Siirtomiehistön haveri ja "meriselitys"

Anonyymi

30

616

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännä case kyllä. Johonkin varmaankin osunut. Voihan siellä olla ihan havainto osumasta. Kaskelotti pinnalla nukkumassa? Konttikin mahdollinen on. Tuttava huomasi veneen vierelle jäävän nukkuvan kaskelotin. Olisiko se väistänyt jo vene olisi tullut törmäyskurssilla? Kontteja ei ollut havainnut hänkään. Hyvä kysymys toki on, että sivuuttaako veneet merellä toisinaan valaita ja romua autuaan tietämättöminä että vaara oli tarjona.

    • Anonyymi

      Tuskin se mihinkään on osunut. Keveys ja kestävyys eivät sovi yhteen.. Kun jokainen kilo yritetään karsia, niin lopputulos on tämä.

      Sinänsä uskomatonta, ettei nykyaikana saada veneeseen lähetintä, joka kertoisi, missä se menee tai onko uponnut. Tuskin olisi veneen rakennuskulut huomioiden edes puolen promillen kuluerä.

      • Anonyymi

        Mistä päätellen ei olisi johonkin osunut? Kyllä sen miehistö hyvin selvästi huomaa, kun äkkipysäys tapahtuu ja veneeseen alkaa vettä tulemaan. Eikä siirtomiehistöllä ole mitään motivaatiota muuta sepitellä. Keveys ja kestävyys ei ole ongelma, mutta nopeus on. Kun plaaninopeuksilla osuu johonkin, on samantekevää, minkälaiset veneen rakenteet ovat, vene menee rikki. Tukeva vene uppoumanopeuksilla kestäisi tietenkin törmäyksiä toisella tavalla, mutta eivät nekään törmäystä kontin nurkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päätellen ei olisi johonkin osunut? Kyllä sen miehistö hyvin selvästi huomaa, kun äkkipysäys tapahtuu ja veneeseen alkaa vettä tulemaan. Eikä siirtomiehistöllä ole mitään motivaatiota muuta sepitellä. Keveys ja kestävyys ei ole ongelma, mutta nopeus on. Kun plaaninopeuksilla osuu johonkin, on samantekevää, minkälaiset veneen rakenteet ovat, vene menee rikki. Tukeva vene uppoumanopeuksilla kestäisi tietenkin törmäyksiä toisella tavalla, mutta eivät nekään törmäystä kontin nurkkaan.

        Paljonkin on motivaatiota sepitellä osuma, jos vene olisi vaan hajonnut omia aikojaan. Esimerkiksi veistämön uuden mallin maine, vakuutuskorvaukset jne.

        Siirtomuehistöhän on omistajan palkkaama ja vaurioista on ensin raportoitu omistajalle. Jostain ihmeen syystä ei haluta edes kertoa mihin vaurioita oli tullut. On kyllä kerrottu, että DSS-siipi oli sisällä. Toisin sanoen haluttu varjella veistämön ja DSS-suunnittelijan mainetta.

        En väitä, ettei vene olisi johonkin osunut. Ainoastaan puutun tuohon motivaatioon.


    • Anonyymi

      "Vaurion syytä tai syntytapaa ei tiedetty, eikä sitä tiedetä vieläkään."

      "”Tuulet olivat vastaisia tuulia. Nopeus oli tavanomainen luovimisnopeus.”"

      "LEHTINEN haluaa kiinnittää huomiota siihen, että kantosiipien avulla purjehtivat veneet törmäävät muita veneitä useammin ”tuntemattomiin esineisiin”.

      ”Minun mielestäni ne selitykset haisevat. Aina kun nämä hienot veneet menevät rikki, sanotaan, että ne ovat törmänneet johonkin. Niitä kantosiipiä napsahtelee siihen tahtiin poikki, että voisi kuvitella, että kontteja kelluisi paljonkin merissä.”"

      Omaan nenääni haiskahtaa pahasti tuo, että tuollaisessa huippukalliissa veneessä ei ollut kuin yksi ainoa lähetin, joka täytyi ottaa mukaan pelastuslautalle. juu-u.

      • Anonyymi

        Ei Lehtinen sanonut, että foilaavat veneet törmäisivät muita useammin. Mutta kun törmäävät, on vahinko suuren nopeuden takia usein fataali. Kantosiipiä kyllä napsahtelee poikki ilman osumistakin mihinkään, mutta sehän on eri juttu.

        Miksi veneessä täytyisi olla useampi paikannin? Sen primääri käyttö on iihmishenkien pelastus, vene on kovin toisarvoinen ja vakuutuksella korvattavissa. Tulikettu sai joka tapauksessa vuodon ja menetti sen seurauksena sähköt. Ymmärtääkseni paikka oli tiedossa niin kauan kuin sähköä riitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Lehtinen sanonut, että foilaavat veneet törmäisivät muita useammin. Mutta kun törmäävät, on vahinko suuren nopeuden takia usein fataali. Kantosiipiä kyllä napsahtelee poikki ilman osumistakin mihinkään, mutta sehän on eri juttu.

        Miksi veneessä täytyisi olla useampi paikannin? Sen primääri käyttö on iihmishenkien pelastus, vene on kovin toisarvoinen ja vakuutuksella korvattavissa. Tulikettu sai joka tapauksessa vuodon ja menetti sen seurauksena sähköt. Ymmärtääkseni paikka oli tiedossa niin kauan kuin sähköä riitti.

        Mikä tässä haisee Lehtisen mielestä? Viittaako hän näiden heiveröiseen rakenteeseen suhteessa suureen nopeuteen, vai vakuutusvilppiin vai veneen salaperäisiin katoamisiin, kenties uuteen satamaan? Kun vene on noinkin hintava, nämä kaikki vaihtoehdot ovat olemassa.


    • Anonyymi

      Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että on ollut kiire hylätä vene ja pitää huoli siitä, että katoaa jäljettömiin.

      • Anonyymi

        Kun vettä tulee hallitsemattomasti veneeseen, tulee kohtalainen kiire jättää vene.


      • Anonyymi

        Tuollaista laitosta on varmasti vaikea korvata yhtä kilpailukykyiseksi kuin mikä se oli ennen korjausta, kun ei ole yhtään ylimääräistä hiilikuitua, jos on jotain rakennetta revennyt. Jos on vain kölilaitos vääntynyt, niin sitten ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vettä tulee hallitsemattomasti veneeseen, tulee kohtalainen kiire jättää vene.

        Tulee kiire laittaa pelastuslautta valmiuteen, jopa siirtyä siihen. Mutta tuollaiset spekulaatiot, että kuinka kauas on ajelehtinut ja kauanko pysynyt pinnalla, jo onko ehkä uponnut, ei ole mitään muuta kuin tarkoituksellista jälkien hävitystä. Pelastuslautalla voi ajelehtia / seurata veneen kohtaloa loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vettä tulee hallitsemattomasti veneeseen, tulee kohtalainen kiire jättää vene.

        Näinhän se sarjavalmisteisessa veneessä yleensä on. Mutta yksittäiskappaleena suunniteltu ja valmistettu avomerikilpapurjevene tuollaisella budjetilla olisi hyvin helppo suunnitella ja valmistaa sellaiseksi että pysyy merikelpoisena isonkin vuodon sattuessa. Sellaisella ei olisi kiire veneestä pois, antaa vaan sen yhden tai kahden osaston täyttyä ja matka vaan jatkuu, toki paljonkin hitaammin. Mutta kun ei kiinnostusta jostain syystä sellaisiin ole. Eikä tarvitsisi tinkiä vauhdista solmun sadasosia enempää.


      • Anonyymi

        Tämä. En tunne veneitä riittävän hyvin osatakseni päätellä, mutta onko ihan mahdotonta että vaikka Kiinanmerellä seilaisi ensi vuonna saman näköinen mutta eri värinen vene? Siis hiilikuiturunko, -riki ja -purjeet tuossa kokoluokassa...monestako miljoonasta puhutaan? Minkä maalainen siirtomiehistö oli, olivatko tuttuja ja luotettuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se sarjavalmisteisessa veneessä yleensä on. Mutta yksittäiskappaleena suunniteltu ja valmistettu avomerikilpapurjevene tuollaisella budjetilla olisi hyvin helppo suunnitella ja valmistaa sellaiseksi että pysyy merikelpoisena isonkin vuodon sattuessa. Sellaisella ei olisi kiire veneestä pois, antaa vaan sen yhden tai kahden osaston täyttyä ja matka vaan jatkuu, toki paljonkin hitaammin. Mutta kun ei kiinnostusta jostain syystä sellaisiin ole. Eikä tarvitsisi tinkiä vauhdista solmun sadasosia enempää.

        Ota foilaavaan veneeseen pari tonnia vettä, niin täi ui sen ohi tervassakin.


    • Anonyymi

      Vahva veikkaus on että runkokatsastusta ei oltu ollenkaan tehty.
      Ansioitunut, asiansa osaava seurakatsastaja olisi kyllä havainnut rakenteiden riskit ja laittanut veneen joko kokonaan käyttökieltoon tai ehkä sallinut sille saaristokisat. Sopivia kisoja tuolle veneelle silloin olisivat TPS:n Pyytinkari ja KöyPS:n PersOpen. Mihinkään Runttiin tai Helsinki -Tallinna -raceen ei venettä oltaisi päästetty, mikäli katsastaja olisi veneen käynyt läpi.

      • Anonyymi

        Hahhah, juuri näin. Oliko sammutinta edes leimattu.


    • Anonyymi

      Kaiken tietävällä futisfoorumilla sanoivat, että tämä on veepee.

    • Anonyymi

      Jos vettä tuli niin hallitsemattomasti sisään, että vene oli hylättävä, niin miksi miehistö silti spekuloi sillä, missä vene on? Eikö sen kaiken järjen mukaan pitäisi olla pohjassa?

      • Anonyymi

        Hyvä pointi.

        Mitäpä jos siirtomiehistö päätti hieman testailla ja antoivat liikaa rantua ja jotain vaurioitui ja rajusti. Sitteen yhdellä äänellä, ei purjehdittu lujaa ihan normi kryssinopeutta ja missään nimessä foili ei ollut alhalla ja todisteet häviävät sopivasti pohjaan, hyh huh täpärästi selvittiin ja kait vakuutus korvaa seikkailumme...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pointi.

        Mitäpä jos siirtomiehistö päätti hieman testailla ja antoivat liikaa rantua ja jotain vaurioitui ja rajusti. Sitteen yhdellä äänellä, ei purjehdittu lujaa ihan normi kryssinopeutta ja missään nimessä foili ei ollut alhalla ja todisteet häviävät sopivasti pohjaan, hyh huh täpärästi selvittiin ja kait vakuutus korvaa seikkailumme...

        Nelljän hengen miehistö ei anna liikaa runtua tuollaisellle veneelle. Enemmän tyhjäkäynnillä sitä siirrellään, mahdollisesti jotain viimeistelytöitä tehden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelljän hengen miehistö ei anna liikaa runtua tuollaisellle veneelle. Enemmän tyhjäkäynnillä sitä siirrellään, mahdollisesti jotain viimeistelytöitä tehden.

        Perusteluja, kiitos.


    • Anonyymi

      On kyllä todella erikoinen tapaus, siirtomiehistö pelastautui ja erittäin, erittäin kallis vene hävisi jäljettömiin.

    • Anonyymi

      Miehistö oli jutun mukaan veneessä osuman jälkeen vielä toista vuorokautta. Se tarkoittaa POR-UK -välisellä erittäin vilkkaasti liikennöidyllä vesialueella sitä, ettei vuorokauteen ole haveria tehty julkiseksi avunpyynnöin tahi VHF -viestinnällä.
      Oli vene missä tahansa tuolla merialueella, jutun mukaan Portugalin edustalla, apu tulee aina paikalle alle tunnissa siitä kun EPIRB -tai muu MAYDAY -häly on tehty.

      Osuman ja miehistön pelastamisen välisessä noin vuorokauden aikaikkunassa aktiivisesti ja julkisesti toimien vene olisi satavarmasti saatu pidettyä tallessa.

      Sellainen vaatii tietenkin yhteydenottoa vakuutusyhtiöön, joka puolestaan järjestää jonkun alueella kulkevan kuivalastialuksen tms. nostureineen apuun. Lloydsin avoimilla ehdoilla kalliin pienveneen pelastamisesta olisi tullut suorastaan kilpailu vesialueella olevien rahtialusten kesken. Jollekin Liberiaan tms. rekisteröidylle mukavuuslippulaivalle filpparimiehistöineen olisi tullut vuoden tili pikkuhommasta.
      Tästä kehkeytyy vielä mielenkiintoinen tapaus.

      • Anonyymi

        Ehkei kuitenkaan ole pikkuhomma nostaa monimutkainen ja herkkä vesilastissa oleva hiilikuituhärpäke bulkkilaivan kannelle muutaman metrin aallokossa.


    • Anonyymi

      Vakuutusyhtiön korvauksien saaminen on helpompaa, jos törmätään johonkin eikä vene hajoa vain itsestään. Aika vähän sadat maapalloa kiertävät huviveneilijät uppoavat kontteihin tai valaaseen törmäämällä.

      • Anonyymi

        Tuskin yksikään palloa kiertävistä veneistä on Tuliketun kaltainen hiilarimunankuori veitseterävinä evineen. Normikruiserilla osuma vaikkapa valaan kanssa on vain pieni tussaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin yksikään palloa kiertävistä veneistä on Tuliketun kaltainen hiilarimunankuori veitseterävinä evineen. Normikruiserilla osuma vaikkapa valaan kanssa on vain pieni tussaus.

        Onhan palloa kierretty kymmeniä vuosia vastaavilla veneillä IMOCA, VOR jne. luokissa. On paljon vahinkojakin sattunut, mutta hyvin harvoin vene on menetetty. Nuo ovat olleet kaukana sivistyksestä. Tämä lienee ollut aika lähellä Euroopan rannikkoa. Ainakin suorin reitti menee Portugalia, Espanjaa ja Ranskaa nuollen.

        Teamin kertomuksen mukaan vene oli kryssillä ja ajoi 8 kn. Sailing Anarchyssä joku kertoo olleensa AISin kantaman sisällä tuon edellä omalla veneellään ja arvio Tuliketun vauhdiksi vain 6-7 solmua.


    • Anonyymi

      Jos minä olisin suunnitellut noin nopean veneen, olisi tehnyt siitä pitkäkölisen.

    • Anonyymi

      Minä olen luullut, että USA on salaliittoteorioiden synnyinmaa. Eipä täällä olla yhtään sen huonompia.

    • Anonyymi

      Laskin karkeasti että jos purjehtii 10000 km merellä niin joka 30000 reissulla osuu kelluvaan merikonttiin. Tämä oletuksella että merillä kelluu jatkuvasti 10000 konttia ja ne ovat tasaisesti jakaantuneet maailman merille. Eli törmääminen konttiin on hyvin harvinaista, niin kuin se onkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täti-ihminen Sofia ja nuori kanadalainen lätkänpelaaja

      Sofialla on kiikarissa Logan Thompson 25v, Las Vegasissa pelaava kanadalaispelaaja. Tätä se kai tarkoitti, kun sanoi Seiskalle, ettei tiedä kuinka pit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2016
    2. Some pillastui: Farmin voitto pedattiin Teemulle?!? "Törkee temppu" "Taina oli ihan vailla mahiksia"

      Ohhoh, Farmi-kaksintaistelu ja finaali on saanut tunteet kuumiksi - ja ehkä syystäkin Suomi24 Keskustelu -palstalla... Olisiko Tainalla ollut mahdolli
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1510
    3. Pääsikö Martti

      Esittelemään velaka mersua ja hyyryä hienostoalueella lippisjonnelle🤗😜😎
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1256
    4. Etkö voisi

      Mies: Etkö millään voisi, tahtoisi tai haluaisi tavata? Edes hetken, kuten silloin joskus. Etkö voisi pyytää? Itse en voi. Tekisin mitä vain, jos näki
      Rakkaus ja rakastaminen
      76
      1025
    5. Suomessa todettu ilmeisesti eka apinarokkotapaus

      Euroopassa matkailleella miehellä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008841676.html
      Maailman menoa
      72
      991
    6. J joskus haluaisin

      Istua syliisi ja samalla suudella sinua...
      Ikävä
      37
      864
    7. Mitäs ajattelisit

      Jos saisit häneltä tänään pienessä sievässä lähetetyn viestin puhelimeen "haluan nähdä" tai "ikävä"?
      Ikävä
      73
      831
    8. Petit miestäsi

      Pettäisit myös minut. Sinulle ei merkitse rehellisyys mitään. Naisilla on selkäranka. Käärmellä sitä ei ole. Älä enää vaivaa minua.
      Järki ja tunteet
      58
      805
    9. Nyt on aika muistella jättitarakkaa

      Uuh uuh uuh. https://aijaa.com/wMPRhU
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      765
    10. Osui suomalaisia omaan nilkkaan terroristien hyysääminen

      Muthei, eihän täällä pitäisi niitä olla kun kaikkien taustat on tarkastettu ennen maahan tuloa. Vai oliko sittenkään. Nyt tämä hyysääminen saa aikaan
      Maailman menoa
      173
      712
    Aihe