Jag beundrar de här högst vanliga finskspråkiga

Anonyymi

personer som jobbar inom service,försäljare till exempel som lärt sig svenska så bra att de kan betjäna på svenska.
Oftast mycket bättre än högt utbildade tjänstemän som borde kunna svenska på tvåspråkiga orter.

56

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Det finns hundratals som klarar sig på båda språken.(och för det mesta på engelska också )

      • Anonyymi

        De har rätt attityd.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har rätt attityd.

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        De lider inte av svenskhat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Det lyfter ,man på hatten för.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De lider inte av svenskhat.

        Svenskhatet är mera sällan bland folk som jobbar inom service.


      • Anonyymi

        De har inga fördomar mot svenskan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De lider inte av svenskhat.

        Svenskhatet förekommer inte hos alla finskspråkiga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har inga fördomar mot svenskan.

        De vet att vi svenskspråkiga är alldeles vanliga människor,trots att vi talar svenska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Det uppskattar man.


      • Anonyymi

        Inte får de psykiska störningar heller när de använder svenska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Svenskhatet förekommer inte hos alla finskspråkiga.

        Det måste man komma ihåg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        De finns inom sjukvården också.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Tummen upp.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Inte leker de martyrer för att de ger service på svenska. De har ingen "pigattityd ".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De lider inte av svenskhat.

        De är normala fosterländska personer.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Svenskhatet är mera sällan bland folk som jobbar inom service.

        Sällan bland vanligt folk överhuvudtaget.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Man lyfter på hatten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det lyfter ,man på hatten för.

        De har yrkesstolthet och yrkesmoral.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har rätt attityd.

        Inte är det någon stor sak för alla att studera och lära sig svenska.
        Endast för aktiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De lider inte av svenskhat.

        De har hög arbetsmoral.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har inga fördomar mot svenskan.

        Tack och lov att alla finskspråkiga inte hör aktivagruppen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Det känns bra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        De har hög arbetsmoral.


      • Anonyymi

        Inte alls ovanligt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Svenskhatet förekommer inte hos alla finskspråkiga.

        Det är man tacksam för.


      • Anonyymi

        Duktiga personer med hög arbetsmoral.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Tummen upp.


      • Anonyymi

        Duktiga ansvarsfulla människor.


      • Anonyymi

        Tummen upp för dem.


      • Anonyymi

        Inte skryter de ens med det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Yrkesstolthet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Hög arbetsmoral.Guld värda sådana anställda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De vill göra ett bra jobb ,också med sina svenskspråkiga kunder.

        Man lyfter på hatten.


      • Anonyymi

        Duktiga personer.


    • Det borde vara frågan om en minimiprestation. Högutbildade tjänstemän förutsätts kunna bägge nationalspråken oberoende tjänstort. Tillsätt statsmonopolen så blir bilden klar över hur det borde vara.
      Då brott mot språklagen inte ger något straff är lagen = 0. Så ser det även ut i dagens Finland. Finska, finska och finska hjälptext på engelska och eventuellt svenska.

      Finnar verkar inte begripa att denna "allt endast på finska" trend, isolerar Finland från jorden. Tillsätt att allt i landet målas svart så är den frånstötande effekten total.

      • Anonyymi

        Till all tur så finns det undantag.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Till all tur så finns det undantag.

        Majoriteten av finskspråkiga hatar varken svenskan eller den svenskspråkiga befolkningen.


    • Anonyymi

      Kielten osaaminen on haaste, johon täytyy aina tarttua. Tyytyminen pelkkään englannin osaamiseen tarkoittaa sitä, että ihminen turvallisuushakuisesti käyttää vain sitä kieltä, jota kuvittelee osaavansa, koska muuhun ei uskallus riitä.

      • Anonyymi

        hyvin todettu!


      • Anonyymi

        Viktigast att våga tala ett nytt språk,det är inte så farligt om man inte kan flytande i början, övning ger färdighet sägs det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viktigast att våga tala ett nytt språk,det är inte så farligt om man inte kan flytande i början, övning ger färdighet sägs det.

        Man ska prata mera bara.


      • Anonyymi

        Monet pelkäävät kielen käyttöä ja mahdollisia virheitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet pelkäävät kielen käyttöä ja mahdollisia virheitä.

        Tyvärr så.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet pelkäävät kielen käyttöä ja mahdollisia virheitä.

        Alldeles i onödan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alldeles i onödan.

        Borde prata bara coh fortsätta, man lär mera just så.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Borde prata bara coh fortsätta, man lär mera just så.

        Absolut bästa sättet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Absolut bästa sättet.

        Övning ger färdighet sägs det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Övning ger färdighet sägs det.

        Det stämmer på riktigt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viktigast att våga tala ett nytt språk,det är inte så farligt om man inte kan flytande i början, övning ger färdighet sägs det.

        Inget att vara rädd för.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inget att vara rädd för.

        De flesta kan mycket mera än de tror.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De flesta kan mycket mera än de tror.

        Suurin osa ihmisistä pelkää kielten puhumista ja mahdollisia virheitä. Se on aivan turhaa, koska usein vähempikin kielitaito riittää, esim. palvelutilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viktigast att våga tala ett nytt språk,det är inte så farligt om man inte kan flytande i början, övning ger färdighet sägs det.

        Alltid passa på och träna när det finns möjlighet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alltid passa på och träna när det finns möjlighet.

        Kieliä kannattaa aina harjoitella. Asenne ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De flesta kan mycket mera än de tror.

        Tämä on totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man ska prata mera bara.

        Inte vara rädd att säga fel.alla är barn i början.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2063
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1149
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      731
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      547
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe