Hintojen nousu ja suojaosuus

Anonyymi

Eikö rajun hintojen nousun pitäisi vaikuttaa jollakin tapaa ulosoton suojaosuuden suuruuteen?

Vuosia on jo joutunut laskemaan joka sentin että riittää raha pakollisiin laskuihin ja ruokaan. Käyn töissä ja maksan ulosottoon niin paljon kuin vain pystyn mutta nyt ruoka alkaa olemaan jo niin kallista että joutuu miettimään että onko syömättä vai jättääkö sähkölaskun maksamatta.
Pelkällä makaroonilla ei jaksa fyysisessä työssä..

20

1150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se heijastuukin indeksikorotuksena aina vuodenvaihteessa.

      • Anonyymi

        Tuskin mikään indeksikorotus riittää tämän päivän tilanteelle, oli se sitten työttömyystuki, asumistuki jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin mikään indeksikorotus riittää tämän päivän tilanteelle, oli se sitten työttömyystuki, asumistuki jne.

        Kelan etuuksiin on tulossa muutaman kympin korotus, joten suojaosuutta ei tarvitse nostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelan etuuksiin on tulossa muutaman kympin korotus, joten suojaosuutta ei tarvitse nostaa.

        Ja kansaneläkkeeseen 24 euroa. Jos uo alkaa laskukaavansa mukaan laskea työ- ja kansaneläkkeen yhteen tuon korotuksen jälkeen ja nostaa sitten taas ulosmitattavaa osuutta, sitten on jo valituksen paikka EU:lle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kansaneläkkeeseen 24 euroa. Jos uo alkaa laskukaavansa mukaan laskea työ- ja kansaneläkkeen yhteen tuon korotuksen jälkeen ja nostaa sitten taas ulosmitattavaa osuutta, sitten on jo valituksen paikka EU:lle.

        EU ei Suomen sosiaaliturvan tasosta mitään välitä. Mitä pienempi alijäämä, sen parempi EU:lle.


    • Anonyymi

      Tärkeä aloitus.
      Tämä tilanne on nyt niin kauhea, että rahat ei riitä enää peruselämiseen.
      Maksan vanhuuseläkkeestä suojaosuuteen saakka ja käteen jää se 750, josta maksan kalliit omakotitalon energialaskut ja lopulla yritän pärjätä. Toimeentulotuki on hylätty, koska mm. auton kuluja ei huomioida ollenkaan. Asun syrjäseudulla, jossa oman auton käyttö on välttämättömyys koska julkista liikennettä ei ole.
      Huomasin vapaakuukauden aikana, että se 900 euroa riitti hyvin pakollisiin maksuihin ja ruokaakin sain ostettua. Ja kun taas alkoi ulosmittaus, alkoi pelko rahan riittävyydestä. Olen poistanut kaiken turhan (matkat, käynnit sukulaisilla ja terkkarissakin, syön halvinta mitä löydän) ja sairauteni on alkanut pahentua tässä kurimuksessa. Henkisesti olo on vakavassa masennuksessa, fyysinen kunto nollissa. Onnellisten maa ei huolehdi köyhistä ja ulosoton alla olevista vanhuksistakaan.

      • Anonyymi

        Mulle jää ulosoton jälkeen eläkkeestä 761 euroa, siitä maksan asunnon vuokraa 280 e ja sähkölaskuja n 35e/. Elämiseen jää juurikin sen verran, että pärjään. Eli en käy missään muualla kuin kävellen lähikaupassa, joka on inhottavan kallis kauppa, vaan en muihin kauppoihin voi matkustaa. Jo vuosia sitten jätin kokonaan pois kaikki terveyskeskuskäynnit, sekä lääkkeet.
        Vapaakuukausien aikana ostin kaapit täyteen kuivaruokia ja yhden uuden trikoopaidn entisen resun tilalle.
        Olen vasta 69 v, joten monta vuottako lie elinaikaa, tiedä en, mutta ulosotto ei lopu edes kuolemaani, vaikka summa ei mahdoton olekaan, niin se ei näillä liksoilla edes lyhene. Nytkin on epäonninen hometaloni ulosmitattuna ja kun en hölmöyttäni ehtinyt kaikkia liittymiä sulkea, niin laskuja ropisee sieltä. Koska itse olen jo monta vuotta asunut vuokralla, niin en pysty maksamaan hometalon kuluja. Toimeentulotukea en ole hakenut , kun on niin karvaisia kokemuksia niistäkin ja koen, että vapaana on parempi. Saan kumminkin asumistuen, ilman sitä voisin saman tien mennä metsään narunpätkän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle jää ulosoton jälkeen eläkkeestä 761 euroa, siitä maksan asunnon vuokraa 280 e ja sähkölaskuja n 35e/. Elämiseen jää juurikin sen verran, että pärjään. Eli en käy missään muualla kuin kävellen lähikaupassa, joka on inhottavan kallis kauppa, vaan en muihin kauppoihin voi matkustaa. Jo vuosia sitten jätin kokonaan pois kaikki terveyskeskuskäynnit, sekä lääkkeet.
        Vapaakuukausien aikana ostin kaapit täyteen kuivaruokia ja yhden uuden trikoopaidn entisen resun tilalle.
        Olen vasta 69 v, joten monta vuottako lie elinaikaa, tiedä en, mutta ulosotto ei lopu edes kuolemaani, vaikka summa ei mahdoton olekaan, niin se ei näillä liksoilla edes lyhene. Nytkin on epäonninen hometaloni ulosmitattuna ja kun en hölmöyttäni ehtinyt kaikkia liittymiä sulkea, niin laskuja ropisee sieltä. Koska itse olen jo monta vuotta asunut vuokralla, niin en pysty maksamaan hometalon kuluja. Toimeentulotukea en ole hakenut , kun on niin karvaisia kokemuksia niistäkin ja koen, että vapaana on parempi. Saan kumminkin asumistuen, ilman sitä voisin saman tien mennä metsään narunpätkän kanssa.

        Paljonko on asumistukesi? Miksi jouduit alun perin ulosottoon?

        Suomen sosiaaliturvaa ei ole suunniteltu tilanteeseen, jossa ylläpidetään omakotitaloa ja samanaikaisesti asutaan vuokralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko on asumistukesi? Miksi jouduit alun perin ulosottoon?

        Suomen sosiaaliturvaa ei ole suunniteltu tilanteeseen, jossa ylläpidetään omakotitaloa ja samanaikaisesti asutaan vuokralla.

        Vastaan, vaikka en olekaan tuo kirjoittaja.
        Jouduin itse kahden asunnon maksumieheksi syystä, että UO ulosmittasi taloni ja laittoi sen pakkohuutokauppaan. Itse asuin jo toisaalla vuokra-asunnossa. Ulosoton myynti oli varsin laiskaa: ensin odottelin 9kk jotta talon ulosmittauspaperit tuli tehtyä. Sitten taloa myytiin vasta seuraavana keväänä 2kk. Ei kauppoja, ei tarjouksia. Sitten meni taas talvi, ja talo oli tyhjillään, mutta kulut juoksivat jokainen kuu. Maksajana AINA velallinen, koska talon arvoa ei saa alentaa jättämällä se kylmilleen ja hoitamatta. Laskut pitää maksaa, haluaa, kykenee tai sitten ei. Uusi talon myynti oli seuraavana kesänä. Ei kauppoja.
        Koko tämän ajan eli noin 2,5v maksoin kahden asunnon laskut.
        Ja joo, sosiaaliturva ei todellakaan huomioi tällaista tilannetta.

        Nyt lopulta olen palannut takaisin talooni. Se on ulosmitattu edelleen, mutta asun täällä kunnes ostaja on löytynyt. Vain näin asumalla 760 euron rahat riittävät justjust. Ja joo, velkasaldoni kasvoi muuttoajan aikana yli 4000 euroa. Kiitos Ulosottolaitoksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan, vaikka en olekaan tuo kirjoittaja.
        Jouduin itse kahden asunnon maksumieheksi syystä, että UO ulosmittasi taloni ja laittoi sen pakkohuutokauppaan. Itse asuin jo toisaalla vuokra-asunnossa. Ulosoton myynti oli varsin laiskaa: ensin odottelin 9kk jotta talon ulosmittauspaperit tuli tehtyä. Sitten taloa myytiin vasta seuraavana keväänä 2kk. Ei kauppoja, ei tarjouksia. Sitten meni taas talvi, ja talo oli tyhjillään, mutta kulut juoksivat jokainen kuu. Maksajana AINA velallinen, koska talon arvoa ei saa alentaa jättämällä se kylmilleen ja hoitamatta. Laskut pitää maksaa, haluaa, kykenee tai sitten ei. Uusi talon myynti oli seuraavana kesänä. Ei kauppoja.
        Koko tämän ajan eli noin 2,5v maksoin kahden asunnon laskut.
        Ja joo, sosiaaliturva ei todellakaan huomioi tällaista tilannetta.

        Nyt lopulta olen palannut takaisin talooni. Se on ulosmitattu edelleen, mutta asun täällä kunnes ostaja on löytynyt. Vain näin asumalla 760 euron rahat riittävät justjust. Ja joo, velkasaldoni kasvoi muuttoajan aikana yli 4000 euroa. Kiitos Ulosottolaitoksen.

        Mitenkäs se velkasaldo voi kasvaa 4000 eurolla, jos et saa uutta velkaa luottotietojen puuttumisen vuoksi? Kun kerran maksoit myös kahden asunnon laskut? Ja ulosotto otti koko ajan sinulta rahaa? Olisiko heidän sitten pitänyt jättää ulosmittamattaamatta eläkkestäsi? Silloinhan velkasaldosi olisi ollut vielä suurempi.

        Ulosoton suojaosuuden pienuutta syytetään kaikista mahdollisista asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs se velkasaldo voi kasvaa 4000 eurolla, jos et saa uutta velkaa luottotietojen puuttumisen vuoksi? Kun kerran maksoit myös kahden asunnon laskut? Ja ulosotto otti koko ajan sinulta rahaa? Olisiko heidän sitten pitänyt jättää ulosmittamattaamatta eläkkestäsi? Silloinhan velkasaldosi olisi ollut vielä suurempi.

        Ulosoton suojaosuuden pienuutta syytetään kaikista mahdollisista asioista.

        Lainaa saa muualtakin kuin pankeista.
        Olen sitä mieltä, että jos olen antanut taloni myyntiin velkojeni vakuudeksi, samanaikainen ulosmittaus eläkkeestä ei ole asianmukaista. Se on joko tai tilanne. Ulosottolaitos vaikeutti velallisen asemaa tällä toiminnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaa saa muualtakin kuin pankeista.
        Olen sitä mieltä, että jos olen antanut taloni myyntiin velkojeni vakuudeksi, samanaikainen ulosmittaus eläkkeestä ei ole asianmukaista. Se on joko tai tilanne. Ulosottolaitos vaikeutti velallisen asemaa tällä toiminnalla.

        Kaikki rahoituslaitokset kysyvät luottotietoja, eikä ulkomailta saa lainaa, eli valehtelit. Kyse on köyhien mielipidevaikuttamisesta. Osa kansanedustajista jopa uskoo teitä, varsinkin jos heillä on lämpimiä muistikuvia omasta rakkaasta mummostaan. Tosiasiassa mikään ei ole niin juonikas kuin mökin akka.

        Kysyitkö ulosotolta lakiin perustuviia helpotuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki rahoituslaitokset kysyvät luottotietoja, eikä ulkomailta saa lainaa, eli valehtelit. Kyse on köyhien mielipidevaikuttamisesta. Osa kansanedustajista jopa uskoo teitä, varsinkin jos heillä on lämpimiä muistikuvia omasta rakkaasta mummostaan. Tosiasiassa mikään ei ole niin juonikas kuin mökin akka.

        Kysyitkö ulosotolta lakiin perustuviia helpotuksia?

        Yksityishenkilöiltä saa lainaa. Minulla on rikas suku ja sillä lailla sujuu. Mutta velkakirja on ja laina maksettava. Lyhennän sitä ulosoton lisäksi, en joka kuu mutta lyhennän kuitenkin.
        Ulosottolaitos ei hyväksynyt pyyntöäni silloin. Eivät tunne joko-tai tilaa, Joten maksumiehenä meni ne vuodet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityishenkilöiltä saa lainaa. Minulla on rikas suku ja sillä lailla sujuu. Mutta velkakirja on ja laina maksettava. Lyhennän sitä ulosoton lisäksi, en joka kuu mutta lyhennän kuitenkin.
        Ulosottolaitos ei hyväksynyt pyyntöäni silloin. Eivät tunne joko-tai tilaa, Joten maksumiehenä meni ne vuodet.

        Jos asunnon arvo ei kata velkamäärääsi, sinun kannattaisi jättää huolehtimatta asunnon kunnossapitämisestä, jollet saa helpotuksia. En usko, että sinulle tulisi juridisia seuraamuksia, koska ei voi olla velvollisuutta ottaa velkaa.

        Sinun olisi ehkä useammin pitänyt pyytää helpotusta, eli aina kun postilaatikosta tulee lasku taloon liittyvä lasku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos asunnon arvo ei kata velkamäärääsi, sinun kannattaisi jättää huolehtimatta asunnon kunnossapitämisestä, jollet saa helpotuksia. En usko, että sinulle tulisi juridisia seuraamuksia, koska ei voi olla velvollisuutta ottaa velkaa.

        Sinun olisi ehkä useammin pitänyt pyytää helpotusta, eli aina kun postilaatikosta tulee lasku taloon liittyvä lasku.

        Kyllä kiinteistö kattaa velkani. Reippaasti ja puolella. Itse yritin myydä ennen velkaantumista, koska työ siirtyi 500km päähän.
        Ja joo, en ole mummo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kiinteistö kattaa velkani. Reippaasti ja puolella. Itse yritin myydä ennen velkaantumista, koska työ siirtyi 500km päähän.
        Ja joo, en ole mummo.

        Sitten se on kai aika pakko pitää huolta kiinteistöstä, ettei sen arvo alene.

        Jos sinulla on varakas suku, niin eikö sukulaisesi voisi ostaa kiinteistöä?


    • Anonyymi

      Jokainen velallinen on ulosottinsa ansainnut. Irvokasta sellaiset velkajärjestelyt, joilla annetaan tuhlailu anteeksi.

    • Anonyymi

      Kyllä siberia opettaa elämään omillaan!👮👮

    • Anonyymi

      Kyllä pitäisi. Nykyiset suojaosuuden rajat eivät enää riitä kattamaan edes peruselämistä. Ulosottoon joutuu yleensä ne kaikista vähävaraisimmat ihmiset, joiden kärvistely talousongelmien kanssa on jatkunut pitkään ennen ulosoton toimia. Ei rikkaat ja hyvätuloiset joudu turvautumaan pikalainoihin tai panttaamaan asuntojaan. Köyhällä ei ole luottokortteja mitä vinguttaa, he eivät saa pankista lainaa pienien tulojen vuoksi eikä ole mitään tahoa joka auttaa äkillisen tilanteen tullen. Sosiaalinen rahoitus ei kata koko maata, sen saaminen riippuu asuinkunnasta. Ja kun ulosmittaus tuloista alkaa, sama köyhyysjama jatkuu.

      Inflaation ja peruselämisen kallistumisen vuoksi on tehtävä nyt muutos ulosoton toimiin. Vai onko yhteiskunnan ajatus se, että me velalliset tapetaan tieten tahtoen nälkään? Asumaan kylmissä asunnoissa? Ja jätetään hoitamatta, auttamatta ja pärjäämään miten kuten omillaan? Sama meno kuin vanhusten hoidon kanssa?
      Vanha sanonta "kaveria ei jätetä" ei kuulu enää Suomen valtion sanastoon. Täällä nimenomaan hyljätään kansalainen hädän tullen. Häpeällistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe