
        Siili


      • Anonyymi

        Vaimoni haudalle vien äitienpäiväruusun. Koskaan se ei ole paleltunut. Siirrän sen kesäkukkia viedessäni omaan pihaan. Ryhmähauta kivineen on upea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimoni haudalle vien äitienpäiväruusun. Koskaan se ei ole paleltunut. Siirrän sen kesäkukkia viedessäni omaan pihaan. Ryhmähauta kivineen on upea.

        Pidän hautausmaan tunnelmasta. Kauniita hautapaikkoja, joita koristeltu ja hoidettu sesongin mukaan.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En yhtäkkiä löytänyt meidän seurakunnalta muuta kuin aluerajauksen mihin voi istuttaa. Meille tulee kiven eteen rajaava reyunus ja sellanen ohje on että kasvin korkeus ei saa peittää kiven kirjoituksia. Itse aattelin laittaa äitienpäiväruusun ruukussa.
        Siili

        Ok. Seurakunnan sivuilta en ole katsonut kun en siihen kuulu, mutta hautausmaan portilla olevalta ilmoitustaululta tuon luin muutama vuosi sitten kun olin toiselle kaverina ja kantoapuna kun usealle haudalle orvokkeja vei. Ruusujen nopean leviämisen takia ne oli kielletty ettei leviä toisille haudoille.


    • Anonyymi

      Orvokkipotti on toimiva pakkaskelilläkin.

      • Anonyymi

        Näin on. Se onkin toinen vaihtoehto ruusulle nyt kun näyttää että kylmät yöt jatkuvat. Kevät kuuluu ilevan kaksi viikkoa myöhässä.
        Siili


    • Anonyymi

      Siis olevan...
      Siili

    • Anonyymi

      Päädyinkin orvokkiin. Äitini piti etenkin sinisistä orvokeista ja koska orvokki kestää.muutaman pakkasasteenkin niin hyvä valinta. Tosin narsissitkin olivat vielä haudalla ihan hyvissä voimissa. Samiin havut.
      Siili

      • Anonyymi

        Siis samoin....
        Siili


    • Anonyymi

      Kaksijalkainen yucca-palmu, mutta sen tulee olla todella hyvin pukeutunut ja säännöllisesti liikkeellä ;-)

      • Anonyymi

        Juu mut siinä voi olla se vika ettei se oikein juurru paikoilleen😄
        Siili


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe