duactista...

kyselevä

tuolla oli aiemmin puhetta duact-nimisestä lääkkeestä.
lääkäri määräsi 3-vuotiaalle pojalleni kyseistä lääkettä limakalvojen turvotukseen.
olen vähän kahden vaiheilla uskaltaako sitä antaa, (mikäli suostuu edes pilleriä nielaista) 3-vuotiaalle?
ihmetteli kyllä apteekissakin miten noin pienelle on duactia määrätty, mutta sanoi sitten että kaipa se lääkäri sitten tietää...

9

5868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuhanenä...

Älä anna lapsellesi Duactia! Apteekin olis pitänyt soitolla varmistaa lääkäriltä, että on ko se tosissaan. Duact on sen verran vahva antihistamiini, että siitä tulee aikuisillekin herkästi tykyttelyä ja muita sivuvaikutuksia. Alle 12-vuotiaille ei sitä tulisi käyttää.

Joten en ainakaan omalle lapselleni antaisi duactia, vaikka hän on jo 11-vuotias.

Zyrtec-tyyppiset käy pienemmillekin...

• kyselevä

enpä sitten taida antaa.. pitänee soittaa terveyskeskukseen vielä ja varmistaa, vai. ihmettelinkin kyllä kun annostusohjeessa ei mainittu kun aikuiset ja yli 12-vuotiaat....

• voi määrätä
        kyselevä kirjoitti:

enpä sitten taida antaa.. pitänee soittaa terveyskeskukseen vielä ja varmistaa, vai. ihmettelinkin kyllä kun annostusohjeessa ei mainittu kun aikuiset ja yli 12-vuotiaat....

niin Duactia kuin muitakin lääkkeitä oman harkintansa mukaisesti vaikka niitä ei suositeltaisikaan sen ja sen ikäisille!

Aivan selvästi lääkkeen kohdalla lukee, että lääkäri VOI määrätä lääkettä nuoremmallekin kuin 12 vuotiaalle!!
        Toki kannattaa soittaa, varmistaa asia.

Luehan vaikka lääkelaitoksen tai Yliopiston Apteekin sivuja, samoin Pharmaca Fennica kertoo asioista(siis lääkärin Pharmaca, ei potilaan) tarkasti!

Älä vain jätä antamatta tai anna jotain lääkettä maallikoiden NETTIohjeiden mukaan!

T.sair.h.

• lääkäri
        voi määrätä kirjoitti:

niin Duactia kuin muitakin lääkkeitä oman harkintansa mukaisesti vaikka niitä ei suositeltaisikaan sen ja sen ikäisille!

Aivan selvästi lääkkeen kohdalla lukee, että lääkäri VOI määrätä lääkettä nuoremmallekin kuin 12 vuotiaalle!!
        Toki kannattaa soittaa, varmistaa asia.

Luehan vaikka lääkelaitoksen tai Yliopiston Apteekin sivuja, samoin Pharmaca Fennica kertoo asioista(siis lääkärin Pharmaca, ei potilaan) tarkasti!

Älä vain jätä antamatta tai anna jotain lääkettä maallikoiden NETTIohjeiden mukaan!

T.sair.h.

Toki voi lääkäri määrätä Duactia, mutta itse en määräisi sitä noin pienelle eli 3 -vuotiaalle.
        Kyllä sitä nuhaoireeseen voi "lievempiäkin " antihistamiineja käyttää, ei tarvi aina järeillä aseilla ampua.
        Duact tai muuta antihistamiinit eivät ole VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ ainakaan nuhaoireeseen, vaikea allerginen reaktio on eri asia, joten toki voi jättää lääkkeen antamattakin.

• kyselevä
        lääkäri kirjoitti:

Toki voi lääkäri määrätä Duactia, mutta itse en määräisi sitä noin pienelle eli 3 -vuotiaalle.
        Kyllä sitä nuhaoireeseen voi "lievempiäkin " antihistamiineja käyttää, ei tarvi aina järeillä aseilla ampua.
        Duact tai muuta antihistamiinit eivät ole VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ ainakaan nuhaoireeseen, vaikea allerginen reaktio on eri asia, joten toki voi jättää lääkkeen antamattakin.

kyllä tulin siihen päätökseen että lääke jää antamatta.
        niin, tosiaan kyse ei ole mistään allergisesta nuhasta...

• edellinen
        kyselevä kirjoitti:

kyllä tulin siihen päätökseen että lääke jää antamatta.
        niin, tosiaan kyse ei ole mistään allergisesta nuhasta...

Niin , taisit mainita limakalvoturvotuksen. Poskiontelotulehdustako epäiltiin?

Siihen käyt muutkin antihistamiinit, jotka käy lapsillekin.

• Duact

Duact supistaa nenän verisuonia, mitä muut "tavalliset" allergialääkkeet eivät tee. Duact sisältää myös efedriiniä, joka on piriste. Joka tapauksessa duact kuivattaa limakalvot rutikuiviksi, joten lopetin itse sen käytön.

• sairastellut

Tämä pseudoefedriini on nimenomaan se limakalvoja supistava aine. Tämä tekee duactista paremman lääkkeen kuin tavalliset antihistamiinit.

• keväträhmä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5278
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4111
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2219
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2048
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1454
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1056
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe