Veneessä hupiakku?

Anonyymi

Kovin usein törmää termiin "hupiakku". Mistähän ihmeestä tuollainen termi on saanut alkunsa? Kuka huvittuu akuista?

Veneessäni on pääakusto ja lisäksi erillinen starttiakku. Pääakustosta virtaa ottavat jääkaappi, lämmitin, valot, autopilotti, plotteri, VHF, AIS, läppäri, puhelimet ym. Mitä huvittavaa noissa on? Ei minulla kotonakaan jääkaappi millään hupisähköllä käy.

Ehkä jollain on erillinen akku vaikkapa pelikonsolille, ja se on sitten se hupiakku?

21

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kivaa, kielikeskustelua :D

      Englanniksi puhutaan leisure-akuista eli "vapaa-ajan akuista". Siitäkin voi kysyä eikä muita akkuja saa käyttää lainkaan vapaa-aikana tai eikä jääkaappia saa käyttää työaikana olenkaan.

      Elämä on ihmeellistä :D

      • Anonyymi

        Leisure akuista: Eikös ne ole vähän sellaisia, että antavat sähköä vähän sen mukaan miten niille sopii (vrt. Englannin "at your leisure") eikä kysynnän mukaan. No jos tuollainen on hupiakkuna, niin sehän antaa sähköä silloin kun sitä huvittaa, jos huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leisure akuista: Eikös ne ole vähän sellaisia, että antavat sähköä vähän sen mukaan miten niille sopii (vrt. Englannin "at your leisure") eikä kysynnän mukaan. No jos tuollainen on hupiakkuna, niin sehän antaa sähköä silloin kun sitä huvittaa, jos huvittaa.

        On myös Leisure Suit Larry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös Leisure Suit Larry.

        Jees, alkaa vaan olla aika vanha, että vieläkö riittää virtaa?


      • Anonyymi

        Eikös kielikeskustelu ole sellaista universaalia kanssakäymistä missä ei sanoja tarvita?


    • Anonyymi

      Harrastan huviveneilyä, siksi veneessäni on hupiakku. Siitä saan sähköä kaikkiin sähkölaitteisiin (lämppäri, jääkaappi, valaistus, viihde-elektroniikkaa jne) kun moottori ei käy ja sillä käynnistetään moottorikin. Taskuun mahtuva moottorin varavirtalähde (litium-ion - huikauhistus!) on sitten erikseen kytkettävissä jos hupiakku alkaa pitkän huvittelun takia akkuvahdista huolimatta hyytymään (se hupiakku kun ei ole geeliakku). Päähäni en akkuja tunge, eikä starttejakaan tarvitse mihinkään varastoida koska ne käytetään heti tuoreeltaan, sehän on vaan ikävää jos starttia viivytellään. Starttiakun käsite se vasta kumma onkin.

      • Anonyymi

        Näin. Minullakin on veneessäni hupimasto ja hupiköli. Löytyy myös hupimoottori, vaikken siitä juurikaan huvitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin. Minullakin on veneessäni hupimasto ja hupiköli. Löytyy myös hupimoottori, vaikken siitä juurikaan huvitu.

        Täytyykö itse huvittua, jos herättää hilpeyttä muissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyykö itse huvittua, jos herättää hilpeyttä muissa?

        Vai alkaako huvituttamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyykö itse huvittua, jos herättää hilpeyttä muissa?

        No huvituttiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin. Minullakin on veneessäni hupimasto ja hupiköli. Löytyy myös hupimoottori, vaikken siitä juurikaan huvitu.

        Yksi hupimasto minunkin veneestäni löytyy, eikä ole purjevene vaikka purjeet on pulleat.


    • Moni ajelee kesäisin vapaa-ajallaan huviveneellään. Ehkäpä huvilalleen.

    • Anonyymi

      Itsellä vakavamielisempi vene, kone ei ole hupiveneeseen tarkoitettu, akut ovat nimetty battery bank 1,2,3, ja 4 kaikesta huolimatta vene itsessään on huvivene vakavahenkiseen vapaa-ajan käyttöön, myös rankempiin olosuhteisiin.

      • Anonyymi

        Akut varmaankin lyijyakkuja koska heavy metal sopii tunnelmaan, vai pitääkö olla jotain energisempää?


    • Anonyymi

      Huvittava keskustelu.

    • Meillä taas on jääkaappiakku (Exide 115 Ah).Sitä syöttää kaksi 60 W aurinkopaneelia ja sillä pärjää lähes koko kesän.Akku on vain jääkaappiin kytketty.
      Akut ovat aika ihmeellinen asia.

      • Anonyymi

        Jääkaappiakku, eli kylmäkalle? Me ladataan ne pakastimessa, jäätyy ja pullistuu, mutta kestää silti monta sykliä ellei tule vuotoja. Varmana yli 20 vuotta vanhoja ne vanhimmat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jääkaappiakku, eli kylmäkalle? Me ladataan ne pakastimessa, jäätyy ja pullistuu, mutta kestää silti monta sykliä ellei tule vuotoja. Varmana yli 20 vuotta vanhoja ne vanhimmat.

        Ennen "jääkaappi aikaa" meillä oli tuo sama systeemi käytössä.Sillä pärjäs hyvin yhden viikonlopun .Mutta pitää kyllä sanoa että jääkaappi muutti kaiken ja siinä on jopa pieni pakastin.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Ennen "jääkaappi aikaa" meillä oli tuo sama systeemi käytössä.Sillä pärjäs hyvin yhden viikonlopun .Mutta pitää kyllä sanoa että jääkaappi muutti kaiken ja siinä on jopa pieni pakastin.

        Siis ei pakastin vaan pakastinlokero.


    • Anonyymi

      Jos satamassa tulee vastaan poikkeuksellisen myrtsi kippari niin sillä on hupiakku päässyt tyhjäksi. Jos se näyttää aina nyrpeää naamaa on sillä hupiakku tai hupilaturi sökö.

    • Anonyymi

      Akuista huvittuu melkein kaikki ikään katsomatta. Sarjakuvalehtien parhaimmistoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe