Olenko yliherkkä

Tänään näin tiellä ajaessani mökiltä keskustaan Kissan tai jäniksen raadon, auto oli ajanut päälle. Menin pois tolatani, itku tuli ja en vieläkään saa kunnolla näkyä pois silmieni edestä. Olen varmaan yliherkkä eläimien suhteen.
Jos oma rakas kissani jäisi auton alle niin tuntauisi kuin menttäisin rakkaan omaisen. En voi katsoa ohjelmia missä eläimiä kohdellaanm huonosti. Vaikka se ei auta niitä kärsiviä eläimiä, mutta minun henkinen kapasiteettini ei riitä sellaisen katsomiseen.

82

1078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anteeksi kirjoitusvirheet, kännykkä .

• Anonyymi

On se niin.
        Sama täällä.

Näin kerran ikkunasta kun joku ajoi ambulanssin päälle ja jalat näkyi kuljetettavasta.
        Tutisin koko iltapäivän.

Se oli sen entisen katsastuskonttorin risteyksessä.
        Nykyisin siinä pn parkkipaikat.

• Anonyymi

Sodan tapahtumia et voi sitten katsoa ollenkaan.
      Lapsilta ammutaan pää irti.

• Anonyymi

Niin.
        Meidän ongelmat ovat pieniä.

Kun osaisin auttaa jotenkin.
        Mutta en osaa.
        Eikä kukaan muukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin.
        Meidän ongelmat ovat pieniä.

Kun osaisin auttaa jotenkin.
        Mutta en osaa.
        Eikä kukaan muukaan.

Moni auttaa. Miljoonat auttavat. Ukraina saa monenlaista apua.
        Lisää asepua tarvitaan, muuten loppuu miehet. Venäjältä ei lopu.

• Lapset kärsivät, tuntuu liian hirveältä edes ajatella. Mutta en väheksy eläintenkään
        kärsimystä edes Ukrainassa.

• liekko kirjoitti:

Lapset kärsivät, tuntuu liian hirveältä edes ajatella. Mutta en väheksy eläintenkään

Minun sydäntäni lämmitti nämä ukrainalaiset, kun olivat ottaneet eläimiään mukaan pakomatkalle.
        Joskus olen katsonut Friiltä näitä eläinpoliisiohjelmia.
        Tulen suorastaan vihaiseksi, kun näen eläinten huonoa kohtelua.
        Samoin tuo eläinten salakuljetus rahanhankkimiskeinona on kamalaa.

• Anonyymi
        liekko kirjoitti:

Lapset kärsivät, tuntuu liian hirveältä edes ajatella. Mutta en väheksy eläintenkään

Hyvä liekko, sinun on pakko opetella ajattelemaan lasten kärsimystä Ukrainassa ja muissakin maissa, joissa lapset näkevät nälkää, elävät sodan kurimuksessa ja sairastuvat tauteihin, jotka rokotuksilla voitaisiin estää.
        Et voi laittaa päätäsi pensaaseen ja surkutella vain eläinten kohtaloa.

Jos sinulla on lapsia, niin kuvittele heidät näiden kärsivien lasten olosuhteisiin.

kylmätotuus

• Eliaana kirjoitti:

Minun sydäntäni lämmitti nämä ukrainalaiset, kun olivat ottaneet eläimiään mukaan pakomatkalle.
        Joskus olen katsonut Friiltä näitä eläinpoliisiohjelmia.
        Tulen suorastaan vihaiseksi, kun näen eläinten huonoa kohtelua.
        Samoin tuo eläinten salakuljetus rahanhankkimiskeinona on kamalaa.

Ainakaan täällä ei saa viedä pakolaiskeskuksiin eläimiä mukanaan.
        Eikä kaikki pakolaisia kotiinsa ottavatkaan halua kotieläimiä kotiinsa.

Joutuvat sitten täällä etsimään niille väliaikaista kotia. Likka sanoi kissakodissa olevan paljon ukrainalaisia pakolaiskissoja. Tottahan ne sitten hakevat sikäli niitä poiskin, kun saavat itselleen paikan, missä on mahdollisuus niitä pitää.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä liekko, sinun on pakko opetella ajattelemaan lasten kärsimystä Ukrainassa ja muissakin maissa, joissa lapset näkevät nälkää, elävät sodan kurimuksessa ja sairastuvat tauteihin, jotka rokotuksilla voitaisiin estää.
        Et voi laittaa päätäsi pensaaseen ja surkutella vain eläinten kohtaloa.

Jos sinulla on lapsia, niin kuvittele heidät näiden kärsivien lasten olosuhteisiin.

kylmätotuus

Tietenkin lasten kohtalo on tärkeämpi kuin eläinten, sehän on itsestään selvää.
        Kaikki kärsimys saa minut suorastaan pahoinvoivaksi, myös eläinten.
        Ei se ole lapsilta pois jos pidän eläimistä.
        Olen laittanut rahaa Ukrainan lapsille, toivon että menevät oikeaan osoitteeseen ilman ahneita välikäsiä.

• Etkö pysähtynyt katsomaan, että oli varmasti kuollut, ettet jättänyt sitä kärsimään?

• Taatusti olisin pysähtynyt jos olisin vähänkään epäillyt että on toivoa. Mutta kyllä sen näkee jos on toivotonta.

• Anonyymi

Voi liekko, olet inhimillinen ihminen.
      Minulle tekee myös pahaa tienvarsilla joskus näkyvät supikoirat, oravat jne.

Eikös Suomen laki määrää eläimen yliajajan tarkistamaan eläimen tila (ja poiskuljetus)?
      Vai onko poiskuljetuksessa joku kokomääre, ketut, sarvipäät, sudet jne.

Turvallista matkaa kaikille!

• Anonyymi

Kevättä on kaiketi rinnassa metsän eläimillä, kun ovat ahkerasti liikkeellä, ylittäen maanteitä jolloin suuri vaara auton alle jäämäksi.
      Ajelin reilun parin sadan kilometrin matkan, ja näin tien reunoilla reilusti toistakymmentä raatoa, etupäässä supikoiria, jäniksiä ja kissan.

• Täällä näkyy moottoritiellä useinkin mäyriä.
        Niin paljon villisikoja meillä päin, että kaikki raadot häviävät öiseen aikaan tienposkilta. Monesti näkee paikallisella facella, kun ilmoittelevat yliajetuista kissoista, josko joltakin uupuu sen ja sen näköistä kissaa.

• Anonyymi

Tiedän, että kotieläimen väkivaltainen kuolema tuntuu pahalta vuosienkin kuluttua, mutta en voi ollenkaan verrata sitä läheisen ihmisen kuolemaan.

Kissamme jäi auton alle vuosikymmeniä sitten ja se oli pakko lopettaa.
      N. 20 vuotta myöhemmin kuoli äitini, joka oli minut tähän maailmaan synnyttänyt ja hoivannut minua lapsuudessani.
      Kyllä äitini oli minulle tärkeämpi kuin kissamme.

Minun mielipiteeni on, että kotieläimiä on "inhimillistetty" liikaa nykyään. Niiden hyvinvointi on joskus jopa tärkempää kuin omistajansa.
      Tunnen ihmisiä, jotka satsaavat rahaa eläintensä ruokiin ja elävät itse lähes nälässä.
      Minä en tuollaista toimintaa ymmärrä ensinkään.

Onko eläimestä tullut ihmisen korvike?
      On outoa, että eläimestä käytetään persoonapronominia hän. Eläin ei ole hän, vaan se.
      Mielestäni ihmisen arvomaailma (pää) on sekaisin, jos ei kykene tekemään mitään kärsivien ihmisten eteen, mutta kyynelehtii eläinten puolesta.

Jossain kommentissa kirjoitettiinkin siitä, mitä tuntemuksia ihmislasten tappaminen herättää.
      Onko se yhdentekevää, vai eikö sitä uskalleta edes ajatella.

Laitetaan vaan laput silmille, korviin tulpat ja surraan eläimiä, joiden yli autoilijat ajavat.

Ihmiset on ihmisiä ja eläimet vain eläimiä.

kylmätotuus

• Sanos muuta.
        Likkani käy päivän pari viikossa vapaaehtoistyössä kissakodissa.

Siellä on yksikin kissa, ei kenenkään oma, vaan löytynyt pyörimässä jossain kaatopaikalla. Sillä oli toisella puolen päätä iso kasvain, joka leikattiin eläinsairaalassa, eikä ollut mikään halpa leikkaus se. Kissa parani muuten, mutta toinen korva roikkuu velttona eikä pysty laittamaan toista silmäänsä kiinni, vaan sinne pitää jatkuvasti laittaa tippoja, ettei kuivu.
        Sellaista siellä syötellään ja hoivataan odotellessaan, että jos joku sen haluaisi lemmikikseen.

Nekin rahat olisi olleet paremmin hyödyksi jonkun kehitysmaalaisen lapsen huulihalkion tai kampurajalan leikkauksessa.

• Minä en kyllä nähnyt aloituksessa mitään ihmisten ja eläinten vastakkainasettelua.
        Jos kertoo tuntemuksiaan eläinten huonoa kohtelua kohtaan, ei kai tarkoita sitä, ettei ihmisten kärsimyksistä välitä.
        Inhimillinen ihminen kykenee jakamaan myötätuntoa, niin ihmisille, kuin eläimillekin.

• Eliaana kirjoitti:

Minä en kyllä nähnyt aloituksessa mitään ihmisten ja eläinten vastakkainasettelua.
        Jos kertoo tuntemuksiaan eläinten huonoa kohtelua kohtaan, ei kai tarkoita sitä, ettei ihmisten kärsimyksistä välitä.
        Inhimillinen ihminen kykenee jakamaan myötätuntoa, niin ihmisille, kuin eläimillekin.

Mutta onkos se eläinten huonoa kohtelua, jos joku elukka hyökkää auton eteen.
        Olisiko siinä pitänyt sitä väistäessään ajaa ojaan ja riskeerata ehkä kyydissä olevien lastensa hengen. Vai pitäisikö autot kieltää?

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Minä en kyllä nähnyt aloituksessa mitään ihmisten ja eläinten vastakkainasettelua.

"Jos oma rakas kissani jäisi auton alle, niin tuntuisi kuin menettäisin rakkaan omaisen."
        Näin aloittaja kirjoitti.

Minä tulkitsen tuon lauseen tarkoittavan sitä, että kotieläimen tai rakkaan ihmisen kuolema aiheuttavat hänelle yhtä suuren surun.

Minä ajattelen toisin ja kirjoitin oman mielipiteeni aiheesta aiemmassa kommentissani.

kylmätotuus

• En myötätuntoni ihmisiä ja ihmislapsia vähene yhtään siitä että eläimet ovat minulle hyvin tärkeitä.
        Eläimet, kuten lapsetkin ovat puolustuskyvyttömiä jos ihmiset ovat niille julmia.
        Luin jostain että ihmiskunnan suurimpia rikoksia on hyötyeläinten pito hirveissä olosuhteissa joissa eivät voi hetkeäkään elää luonnon heille tarkoittamaa elämää.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jos oma rakas kissani jäisi auton alle, niin tuntuisi kuin menettäisin rakkaan omaisen."
        Näin aloittaja kirjoitti.

Minä tulkitsen tuon lauseen tarkoittavan sitä, että kotieläimen tai rakkaan ihmisen kuolema aiheuttavat hänelle yhtä suuren surun.

Minä ajattelen toisin ja kirjoitin oman mielipiteeni aiheesta aiemmassa kommentissani.

kylmätotuus

Minä taas ajattelin, että on kyse tapahtuman herättämästä tunteesta.
        Surun määrä ja laatu taas voivat olla hyvinkin erilaisia eri tapahtumien ja ihmisten kohdalla.
        En osaa ajatella, että yksi suru on yhtä suuri, kun toinen.
        Tulkintakysymys ilmeisesti.

• Anonyymi

Eläimet ovat vain eläimiä.... käsittämätön näkökanta..luot kuvan missä kategorioita ihmiset superioreiksi arvokkaammiksi kuin mikään muu elainlajike maapallolla onko todellakin olemassa arvokasta ja vähemmän arvokasta elämää...jokaisen elämä on ainutkertainen lahja ja kunnioituksella vaalittava...me ihmiset alykkaimpana kadellisina olemme juuri tuon itsekkään ajatuksen takia tuhonneet koko maapallon ja monet muut lajikkeet sukupuuttoon olemme kaikessa alyllisyydessamme järkyttänyt koko maailman ego systeemiä me olemme itsekkäin ja ja säälimätön olento mitä tämä maapallo päällään kantaa ja kaiken tämän tuhon takana on ihminen joka luulee olevansa parempi oikeutetumpi kuin joku muu laji ihminen on mennyt kauaksi omasta itsestään erottanut itsensä osasta luontoa tasavertaisena yksilönä kaikkien muiden olentojen joukossa.

• Kissa on minulle rakas. Se on kuin ystävä. Olkoon vaikka ihmisen korvike tai miksi sitten kutsutaankin.
        Mutta en ikinä voisi edes kuvitella että arpoisin kissan ja ihmisen välillä ja sellainen tilanne tulisi.
        Tietenkin ihminen tulisi ensin.
        Mielestäni ei kannata tuomita jos tykkää eläimistä. Ei se ole pois keneltäkään.
        ihmiseltä. Eläinpoliisi ohjelma on minulle liian vaikeaa katsella.
        Eläinkin tuntee ja kärsii.
        Lapsen ja aikuisenkin kärsimys on todella hirveää, ei sanat riitä.
        Näin läheisen kuolevan keuhkosyöpään tukehtumalla, etäispesäkkeet levisivät keuhkoihin.
        Ihme kun jaksoin ja pystyin olemaan lähellä hänen viimeiseen hengenvetoonsa asti.
        Reagoin niin voimakkaasti että tunsin syyllisyyttä kun hengitin vaivattomasti, sitä kesti kauan.

• Anonyymi

Luonnossa on jatkuva taistelu elämästä, syö tai tule syödyksi, susi tappaa nälkäänsä, ihminen pystyy inhimillisyyteen, ihminen on myös julmin peto, Putin ei tunne tuskaa sen on näyttänyt ennen ukrainan sotaa, nyt sota saanut äärimmäiset mitat.
      Onko Putinilla mahdollisuus aloittaa kolmas maailmansota, eniten hän pelkää oman hengensä puolesta diktaattorit eivät sääli, Putin saattaa ymmärtää kohtalonsa joka ei ole todennäköisesti luonnollinen, sen takia hän on vaarallinen.

Pertikki

• Anonyymi

"Tiedän, että kotieläimen väkivaltainen kuolema tuntuu pahalta vuosienkin kuluttua, mutta en voi ollenkaan verrata sitä läheisen ihmisen kuolemaan."
      Samaa mieltä. Itselläni on ollut lemmikkieläimiä, joiden kuolema on sattunut kovasti, mutta en sitä kipua voi verratakaan läheisen ihmisen menettämiseen. Joskus sanotaan, että jos joku ei välitä eläimistä, niin hän ei välitä ihmisistäkään. Ei pidä paikkaansa. Olen lapsuudesta asti nähnyt aivan läheltä, kuinka erittäin eläinrakkaat ihmiset voivat olla julmia ihmisille, kylmiä jopa omille lapsilleen.
      En tietenkään tarkoita, että aloittaja olisi tällainen.

• Anonyymi

Ihminen älykäs määrättyyn asti, lisääntymisessä epäonnistunut, aiheuttamassa ilmastonmuutosta omaksi tappiokseen.

Alunperin ihminen eli kädestä suuhun, ei tapahtunut väestön kasvua, älykkyys auttoi sopeutumaan vaatteiden avulla, maanviljelys, karjankasvatus, ruokaan riittäisi peltoalat, mutta karjan kasvatus vie suurimman osan peltoalasta.
      Lemmikkejä pidetään viihdykkeinä, lihantuotanto on määrätietoista eläinten hyväksikäyttöä, ihminen on orjuuttanut ja tappanut omaa lajiaan työnteolla samalla tavalla kuin eläimiä.

Ihmiskunta selviää todennäköisesti ilmastonmuutksesta, lihaa tuotetaan soluviljelyllä tehtaissa, väestökasvu kääntyy laskuun elämisen perustarpeet muuttuvat.
      Lemmikin pitäminen ei siinä mitään ongelmaa jos se pysyy hanskassa.
      Normaali ihminen on moraalisesti inhimillinen, sivistynyt, epäonnistunut ilmenee rasisminina vielä nykyäänkin.

Pertikki

• Anonyymi

En minäkän katso ohjelmia joissa eläimiä pahinpidelään ym. Minä jos näen kissan esim .kuoleena tai likkuvan itä Helsingin lähiöt. Otan sitä valokuvan dikikameralla. Lähetän kuvan Karkurit ry.Fi. Kissa nähty,litän kuvan .. Jos näkisin kuoleen jäniksen, otaisin kassistani pussin.Nostaisin edes syrjän hiekatieltä polulta edes sivuun.Lapiotahan minulla ei tietysti ole. Kun asun Kerrostalossa Vuokralla.Enkä omista kesämökkiä,Enkä änkeä muiden mökeille riesaksi!Mutta jos olisin mökin omistaja? Uskoisin hautaisin jäniksen ja sen kuolen kissan minkä näin.Kävelisin sinne mökille siellä oletan kaikilla on lapiot? Silti otaisin siitä kuolesta kissasta kuvan ja paikasta johon sen hautasin ja ne karkuri .fi.tekstin mukana. Paha aia on aina eläin raadot maastossa.Paha asia on lähiöt Itä_helsinki ainakin Kivikonmetsästä kettu tulee alue 0094o Ihmisten ilmoille ja etsii asutuksesta Juuri Kissa Paistia. Kun ihmiset omakoti ja rivitalot laskevat kissan vapaana ulos.Ymärtämättä Sity-Kettujen läsnäoloa!

• Anonyymi

On ihmisiä, joille kotieläimestä tullut kai eräänlainen lapsen korvike, joka inhimillistetään, hoivataan, käytetään hammashoidossa, sekä kirurgisissä toimenpideissä eläinsairaalassa.
      Lopulta kuoleman jälkeen, tuhkaus.
      Loppusijoitus uurnassa kirjahyllyssä tai kaapin päällä.

• Anonyymi

Nyt halutaan päästä eroon korona-ajan "piristykseksi" hankituista lemmikeistä.
      Suurin osa on koiria.
      On jouduttu etätöistä takaisin työpaikalle ja lemmikit ovat alkaneet oireilla
      jäätyään yksin kotiin. Ne ovat tottuneet, että ihminen on läsnä.

Yksinolo saa koiran oireilemaan. Lemmikin ottaneet eivät ole välittäneet
      kouluttaa lemmikkejään ja totuttaa lemmikkiä olemaan yksinkin.

Lemmikkinsä koulutuksen laiminlyöneet omistajat ärsyyntyvät nyt häiriökäyttäytyvistä lemmikeistään ja haluavat eroon niistä.

Ihminen on tyhmä.

• Anonyymi

Pinnalliset etätyöntekijät ovat ottaneet lemmikin lelukseen ymmärtämättä,
        että se on elävä olento.

• Anonyymi

Kuulostaa hieman yliherkkyydeltä.

• Anonyymi

Vaikka tuollaiset tuntuvat aina pahalta kohdalle sattuessa, niiin järjen käyttö on suotavaa tämän(kin) aiheen tiimoilta. - Nm. Pahempaakin tapahtuu

• Anonyymi

Eivät ne tienposkessa makaavat raadot mene millään tavalla hukkaan,,luonto hyväksikäyttää tai joku toinen eläin pistelee poskeensa.

Luonnon kiertokulua se vain on.

• Anonyymi

Ihminen on luomakunnan pahin elikko. Eläin on eläin, eikä ymmärrä hänelle tehtyä pahaa, mutta ihmisellä on suurempi järki, hän kyllä ymmärtää, mitä tekee.
      Siinä on tämä pieni ero!

• """Ihminen on luomakunnan pahin elikko. """

Mitäköhän kaikkia pahuuksia lienet tehnyt, kun tunnet noin.
        Minä en tunne itseäni edes elikoksi saatikka sitten luomakunnan pahimmaksi.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

"""Ihminen on luomakunnan pahin elikko. """

Mitäköhän kaikkia pahuuksia lienet tehnyt, kun tunnet noin.
        Minä en tunne itseäni edes elikoksi saatikka sitten luomakunnan pahimmaksi.

Tellukka. Miksi minua ajattelet, että olisin pahuuksia tehnyt. En enempää kuin kukaan muukaan normaali ihminen, luulisin.

Kun vaan ajattelen miten julma ihminen on, kun tappaa ja sotii ja kiduttaa toisia ihmisiä ja eläimiä myös, en voi muuta ajatella Kukaan ei ole niin kekseliäs kuin ihminen, varsinkin kaikkeen pahuuteen liittyvissä asioissa.
        Siksi en voi muuta ajatella ihmisestä. Ihminen luulee olevansa luomakunnan herra!

• Anonyymi kirjoitti:

Tellukka. Miksi minua ajattelet, että olisin pahuuksia tehnyt. En enempää kuin kukaan muukaan normaali ihminen, luulisin.

Kun vaan ajattelen miten julma ihminen on, kun tappaa ja sotii ja kiduttaa toisia ihmisiä ja eläimiä myös, en voi muuta ajatella Kukaan ei ole niin kekseliäs kuin ihminen, varsinkin kaikkeen pahuuteen liittyvissä asioissa.
        Siksi en voi muuta ajatella ihmisestä. Ihminen luulee olevansa luomakunnan herra!

Kun puhut minkälainen ihminen on, niin itsestäsihän siinä puhut.
        Vai etkö sitten ole ihminen sinäkin?

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Kun puhut minkälainen ihminen on, niin itsestäsihän siinä puhut.
        Vai etkö sitten ole ihminen sinäkin?

Ihminenhän minä olen, mutta ihmisiäkin on niin erilaisia. On todella pahoja ihmisiä, jotka aloittavat sodat ja tekevät toisille ihmisille kaikkea pahaa. Onhan tuo nyt jo nähty Euroopassakin, mihin ihmisen pahuus on johtanut.

Kyllä sinä Tellukka tämän ymmärrät, mitä tarkoitan, mutta haluat vaan kinata, niinkuin olet täällä palstalla vääntänyt ihmisten sanomisia ja koettanut tavallaan "kiusata" toista kirjoittajaa.
        Kuitenkin olet uskovainen ihminen. Tämän käsityksen olen sinusta saanut. Vaan voihan se uskovainenkin olla minkäluontoinentahansa.

• Anonyymi

Kyllä, ihminen on luomakunnan tyhmin eläin. - Nm. Putleri on oiva todiste

• Anonyymi

Pahalta tuntuu metsän eläinten "tienvieruskuolematkin", mutta oikein sydämeeni sattuu, jos kuollut onkin jonkun rakas kissa tai koira. Se todella itkettää. Meillä on aina ollut kissa tai kaksi, kaikki aitoja perheenjäseniä, joiden kuolema on surettanut paljon ja pitkään. Mutta ei se sulje pois sitä, ettenkö surisi myös läheisteni pois menoa. Tosin joissain tapauksissa ajattelen, että joutikin mennä.

Ihanaa nähdä, miten ukrainalaiset kantavat sylissään rakasta eläinystäväänsä pitkällä pakomatkallaan. Jos taloni syttyisi palamaan, mitä ottaisin mukaani: no kissat tietenkin.

• Anonyymi

Jos palavassa talossasi olisi sekä ihmisiä että eläimiä, niin kummatko pelastaisit ensin?

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos palavassa talossasi olisi sekä ihmisiä että eläimiä, niin kummatko pelastaisit ensin?

kylmätotuus

Kylmä totuus kuitenkin: ihmiset.

• Anonyymi

Miten aloittajan "henkinen kapasiteetti" suhtautuu ja toimii Ukrainan sodassa turhaan kuolevien lasten kohdalla? Tuntuuko sodan aiheuttama kohtalo viattomille missään? - Nm. Meneekö yli

• Anonyymi

Jos olisit samassa huoneessa Putinin kanssa kahdestaan ja Putin kädet selän taakse sidottuna ja köytettynä tuolissa,sinulla ladattu ase kädessäsi. Mitä tekisit?

• Tuo on jo liian paksua vihjailua.
        Liekko on asiallinen fiksu kommentoija.
        Sinulla meni nyt yli.

• Eliaana kirjoitti:

Tuo on jo liian paksua vihjailua.
        Sinulla meni nyt yli.

Kiitos Eliaana.
        Kaikki turha kärsimys, ihmisten ja eläinten, tekee pahan olon.
        Kun ajattelee sitäkin kuinka kauheaa on menettää kotinsa, jonka pitäisi olla ihmiselle turvapaikka. Tänään katsointelkkarista hyvin kauniisti rakkaudella laitettua kotia josta oli rauniot jäljellä
        Puhumattakaan viattomien lasten kärsimyksistä ja heidän vanhempiensa kärsimys mentyksensä kestämisessä.
        Turhempaa ei voi olla kun sota.
        Eikö ihmiskunta koskaan opi.

• Anonyymi
        liekko kirjoitti:

Kiitos Eliaana.
        Kaikki turha kärsimys, ihmisten ja eläinten, tekee pahan olon.
        Kun ajattelee sitäkin kuinka kauheaa on menettää kotinsa, jonka pitäisi olla ihmiselle turvapaikka. Tänään katsointelkkarista hyvin kauniisti rakkaudella laitettua kotia josta oli rauniot jäljellä
        Puhumattakaan viattomien lasten kärsimyksistä ja heidän vanhempiensa kärsimys mentyksensä kestämisessä.
        Turhempaa ei voi olla kun sota.
        Eikö ihmiskunta koskaan opi.

Komppaan Eliaanaa. Kirjoitinkin aiemmin, että inhimillinen ihminen. Eläin tuntee kipua kuten ihminenkin. Kuten sanoit, lapset ja eläimet ovat puolustuskyvyttömimpiä.
        Hyvää kesää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olisit samassa huoneessa Putinin kanssa kahdestaan ja Putin kädet selän taakse sidottuna ja köytettynä tuolissa,sinulla ladattu ase kädessäsi. Mitä tekisit?

Tarttisi ensin opetella käyttämään sitä asetta, jota en ilmoisna ikinä tee. - Nm. Kopauttaisin kalloon käsipuolella

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Tuo on jo liian paksua vihjailua.
        Sinulla meni nyt yli.

Mitä "vihjailua"? Eikö siinä ollut ihan suoria kysymyksiä? - Nm. Aloittajan vastaus oli hyvä

• Anonyymi kirjoitti:

Mitäpä minä tekisin Putinille.

Ampuisin pari varoituslaukausta ilmaan hänen korvansa vieressä.
        Sitten, kun alkaisi kakka haista, niin irrottaisin hänet siteistä ja käskisin mennä pesemään housunsa.

• Anonyymi

OLET!
      Olen ohjelmoinut selkäytimeeni toiminnon, etten ratissa ollessani refleksinomaisesti väistä mitään vasikkaa pienempää elukkaa.
      Olen kerran vaistomaisesti väistänyt eteen singahtanutta koiraa ja pelkällä tuurilla jalkakäytävällä ei sattunut olemaan juuri sillä kohdalla jalankulkijaa. Väkeä oli kyllä liikkeellä alkuyön pimeinä tunteina.

• Anonyymi

Päivällä tuli katumus Ryynäsellekin.
      No. Tiskialtaassa olevaan teräskulhoon oli pudonnut sokerimuurahainen. Oli mennyt ehkä hörppäämään vettä.

Ryynänen kiukustui; sisällä nuo ovat loisia, ulkona omissa oloissaan harmittomia pikkuihmisiä, mutisi ja laski tilkan vettä kulhoon.
      Sokerikusiainen on onneton uimari, se haroo hetkessä itsensä pinnan alle.
      Ryynäseen iski katumus. Kiirehti ulko-ovelle ja nakkasi pikkuisen vesineen kukkapenkkiin...jos hänellä onni myötä, herää ti.10.5 uuteen aamuun.

• Anonyymi

Meille pyrkivät mauriaiset marssimaan jonossa vaikka kerrostalon eka kerroksesssa asumme. Kuitenkin 4-5 metrin kiipeäminen parvekkeelle,,jossa hoksasin syyn:
      Olin jättänyt tyhjiä saunaolut-tölkkejäni parvekkeelle muovikassiin,,kumma kyllä "haistavat" herkun maaankamaralta asti..

Sydämmellisenä ja herkkänä ihmisenä poistin kassin parvekkeelta sisätiloihin,,etteivät maurias-raukat joudu alkoholismin kiroihin.

(ps. en mennyt lainkaan niin tolaltani kuin niitä "saunaoluita" juodessani)

• Eikös joskus ollut juttua, että jossain turistirannoilla apinat varastelivat turistien laseista juomat ja tulivat tietysti huppeliin.

• Anonyymi

Et ole yliherkkä,on positiivista että omaat empaattisen kyvyn reagoida nopeasti .Jo pelkästään empaattinen tunnevaikutus joka kumpuaa syvältä vaikuttaa ja kohdistuu toiseen auttaa.
      Mielettömiä komentteja täällä joissa aletaan tehdä eroa eläimistä ja ihmisistä,kaikki me olemme täällä eläviä ja tuntentevia olentoja.Viivat suoraksi vetäen voisi sanoa noille vertaajille,ihminenkin on eläin,et voi tehdä eroa.

• Anonyymi

Ihminen oli alkujaan meren kala.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihminen oli alkujaan meren kala.

Minä en ole eläin, enkä alkujaan meren kala.
        Minut on luotu suoraan ihmiseksi.

• Anonyymi

Onko joukossa niin eläinrakkaita, että antavat itikoitten ja paarmojen purra ja imeä verta, tappamatta sitä?

Männä vuosina järjestivät muistaakseni Hyrynsalmella itikantappokisat, mutta erä kiihkeä eläintenystävä (nainen kyseessä) teki valituksen .
      Seurauksena se kesätapahtuma peruttiin itikoitten listimisen osalta.

• Anonyymi

Oletko sinä niin ihmisrakas että annat toisen ihmisen pistää sinua puukolla,estämättä sitä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko sinä niin ihmisrakas että annat toisen ihmisen pistää sinua puukolla,estämättä sitä?

Jälkivaikutusta ei voi verrata.

• Anonyymi

Olet!
      Elukoiden inhimillistäminen on saanut naurettavia muotoja ja mittasuhteita.
      Ne on henkilöity perheen jäseninä. Elukat mainitaan mm. onnittelijoiden joukossa.
      Elukat ovat HÄN ja ihmiset SE.
      Jne. Jne.
      Kun Ukrainan pakolaiset hyysäävät mukanaan koiria ja kissoja niin yksi KOIRAPAKOLAINEN vie paikan yhdeltä aikuiselta.
      Pienempi koira estää yhden lapsen pakoon pääsyn.
      Elukat ulostavat, tarvitsevat vettä ja ravintoa. Miten lie muiden häiriöiden laita.
      Kun näen jonkun mummelin kuskaavan koiraa mukanaan niin ajattelen heti, että olisi jäänyt paikoilleen ja antanut tilan kahdelle ihmiselle!

• Anonyymi

Kylläpä kylmäsi tunteeton viestisi. On ihmisiä, joille lähein ja tärkein ja ainoa ystävä on lemmikkieläin. Ja vaikka omaisi paljon perhettä ja "ihmisystäviä", sydämessä on paikka myös karvaisille perheenjäsenille. Myös onnittelijoina.

Ukrainalaiset pakolaiset ymmärtävät tämän.

• Anonyymi kirjoitti:

Kylläpä kylmäsi tunteeton viestisi. On ihmisiä, joille lähein ja tärkein ja ainoa ystävä on lemmikkieläin. Ja vaikka omaisi paljon perhettä ja "ihmisystäviä", sydämessä on paikka myös karvaisille perheenjäsenille. Myös onnittelijoina.

Minulle kissani on hyvin tärkeä.
        Vietämme viikot kahdestaan, kyllä siitä on seuraa. Nytkin nojaa olkappäähäni kun kirjoitan.
        Ei kiintymykseni kissaani kohtaan ole pois ihmisiä kohtaan tuntemastani myötätunnosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On tavattoman itsekästä asettaa oma lemmikki apua tarvitsevan, hädänalaisen ihmisen edelle.
        Onnekseni en tuttavapiiriini ei kuulu kaltaisiasi.

Lapsuuteni kodissa oli kissa joka oli hyödyllinen rottien ja hiirien hävittäjä.
        Lasten jälkeen hankimme koiran, dalmatialaisen.
        Vaikka olimme kiintyneet koiraankin niin missään vaiheessa SE ei ollut ihmisiä tärkeämpi!

Se onnittelulöpinä on irvokasta! Varmaan on itse elukka hirveän tyytyväinen saadessaan onnitella?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On tavattoman itsekästä asettaa oma lemmikki apua tarvitsevan, hädänalaisen ihmisen edelle.
        Onnekseni en tuttavapiiriini ei kuulu kaltaisiasi.

Lapsuuteni kodissa oli kissa joka oli hyödyllinen rottien ja hiirien hävittäjä.
        Lasten jälkeen hankimme koiran, dalmatialaisen.
        Vaikka olimme kiintyneet koiraankin niin missään vaiheessa SE ei ollut ihmisiä tärkeämpi!

Se onnittelulöpinä on irvokasta! Varmaan on itse elukka hirveän tyytyväinen saadessaan onnitella?

Varmaan on pieni vauvakin on tyytyväinen saadessaan onnitella. Ymmärtänee asian yhtä hyvin kuin "elukkakin". Kaikkien nimet korttiin, niin karvaisten kuin karvattomienkin perheenjäsenten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmaan on pieni vauvakin on tyytyväinen saadessaan onnitella. Ymmärtänee asian yhtä hyvin kuin "elukkakin". Kaikkien nimet korttiin, niin karvaisten kuin karvattomienkin perheenjäsenten.

Siis rinnastat kissan ja vauvan saman arvoisina perheen jäseninä.
        Kissalla on tietenkin synttärijuhlat mutta miten hoidat kissan sukulaisten ja kavereiden kutsut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis rinnastat kissan ja vauvan saman arvoisina perheen jäseninä.
        Kissalla on tietenkin synttärijuhlat mutta miten hoidat kissan sukulaisten ja kavereiden kutsut?

Kissa voi olla perheen lemmikkieläin, mutta perheenjäsen se ei koskaan ole.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Kissa voi olla perheen lemmikkieläin, mutta perheenjäsen se ei koskaan ole.

kylmätotuus

Nyt kun asun yksin pidän kissaani perheenjäsenenä.
        Hemmottelen sitä ja huolehdin.
        Lapseni ja lapsenlapset pitävät myös kissasta, nauravat höpsölle kissamummolle.
        Ei tulisi mieleenkään edes kuvitella että kissa olisi jälkikasvuni edellä arvojärjestyksessä.
        Kuten ihmiset ovat ennen lemmikkejä.

• Anonyymi

Monia vuosia sitten oltiin vaimoni kanssa tulossa lomareissulta pohjoisesta päin VT-3 etelään päin.
      Jalasjärven kunnan asuttamattomalla alueella näin tiepuolessa verissään villisti sätkivän villieläimen, oletettavasti minkin.

Se oli jäänyt jatkuvassa liikenteessä jonkun auton kolhaisemaksi. Kukaan ei ajanut sivuun ja lopettanut eläintä kuten laissa suositellaan. En minäkään. Jäi vaivaamaan.
      . etelän kiireinen mies.

• Anonyymi

Miten se lopettaminen tehtäisiin, jos ei pysty autolla ajamaan yli? Paljain käsinkö, kun ei pystyisi astalollakaan? - Nm. Ei tappaja-ainesta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se lopettaminen tehtäisiin, jos ei pysty autolla ajamaan yli? Paljain käsinkö, kun ei pystyisi astalollakaan? - Nm. Ei tappaja-ainesta

Minulla on aina ollut autossa puukko.
        Jos kenellä ei ole niin jokaisessa autossa on joku astalo jolla saa hengen pois kaikilta hirveä pienemmiltä elukoilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puute kannusti yritteliäisyyteen.
        Jouduin aikanaan olemaan tin päällä suhteellisen paljon ja ajot tapahtuivat etupäässä yömyöhään jolloin, kesäaikaa lukuun ottamatta oli pimeää.
        Onnistuin muutaman kerran saamaan jänispaistin. Pupuilla on taipumus lähteä juosemaan auton valoissa tietä pitkin.
        Pupun yli siten, että hiekkapelti löi pupun ainakin tainnoksiin. Sitten peruutus paikalle. Puukko mukana tienvarren metsän reunaan.
        Lutku poikki ja veret ulos.
        Masuli auki ja suolistus.
        Takakontissa oli aina jätesäkki ja muovikasseja.
        Kotona takki pois ja kylmään riippumaan.

Yhden kerran tuli huti. Tapahtui talvella. Kolauksesta päätellen pupu taintui kuten muutkin vastaavassa tilanteessa. Tien liukkaudesta johtuen pysähtyminen meni pitkäksi.
        Laitoin varoituskolmion ja menin puukko kourassatakaisin päin pupua etsimään. En löytänyt. Olisikohan kimmonnut lumiseen ojaan. Sieltä en ryhtynyt etsimään.
        Toisaalta talvisessa lumipuvussa oleva pupu ei ole helppo havaita lumisessa ympäristössä.

Lankomiehellä oli vakava tekniikkavirhe. Hän tähtäsi aina toisen etupyörän pupun päälle.
        Hölmömpikin tajuaa, että suolet rikkoontuvat ja vaikka masulin tyhjentäminen tapahtuisi paikan päällä, on osa lihoista saattanut saastua.
        Kerran se rontti toi tälläisen yliajetun meille lauantai yönä. Lämmin, suolistamaton raato vaati välittömät toimenpiteet ja paloittelun arvio saastuneiden osien pois heittämiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainahan autoilijalla on vaikka rengasavain, jolla poloisen kolkkaa tajun kankaalle.
        Jos ei ole tuohon kanttia, minkäs kasvatuksellemme mitään mahdamme. lällyjä mitkä lällyjä !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on aina ollut autossa puukko.
        Jos kenellä ei ole niin jokaisessa autossa on joku astalo jolla saa hengen pois kaikilta hirveä pienemmiltä elukoilta.

En kyennyt tekemään pienelle sammakollekaan muuta kuin ajamaan auton renkaalla yli. Se oli siis vahingoittunut, mutta eli. - Nm. Sekin kävi luonnolle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jouduin aikanaan olemaan tin päällä suhteellisen paljon ja ajot tapahtuivat etupäässä yömyöhään jolloin, kesäaikaa lukuun ottamatta oli pimeää.
        Onnistuin muutaman kerran saamaan jänispaistin. Pupuilla on taipumus lähteä juosemaan auton valoissa tietä pitkin.
        Pupun yli siten, että hiekkapelti löi pupun ainakin tainnoksiin. Sitten peruutus paikalle. Puukko mukana tienvarren metsän reunaan.

Yhden kerran tuli huti. Tapahtui talvella. Kolauksesta päätellen pupu taintui kuten muutkin vastaavassa tilanteessa. Tien liukkaudesta johtuen pysähtyminen meni pitkäksi.
        Laitoin varoituskolmion ja menin puukko kourassatakaisin päin pupua etsimään. En löytänyt. Olisikohan kimmonnut lumiseen ojaan. Sieltä en ryhtynyt etsimään.
        Toisaalta talvisessa lumipuvussa oleva pupu ei ole helppo havaita lumisessa ympäristössä.

Lankomiehellä oli vakava tekniikkavirhe. Hän tähtäsi aina toisen etupyörän pupun päälle.
        Hölmömpikin tajuaa, että suolet rikkoontuvat ja vaikka masulin tyhjentäminen tapahtuisi paikan päällä, on osa lihoista saattanut saastua.
        Kerran se rontti toi tälläisen yliajetun meille lauantai yönä. Lämmin, suolistamaton raato vaati välittömät toimenpiteet ja paloittelun arvio saastuneiden osien pois heittämiseksi.

Miksi kommenttini sulle on poissa? Etkö kestänyt totuutta itsestäsi? - Nm. Hyi hlvt edelleen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisit saanut jättää kertomatta noin raakalaismaiset ja raukkamaiset tekonne.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Kiitos kylmätotuus, sanoit se puolestani.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Vain käytännöllisyyttä paitsi lankoni kohdalla. Ei pitäisi pilata lihoja!
        On muitakin herkkähipiäisiä. Samaisina puutteen vuosina kävin syksyisin teurastamassa lampaita kahdessa lampolassa. 10 keväällä syntynyttä karitsaa syksyisin. Lihapaino noin 20kg.
        Toisessa lampolassa lampolan omistaja teki valinnan koska se olisi minusta ollut raaka toimenpide.
        Omistaja työnsi valitsemansa takajaloista lahtipaikalle ja minä löin kirveen hamarapuolella päkätin otsaluun sisään.Sen jälkeen normaalit toimenpiteet.
        Pässipoikaa piti lyödä kahdesti ja se toinen kerta täysillä, että olkaniveliä vihmoi. Käytössä oli tavallinen, pitkävartinen halkokirves.
        Toisen lampolan omistaja oli herkkä ihminen. Hänen päkättinsä oli ammuttava. Käytin omaa pienoiskivääriäni.

Miksi uurastin? Talovelat olivat niskassa pahimmillaan ja olin kahden alle kouluikäisen lapsen ja yhden vaimon yksinhuoltaja ja lahtipalkkana sain ostaa kummastakin lampolasta yhden päkätin hyvin halvalla. Hyvää täytettä 500 litran pakastimeen keruutuotteiden joukkoon.

Kun puute ja lasten nälkiintyminen uhkaa niin turha sievistely katoaa!

Tuota raukkamaisuus kommenttia en ymmärrä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Miksi sinun arviotasi aiheesta ei ole poistettu? Meikäläisen kirjoittama poistettiin, mutta ylläpidon jälkeä ei ole. - Nm. Outoa hommaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi sinun arviotasi aiheesta ei ole poistettu? Meikäläisen kirjoittama poistettiin, mutta ylläpidon jälkeä ei ole. - Nm. Outoa hommaa

En tiedä vastausta kysymykseesi.

Usein kommentteja vaan häviää ilman mitään järkevää syytä.
        Poistettujen kommenttien kohdalla lukee joskus "Ylläpito on poistanut kommentin", mutta ei läheskään aina. Oletan, että "Robotti Hobotti" on niiden poistojen takana, joissa em. tekstiä ei ole.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä vastausta kysymykseesi.

Usein kommentteja vaan häviää ilman mitään järkevää syytä.
        Poistettujen kommenttien kohdalla lukee joskus "Ylläpito on poistanut kommentin", mutta ei läheskään aina. Oletan, että "Robotti Hobotti" on niiden poistojen takana, joissa em. tekstiä ei ole.

kylmätotuus

Mutta robottihan on immeisen ohjelmoima. - Nm. Tylsä tyyppi

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7161
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4737
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4721
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3869
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3798
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      216
      3762
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3343
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2721
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      37