Konstantiinista tehdyn vastuslangan läpimitta on 1.8 mm ja pituus 1.5 m. Langan päiden välillä on jännite 2.0 V
a) Mikä on langan resistanssi?
b) Kuinka suuri sähkövirta langassa kulkee?
Anna vastaukset oikealla määrällä merkitseviä numeroita sisältäen yksiköt, esim. hitausmomentti on 5.0 kg*m^2.
a) Resistanssi on ___ Ω
b) Sähkövirta on ____
Osaisko joku auttaa miten tää tehtävä tehdään? Monta tuntia epäonnistumisia eikä vaan tuu oikeeta lukemaa.
Apuja tehtävään
9
411
Vastaukset 9
- Anonyymi
Menisikö näin:
Resistanssi on:
Materiaalin ominaisvastus kertaa langan pituus jaettuna langan poikkipinta-ala.
Konstantiinin ominaisvastus on: 0,50·10−6 Ωm
Langan poikkipinnan säde on: 1,8 mm / 2 = 0,9 mm = 0,0009 m.
Langan poikkipinta-ala on: pii kertaa edellä laskettu säde potenssiin 2.
Näillä tiedoilla (kun lisäksi langan pituus on 1,5 m) voit laskea resistanssin R = 0,29 Ω.
Kysytty virta on 2 V / laskettu resistanssi 0,29 Ω = 6,8 A.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Resistiivisyys - Anonyymi
Eikö tehtävässä ole annettu mitään tiettyä ominaisvastuksen arvoa konstantaanille?
- Anonyymi
Konstantiinin resistiivisyys on 49
Resistiivisyyden lämpötilakerroin on 0,01
Termojännite on -34- Anonyymi
Mikä on resistiivisyys, ominaisvastuksen ja johtokyvyn tiedän?
- Anonyymi
Pystyisikö joku kirjoittamaan tehtävän kaavan?
- Anonyymi
R = ρ l / A
I = U / R
- Anonyymi
Langan hitausmomentti on tärkeä kun kaavoja johtaa.
- Anonyymi
Samaten ratkaisijan perseilyprosentti
- Anonyymi
Pystyisikö joku laskemaan tämän mulle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1051284Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91777Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35691- 47667
Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja118551Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat30531Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol32516Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö182498Huomasitko? Elämä Lapselle -konsertti tänään suorana tv:ssä - Aika kova kattaus huippuartisteja!
Lastenklinikoiden Kummien järjestämä Elämä Lapselle -konsertti tukee Suomen viiden yliopistollisen lastensairaalan toimi23497- 59483