Väärät ystävät vievät mielenterveyden

Anonyymi

Varoitan niitä joiden perhe ja kaverit muodostavat liian epämääräisen ringin sinun ympärillesi. Muutamassa vuodessa saattaa mielenterveys alkaa järkkymään, varsinkin jos ikää ja elämänkokemusta ei vielä ole muodostunut riittävästi.
Joukko henkisesti epämääräisiä/sairaita ihmisiä ympärillä saavat myös sen yhden vahvan ja terveen ihmisen sairastumaan ennemmin tai myöhemmin.
Itse työnsin aikanaan ne kaikki pois elämästäni joko kokonaan tai reilusti kauvemmas etäälle enkä enää luottanut niihin.
Yhden virheen tunnuin tehneen. Minun ei olisi pitänyt luottaa kehenkään enää koskaan. Se että ei luota kehenkään on ainoa tie mielenterveyteen.
Nyt menee hyvin, ja on mennyt jo pitkään.
Otan asian kerrallaan ja punnitsen kaiken itse, mihin voi luottaa ja mihin ei ja ennenkaikkea, kuinka kauvan voi luottaa mihinkin.

19

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No ei tuo nyt kovin terveellä toiminnalta vaikuta. Yleensä sairaat ihmiset näkee sairauksia muissa ihmisissä ja suojelevat itseään eristäytymällä.

• Anonyymi

Tietysti tietysti! Juuri siksi minäkin roikuin niissä kypsymättömissä ihmisissä että olisi ollut edes joitain ihmisiä, kun yksinäisiin suhtaudutaan niin helposti huonosti, vähätellen. Olinhan so
        siaalisesti turvassa kun oli ikäänkuin elämänkumppani (vaikka suhdetta ei todellisesti ollut, se oli vain feikki). Oli kavereita joista puhua työkavereille (eiväthän ne tienneet että kaverit olivat surkeita tai ainakin suhde näihin).
        Terve ihminen huomaa kyllä koska tulee hyväksikäytetyksi ja koska ei saa vastinetta omalle suoraselkäisyydelleen ja ystävällisyydelleen. Kuka voi väittää ja vastaan ja ennenkaikkea miksi kukaan väittäisi vastaan (muu kuin itse hyväksikäyttäjä joka pelkää menettävänsä imettävänsä).
        Yleensä ja yleensä.
        Juuri leimatuksi tulemisen pelossa minäkin odotin liian kauvan. Onneksi lopulta tein sen mitä piti tehdä ja erotin kuppaajat itsestäni. Se kannatti ja tuotti tulosta.
        Henkinen kasvuni pääsi vauhtiin ja kasvoin sieltä kiusatusta mytystä itsekseni.
        Ole ihan mitä mieltä haluat, mutta se kannatti.
        Minulla, niin, ihan jopa minulla (naurettavaa joidenkin mielestä!!) on oikeus valita seurani tai olla ilman seuraa jos tarpeeksi sopivaa seuraa ei löydy.

• Anonyymi

Tahdon kertoa, että kun olet vapaa tekemään mitä itse tahdot ja mitä voit tehdä, voit kasvaa itse henkisesti ja puhdistua sen sijaan että sinua kupattaisiin epäreilusti.
      Terv. Entinen riistetty osapuoli

• Anonyymi

Joskus käy niin, että elämässä olevat liian pitkään jatkuva stressi, kuormitus, negatiiviset olosuhteet ja perhe, tai muissa sosiaalisissa suhteissa oleva negatiivinen ilmapiiri ja vuorovaikutuksessa tulevat ongelmat sairastuttavat ihmisen.

Niin kävi ainakin minulle. Pahinta on kuitenkin minusta se, että huomaa olevansa täysin yksin, eikä ole enää mitään turvaverkkoa, tai ketään, jolle kertoa omista ajatuksista ja tunteista.

Itse ainakin ajattelen itseni tappamista joka päivä. Koska lähestulkoon jokaikinen elämässäni tärkeä asia on kadonnut, eikä ole enää mitään jäljellä. Eikä mitään myöskään edessä.

Psykiatriaan en usko, sen kylmän kliinisen suhtautumistavan, lääkekeskeisyyden ja sen diagnoosipainotteisuuden takia, sekä, että kaikki oireet ja sairaudet medikalisoidaan, pidetään kaikkea oireilua vain mt-häiriöinä; ja nähdään kaiken selittävinä syinä. Ilman, että psykiartriassa kohdattaisiin jokainen ihminen ihmisenä ja tasaveroisena, että hoito pohjautuisi avoimeen dialogiin ja kohdeltaisiin inhimillisellä ja humaanilla tavalla. Ja keskityttäisiin jokaisen oireilun takana oleviin elämäntilanteisiin, olosuhteisiin ja ongelmien ratkaisuun.

No, kun en ole välttämättä enää kauan täällä. Niin toivotan muille jaksamista ja kaikkea hyvää.

• Anonyymi

Pyydetty tellukselle poistoa, typerä kommentti.

• Anonyymi

No täällä on 1 mt-kuntoutuja, joka miettii kans välillä suikkaria näinä huonoina hetkinä, mutta sit en kuitenkaan halua antaa periksi.......... Joo, elämä ei ole helppoa, mutta on muitakin vaihtoehtoja kuin itsemurha........ Oon nainen, joka on ollut aikoinaan itsetuhoinen 6 vuotta masennuksen, huonojen kotiolojen, koulukiusaamisen ja huonon itsetunnon vuoksi ja kamppailen vielä tänäkin päivänä itsetunto-ongelmien kanssa, mutta psyykkaan itteeni ajattelemalla, että miks mun pitäis kärsiä huonosta itsetunnosta, ku en oo huono ihmisenä, vaikka mulla onkin skitsoaffektiivinen häiriö, pakko-oireita ja Asperger..........?
        Oon tällainen herttainen sekopää, hyvin nauruherkkä etenki väsyneenä ja joskus hävettää, ku repeen itekseni nauramaan joillekin asioille, jotka naurattaa, mutta oon huono pidättämään naurua, joten ei voi mitään........ 🙂😄
        Yks kaveri sano vitsillä, että mut pitäis toimittaa hoitoon, ku kysyin hänen mielipidettään asiasta eikä mua haittaa, tosin osastolle en halua, ku mulla on koira, joka on täysin mun vastuulla - kuka sitä sillon hoitais ja pitkästyisin suljetulla varmaan niin, että ottaisin hatkat sieltä, kun kyllästyisi vankina olemiseen.........
        Joo, toi koulukiusaaminen tuhosi mun itsetunnon ja satutti niin, että hyvä, etten tänä päivänä ole tehnyt suikkaria, mutta en kuitenkaan tee, koska sillon ne kusipääkiusaajat voittaa ja kun on elämän kokemusta sen verran, että ymmärtää, ettei sitä, mitä kiusaajat susta sanoo, kannata uskoa........ Jos sua yhtään helpottaa, ni ei se muillakaan ole helppoa, mutta ei itsemurha ole ainoa vaihtoehto......... Arvaa, montako kertaa mulle on tullu suikkaria mieleen, kun itsetunto on hatara, mutta sit mä ajattelen, että mä oon sellanen ku mä oon enkä voi itelleni mitään eikä se tee musta ihmisenä huonoa ja jos muut ei mua arvosta ja hyväksy, ni se on heidän ongelmansa, niin työelämässä kuin muutenki, pelaan niillä korteilla, mitkä olen saanu ja that's it, en voi muuttaa itteeni.........
        Itsemurhan yritystä, joka vie sairaalaan, en todellakaan sulle suosittele, koska jos joudut pakkohoitoon, se voi pilata ja vaikeuttaa elämääsi vielä lisää varsinkin, jos osastolla ilmenee potilaiden huonoa kohtelua ja laiminlyöntiä, koska oon kuullut, että osastohoidossa kohdellaan potilaita tod. huonosti ja epäkunnioittavasti ja ihmisoikeuksia rikkoen ja annetaan liikaa psyyken lääkkeitä, enemmän kuin pitäis tai tarviis...........
        Jotkut on saaneet elinikäiset traumat pakkohoidosta, joten siihen ei kannata aina turvautua........
        Ite olen saanu ok kohtelua, mutta läheskään kaikki ei saa, joten suosittelen välttämään pakkohoitoon päätymistä, koska se voi vaan pahentaa sun vointias ja oloas..........
        Ei aina, mutta ite en aio enää ikinä päätyä suljetulle, missä on todella sairaita ihmisiä, koska oon ollu sellasella osastolla ja siellä oli niin ankeeta ja masentavaa ku olla ja voi...........
        En siis väitä, että olisin ite parempi kuin oikeesti psykoottisen, omissa maailmoissaan elävät ihmiset, ku itellänikin on toi skitsoaffektiivinen häiriö, mutta ei masentuneen ihmisen mieli mun mielestä parane osastolla, missä on oikeesti sairaita ihmisiä tai mistä mä voin sen tietää.........?
        Nykyään mun mieliala on hyvä, saan nautintoja pikku asioista ja on elämän halua, toi itsetunto nyt vähän hatara, mutta enpä ole ainut, kellä on.......... 😉😶
        Hae ihmeessä keskusteluapua itelles, voit tulla jossain vaiheessa siihen tulokseen, että itsemurha ei ole ainoa ratkaisu ja pakotie, vaikka joo, elämä ei ole helppoa, on taloudellisia ongelmia yms. muuta, mutta kyllä niistä selviää, jos haluaa............
        Ite mietin välillä, että haluaako kukaan ikinä parisuhteeseen tällaisen herttaisen sekopää kanssa kuin minä, oma jaksaminenkin on välillä kortilla, mutta eiköhän tärkeintä ole se, että pysyy terveenä ja on hyvä elämä, vaikka itsestä huolehtiminen on välillä retuperällä - ei jaksa aina mennä suihkuun yms. mutta sitte, ku olo on tarpeeks likainen, meen sinne suihkuun sit kiukkusena, ku ei pysty olemaan likaisena loputtomiin..........ja lutraan samalla 100 litraa vettä........... Onneks mulla ei vesi maksa............ 😉😄😄

• Anonyymi

puolin ja toisin!

• Anonyymi

Niin oletko sinä sairas kiusaaja vai suoraselkäinen kunnollinen ihminen? Mitä "puolin ja toisin" tarkoittaa edes? Kuulostaa luihulta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin oletko sinä sairas kiusaaja vai suoraselkäinen kunnollinen ihminen? Mitä "puolin ja toisin" tarkoittaa edes? Kuulostaa luihulta.

mitä luihulta tarkoittaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mitä luihulta tarkoittaa?

"juonittelevan epärehellinen, viekkaan petollinen, todella epäluotettava. petollisen kaksinaamainen"
        väittää sivistyssanakirja. Vaikka ennemmin luihu on jotain murretta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä vain että kyllä jokaisesta löytyy epäkohtia jos aletaan suurennuslasilla tarkkaan katsomaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä vain että kyllä jokaisesta löytyy epäkohtia jos aletaan suurennuslasilla tarkkaan katsomaan.

Joo mutta ei kakenmaailman väkivaltaan johtavia piirityksiä ja seksuaalista ahdistelua suurennuslasilla ole etsitty.

• Anonyymi

Jokainen voi itse valita ystävänsä ja kaverinsa, ylipäänsä sen kenen kanssa haluaa aikaansa viettää.
      Itse voi myös valita keneen luottaa, keneen ei.

Jos ei kenenkään kanssa tule toimeen, niin silloin on hyvä katsoa peiliin.

• Anonyymi

No, täytyy sitten tyytyä sellaisiin jotka eivät ole kovin kiinnostavia, kun niiden kanssa on niin helppo tulla toimeen. Noinhan melkein kaikki toimivat. Ei tarvitse katsoa peiliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, täytyy sitten tyytyä sellaisiin jotka eivät ole kovin kiinnostavia, kun niiden kanssa on niin helppo tulla toimeen. Noinhan melkein kaikki toimivat. Ei tarvitse katsoa peiliin.

On paljon ihan kiinnostaviakin ihmisiä, joiden kanssa on helppo tulla toimeen.

Itse olen huomannut, etten välttämättä jotain ihmistä kohtaan tunne kovin paljoa mielenkiintoa, mutta kun paremmin tutustuu, ajatuskantani muuttuukin.

Itseään on myös hyvä ns. haastaa, testata miten tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
        Ei kaikkiin ole pakko sokeasti luottaa, jotkut ihmissuhteet ovat sellaisia, että toimivat, vaikkei kaikkein luottamuksellisia asioita kerrottaisikaan.

En koe, että minun täytyisi toimia kuten " melkein kaikki ".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On paljon ihan kiinnostaviakin ihmisiä, joiden kanssa on helppo tulla toimeen.

Itse olen huomannut, etten välttämättä jotain ihmistä kohtaan tunne kovin paljoa mielenkiintoa, mutta kun paremmin tutustuu, ajatuskantani muuttuukin.

Itseään on myös hyvä ns. haastaa, testata miten tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
        Ei kaikkiin ole pakko sokeasti luottaa, jotkut ihmissuhteet ovat sellaisia, että toimivat, vaikkei kaikkein luottamuksellisia asioita kerrottaisikaan.

En koe, että minun täytyisi toimia kuten " melkein kaikki ".

Pääsee kokeilemaan ja tustumaan kun jättää ensin ne vangitsevat huonot ja riistävät kaverit. Olen vain huomannut että riistoa on tarjolla edelleenkin jos sitä huolii. Että kokeilla kannattaa avoimin silmin.

• Anonyymi

Kiva syytellä toisia ihmisiä omista virheistä🤣

• Anonyymi

Paitsi mielenterveyden, voivat viedä myös hengen. Kuten lapselle Helsingissä kävi kun "kaverit" potkivat. Aikuisilla voi katkeruus ja kiukku ilmetä hieman toisin mutta samaa tavaraa.

• Anonyymi

Ei toisten elämään pitäisi puuttua kiusaamalla hengiltä fyysisesti tai henkisesti. Mediakin on pahimman luokan tekopyhä syyttämällä samoista asioita mitä itse tekevät. Onko se niin että maassa maan tavalla?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1698
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1442
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    5. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      120
      1266
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1219
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      148
      1191
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1165
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1091
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      979
    Aihe