Imorgon blir det väl stora festligheter

Anonyymi

på Snellmansdagen ? Kan man inte nästan kalla dagen
"Finska Dagen " ?

26

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Finskhetsförbundet ordnar ?

      • Anonyymi

        Åtminstone flaggas det.


      • Anonyymi

        Finska språket är visst inte så viktigt i de kretsarna,all energi satsas på slopandet av svenskan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finska språket är visst inte så viktigt i de kretsarna,all energi satsas på slopandet av svenskan.

        Ehkä ovat jo aivan seniilejä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Åtminstone flaggas det.

        Den uppgiften fråntogs SuoLi redan för länge sedan, eftersom SuoLi valde apartheid som funktionsmodell i sitt flaggande. Detta i ordets verkliga bemärkelse.

        Apartheid är ett ord som flitigt används på spalten, men alltid i fel sammanhang. Här bjuds nu språkivrare på termen i ett korrekt sammanhang.
        SuoLis finska flagga slokade i stången (ca. 15 - 25 cm från toppen :) endast för dem med finska som modersmål. Det dög inte i ett tvåspråkigt land.
        Nu är det färdigt diskriminerat och efter det att SuoLi:s julgubbe åkte ut ur ministerbåset så rök de sista stöden. Sedan åkte SuoLi:s julgubbes parti även ut ur riksdagen. Vilka lyckans dagar! Det känns fortfarande bra och värmer då man reflekterar över det skedda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Åtminstone flaggas det.

        Annars noterades dagen inte i större sammanhang ?


      • Anonyymi

        Ei heidän sivuillaan ainakaan mistään juhlallisuuksista ole mitään tietoa -?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finska språket är visst inte så viktigt i de kretsarna,all energi satsas på slopandet av svenskan.

        Suomen kielestä kantavat kovin vähän huolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ovat jo aivan seniilejä?

        Det kan man kanske skylla på.


    • Anonyymi

      Snellman olisi tukenut Natohakemusta myös.

    • Anonyymi

      Yksi kieli, yksi mieli.

      • Anonyymi

        Knappast var det ändå engelska ?


      • Anonyymi

        Snellman oli ruotsinkielinen.


      • Anonyymi

        Yksi kieli, rajoittunut mieli.


    • Denna tråd uttrycker allt i frågan om finskan.
      Vi är på språkpolitikspalten, där språk (svenskan) debatteras, ibland varvat med engelska och även andra språk.

      Då svenska dagen firas fylls spalten av hyllningar och massiva mängder hattexter från de som kallar sig språkaktiva.
      De språkaktiva pro-finska skribenterna är besatta av att svenskan existerar och att finnarna har valt den som obligatorisk för sina barn i Finland. Det går inte att godkänna av 0,0% gänget.
      Hur var det igår då det var finskhetens dag och Snellmans verk samt finskheten firades? Här på spalten är denna svenskspråkiga tråd allt som är skrivet. Heja finskan!

      Finskan i Finland backar, vilket inte är så konstigt då ingen bryr sig om den och de som påstår sig bry om finskan, koncentrerar sig helt på att svartmåla svenskan.

      • Anonyymi

        Fennoaktiivi on kumma tyyppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fennoaktiivi on kumma tyyppi.

        Mycket unik,finns knappast någon annanstans.


      • Inte verkar övriga finnar heller bry sig. De talar och skriver finska lite hur som helst och utgår från att alla andra talar finska. För de flesta finnarna funkar det då de närmast vistas i hemknutarna och eventuellt på någon "allt inkluderat" paketresa.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Inte verkar övriga finnar heller bry sig. De talar och skriver finska lite hur som helst och utgår från att alla andra talar finska. För de flesta finnarna funkar det då de närmast vistas i hemknutarna och eventuellt på någon "allt inkluderat" paketresa.

        Med reseledare som talar finska förstås.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Med reseledare som talar finska förstås.

        Givetvis. Den samme ger vinkar om var områdets (Gran Canaria) Suomi affärer och pubar om den medhavda Kulta mokkan skulle råka sina på hotellkomplexet. Om sällskapet skulle vilja känna på det lokala livet utanför samma komplex, men ändå på ett bekant och säkert sätt (mediokra portioner till höga priser) är Suomi baren det enda rätta.

        Sådant var det med festligheterna 2022. Får se om den finska dagen är helt begravd 2023?


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Givetvis. Den samme ger vinkar om var områdets (Gran Canaria) Suomi affärer och pubar om den medhavda Kulta mokkan skulle råka sina på hotellkomplexet. Om sällskapet skulle vilja känna på det lokala livet utanför samma komplex, men ändå på ett bekant och säkert sätt (mediokra portioner till höga priser) är Suomi baren det enda rätta.

        Sådant var det med festligheterna 2022. Får se om den finska dagen är helt begravd 2023?

        Risken är stor.


      • Anonyymi

        Det är tragiskt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Det är tragiskt.

        För vem, då ingen bryr sig?


    • Anonyymi

      Koska lähtee 'pakkoruotsi' - eikö sen pitänyt lähteä, kun Nato-päätös on selvä?

      • Anonyymi

        Pettymys jälleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pettymys jälleen?

        Tuli taas etukäteisjuhlittua turhaan...?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe