I hur många finskspråkiga skolor är det första

Anonyymi

främmande språket svenska, de flesta börjar med engelska och svenska först på sjätte klassen.
Möjligtvis börjar man med svenska om majoritetsspråket på orten är svenska.

101

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Någon försöker ge sken av att alla börjar med svenskan.

      • Anonyymi

        Aloittaja on ihan pihalla.
        Pakkoruotsi alkaa aina ala-asteella, viimeistään 6. luokalla. Muutos on toteutettu vuoden 2012 asetuksella.
        Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on ihan pihalla.
        Pakkoruotsi alkaa aina ala-asteella, viimeistään 6. luokalla. Muutos on toteutettu vuoden 2012 asetuksella.
        Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla.

        Miten niin muka pihalla?

        Useimmat lukevat englantia ja ruotsia juuri siten, kuten aloittaja kuvaa. Mikä tässä on muka virheellinen tieto, kerrohan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on ihan pihalla.
        Pakkoruotsi alkaa aina ala-asteella, viimeistään 6. luokalla. Muutos on toteutettu vuoden 2012 asetuksella.
        Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla.

        Så många har 5 svenskfria år.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.


      • Anonyymi

        Man friserar sanningen litet.


      • Anonyymi

        Toinen propaganda väite on, että englantia ei voi lukea pitkänä. Useimmat lukevat englantia 12 vuotta a1-kielenä, mutta kieliaktiivi kieltää tämän. Ei ihme, etä kieliaktiivi ei saa mitään aikaiseksi, kun väitteet on vedetty hatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen propaganda väite on, että englantia ei voi lukea pitkänä. Useimmat lukevat englantia 12 vuotta a1-kielenä, mutta kieliaktiivi kieltää tämän. Ei ihme, etä kieliaktiivi ei saa mitään aikaiseksi, kun väitteet on vedetty hatusta.

        15 vuotta ovat yrittäneet propagandalla saada haluamiaan muutoksia, jotka kaikki perustuvat ruotsin kielen alasajoon. Ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.

        Varje år påstås det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on ihan pihalla.
        Pakkoruotsi alkaa aina ala-asteella, viimeistään 6. luokalla. Muutos on toteutettu vuoden 2012 asetuksella.
        Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla.

        Tänk så många svenskfria år eleverna har.


      • Anonyymi

        Från första till sista klassen svenska.


      • Anonyymi

        Martyrkronan måste putsas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Tänk vilket försprång finskspråkiga elever har ifråga om undervisningen i engelska till exempel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        5 års försprång medan svenskspråkiga pluggar pakkosuomi.


      • Anonyymi

        Det är väl ganska typiskt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Ändå lär alla elever inte sig engelska enligt senaste uppgifter.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15 vuotta ovat yrittäneet propagandalla saada haluamiaan muutoksia, jotka kaikki perustuvat ruotsin kielen alasajoon. Ei onnistu.

        Ändå fortsätter de.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15 vuotta ovat yrittäneet propagandalla saada haluamiaan muutoksia, jotka kaikki perustuvat ruotsin kielen alasajoon. Ei onnistu.

        De fortsätter ändå sin mission.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin muka pihalla?

        Useimmat lukevat englantia ja ruotsia juuri siten, kuten aloittaja kuvaa. Mikä tässä on muka virheellinen tieto, kerrohan?

        Det är vanligast att börja med engelska och svenska först på sjätte klassen.alldeles för sent.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Det får man inte påpeka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        I grundskolan.


      • Anonyymi

        Helt medvetna lögner.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on ihan pihalla.
        Pakkoruotsi alkaa aina ala-asteella, viimeistään 6. luokalla. Muutos on toteutettu vuoden 2012 asetuksella.
        Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla.

        Alltså 5 år utan svenska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det görs det alltid.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Det skriver aldrig om.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.

        De överdriver alltid.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15 vuotta ovat yrittäneet propagandalla saada haluamiaan muutoksia, jotka kaikki perustuvat ruotsin kielen alasajoon. Ei onnistu.

        Nu har aktiva ändå persuna som draghjälp.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det hör till.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det är normalt.


      • Anonyymi

        Fasaden måste putsas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on ihan pihalla.
        Pakkoruotsi alkaa aina ala-asteella, viimeistään 6. luokalla. Muutos on toteutettu vuoden 2012 asetuksella.
        Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla.

        Först på sjätte klassen börjar de flesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det hör till.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det hör till saken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.

        Varje dag.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on ihan pihalla.
        Pakkoruotsi alkaa aina ala-asteella, viimeistään 6. luokalla. Muutos on toteutettu vuoden 2012 asetuksella.
        Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla.

        Alltså 5 svenskfria år ?


      • Anonyymi

        Från första klassen till den sista.


      • Anonyymi

        Det kallas propaganda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15 vuotta ovat yrittäneet propagandalla saada haluamiaan muutoksia, jotka kaikki perustuvat ruotsin kielen alasajoon. Ei onnistu.

        Inte ger de upp så lätt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det är kutym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15 vuotta ovat yrittäneet propagandalla saada haluamiaan muutoksia, jotka kaikki perustuvat ruotsin kielen alasajoon. Ei onnistu.

        De fortsätter 15 år till.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det är rutinåtgärd.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänk så många svenskfria år eleverna har.

        Tänk om svenskspråkiga elever skulle ha likadana privilegier ifråga om pakkosuomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det gör aktiva alltid.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Martyrkronan måste putsas.

        Den måste glänsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Nästan överallt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.

        De skriver de i varje kedja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin muka pihalla?

        Useimmat lukevat englantia ja ruotsia juuri siten, kuten aloittaja kuvaa. Mikä tässä on muka virheellinen tieto, kerrohan?

        Det får inte diskuteras.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.

        De ljuger helt enkelt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.

        Det stämmer ju inte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det hör till rutinerna.


      • Anonyymi

        De sprids litet lögner ,det hör till.


      • Anonyymi

        Det görs hela tiden.


      • Anonyymi

        Det tummas litet på sanningen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.

        Alltid överdriver de.


      • Anonyymi

        Mycket få skolor.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin muka pihalla?

        Useimmat lukevat englantia ja ruotsia juuri siten, kuten aloittaja kuvaa. Mikä tässä on muka virheellinen tieto, kerrohan?

        Helt rätt är det.


      • Anonyymi

        Aktiva som vanligt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Det är sant.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin muka pihalla?

        Useimmat lukevat englantia ja ruotsia juuri siten, kuten aloittaja kuvaa. Mikä tässä on muka virheellinen tieto, kerrohan?

        Precis så är det.


      • Anonyymi

        Det gör de språkaktiva


      • Anonyymi

        Någon skrev att man i Raseborg börjar med svenskan ?


      • Anonyymi

        Man får vara offer.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det är rutin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Man ljuger helt medvetet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det ska väcka uppmärksamhet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Ganska mycket.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla. Silti kieliaktiivi väittää, että kaikki lukevat ruotsia alakoulusta yliopistoon.

        Propaganda är det.


      • Anonyymi

        Man friserar sanningen litet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Det är privilegier.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man friserar sanningen litet.

        Det ger en bättre bild.


      • Anonyymi

        Det håller aktiva på med.


      • Anonyymi

        Den bilden målar de upp.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänk så många svenskfria år eleverna har.

        Lyxigt för dem.


      • Anonyymi

        Det skall alltid ljugas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Det får inte påpekas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så många har 5 svenskfria år.

        Långt försprång för finskspråkiga i språkstudierna.


      • Anonyymi

        Det försöker de aktiva.


      • Anonyymi

        Den bilden målas upp.


      • Anonyymi

        Det behövs i martyrollen.


      • Anonyymi

        Det sprids lögner hela tiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on ihan pihalla.
        Pakkoruotsi alkaa aina ala-asteella, viimeistään 6. luokalla. Muutos on toteutettu vuoden 2012 asetuksella.
        Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla.

        5 Svenskfria år.


    • Anonyymi

      I Raseborg hade man visst valt svenska,där är väl över 60 %svenskspråkiga.

      • Anonyymi

        Hyvä valinta. Oppilaat lukevat joka tapauksessa englantiakin 10 vuotta, mikäli menevät lukioon. Eli oppivat molemmat kielet hyvin.


      • Anonyymi

        Troligen behöver man svenska där mera än engelska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Troligen behöver man svenska där mera än engelska.

        Alla borde tänka på vilka språk man behöver i vardagslivet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alla borde tänka på vilka språk man behöver i vardagslivet.

        Ja myös työelämässä. Monelle tulee yllätyksenä, että työelämässä kysytään muutakin kuin pelkkää englantia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös työelämässä. Monelle tulee yllätyksenä, että työelämässä kysytään muutakin kuin pelkkää englantia.

        Verkligen. Man har färdats i arbete med en och annan, oftast finne, som inte kan språk. Det är alltid lika pinsamt då diskussionerna är långsamma, innehållet osäkert och umgänge noll. I längden håller sådan business endast då priserna är klart lägst, eftersom köparen hellre skulle köpa av någon kommunikationskunnig, speciellt då köparna sällan kan finska.

        Vill man dra nytta av sin språkkunskap i arbetslivet, bör man kunna något sådant som andra sällan kan till en tillräcklig nivå. Finska, svenska och engelska ger ingen nisch, men redan tyska och franska kan göra det. Italienska, spanska och flera andra språk öppnar dörrar för den hugade från Finland.

        I dagens Finland är läget det att flera företag tampas med faktumet att olika lägre chefer inte vill tala annat än finska p.g.a. bristande kunskaper i språk. Det är ohållbart i en tid då utlänningar som arbetskraft är ett måste i ett föråldrande Finland. Försök med att instruera en svetsare med en tolkmaskin och se på svetsfogar utan like.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös työelämässä. Monelle tulee yllätyksenä, että työelämässä kysytään muutakin kuin pelkkää englantia.

        Det har man sett faktiskt i verkligheten.Man anser att det räcker med engelska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Troligen behöver man svenska där mera än engelska.

        I vardagen mera svenska än engelska.


      • Anonyymi

        Man är realistiska i Raseborg.


    • Svenska borde vara det första obligatoriska språket för alla finnar.

      • Anonyymi

        Både finsk- och svenskspråkiga borde lära sig först modersmålet, många har problem där med både läsande och skrivande.


    • Anonyymi

      Kieliaktiivi vaatii pakkoenglantia Suomeen. Kukaan ei tiedä miksi.

    • Anonyymi

      Ruotsinkielisissä kouluissa suomi ja käytännössä aina myös englanti ovat pakollisia kieliä.

      Kieliaktiivin mielestä ne ovat edelleen vapaaehtoisia kouluaineita, eli ne voi hyvin jättää kokonaan pois (!?). Ymmärtääkö joku kieliaktiivin logiikkaa tässä?

      • Anonyymi

        Kaikissa Suomen (perus)kouluissa Suomi on pakollisena kielenä!
        Yhdessäkään koulussa Suomen kieli ei ole valinnaisena vapaaehtoisaineena, se on aina pakollinen.


    • Anonyymi

      "Kunta voi itse päättää alkaako pakkoruotsi ehkä 1. luokalla, 2. luokalla vai myöhemmin, siis viimeistään 6. luokalla."

      Noin 1% suomenkielisistä aloittaa pakkoruotsin A1-kielenä.
      Lähinnä Rkpn hallitsemissa kunnissa.

    • Anonyymi

      Osaamatta juuri sanaakaan Ruotsia otan esiin erään mielenkiintoisen jutun kieliasioihinkin liittyen.
      Eräs Edward Daniel Clarke kierteli 1700- 1800- lukunen vaihteen tienoilla pohjolaa, aloitti tutustumisella Ruotsiin, raahautui sitten vaikeilla talvikeleillä (perollisia jääolosuhteita yms.) Ahvenanmaan kautta Suomen puolelle josta edelleen Venäjälle Pietariin jne.
      Clarke tekee havaintoja ihmisten elämästä ja myös tarkkailee heidän käyttämiään kieliä ja murteita ja Ahvenanmaalaisten puheesta hän tekee havainnon jota arvostaa paljon ja joka on se, että hän toteaa ettei Ahvenanmaan puhekieltä ole vielä saksalaisvaikutus pilannut siten kuin Ruotissa sikäläisen kielen ja että Ahvenanmaan puhuttu kilei on yhä liki identtistä Skotlannissa puhutun kanssa.
      Tarkoittaako tämä että Ahvenanmaan ja Skotlannin silloiset asuttajat olivat erkaantuneet toisistaan suhteellisen lyhyen aikaa sitten?

    • Anonyymi

      Moktar.Gubta lienee rantahurri, koska tekee jatkuvasti kirjoitusvirheitä ja käyttää Kotusta alati.
      Hävettää osaamattoman kielipuolitrollin puolesta. Tai oikeastaan ei hävetä. Hävetköön mulkvisti ihan itse. RKP puolueenaan.

      • Anonyymi

        En tiedä kuka olet, sehän tässä anonyymiydessä on niin ihanaa, mutta asiallisuutesi tekee vaikutuksen?
        Kuka tai mikä muuten on Moktar.Gupta? Onko joku RKP:n merkkihenkilöitä, en tunne puoluetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä kuka olet, sehän tässä anonyymiydessä on niin ihanaa, mutta asiallisuutesi tekee vaikutuksen?
        Kuka tai mikä muuten on Moktar.Gupta? Onko joku RKP:n merkkihenkilöitä, en tunne puoluetta?

        Eipä tuota kukaan taida tietää? Jos tietää, niin kertokaapa kuka multinimimerkkinen Moktar on.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17697487/listataan-kaikki-rosvot#comment-118450636


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe