är just nu under utredning. Det är inte aktuellt att skrota systemet men däremot är det under lupp.
Enligt justitieministern utreds bland annat hur nämndemännen utses.
En arbetsgrupp tillsatt av justitieministern ska innan slutet av året
presentera en omfattande utredning om nämndemannasystemet.
- En sak gäller åtminstone hur nämndemännen utses.
Nu hänger utnämningarna ihop med partier och resultaten i kommunalvalen.
Vi behöver titta på hur man ytterligare kan förstärka eller förnya det här systemet så att domstolarnas oberoende består,säger Henriksson.
Justitieminister Henriksson (sfp ):nämndemannasystemet
9
187
Vastaukset
- Anonyymi
Det har varit flera fall där nämndemännen varit för lindrigare straff än domaren.i flera våldtäktsfall bland annat.
- Anonyymi
Nämndemännen behöver ju inte ha juridisk utbildning.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämndemännen behöver ju inte ha juridisk utbildning.
Varför ska man ha amatörer med ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varför ska man ha amatörer med ?
Det kan man verkligen undra, är det roligare då i kaffepauserna, månne?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det kan man verkligen undra, är det roligare då i kaffepauserna, månne?
Det ger extra krydda.
- Anonyymi
Om de rentav känner gärningsmannen,eller vet åtminstone.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Om de rentav känner gärningsmannen,eller vet åtminstone.
Sånt är icke bra alls.
- Anonyymi
Kanske bra med uppdatering.
Det att nämndemännen (5 % av gruppen gemene man, då bara 5 % är partianslutna) som absolut inte borde vara politiskt tillsatta är av olika åsikt, är väl det enda medlet för att stävja det att det finska rättssystemet helt ballar ur?
Det enda man behöver ändra i frågan om nämndemännen är valsystemet och koppla bort det från allt partipolitiskt. Samma gäller även alla tjänster inom det offentliga.
Den stora frågan inom rättssystemet som är den enda frågan som behöver åtgärdas är: När får den stora finska majoriteten tillgång till rätt?
Som det är idag är det den offentliga sidan (missbrukar makt bl.a. genom att hota med rättegångar), storbolag, rika, urfattiga och förbrytare som har möjlighet till rätt. Den stora massan som jobbar kan strunta i det p.g.a. rättegångskostnader som fort skenar över det en försäkring täcker.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131063
- 1141052
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21775- 53720
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32663ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9492