Partiosta

Jipsu

Terve

On tässä hiukan alkanut ihmetyttää tämä partiolaisten jatkuva mollaaminen. Milloin sotketaan politiikkaan, milloin armeijaan ja välillä sanotaan partion olevan joku "uskovaisten juttu". Itse olen kyllä omien kokemusten mukaan hiukan eri mieltä.

Se on kyllä totta että partion on perustanut upseeri, ja ehkä silloin ammoisina aikoina on toiminta voinut olla paljon enemmän armeijamaista. Itse en ole moista huomannut partiourani aikana. Partiossa saa hyviä taitoja ja oppeja armeijaa varten mm. puolijoukkueteltan pystyttäminen. ( en viitsi tähän kertoa kuinka monta kertaa armeija-aikanani teltta olisi jäänyt pystyttämättä ellei meitä olisi ollut 2 partiolaista porukassa )

On totta että joissain lippukunnissa seurakunnan ollessa taustayhteisönä uskonto näkyy toiminnassa. Meidän lippukunnassa ei ole juurikaan mitään uskonnollista kasvatusta. Tietysti joku lupauksenanto ja veljespiiri ovat sellaisia jotka saattavat häiritä jonkun arvomaailmaa. Mielestäni ne ovat vain kauniita perinteitä. Perinteiden kunnioittaminen on hieno asia. Itse en ole ateisti enkä uskovainen, olen sieltä jostain välimaastosta. Sukumme vanhat isännät olivat kaikki kirkkoon kuulumattomia.

Toiminta lippukunnissa vaihtelee suuresti. Jos ei ole tyytyväinen oman lippukunnan toimintaa pitäisi siitä suoraan sanoa sen lippukunnanjohtajalle. Ei ne johtajat yksin sitä toimintaa tee. Toimintaa suunnitellaan yhdessä ja sitä pyritään noudattamaan. Itse olen kyllä huomannut sen että vaikka kuinka kysyisi mitä parannuksia halutaan toimintaan niin kellään ei ole mitään kommentteja. Ja sit kun kyselen lopettaneilta että miksi lopetit, niin usein siihen ei ole mitään syytä. No miksi sitten lähdettiin pois jos kerran toiminnassa ei ole mitään vikaa? Useasti on kuitenkin niin että se lopettanut voisi katsoa itseään peiliin ja miettiä niitä lopettamisen syitä. Ainakin pienessä lippukunnassa on hyvinkin hankalaa kun joku lopettaa, olkoon se sitten sudari tai vartiolainen tai johtaja.

Mitä tulee partiolaisten roskaamiseen, on se hyvin totta että meissä on niitä huonojakin ihmisiä. Jotkut repivät tuoreista puista tuohta, hakkaavat niitä kirveellä, heittelevät roskia luontoon, puita järviin. Mutta kuitenkin sillä kotikasvatuksella on suuri osuus asiaan, yksin partio ei voi opettaa kaikkia asioita jos kotonakaan ei tehdä mitään.

Olen varmaan syyllistynyt vuosien varrella antamaan liian helpolla suoritusmerkintöjä ja taitomerkkejäkin. Välillä on vain niin vaikeaa saada kaikkien toiveet toteutetuksi, meitä kun on niin moneksi.

Yhtenäinen partioasu on vain hieno juttu, se lisää sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Itse en enää mistään hinnasta vaihtaisi tätä harrastusta pois, se kun ei ole enää pelkkä harrastus vaan elämäntapa. On tässä jo 25 vuoden partioura takana ja useita vuosia pienen ja vanhan Turkulaisen lippukunnan johtajana

0

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Kyllä suoraan

        Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
        Ikävä
        69
        1840
      2. Voisitko nainen kertoa mulle

        Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
        Suhteet
        164
        1489
      3. Perustele miksi hän ei

        Ole sopiva sinulle
        Ikävä
        125
        1265
      4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

        Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
        Ikävä
        88
        1262
      5. Miehelle naiselta

        Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
        Ikävä
        49
        1180
      6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

        Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
        Maailman menoa
        270
        979
      7. Mikä oli nainen

        Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
        Ikävä
        75
        942
      8. Miksi sinulla, nainen

        On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
        Ikävä
        107
        895
      9. Olen syvästi masentunut

        En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
        Tunteet
        101
        836
      10. Mitä vastaat jos

        Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
        Ikävä
        36
        684
      Aihe