Pysäytysnaru

Anonyymi

Pienemmissä perämoottoreissa käytetään sellaista pysäytysnarua että jos putoaa veneestä niin kone pysåhtyy.

Minkä kokoluokan/teholuokan veneessä ei enää tarvita/käytetä tätä narua? Käytetäänkö pulpetillisissa tai kajuutallisissa? Tai jos on kaksi perämoottoria?

11

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä kaikissa pienveneissä käytetään, se naru on siinä pulpetissa tai kojelaudassa ellei koneessa. Tietysti jos on hidas vene tai niin pitkä ettei putoaminen komentosillalta ole mahdollista niin naru ei ole tarpeen. Monella kyllä näkyy että naru on veneen päässä kiinni mutta roikkuu irtonaisena pupetissa. Eihön sitä muuten voi köydå jääkaapilla...

      • Anonyymi

        Kyllä se tappokytkimen narun käyttö on kalastuskäytössä aikalailla hankalaa, joten en ole käyttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tappokytkimen narun käyttö on kalastuskäytössä aikalailla hankalaa, joten en ole käyttänyt.

        Helpommin ne siimat sotkuun menee, mutta ei sillä tappokytkimen narulla kalaa saa kuitenkaan. Käytä sitä narua ennemmin ohjekirjan mukaisesti. Kalastus on aikalailla hankalaa, joten osta kalat kaupasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpommin ne siimat sotkuun menee, mutta ei sillä tappokytkimen narulla kalaa saa kuitenkaan. Käytä sitä narua ennemmin ohjekirjan mukaisesti. Kalastus on aikalailla hankalaa, joten osta kalat kaupasta.

        Oliko sinulla oikein jotain asiaakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sinulla oikein jotain asiaakin?

        Enemmän kuin sinulla näköjään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän kuin sinulla näköjään.

        No se asia olikin sitten rivien välissä näkymättömällä musteella...


    • Anonyymi

      Mulla 4,6 metrinen tuulilasivene 40hp moottorilla. Enpä ole koskaan (20 vuotta) tappokytkintä käyttänyt eikä mulla sellaista edes ole.

      • Anonyymi

        En ole koskaan juonut maitoa, enkä juo.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen asia kun lähdetään ajamaan veneellä tai moottorikelkalla on laittaa ns. tapponaru kiinni.Tämänhän luulisin olevan päivänselvää

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tappokytkimen käyttö korostuu nopeissa avonaisissa veneissä, jossa aika yleinen onnettomuustilanne on kuljettajan lentäminen veneestä kun ajetaan yllättäen liian suureen aaltoon suuressa nopeudessa. Tunnen pari henkilöä joille näin on käynyt. Molemmissa tapauksissa oli tappokytkin käytössä ja pelastusliivit päällä, eikä henkilö tai kalustovanhinkoja tullut.

      Jos ei ihan veneestä lennä tälläisessä tilanteessa, niin kuskin putoaminen istuimelta voi jo olla ongelma. Tässä ei välttämättä tappokytkin irtoa kun turvanaru venyy, mutta ainakin kuski voi nykäistä koneen sammuksiin narusta vaikka olisi vähän solmussa turkilla ja näin ehkä välttää vahingon.

      Minulla on nuorempien jälkeläisen käytössä pieni kumivene, jossa on pieni perämoottori. Moottorin pysäytyskytkin on korvattu tappokytkimellä, aika pieni muutos joka oli helppo tehdä.

      Ja lopuksi - vaikka olisi ehkä toimivia turvajärjestelyjä, niin nykyvaatimusten mukaan päällikön tulee selvittää matkustajille aluksen turvallisuusasiat ennen matkalle lähtöä. Itse käyn läpi aluksen pysäyttämisen ja pelastusliiviasiat sekä avun hälyttämisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe