Veneessä hupiakku?

Anonyymi

Kovin usein törmää termiin "hupiakku". Mistähän ihmeestä tuollainen termi on saanut alkunsa? Kuka huvittuu akuista?

Veneessäni on pääakusto ja lisäksi erillinen starttiakku. Pääakustosta virtaa ottavat jääkaappi, lämmitin, valot, autopilotti, plotteri, VHF, AIS, läppäri, puhelimet ym. Mitä huvittavaa noissa on? Ei minulla kotonakaan jääkaappi millään hupisähköllä käy.

Ehkä jollain on erillinen akku vaikkapa pelikonsolille, ja se on sitten se hupiakku?

21

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kivaa, kielikeskustelua :D

      Englanniksi puhutaan leisure-akuista eli "vapaa-ajan akuista". Siitäkin voi kysyä eikä muita akkuja saa käyttää lainkaan vapaa-aikana tai eikä jääkaappia saa käyttää työaikana olenkaan.

      Elämä on ihmeellistä :D

      • Anonyymi

        Leisure akuista: Eikös ne ole vähän sellaisia, että antavat sähköä vähän sen mukaan miten niille sopii (vrt. Englannin "at your leisure") eikä kysynnän mukaan. No jos tuollainen on hupiakkuna, niin sehän antaa sähköä silloin kun sitä huvittaa, jos huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leisure akuista: Eikös ne ole vähän sellaisia, että antavat sähköä vähän sen mukaan miten niille sopii (vrt. Englannin "at your leisure") eikä kysynnän mukaan. No jos tuollainen on hupiakkuna, niin sehän antaa sähköä silloin kun sitä huvittaa, jos huvittaa.

        On myös Leisure Suit Larry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös Leisure Suit Larry.

        Jees, alkaa vaan olla aika vanha, että vieläkö riittää virtaa?


      • Anonyymi

        Eikös kielikeskustelu ole sellaista universaalia kanssakäymistä missä ei sanoja tarvita?


    • Anonyymi

      Harrastan huviveneilyä, siksi veneessäni on hupiakku. Siitä saan sähköä kaikkiin sähkölaitteisiin (lämppäri, jääkaappi, valaistus, viihde-elektroniikkaa jne) kun moottori ei käy ja sillä käynnistetään moottorikin. Taskuun mahtuva moottorin varavirtalähde (litium-ion - huikauhistus!) on sitten erikseen kytkettävissä jos hupiakku alkaa pitkän huvittelun takia akkuvahdista huolimatta hyytymään (se hupiakku kun ei ole geeliakku). Päähäni en akkuja tunge, eikä starttejakaan tarvitse mihinkään varastoida koska ne käytetään heti tuoreeltaan, sehän on vaan ikävää jos starttia viivytellään. Starttiakun käsite se vasta kumma onkin.

      • Anonyymi

        Näin. Minullakin on veneessäni hupimasto ja hupiköli. Löytyy myös hupimoottori, vaikken siitä juurikaan huvitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin. Minullakin on veneessäni hupimasto ja hupiköli. Löytyy myös hupimoottori, vaikken siitä juurikaan huvitu.

        Täytyykö itse huvittua, jos herättää hilpeyttä muissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyykö itse huvittua, jos herättää hilpeyttä muissa?

        Vai alkaako huvituttamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyykö itse huvittua, jos herättää hilpeyttä muissa?

        No huvituttiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin. Minullakin on veneessäni hupimasto ja hupiköli. Löytyy myös hupimoottori, vaikken siitä juurikaan huvitu.

        Yksi hupimasto minunkin veneestäni löytyy, eikä ole purjevene vaikka purjeet on pulleat.


    • Moni ajelee kesäisin vapaa-ajallaan huviveneellään. Ehkäpä huvilalleen.

    • Anonyymi

      Itsellä vakavamielisempi vene, kone ei ole hupiveneeseen tarkoitettu, akut ovat nimetty battery bank 1,2,3, ja 4 kaikesta huolimatta vene itsessään on huvivene vakavahenkiseen vapaa-ajan käyttöön, myös rankempiin olosuhteisiin.

      • Anonyymi

        Akut varmaankin lyijyakkuja koska heavy metal sopii tunnelmaan, vai pitääkö olla jotain energisempää?


    • Anonyymi

      Huvittava keskustelu.

    • Meillä taas on jääkaappiakku (Exide 115 Ah).Sitä syöttää kaksi 60 W aurinkopaneelia ja sillä pärjää lähes koko kesän.Akku on vain jääkaappiin kytketty.
      Akut ovat aika ihmeellinen asia.

      • Anonyymi

        Jääkaappiakku, eli kylmäkalle? Me ladataan ne pakastimessa, jäätyy ja pullistuu, mutta kestää silti monta sykliä ellei tule vuotoja. Varmana yli 20 vuotta vanhoja ne vanhimmat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jääkaappiakku, eli kylmäkalle? Me ladataan ne pakastimessa, jäätyy ja pullistuu, mutta kestää silti monta sykliä ellei tule vuotoja. Varmana yli 20 vuotta vanhoja ne vanhimmat.

        Ennen "jääkaappi aikaa" meillä oli tuo sama systeemi käytössä.Sillä pärjäs hyvin yhden viikonlopun .Mutta pitää kyllä sanoa että jääkaappi muutti kaiken ja siinä on jopa pieni pakastin.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Ennen "jääkaappi aikaa" meillä oli tuo sama systeemi käytössä.Sillä pärjäs hyvin yhden viikonlopun .Mutta pitää kyllä sanoa että jääkaappi muutti kaiken ja siinä on jopa pieni pakastin.

        Siis ei pakastin vaan pakastinlokero.


    • Anonyymi

      Jos satamassa tulee vastaan poikkeuksellisen myrtsi kippari niin sillä on hupiakku päässyt tyhjäksi. Jos se näyttää aina nyrpeää naamaa on sillä hupiakku tai hupilaturi sökö.

    • Anonyymi

      Akuista huvittuu melkein kaikki ikään katsomatta. Sarjakuvalehtien parhaimmistoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      771
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe